1

Tråd: strömbackup station åt 4G

har en kompis som nu beslutat att sätta upp sin 4g uppkoppling ordentligt, han ska koppla upp strömmen med ett 12V 200Ah CT (Deep) (AGM) batteri och en ctek laddare som sköter laddningen. och där han bor så är strömmen väldigt till och från den försvinner ofta ibland, därav han vill göra denna satsning på sitt internet.så han i alla fall kan sitta och surfa på telefon eller dator om det är strömlöst.

han ska använda 4G Directional Antenna | 14dBi, 800MHz, MIMO, Outdoor från wifi shop då vi provade med den jag hade och det funkade kanon bra. och han har införskaffat en Proroute H820 LTE 4G Router som sitter med dc till dc omvandlare från batteriet , men det enda han nu letar är en 12v- 240v omvandlare som har ren sinus våg han har tittat på några, men han hoppades att få några tips här som hunnit prova några såna och kan rekommendera en. omvandlaren den ska  driva  laptop och laddare till mobil och den bärbara är en mac book pro.

Hemma: Fiber 1000/1000 Mbit
Mobilt: 2st ZTE MF823, 2st Dovado go, 2 st MF910
antenner: 2 st Directional Antenna | 14dBi, 800MHz MIMO | 2st  Macab PRO-1000 7dbi panelantenn | 2st Magnetfotsantenn 9dBi | 2st Magnetfotsantenn 7dbi

2

Sv: strömbackup station åt 4G

Fråga på elfa.se, sådant bör de ha. Men han borde kunna omvandla direkt från 12 volt till respektive likström och slippa den stora omvägen över växelriktare. Sådant bör Elfa ha också. Vox medievalis har bra koll.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

3

Sv: strömbackup station åt 4G

får göra det då . och angående till 240 volt så vill han kunna ha en extra källa om det behövs glömmer man laddare är det kört om man har 240v laddare bara

Hemma: Fiber 1000/1000 Mbit
Mobilt: 2st ZTE MF823, 2st Dovado go, 2 st MF910
antenner: 2 st Directional Antenna | 14dBi, 800MHz MIMO | 2st  Macab PRO-1000 7dbi panelantenn | 2st Magnetfotsantenn 9dBi | 2st Magnetfotsantenn 7dbi

4

Sv: strömbackup station åt 4G

Att köra en H820 LTE 4G Router via en DC/DC-omvandlare från ett batteri är helt overkill. H820 LTE 4G Router har en förnämlig spänningsanpassning och klarar mellan 7 - 30 V DC.
En bra sinusomformare, som jag haft i mina bilar som reserv under många år är Nordic Power 300 W som har ELFA nr. 69-719-15. Annars har Conrad flera väldigt bra modeller och sedan finns högklassiga men dyrare modeller från WAECO som bl.a SVEDOL säljer.

Fast jag skulle nog hellre plocka fram ett par lämpliga DC/DC-omvandlare ur t.ex TRACO POWERS och/eller MeanWells sortiment till macbooken respektive mobilen i stället för att böka med omvägen via en sinusomformare där Du har en tomgångsförlust på i varje fall 20 W. Även här finns alla varianter hos ELFA eller CONRAD.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

5

Sv: strömbackup station åt 4G

Komplettering till ovanstående:
att köra en CTEK-laddare till ett AGM-batteri går i och för sig utmärkt - MEN - laddarens olika laddningskurvor innebär kraftigt växlande utspänning till batteriet och därmed efterföljande elektronik vilket inte är optimalt. Titta på laddningskurvorna under olika faser i CTEK-laddarens datablad ! Själv ersatte jag en CTEK-laddare med ett lämpligt AC/DC-aggregat ur MeanWells sortiment där man enkelt kan finjustera utspänningen och därmed ha en anpassad konstantspänningsladdning. Exakt vilken spänning det aktuella batterier (AGM eller bly etc. skall ha brukar framgå ur databladet från batteritillverkaren (på nätet).

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

6

Sv: strömbackup station åt 4G

jag vet inte om laddaren men enligt där han köpte skulle det funka med laddaren han hade kollat för det batteri han köpt. men han kan nog köpa ett ac/dc aggregat istället om det rekommenderas, det sitter inte i pengarna utan att det ska vara utan avbrott, det ska bara funka år efter år , och bara behöva nån reguljär check då och då. han vill ha som en liten typ av shopping lista som nån säger att dessa grejer rekommenderas. och angående batteriet så är det 200Ah så du tömmer det inte direkt och det tål att djupurladdas flera gånger om det skulle råka hända , längsta strömavbrottet han haft har varit i 2 dygn , och det brukar kunna vara borta 1-5 timmar i vanliga fall.

Hemma: Fiber 1000/1000 Mbit
Mobilt: 2st ZTE MF823, 2st Dovado go, 2 st MF910
antenner: 2 st Directional Antenna | 14dBi, 800MHz MIMO | 2st  Macab PRO-1000 7dbi panelantenn | 2st Magnetfotsantenn 9dBi | 2st Magnetfotsantenn 7dbi

7

Sv: strömbackup station åt 4G

Om man går på spåret AC/DC-aggregat kan det vara viktigt kolla noga hur omgivande temperatur kommer variera då de flesta batterier behöver olika laddspänning vid olika temperaturer för att behålla sin kapacitet över tid.

8

Sv: strömbackup station åt 4G

Självklart är batteriets omgivningstemperatur viktigt för laddningskaraktäristiken men givet batteriet konstant står i rumstemperatur (vilket jag utgick ifrån) behöver man inte ta någon särskild hänsyn till denna faktor - vilket ju CTEK-laddarna gör.
Det jag backade på efter att ha provat bl.a CTEK-laddaren (som i övrigt är suverän !) var att laddningsspänningen i normalläge är 14,4 V och i "kalläge" (bl.a motsvarande normalläge för vissa AGM-batterier t.ex Optima) är 14,7 V. En "vanlig" router (AVM6840 t.ex) skulle jag aldrig våga släppa denna spänning på medan det för en router med mer avancerad inspänningsreglering som H820 inte spelar någon som helst roll.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

9

Sv: strömbackup station åt 4G

ja där grejerna kommer stå är det mellan 18-22 grader. 18 grader som minst på vintern och max 22 grader på sommaren , då det regleras av en ac i rummet. men detta är juh bara backup då inte strömmen funkar så det är inte en lösning han ska använda dygnet runt , han skulle kunna montera solpaneler och en stor batteri park och så slipper han besväret med att strömmen far, men han vill just nu då leva on the grid och inte off the grid.

Hemma: Fiber 1000/1000 Mbit
Mobilt: 2st ZTE MF823, 2st Dovado go, 2 st MF910
antenner: 2 st Directional Antenna | 14dBi, 800MHz MIMO | 2st  Macab PRO-1000 7dbi panelantenn | 2st Magnetfotsantenn 9dBi | 2st Magnetfotsantenn 7dbi

10

Sv: strömbackup station åt 4G

Denna fungerar mkt bra.

Har en sådan till min batterikraft hemma.

http://clasohlson.com/se/Spänningsomvan … -W/32-5124

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

11

Sv: strömbackup station åt 4G

han fick en cl 300-12 av mej att prova med , det är inte ren sinus utan modfierad sinus, och den funkar också , men han ville ha en omvandlare med ren sinus bara ifall han behöver 240v.

Hemma: Fiber 1000/1000 Mbit
Mobilt: 2st ZTE MF823, 2st Dovado go, 2 st MF910
antenner: 2 st Directional Antenna | 14dBi, 800MHz MIMO | 2st  Macab PRO-1000 7dbi panelantenn | 2st Magnetfotsantenn 9dBi | 2st Magnetfotsantenn 7dbi

12

Sv: strömbackup station åt 4G

det blev ganska enkel lösning med en battery power bank , som ger ström dwr-116 då den går på 5 volt samt zte mf 823 modem , då kan han surfa en bra stund utan att ha ström , då slapp han ha ett 12 volt batteri inomhus ,

Hemma: Fiber 1000/1000 Mbit
Mobilt: 2st ZTE MF823, 2st Dovado go, 2 st MF910
antenner: 2 st Directional Antenna | 14dBi, 800MHz MIMO | 2st  Macab PRO-1000 7dbi panelantenn | 2st Magnetfotsantenn 9dBi | 2st Magnetfotsantenn 7dbi

13

Sv: strömbackup station åt 4G

jag försöker göra en bra kombo med modem och router men det svåra är att hitta en vettig 4g router som tar 5 volt ,( använder nu en dwr-116) för då kan man använda en usb adapter från 12 volt, och på så vis kunna utnyttja ett 12 volt batteri som backup att ladda telefon och driva 4G. den heter:

12V Dual Car Cigarette Lighter Socket Splitter USB 2.1A&1A Power Adapter Charger


Input voltage:12V-24V

USB Output Voltage: 5V

Double USB Output Current: 1A and 2.1A

Waterproof USB port, unique design for installation , USB waterproof cover.

Package Content:

1 x USB Charger Adapter

Hemma: Fiber 1000/1000 Mbit
Mobilt: 2st ZTE MF823, 2st Dovado go, 2 st MF910
antenner: 2 st Directional Antenna | 14dBi, 800MHz MIMO | 2st  Macab PRO-1000 7dbi panelantenn | 2st Magnetfotsantenn 9dBi | 2st Magnetfotsantenn 7dbi

14 Senaste redigerad av Discover (2015-12-30 22:17:26)

Sv: strömbackup station åt 4G

@ pedrosso

Om du nu redan har ett 12 v batteri, varför måste det då vara en router som drivs på 5 volt ? En Dovado med tillhörande 12 v sladd bör väl fungera utmärkt ?



DETTA INLÄGG BLEV REDIGERAT AV ADMIN. Sluta smyg med sådant, skriv det istället att inlägget är redigerat av just admin!

Det verkar ju snarare som att admin har något personligt mot mig. Tråkigt tycker jag.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

15

Sv: strömbackup station åt 4G

ja en dovado med 12volt sladd funkar , men behöver ingen sån, då routern är 5volt , och kan då ladda alla enheter med usb uttaget samt driva dom, jag vill mest bara bolla med idee'r jag har angående backup ström , samt se om nån kanske säger nää det var en usel ide på grund av .... etc etc

Hemma: Fiber 1000/1000 Mbit
Mobilt: 2st ZTE MF823, 2st Dovado go, 2 st MF910
antenner: 2 st Directional Antenna | 14dBi, 800MHz MIMO | 2st  Macab PRO-1000 7dbi panelantenn | 2st Magnetfotsantenn 9dBi | 2st Magnetfotsantenn 7dbi

16

Sv: strömbackup station åt 4G

Vanliga 12 rill 5 volts omvandlare är nog inte energieffektiva.

Vox medievalis kör med Tracopower DC/DC omvandlare i bilen. Säljs av Elfa bl a.

http://www.tracopower.com/products/brow … onverters/

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

17

Sv: strömbackup station åt 4G

Om man som jag kör med +12V apparater till bilbatteri med underhållsladdare så behövs en litet bättre regulator som klarar inkommande spänning på 9-15V vilket betyder att man inte kan använda en enkel step-down utan behöver en mera komplicerad regulator med både step-down och step-up. Batterispänningen mellan nästan urladdat batteri och fulladdat varierar nämligen en hel del. Ett fullt uppladdat blyackumulator har spänningen 14,3V även om den nominella spänningen är 12V. I ett fordon kan spänningen sjunka tillfälligtvis till 9V då man startar även om batteriet är fulladdat. Jag använder MeanWells stabilisatorer som har bra kvalitet man kostar litet mer. Det finns också billiga kinesiska på Aliexpress som klarar både step-down och step-up (kallas också buck-boost). Sök på switching converter (eller regulator).

Kolla til exempel

http://www.ebay.co.uk/itm/30W-Automatic … Swu4BVrhAX

som inte är dyr men knappast samma kvalitet som MeanWell.

18

Sv: strömbackup station åt 4G

nää sant det men om dovadon är 5 v  ,samt spa-112 så kan jag köra telefoni och fax , även om jag sitter med husvagnen i skogen,
jag kör som extra backup på det en 5000 mah battery power bank om jag inte har kvar nå 12 volt ström eller måste ladda 12 volt så länge

Hemma: Fiber 1000/1000 Mbit
Mobilt: 2st ZTE MF823, 2st Dovado go, 2 st MF910
antenner: 2 st Directional Antenna | 14dBi, 800MHz MIMO | 2st  Macab PRO-1000 7dbi panelantenn | 2st Magnetfotsantenn 9dBi | 2st Magnetfotsantenn 7dbi

19

Sv: strömbackup station åt 4G

@nhu

okej tack för det tipset, ska gräva in mej lite i det och se om jag kan göra en bra setup då , eller om nån annan behöver göra en sådan setup till sin stuga i fjällen.

Hemma: Fiber 1000/1000 Mbit
Mobilt: 2st ZTE MF823, 2st Dovado go, 2 st MF910
antenner: 2 st Directional Antenna | 14dBi, 800MHz MIMO | 2st  Macab PRO-1000 7dbi panelantenn | 2st Magnetfotsantenn 9dBi | 2st Magnetfotsantenn 7dbi

20

Sv: strömbackup station åt 4G

De små (kortmontage) DC/DC-omvandlarna från TracoPower drar generellt mindre tomström (lägre förluster) än MeanWell men är också betydligt dyrare. Viktigt i sammanhanget kan vara att välja en modell (TP ellet MW) som har så lågt brus och fr.a ripple som möjligt. Speciellt om det ligger någon VoIP-enhet efter. Fick själv prova flera olika fabrikat innan jag fastnade för TP eftersom skillnaden i brus/ripplenivå faktiskt (!) var hörbar för mitt (tränade) ljudöra vid telefonsamtal där en DECT-telefon av hög kvalitet utgjorde slutenheten. För enbart matning av routrar är kanske inte skillnaden avgörande men jag skulle ändå snegla på ripple-värdena om ansluten router "bara" är designad att matas från en switchburk med bakomliggande förhållandevis stabil 230 V.

Upptäckte f.ö häromdagen att t.ex Dell eftertryckligen rekommenderar användningen av en UPS-enhet med utgående sinusspänning 230 V och inte - som annars vanligt är - "modifierad" dvs. trappstegsformad AC-spänning för sina arbetsstationer (varav en nu är min). Och då pratar vi "bara" om en dator ! Ju både jämnare utspänningsnivå (inkl. frånvaron av spikar) och kurvform mottagande komponenter matas med desto säkrare drift och längre livslängd bör man kunna förvänta.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

21

Sv: strömbackup station åt 4G

jo en riktig ups med ren sinus är inte billig men dock så mycket bättre , hade funderingar att köpa en ups istället och ha i stugan istället men som sagt får se , detta beror på om jag har tänkt sätta in video övervakning och tempkoll då man inte är där.

Hemma: Fiber 1000/1000 Mbit
Mobilt: 2st ZTE MF823, 2st Dovado go, 2 st MF910
antenner: 2 st Directional Antenna | 14dBi, 800MHz MIMO | 2st  Macab PRO-1000 7dbi panelantenn | 2st Magnetfotsantenn 9dBi | 2st Magnetfotsantenn 7dbi

22

Sv: strömbackup station åt 4G

UPSarna har en stor nackdel och det är den mycket korta batteritiden - annars är de svindyra.  Så jag använder "hemlagade" system med bilbatteri som ger mycket lång batteritid. Det liknar online UPS men den konverterar tillbaka till 230V som sedan konverteras ned till 12V, 5V på nytt vilket ger dubbla förluster. Min tanke är att köra batteriet på underhållsladdning och sedan köra apparaterna direkt från batteriet med DC/DC-kovertrar. Switchande konvertrar har vanligen låga förluster.

Tyvärr får man sällan veta annat än in- och utspänning för de billiga kinesiska konvertrarna. En del håller god kvalitet men endel dålig så det är bara att pröva sej fram.

23

Sv: strömbackup station åt 4G

jo man får tyvärr fixa större batterier om man ska ha nån kapacitet en längre stund ,

Hemma: Fiber 1000/1000 Mbit
Mobilt: 2st ZTE MF823, 2st Dovado go, 2 st MF910
antenner: 2 st Directional Antenna | 14dBi, 800MHz MIMO | 2st  Macab PRO-1000 7dbi panelantenn | 2st Magnetfotsantenn 9dBi | 2st Magnetfotsantenn 7dbi

24

Sv: strömbackup station åt 4G

Litet känsligt med stora batterier för UPSarna är inte beräknade för längre avbrott. Jag har en UPS med bilbatteri som transformatorn nästan smält igenom plasthöljet för den blev så varm under ett 12 timmars avbrott. De är beräknade för korta avbrott vid nominell belastning. Med stort batteri och långa avbrott måste belastningen reduceras ordentligt.

25

Sv: strömbackup station åt 4G

vad den ska driva då är 3 st ip kameror och en router så belastningen blir inte hög, om jag är där och strömmen går så är det laddning av mobil och bärbar dator som kommer men de ska inte laddas i 8 timmar.

Hemma: Fiber 1000/1000 Mbit
Mobilt: 2st ZTE MF823, 2st Dovado go, 2 st MF910
antenner: 2 st Directional Antenna | 14dBi, 800MHz MIMO | 2st  Macab PRO-1000 7dbi panelantenn | 2st Magnetfotsantenn 9dBi | 2st Magnetfotsantenn 7dbi