1

Tråd: Högre UL än DL med dubbla riktantenner.

Hej

Köpte två antenner:  Har satt dem på en mast som är 5m ovan mark och de är placerade brevid varandra +/- 45°.

Har Telia och Huawei B593. Med modemet innomhus fick jag drygt 16Mbits DL. ULen har jag aldrig brytt mig om.

Har riktat antennen enligt Telia Support - Nord Ost - men ska kontakta dem idag och se om jag kan få en mer specifik ° position.

Idag, med antenner 'riktade' mot Telia mast så får jag ut mellan 2-7Mbits DL och ungefär 16-17Mbits UL. DL'en varierar alltså väldigt mycket jämfört med UL'en som hela tiden ligger på ungefär samma.

Har en del träd mellan mig och masten.

Pingen har blivit lite bättre. Från ca. 60Ms till 40Ms, ibland lägre.

Utan antenner hade jag 4av5 i signal styrka. Nu har jag nästan konstant 5, men hoppar ner till 4 då och då, i några sekunder.

Hur kan det komma sig att jag inte får bättre hastighet fast jag nästan alltid har 5av5 i signal styrka nu med riktantenner?
Samt att DL'en har gått ner avsevärt fast externa antenner på taket?

Har försökt leta info om vad som är bästa placeringen på antennerna +/-45°, 0/90° osv.

Har ni några förslag?

Vänlig hälsning, Filip

VVS Ingenjör.

Huawei B593, Telia.

2

Sv: Högre UL än DL med dubbla riktantenner.

Prova att skifta antennerna i routerns kontakter.

3

Sv: Högre UL än DL med dubbla riktantenner.

Högre UL än DL är ett invecklat problem.här lite egna funderingar från tidigare.

http://www.mobilabredband.se/forum/view … hp?id=4572

Det går inte att analysera problemet med de mätdata vi får i konsumentutrustning. Och operatöretna ställer inte upp med mättekniker

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

4

Sv: Högre UL än DL med dubbla riktantenner.

G-Man skrev:

Prova att skifta antennerna i routerns kontakter.

Det har jag inte tänkt på.

Skall prova när jag kommer hem. Faktum är att UL nästan aldrig går under 15-16Mbits, även vid tider där mest belastning bör ske.

Jag har några master runt mig.
En västerut på ca 835M, dock nästan 835M skog till den. Den får jag 4av5 i Signal, men väldigt taskig Ms och var nere på knappt 1Mbit när nätet var belastat. 3G funkar nästan bättre på denna mast då jag får ca 20mbits DL, om man bortser från 1mbit i UL samt hög Ms (runt 100).

En österut på ca 2000M, som är mest belastad enligt telia.

Igår provade jag att rikta den mot en annan mast, som enligt Opensignal är Net4Mobility.
Mot denna mast fick jag runt 10Mbit, och 20Mbit DL vid några få tillfällen, men Telia har väl inte med Net4Mobility att göra?
Eller kan det vara så att man tar en annan mast längre bort?

Funkar Data roaming i Sverige, alltså kopplar man in sig till andras nät via roaming?

Skall prova att vinkla antennerna lite up, då den bör vara riktad bara några meter ovan marken på masten idag.

Tänkte också prova att placera dem som ett L med ca. en meter i avstånd.

Tips välkomnas.

Funderar på att prova en rundstrålande, eller en  Poynting XPOL A0002 MiMO. Andra verkar ha fått bra resultat i skogen med dem.

Mvh

VVS Ingenjör.

Huawei B593, Telia.

5

Sv: Högre UL än DL med dubbla riktantenner.

jonasolof skrev:

Högre UL än DL är ett invecklat problem.här lite egna fulnderingar från tidigare.



Det går inte att analysera problemet med de mätdata vi får i konsumentutrustning. Och operatöreyna ställer inte upp med mättekniker.


Hej Jonasolof,

Det här med antenner är helt nytt för mig, men jag läste lite i dina klistrade trådar och jag har fått en bättre uppfattning om vad jag kan prova för att kanske nå ett bättre resultat.

Tack!

VVS Ingenjör.

Huawei B593, Telia.

6

Sv: Högre UL än DL med dubbla riktantenner.

Från Net1 till Telia i en mindre tätort

Så har då mitt Net1 abb. med en stabil och seglivad R-90 blivit pensionerad efter flera års trogen och stabil tjänst i en mindre stad (då Net1/IceNet var enda alternativet) och blivit ersatt av en AVM 6840.
Arbetet att göra och löda in nya kabelgenomföringar med kopparrör genom under- och överbeslag vid skorsten är omfattande men är ju ett måste.

Facit av jobbet är följande:
Efter noggrann utvärdering av och besök vid – inom en radie av tre km – tillgängliga 800-basar för Telia bestämde jag mig för den rimligen optimala. Utvärderingen hade inte kunnat ske utan alla mätvärden från en AVM 6840. Avstånd till vald bas är drygt 900 m; min position är inte central inom  aktuell antennlob men hamnar definitivt inte mellan två lober. Ytterligare en (snart två) Teliabaser för 800-bandet ligger inom min antenns horisontella öppningsvinkel men registreras inte på FritzBoxens stationslista. Båda dessa ligger på 3-4 km distans. Min takantenns nivå befinner sig på samma nivå som basstationens dit jag i princip har fri sikt. Mottagningen sker över en tätortskärna med i huvudsak en- och tvåvåningsvillor.

Router: AVM 6840 LTE

Antennkabel: 2x10 m Ultraflex 7 (fabrikat Messi & Pauloni i Italien som tillverkat kablar i 70 år) vilken var en mycket trevlig bekantskap både m.h.t pris, kvalitet och dämpning av 0,17 dB/m vid 800 MHz. Lättjobbad vid pålödning av koaxkontakter (N resp. SMA)

Antenn: WIMO:s sektorantenn 18705.12 DUAL med öppningsvinklarna 65° (hor.), 30° (vert.) och gain 12 dBi.

Signallvärden vid lowtime (vardag vid 10-tiden): RSRP -56/ -55, SINR 20/21 och RSRQ -10 vilket resulterar i en DL på 45 Mb/s, UL på 19 Mb/s och svarstid på 30 ms.
RSRP är mycket stabil och praktiskt taget linjär i grafen medan SINR (speciellt vid peaktime) mest liknar en mycket dåligt filad sågklinga. Vid peaktime sjunker givetvis hastigheten men ligger fortfarande kring 20-25 dB DL .

Sammanfattningsvis är jag nöjd och uppnådde i stort sett det förväntade resultatet; nu återstår den segare biffen nämligen att etablera telefonin via FritzBoxen vilket hittills inte fungerat särskilt bra. Till detta återkommer jag dock – ett problem i taget…

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

7

Sv: Högre UL än DL med dubbla riktantenner.

Vox medievalis skrev:

Från Net1 till Telia i en mindre tätort

Så har då mitt Net1 abb. med en stabil och seglivad R-90 blivit pensionerad efter flera års trogen och stabil tjänst i en mindre stad (då Net1/IceNet var enda alternativet) och blivit ersatt av en AVM 6840.
Arbetet att göra och löda in nya kabelgenomföringar med kopparrör genom under- och överbeslag vid skorsten är omfattande men är ju ett måste.

Facit av jobbet är följande:
Efter noggrann utvärdering av och besök vid – inom en radie av tre km – tillgängliga 800-basar för Telia bestämde jag mig för den rimligen optimala. Utvärderingen hade inte kunnat ske utan alla mätvärden från en AVM 6840. Avstånd till vald bas är drygt 900 m; min position är inte central inom  aktuell antennlob men hamnar definitivt inte mellan två lober. Ytterligare en (snart två) Teliabaser för 800-bandet ligger inom min antenns horisontella öppningsvinkel men registreras inte på FritzBoxens stationslista. Båda dessa ligger på 3-4 km distans. Min takantenns nivå befinner sig på samma nivå som basstationens dit jag i princip har fri sikt. Mottagningen sker över en tätortskärna med i huvudsak en- och tvåvåningsvillor.

Router: AVM 6840 LTE

Antennkabel: 2x10 m Ultraflex 7 (fabrikat Messi & Pauloni i Italien som tillverkat kablar i 70 år) vilken var en mycket trevlig bekantskap både m.h.t pris, kvalitet och dämpning av 0,17 dB/m vid 800 MHz. Lättjobbad vid pålödning av koaxkontakter (N resp. SMA)

Antenn: WIMO:s sektorantenn 18705.12 DUAL med öppningsvinklarna 65° (hor.), 30° (vert.) och gain 12 dBi.

Signallvärden vid lowtime (vardag vid 10-tiden): RSRP -56/ -55, SINR 20/21 och RSRQ -10 vilket resulterar i en DL på 45 Mb/s, UL på 19 Mb/s och svarstid på 30 ms.
RSRP är mycket stabil och praktiskt taget linjär i grafen medan SINR (speciellt vid peaktime) mest liknar en mycket dåligt filad sågklinga. Vid peaktime sjunker givetvis hastigheten men ligger fortfarande kring 20-25 dB DL .

Sammanfattningsvis är jag nöjd och uppnådde i stort sett det förväntade resultatet; nu återstår den segare biffen nämligen att etablera telefonin via FritzBoxen vilket hittills inte fungerat särskilt bra. Till detta återkommer jag dock – ett problem i taget…

För avancerat för en nybörjare som bara vill ha lite högre samt stabilare uppkoppling.
Så tråkigt bara när man väljer Telia för att de inte hade någon begränsning på DL hastigheten.
En av grannarna har BBB, och han påstår att han har haft runt 30Mbits DL. Och det är utan några extra antenner, inomhus, ca 25meter från där mitt Telia modem stod.

Läste att man kunde prova att flytta upp modemet högre upp, ovan taket, och se. För just nu verkar det som att en rundstrålande antenn, eller ingen alls, vore bättre.

VVS Ingenjör.

Huawei B593, Telia.

8

Sv: Högre UL än DL med dubbla riktantenner.

jag köpte 2 st Macab PRO-1000 3G/4G 7dbi panelantenn kablarna är bara 2 meter långa så du vet , monterarade det  hos en kompis som bor i skogen , satt antennerna precis där det går som ett stråck med mottagning vid huset ( han har en stege utanför fönstret på ovanvåningen) så han har bra internet då han suttit online.

Går inte ringa inomhus utan man måste stå ute på gården och går man för långt åt ett håll så kan man  knappt man kan ringa , och han har 15 km till masten ( han sitter på telia 800 mhz ) emellan sej och masten är det gammal tät skog , mätade på google earth , panel antennerna köpte jag hos lohelectronics.se och  dom kostar 349 kr styck , en har jag vänt 90 grader för att panelantennerna  ska ta emot både horisentalt och vertikalt

Hemma: Fiber 1000/1000 Mbit
Mobilt: 2st ZTE MF823, 2st Dovado go, 2 st MF910
antenner: 2 st Directional Antenna | 14dBi, 800MHz MIMO | 2st  Macab PRO-1000 7dbi panelantenn | 2st Magnetfotsantenn 9dBi | 2st Magnetfotsantenn 7dbi

9

Sv: Högre UL än DL med dubbla riktantenner.

pedrosso skrev:

jag köpte 2 st Macab PRO-1000 3G/4G 7dbi panelantenn kablarna är bara 2 meter långa så du vet , monterarade det  hos en kompis som bor i skogen , satt antennerna precis där det går som ett stråck med mottagning vid huset ( han har en stege utanför fönstret på ovanvåningen) så han har bra internet då han suttit online.

Går inte ringa inomhus utan man måste stå ute på gården och går man för långt åt ett håll så kan man  knappt man kan ringa , och han har 15 km till masten ( han sitter på telia 800 mhz ) emellan sej och masten är det gammal tät skog , mätade på google earth , panel antennerna köpte jag hos lohelectronics.se och  dom kostar 349 kr styck , en har jag vänt 90 grader för att panelantennerna  ska ta emot både horisentalt och vertikalt


Jag har två Macab Pro-5000. Jag har har inga problem med att ringa både inne och ute här. Mitt 4G modem visar också 800Mhz.
På mobilen har jag Telenor, och sitter jag inne, under mitt plåttak samt en massa skog, så får jag ut 4Mbits ner, 6Mbits upp. Vet inte vilket band det är.  Ska prova vinkla den ena antennen imorgon. Hann inte med det idag.

VVS Ingenjör.

Huawei B593, Telia.

10

Sv: Högre UL än DL med dubbla riktantenner.

Filefloe, du behöver inte upprepa föregående inlägg när du kommenterar det. Se

http://www.mobilabredband.se/forum/view … hp?id=6735

Kommentar till Vox medievalis rapport om SINR grafens utseende: I litteraturen om LTE står det att trafik i den egna cellen inte ska påverka SINR. Men enligt folk som vet är inte verkligheten så enkel. Så en del av interferensen som ger varierad SINR kan komma från trafik i den cell man är uppkopplad mot. Och den interferensen kan man inte undertrycka med riktantenn. Men sedan vet vi att en del basstationer kan trassla och ge oregelbunden SINR.

Dålig DL vid bra signalstyrka och bra SINR kan möjligen bero på att samspelet mellan cellen och en mottagande enheten inte fungerar bra. Felen kan då finnas på ömse sidor. Hypotes: Vid god signalstyrka och SINR rapporterar enheten till cellen att modulationstätheten kan ökas (fler modulationssteg i QAM). Men om enheten inte klarar den mer komplexa modulationen (som ska analyseras med fouriertransformationer) så uppstår bitfel och omsändningar krävs. UL har ingen komplex modulation. Fel enligt denna hypotes fanns med telenor på ett par tidigare MF93D. Senare enheter hade inga problem.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

11

Sv: Högre UL än DL med dubbla riktantenner.

nu har jag dålig aning om hur bra macab 5000 , men torde minnas jag läst på nätet nånstans att dom är inte så bra som dom påstår på papperet.

kolla stiften i anslutningarna på min ena panelantenn så var stiftet kortare så det blev icke kontakt och farten blev då inte bra heller den var ostabil , tog en tång och drog ut stiftet så den var lika långt som på andra kabeln, och då blev det fart på internet , hade som bäst 50mbit ner men hastigheten i snitt då masten är belastad som sämst 20mbit ner och eftersom det var det väsentliga , han bryr sej inte upload då han inte laddar upp saker.

Hemma: Fiber 1000/1000 Mbit
Mobilt: 2st ZTE MF823, 2st Dovado go, 2 st MF910
antenner: 2 st Directional Antenna | 14dBi, 800MHz MIMO | 2st  Macab PRO-1000 7dbi panelantenn | 2st Magnetfotsantenn 9dBi | 2st Magnetfotsantenn 7dbi

12

Sv: Högre UL än DL med dubbla riktantenner.

Hah, ja.. Vad ska jag säga.. Slutar med citeringen.

Det kom en rejäl regnskur igår ikväll. Gjorde för skojs skull en ny mätning via Bredbandskollen. Under regn tiden; 30Mbit DL.
Känns dock fel att önska att det kommer mer regn.. Antennerna är fortfarande riktade mot en "Net4Mobility" antenn. Och jag har inte provat rikta om dem för mer exakt riktning.

Jag har läst både bra och dåligt om Macab 5000. Får se om jag hinner hissa upp modemet i samma höjd som antennerna idag, ca 5m, för att göra några test och jämföra.

Enligt Telias Täckningskarta så är jag inom "Mycket God (Signalstyrka)" området. Och det skall innebära "Normalhastighet 10-40Mbits", men i praktiken upp till 100Mbits.

Som jag skrev tidigare så har jag Två master, som jag vet är Telia, runt mig. Den i Centrala Masten i Sjöbo skall vara mer belastad än den andra som ligger ute i skogen, med betydligt färre användare runt omkring. Då dom flesta i området fortfarande har ADSL. Den i Centrala Sjöbo bör ju vara ~2600Mhz, men kanske även har 800Mhz där, vilket jag är uppkopplad till. Dock tror jag mer på att den är den i skogen jag är uppkopplad till när jag inte använder riktantenner.
Att ta reda på vilken antenn man är uppkopplad till, är omöjligt utan rätt utrustning förstår jag?

G-Man, jag provade byta plats på kontakterna utan förbättring, värt ett försök, så tack ändå!

Väldigt glad att Fibern är på G.

VVS Ingenjör.

Huawei B593, Telia.

13

Sv: Högre UL än DL med dubbla riktantenner.

Att DL blev bättre vid regn stärket min hypotes om för hög QAM -nivå som ger bitfel och omsändingar. Regn dämpar, QAM nivån sänks och bitfelen blir färre, DL  i snitt ökar.

Det här felet är nog inte vanligt med telia B593 och telia 4G.

Läs manualen och plocka ut signalvärden. Kolla även PCI eller cell id, så an masten identifieras.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

14

Sv: Högre UL än DL med dubbla riktantenner.

när vi satte upp macab 1000 så är vi drygt 3 meter ovan backen och under hustaket men just där vi placerat verkar funka bra , och det enda stället som funkar , går jag till andra sidan av huset på ovanvåningen försvinner både telefon mottagning och 4G täckning  ,

den finns just på den sidan av huset och är bestående, ganska skumt hur det är mottagning  som typ en linje förbi huset på den sidan av huset.

Hemma: Fiber 1000/1000 Mbit
Mobilt: 2st ZTE MF823, 2st Dovado go, 2 st MF910
antenner: 2 st Directional Antenna | 14dBi, 800MHz MIMO | 2st  Macab PRO-1000 7dbi panelantenn | 2st Magnetfotsantenn 9dBi | 2st Magnetfotsantenn 7dbi