76

Sv: AVM 6840 LTE beställd

LTE+/Cat 6 redan i drift hos Telia ?
Frågan är om det jag ser i 6840:s nätlista med olika procentsatser för, i mitt fall, upp till tre olika basar inte är kvittot på den nätuppgradering (LTE+/Cat6) som Telia nu startar och i första hand kör igång på tätortsbasar i de stora städerna men också vid intensivt trafikerade vägar ? Danne har på annan plats i forumet pekat på den nya infon, http://www.mobilabredband.se/forum/view … 319#p69319 

De båda siter vilka nyss har fått 1800-enheter ligger båda i direkt anslutning till den hårdtrafikerade E20 i Västergötland och kan följaktligen mycket väl vara två av flera tidiga testobjekt. Den gångna veckan flaggade Telia också för driftstörningar inom området och jag kunde under denna period också själv också notera fysiska förändringar i siternas antennbestyckning - även om detta i sig kanske inte är en förutsättning för CA. FritzBoxens radiokort klarar (så vitt jag kan se) i sig bara cat 3 men det nya FritzOS 6.50 förefaller i alla händelser kunna visa carrier aggregation för tre basar samtidigt. Subjektivt noterar jag en viss ökning av transmissionshastigheterna men om detta beror på implementeringen av CA på basarna eller något annat har jag ännu ingen uppfattning om. Om detta antagande stämmer får jag en förklaring på de mycket frekventa stationshopp (ibland varannan minut) som hör ihop med procentsatsväxlingarna och där FritzBoxen klarar de flesta hoppen utan avbrott men inte alla utan nu får startas om kanske varannan/var tredje timma. Ännu har jag inte hunnit byta ut min befintliga panel för 800-bandet mot den väntande 1800-panelen (kör dock med låsning på 1800-bandet) men den intressanta frågan är vad som kommer att hända när jag gjort antennbytet. Gissningsvis och förhoppningsvis kommer antennens riktverkan och förstärkning att kunna låsa på av mig avsedd site.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

77

Sv: AVM 6840 LTE beställd

Eller ännu värre... hoppar över och låser sig på en N4M cell med TRE-sim?????????
6.50 lirar inte bra....är manuell APN borttagen?
http://imgur.com/hVk3wvD

/danne

Telia 4G, N4M, AVM FRITZbox 6840 INT, Huawei E392, Dovado Tiny/Pro, Huawei E5186S-22a, Poynting LPDA-A0092 45/45gr

78

Sv: AVM 6840 LTE beställd

Om manuell APN är borttagen kan man inte räkna med att routern funkar utanför Europa så det vore extremt dumt. Längre upp i tråden finns länkar till arkiv med tidigare FW.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

79

Sv: AVM 6840 LTE beställd

Nej manuell APN finns kvar i 6.50. Jag har en Telenorsite (flaggstångsmodell) bara 150 meter från min takantenn och inte sett några fulkopplingar till denna - ännu. Jag ser CA-redovisning bara inom Telias nät som jag också använder men intressant nog också vid avstånd till Teliabasar som ligger 12- 13 km (fri sikt) bort vilket också möjligen ? skulle kunna förklara nyligen uppmätta ovanligt höga hastigheter på 1800-bandet.
Vore ju kul om Telia informerade i klarspråk vad det är man håller på med inom lokala områden för att underlätta egen felsökning.....

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

80

Sv: AVM 6840 LTE beställd

Var just nu inne och tittade på distans i den 6840 jag har i tätorten och ser serier av stationshopp mellan två basar (69%/31%) var tionde sekund - dock utan avbrott i uppkopplingen. Kan bli intressant det här - kanske slutar med en rundstrålande takantenn för att kunna utnyttja CA så småningom.....

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

81

Sv: AVM 6840 LTE beställd

Går inte att göra en nedgradering rakt av från 6.50!!!!!!!, kommer inte åt de gamla FW heller. Har 6.21 på usb, men det krävs något recoverytool som bara finns till Windows (virus). Har utrotat alla Pc, bara Mac numera.

Får kontakta AVM support och fråga hur de tänkt sig, routern är obrukbar med 6.50 och TRE...

Samma sak händer igen.............
http://www.ladda-upp.se/tumnagel/jnmdkzarbwkkxm/

/danne

Telia 4G, N4M, AVM FRITZbox 6840 INT, Huawei E392, Dovado Tiny/Pro, Huawei E5186S-22a, Poynting LPDA-A0092 45/45gr

82

Sv: AVM 6840 LTE beställd

Hjälper inte med manuell APN, routern envisas med att Telenor 1800 tillhör TRE och när den växlar över till den cellen är det bara omstart som hjälper.

Har stängt av 1800, vilket gör lite nytta i detta eftersom Tre saknar det bandet. Men den fortsätter hoppa mellan de andra cellerna hela tiden och det blir avbrott när den går till en cell med för dålig signalstyrka.

Frågan är om problemet drabbar fler operatörer? Jag har kört med Telia sedan jag uppgraderade till 6.50, men har bara en hörbar Teliacell med nuvarande antennriktning.

/danne

Telia 4G, N4M, AVM FRITZbox 6840 INT, Huawei E392, Dovado Tiny/Pro, Huawei E5186S-22a, Poynting LPDA-A0092 45/45gr

83

Sv: AVM 6840 LTE beställd

Förefaller preliminärt vara ett AVM-problem - men varför reagerar ett cat3 radiokort på CA ?. Använder dagligen en H820 (bilen) inom tätorten där Telia uppenbarligen nu implementerat CA och märker ett förändrat signalstyrkebeteende även på denna router (med just nu mjukvara från 2014 !) men inga avbrott. Din iakttagelse om avbrott vid hopp till cell med låg signalstyrka kan jag bekräfta och detta ger mig viss förhoppning att panelantennen för 1800 skall lämna så hög signalstyrka (knappt två km och fri sikt) att någon triggning till stationshopp inte sker - dock kan antennen knappast förhindra stationshopp som beror på den ständigt växlande lasten på de olika inblandade basarna. Redan med min bakvända 800-panel får jag knappt 40 DL.
Återkom gärna och berätta vad AVM säger i frågan !

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

84

Sv: AVM 6840 LTE beställd

Om man vill optimera DL med de här panelantennerna för 1800 som är polarisade hor/vert kan man luta dem 45 grader, DL ökar något medan UL kan bli lidande eftersom det inte blir någon bra diversitymottagning vid basen för UL-signalen.

Det är lurigt med carrier aggregation. Å ena sidan kan väl signaler tas från olika celler på olika band på samma mast eller möjligen från olika celler på olika master. Det förefaller mig vara en teknik som i första hand är avsedd för mobila apparater med dåligt presterande antenner som smartphones.

De uppgifter om möjlig fart i AVM-routrarna som anförts tidigare skulle kunna grundas på bithastighet enligt CQI-värdena även om flera modulationshastigheter ryms inom varje CQI-steg.

Det ingår i LTE specifikationen att en användare kan lyftas bort från en hårt belastad cell till en mindre belastad även om signalstyrkan på den mindre belastade cellen är sämre. Det är RSRQ som ska vara mest styrande. Det finn anledning att tro att routerns firmware kan påverka det här beteendet också fast jag har inga specifika belägg för en sådan förmodan.

Problemen med hoppande mellan celler har jag inte sett diskuterade  i tyska lte-anbieter forum. Här är tråden om fw 6.50. först diskuteras en massa betaversioner och sent i tråden 6.50. de som yttrat sig klagar inte på något som antyder cellhoppande. det finns dock CA även i Tyskland där man använder 800, 1800 och 2600 banden,

http://www.lte-anbieter.info/lte-forum/ … #post48661


det finns ett internationellt forumavsnitt också men det verkar uppmärksammas mycket lite så jag framhärdar med 50 år gammal skoltyska när jag ska diskutera något. De flesta deltagarna verkar urdåliga på engelska.  Ställde fråga om cellhoppande nu.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

85

Sv: AVM 6840 LTE beställd

Tre har uppenbarligen ändrat något eftersom ID på cellerna bytts ut. Om de kört igång CA här vet jag inte, de kan lika gärna ha fel på utrustningen.
Eller så har det något att göra med det faktum att de hävdade att t ex ZTE MF28G skulle sluta fungera, kanske har drabbat Avm istället....
Ser ut som rena flipperspelet med låg belastning, drar man igång en nedladdning håller det sig på en cell. Frågan är varför routern tror att N4M 1800 celler tillhör TRE?

/danne

Telia 4G, N4M, AVM FRITZbox 6840 INT, Huawei E392, Dovado Tiny/Pro, Huawei E5186S-22a, Poynting LPDA-A0092 45/45gr

86

Sv: AVM 6840 LTE beställd

Har sett att RSRQ drar iväg till så långt som -64dB (max) någon sekund helt plötsligt, då är det inte konstig att den byter cell. Har ibland även dubbla poster med samma CellID i nätverkslistan, med olika signalstyrka....

/danne

Telia 4G, N4M, AVM FRITZbox 6840 INT, Huawei E392, Dovado Tiny/Pro, Huawei E5186S-22a, Poynting LPDA-A0092 45/45gr

87

Sv: AVM 6840 LTE beställd

Undrar om Tre vore intressserat av dina observationer. Kanske inte, eftersom Tre är Tre. Du skulle kunna lägga några screenshots i inlägg under Tre på forumet.

Två celler kan ha samma PCI om de täcker samma yta. Men de borde ändå inte ha samma cell id. Kolla PCI kontra Global cell id.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

88

Sv: AVM 6840 LTE beställd

TRE svarar att de kan ha störningar i området. På frågan om det är LTE A (CA) som är på gång blir svaret troligen inte, och så läser han orterna som stått på deras hemsida i över ett halvår.....

Har dåligt med tid just nu, tar med routern till jobbet ikväll där det finns windowsburkar och kör downgrade recovery tool 6.30. Verkar inte som 6.30 finns som separat fil, innan 6.50 har det bara varit att köra in äldre FW helt utan problem.

/danne

Telia 4G, N4M, AVM FRITZbox 6840 INT, Huawei E392, Dovado Tiny/Pro, Huawei E5186S-22a, Poynting LPDA-A0092 45/45gr

89

Sv: AVM 6840 LTE beställd

För att få lite bättre underlag för problemlösningen har jag idag gjort samma "mätrunda" med FritzBoxen och en laptop inom tätortsområdet som jag gjorde för drygt ett år sedan. FritsBoxen var ansluten till två takplacerade magnetantenner. LTE-spektrat har på detta år ändrats dramatiskt. Från ett fåtal 800-celler hittar jag idag 8-10 1800-celler och bara någon enstaka 800-cell vilka alla tillhör Telias nät. Det är alltså uppenbart att Telia rustar sig om inte för krig så i varje fall knivhård konkurrens genom dramatiskt ökad kapacitet. Mer intressant är effekterna av CA. Som värst/bäst när jag befann mig på högsta punkten i den lilla tätorten (12 - 15 000 innevånare) uppvisade FritzBoxens nätlista 8 teliaceller och redovisade att jag var ansluten till 7 samtidigt - dock utan nätkontakt(!) - med procentsatserna 6, 6, 18, 2, 22, 1, 18 och 27 % varav 6 st 1800-celler och en 800-cell ! Nätlistan och dess ständiga cellväxlingar liknade ett långsamt flipperspel där uppenbarligen 1800-nätet har prio men där avståndet till resp. cell inte föreföll vara avgörande för anslutningen utan snarare respektive cells momentana belastning. Rikedomen på celler till trots - eller kanske snarare på grund av - gjorde att 6840:an ganska snabbt tappade nätanslutning trots att nätlistan redovisade ett flertal anslutna celler.

Utan att ha faktiska belägg för det upplever jag det som om FW har problem med CA. Vid ett tillfälle visade nätlistan att jag hade anslutning mot 7 celler utan någon nätanslutning; efter omstart - som tog ovanligt lång tid - visade listan bara 4 celler och när nätanslutningen så småningom väl kom till stånd blev det lite av en västgötaklimax - anslutning med 100 % till en av de få 800-cellerna.

Parallellt med dessa mätningar och iakttagelser via 6840:an hade jag min i bilen fast monterade H820, även denna ansluten till (egna) men fast monterade takantenner. Jämfört med 6840:ans slösande rika mätvärdespresentation visar H820 i princip bara cellbeteckning (plus signalstyrka och lite annat) men medan 6840 tappade nätet regelbundet lunkade H820:an stadigt på utan avbrott. I vad mån dess FW (i denna router just nu från 2014) utnyttjar CA har jag ingen aning om.

I vanlig ordning är felorsaken knepig att ringa in eftersom problemet uppstod ungefär samtidigt som Telia byggde om nätet och jag uppgraderade FritzBoxens FW till 6.50. Jag har dock för avsikt att börja med AVM eftersom de sedan tidigare visat stort engagemang och vilja till avancerad felsökning via 6840:ans olika loggar.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

90

Sv: AVM 6840 LTE beställd

Något fel är det med 6.50 mot Tre's nät eftersom routern tycker att N4M 1800 celler tillhör TRE. Kan inte vara bra med allt detta hoppande mellan celler, särskilt inte de som tillhör en annan operatör....

/danne

Telia 4G, N4M, AVM FRITZbox 6840 INT, Huawei E392, Dovado Tiny/Pro, Huawei E5186S-22a, Poynting LPDA-A0092 45/45gr

91

Sv: AVM 6840 LTE beställd

Har nu nedgraderat till 6.30, router hoppar fortfarande som ett flipperspel mellan cellerna både 800 och 2600. På två timmar hade jag sju nedkopplingar varav två krävde omstart, den håller sig kvar i TRE's nät med 6.30.

Märkligt är att signalen hoppar också, RSRQ är väl inget onormalt med små ändringar men kanske inte från -6 till -64. Konstigare är att RSRP hoppar +-10dBm på alla hörbara celler.

Gjorde ett snabbtest med en Huawei, där verkar den ligga kvar på samma cell som den alltid gjort. Kunde inte se något fladder i signalstyrkan heller.

Verkar vara ett problem med Avm och TRE till följd av deras uppgradering i nätet.

Supporten tjatar bara om att prova routern på annan adress....Avm Fritzbox, kopplar du upp dig med ett xbox...ser inget fel på dina uppkopplingar eller våra master, visst hoppar det lite....prova routern på annan adress...Trevlig helg.

Hög nivå på den supporten

/danne

Telia 4G, N4M, AVM FRITZbox 6840 INT, Huawei E392, Dovado Tiny/Pro, Huawei E5186S-22a, Poynting LPDA-A0092 45/45gr

92

Sv: AVM 6840 LTE beställd

Operatörstystnad ställer till problem
Sedan två och ett halvt dygn ligger min 6840 stilla och stabilt mot en och samma 1800-sektor och detta utan vare sig DNS- eller IP-adressbyten. Peppar, peppar ta i trä... Med hänsyn till kulmen på hela havet stormar med cellväxlingar var 10-15 sekund är det uppenbart att problemen har (hade ?) samband med Telias nätförändringar. Själv har jag inte gjort något alls med denna router för att se utvecklingen.

Att det inte är alltför okomplicerat att tända upp tre nya 1800-siter med vardera tre celler samtidigt som befintliga 800-siter skall vara i parallell drift inom ett begränsat geografiskt område är uppenbart och förklarligt. Det intressanta är emellertid att problemen inleddes redan i samband med upptändningen av den första 1800-siten som låg i operativ drift ungefär en och en halv månad innan Telia (på min fråga) kunde/ville bekräfta att den var igång. Efter någon månad startade man, som jag nu har kunnat konstatera, upp ytterligare två 1800-siter inom området och då blev det riktigt fascinerande flipperspel på FritzBoxens nätlista. Nu kunde jag också själv se fysiska förändringar på antennbestyckningen på minst två siter. Sedan - för två, tre veckor sedan - lägger Telia på sin utbyggnadskarta ut ett meddelande om en veckolång störning med uppgiven orsak att man kommer att byta utrustning för att få allt bättre. Det är också nu det riktigt roliga börjar, gissningsvis under intrimningen av områdets nya 1800-täckning och nedsläckning av nästan alla tidigare 800-siter. Det är under den här "heta" perioden jag kunde vara ansluten (eller åtminstone visade FritzBoxens nätlista detta) till upp till 8 celler samtidigt !

Själv har jag inte tillräcklig kunskap om detaljerna i ett sådant här spel men jag har ändå varit med vid uppstarten av en ny site och då lärt mig att resp. operatörs nätplaneringsavdelning (eller vad det nu heter) levererar någon form av initieringsfil som laddas in i basstationen på plats. I den här filen antar jag att alla nödvändiga parametrar inkl. uteffekt etc finns inlagda efter att simulerats upp på planeringsskedet. Jag antar också att när det här är gjort på de nya basarna man behöver mäta upp erhållna/uppmätta signal- och täckningsvärden t.ex med utgångspunkt från angränsande stationer och sedan balansera/trimma in det totala täckningsområdet i förhållande till de facto uppmätta värden. Korrigeringar av alltför stor cellöverlappning, antennlobsrikningar mm. mm. föreställer jag mig tillhör denna slutjusteringsfas.

Konkret har jag därmed upplevt att detta faktiska frekvensbandsbyte för tre eller kanske fyra siter har inneburit störningar under totalt cirka tre månader att jämföra med den av Telia påannonserade veckolånga störningsperioden. Allt det här vore väl OK om man vågade gå ut och informera om hela störningsperioden för att därigenom minska kundens egen felsökning och funderingar som i brist på mer detaljerad information blir baserad på just funderingar och felaktiga slutledningar som i slutändan tagit väldigt mycket tid.

Det jag tekniskt funderar över är varför det under den här perioden uppträdde så frekventa cellväxlingar och mycket täta behov av routeromstarter ? Att cellväxlingarna styrs av flera specifika parametrar vet vi men någonstans måste det naturligtvis också finnas nätverktyg som kan ställas in för att öka/minska den relativa cellväxlingsfrekvensen och det abnorma och ständiga bytet av både IP-adresser och DNS-adresser. Och varför denna våldsamma CA-fördelning på upp till åtta celler som nu åter verkar ha reducerats till bara en (eller möjligen två). Omvänt kan man också ställa frågan om just dessa företeelser var avsiktliga från nätoperatörens sida för att lättare kunna följa trafikutveckling och trafikfördelning mellan de nya 1800-cellerna inom området i samband med intrimningen ?

Om inte operatörerna vore så sjukligt rädda för att informera bättre - och med mer detaljer för den/de som frågar - skulle situationen vara helt annorlunda. Säg som det är: ni kommer att få mer eller mindre stora problem med extrema växlingar av celler, DNS- och IP-adresser och dessutom en aldrig tillförne tillämpad CA (om det nu verkligen är/var det som FritzBoxens nätlista visade ?) under två till tre månader men sedan blir det jättebra - labba inte själv det är från oss problemen härrör.....

En frispråkig nätplaneringstekniker vore inte fel som forumdeltagare för att skingra alla (felaktiga ?) funderingar och för att förbättra kundrelationerna.

@danne: helt klart har Dina problem primärt samband med nätförändringar som 3 uppenbarligen inte ens vill erkänna att man gör/gjort (Telia erkänner och publicerar i alla fall att det kunde bli lite kortvarigt(!) strul för att sedan bli perfekt....). De extrema symptom Du stött på med t.ex operatörshopp borde rimligen ha att göra med någon standardavvikelse i 3:s system som inte förutsatts av AVM:s programmerare. Inom parentes samma principiella avvikelser som AVM efter flera veckors analyserande av mina loggar hittade i Phonzos VoIP-system och som omöjliggjorde stabil VoIP-uppkoppling direkt med 6840:an och krävde ett mellanled i form av ATA-boxar som var mer feltoleranta. Samma (standard)avvikelse hade de tidigare bara påträffat hos en enda mindre europeisk VoIP-operatör. Dags för 3 nu att bli avklädda....

Bottom line: grattis alla ni som står inför ett frekvensbandsbyte - räkna med att alla fel och konstigheter helt beror på operatören - och att det varar mycket längre tid än man annonserar - om man gör det alls !

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

93

Sv: AVM 6840 LTE beställd

Provade rikta om antennerna mot en 800 cell i en helt annan riktning, ca: 120gr bort från läget jag brukar ha. Till denna är det 3,7km, då hoppar det var 10sek mellan denna och en 2600 cell 9km bort i helt annan riktning. Går inte ens att ansluta mot denna cell med denna antennriktning.

Ser även "spökceller/dubbletter" med helt olika signalstyrka, där jag med min vetskap kan säga att de med bättre signal är felaktiga....Ansluten mot två av dessa

http://forumbilder.se/F9SFA/ska-rmavbild-2016-05-27-kl-14-04-24.png

Gav mig inte och ringde till TRE igen och krävde att få tala med någon som hade kunskap, fick prata med en duktig kille som i sin tur kopplade in nätteknikerna. De har mycket riktigt kört igång CA på alla baser utom en inom räckhåll får vad jag skulle kunna nå med 30dBi förstärkning utomhus. Men att detta skulle orsaka dessa problem hade de inga indikationer på, den enda router som kan få problem under vissa förhållande är ZTE MF28 som de skickade ut brev om i höstas.

Så problemet verkar tyvärr ligga i Avm routern eller mjukvaran, kan prova nedgraderar till ännu äldre FW...
Frågan är om routern kommer att fungera med Telias LTE A?
I Tyskland är ju CA ganska utbrett och där förutsätter jag att routern tuffar på, utan dra möjlighet av det förstås.

/danne

Telia 4G, N4M, AVM FRITZbox 6840 INT, Huawei E392, Dovado Tiny/Pro, Huawei E5186S-22a, Poynting LPDA-A0092 45/45gr

94

Sv: AVM 6840 LTE beställd

I dagsläget kör jag den aktuella routern med låsning på enbart 1800-bandet och över en (för detta) felriktad panelantenn för 800-bandet vilket kan påverka resultatet. Givet dessa förutsättningar ser jag bara två celler och är, sedan snart tre dygn, stabilt uppkopplad enbart mot den ena (100 %). Signalen är förhållandevis dålig vilket med största sannolikhet beror på antennens dåliga frekvensanpassning; detta är säkert också anledningen till att jag nu bara ser två celler och möjligen också inte får CA till åtminstone de båda synliga. Inom två/tre km radie har jag bevisligen minst tre celler som borde synas. Om det här stabila läget fortsätter kommer jag att göra antennbytet och då, om inte förr, borde fler celler dyka upp och kanske också resultera i CA.

Vore - precis som Du skriver - intressant se hur Din router fungerar om Du hade möjlighet att testa med Telia (ser att Du har två Telia 800-celler) och att låsa på detta band. Om detta fungerar stabilt pekar problemen på någon avvikelse hos 3 som inte routern gillar. Bandlåsning minskar (borde minska !) risken för cellhopp och instabilitet. Ditt spökcellsfenomen med samma cell-ID är väl annars det främsta beviset på att något är fel; frekventa cellhopp kan ju, men behöver inte, ha andra och naturligare orsaker.
En kontakt med AVM och ev. leverans av fördjupade loggdata (Wireshark) för analys borde utan vidare kunna förklara problemen är därmed initiera en lösning.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

95

Sv: AVM 6840 LTE beställd

CA redovisas på en cat3-enhet ?
Det faktum att en cat3-enhet som t.ex AVM6840 redovisar CA och dessutom den momentana belastningsfördelningen mot aktuella celler gör mig fundersam. Kan det vara så att radiokortet visar belastningsfördelningen mot aktuella celler men samtidigt inte kan utnyttja densamma vid transmissionen.
Får inte riktigt det här att gå ihop - någon som kan förklara ?

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

96

Sv: AVM 6840 LTE beställd

Kan tyvärr inte förklara hur AMV tänker/kan, det är ju ett helt annat radiokort i de nya modellerna. Teknikerna på TRE har aldrig sett något liknande.... Uppkopplingen hoppar som en sekundvisare mellan två celler som dessutom har nästan 15km mellan varandra.
Deras slutsats var att routern är trasig, skulle dock tittas närmare på alla baser i området nästa vecka.

Har nu kört i tre timmar med Huawei 5186 som stödjer LTE A, men jag vet inte hur jag drar nytta av det. Ligger kvar på samma 800 cell och inga hopp i signalen. Den klarar iofs inte ens ansluta till 2600 cellen även om jag låser band 7. Känner sig helt stympad utan nätverkslista mm, har ändå hyfsat med signaldata om man lägger till LTEWatch.

/danne

Telia 4G, N4M, AVM FRITZbox 6840 INT, Huawei E392, Dovado Tiny/Pro, Huawei E5186S-22a, Poynting LPDA-A0092 45/45gr

97

Sv: AVM 6840 LTE beställd

känns som att här i norrland har vi det ganska bra som har så glest mellan cellerna så det inte blir såna här fenomen , 1800 mhz kör dom bara i samhällen så , i glesbygden är det bara 800 mhz eller 900 mhz beroende om det är telia , comviq, tre eller telenor.

Hemma: Fiber 1000/1000 Mbit
Mobilt: 2st ZTE MF823, 2st Dovado go, 2 st MF910
antenner: 2 st Directional Antenna | 14dBi, 800MHz MIMO | 2st  Macab PRO-1000 7dbi panelantenn | 2st Magnetfotsantenn 9dBi | 2st Magnetfotsantenn 7dbi

98

Sv: AVM 6840 LTE beställd

Jag ska testa Telia med AVM6820 och 6840 vid Kalmarsund under veckoändan. Jag har just kommit till Sverige för sommaren. Här finns massor med 800 celler och numera även 1800 celler att förvirra routern med.

Det är konstigt att ni får anslutning till flera celler samtidigt i nätlistan, dvs de som anges med fetstil.

Det är också lite märkligt att AVM kan köra samma fw uppgradering till routrar med så olika radiomodem som 6840 och nya 6820.

Det finns inga kommentarer på tyska LTE forum som hänför sig till de av Vox och Danne nämnda problemen med snabb växlande mellan celler.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

99

Sv: AVM 6840 LTE beställd

danne skrev:

Kan tyvärr inte förklara hur AMV tänker/kan, det är ju ett helt annat radiokort i de nya modellerna. Teknikerna på TRE har aldrig sett något liknande.... Uppkopplingen hoppar som en sekundvisare mellan två celler som dessutom har nästan 15km mellan varandra.
Deras slutsats var att routern är trasig, skulle dock tittas närmare på alla baser i området nästa vecka.

Jag har samma fenomen men en ny HTC10 där Telias tekniker inte heller sett något liknande...sen är det mycket svårt att få något vettigt från en support nuförtiden  (Telia Företag), "fel på luren".....

Jag kollar då med Network Signal Info Pro där man tydligt ser hoppandet och svårigheterna för luren att bestämma sig vilken basstation som gäller. (enbart problem då med den mobila datauppkopplingen)

Själv misstänker jag starkt att firmwaren inte hängt med 4G+ tekniken och därför blir det sådana här fenomen.
Ska även kolla i Turkiet om några veckor där Turkcell rullat ut 4G+.

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

100

Sv: AVM 6840 LTE beställd

Nedgradering till 6.21 gör ingen skillnad mot 6.30. Att låsa routern på enbart 800 hjälper, även om den växlar mellan celler blir det inga avbrott eller något som märks ens vid livestreaming.

6.50 är det största problemet eftersom den går över till N4M 1800 celler, går dock enkelt att lösa med att avbocka 1800. TRE använder inte det ändå.

Med Telia är det inga problem, hur det ser ut i område med CA utbyggt vet jag inte. Vox verkar ju befinna sig område med många celler och ev. CA.

TRE's LTE A är ju dessutom ett skämt pga. deras brist på bandbredd (FDD) och udda band. Tidigt morgon i en storstad och en ny smartphone kan det vara likvärdigt Telias vanliga 1800MHz.

Hinner jag denna helg ska jag ladda ett N4M kort och lägga in 6.50 igen, de har rena minfältet med baser i alla frekvenser riktat mot city. Se hur 6.50 fördelar de siffrorna öven cellerna och om det hoppar hit och dit, CA faktorn är dessutom helt bortagen med N4M.

/danne

Telia 4G, N4M, AVM FRITZbox 6840 INT, Huawei E392, Dovado Tiny/Pro, Huawei E5186S-22a, Poynting LPDA-A0092 45/45gr