1

Tråd: AVM 6840 LTE beställd

En del tveksamhet och funderande, men eftersom jag troligen sitter fast i mobilträsket minst 20år till och utan möjlighet till fast lina längre så är det förhoppningsvis rätt val.

Vad som får/fått mig att tveka är att den är inte riktigt "modern" i dagsläget, men vi lär inte se något LTE A som marknaden ser ut idag. Samt en del negativa recensioner, de som vanliga användare skrivit kan man till stor del säga är handhavande fel.

Det som oroar mest är en del som pekar på dålig räkvidd på wifin, går ju dock att lösa, men samtidigt är köper jag den lite för att bli av med sladdar och prylar lite här och var.

Få frekvensband och avsaknad 900MHz, tror dock inte inte jag kommer att sakna N4M 900 där jag bor, och med de abonnemang jag har. Finns 800MHz tillgängligt som jag når om det skulle krisa. Det är väl 1800/band3 som ligger närmast för Sveriges del.

/danne

Telia 4G, N4M, AVM FRITZbox 6840 INT, Huawei E392, Dovado Tiny/Pro, Huawei E5186S-22a, Poynting LPDA-A0092 45/45gr

2

Sv: AVM 6840 LTE beställd

Om du inte köper en flera år gammal 6840 så finns LTE 1800 med. Det finns ingen bättre 4G router ännu på marknaden, fr a inte om man vill ha bra signaldata (med reservation för att det är cat 3). Kolla Vox Medievalis inlägg. Inte ens de senaste huawei-routrarna inklusive E5186  intresserar mig i jämförelse, de är alltid nedbantade för massmarknad. Dessvärre tror jag att AVMs kommande router 6820 också är konsumentkompromissad, men det är möjligt att man kan förbättra den med anslutning för yttre antenner liksom jag gjorde med 6842 och 6810. Det fick många efterföljare i Tyskland där "Ospel" tog fram särskilda kontakter för montering på dessa två routrar. 

Det sitter en fast monterad yttre wifi-antenn på 6840 plus två interna i lådan. Du kan köra 2,4 och 5 GHz samtidigt eller endast en av valfri. Du kan byta den fasta antennen till en effektivare genom att byta wifi-anslutningen inne i routern. Köp bättre antenn och kabel för RP-SMA kontakt här:

http://www.wlan-discount24.de/FritzBox-Umbauset.

Eftersom det bara finns en anslutning räcker det om du köper en kabel och en antenn.

Annars rekommenderar jag en bra extern accesspunkt om du får problem med räckvidd.

Det ska bli intressant att höra vad du tycker. Nu har du redan beställt den men i allmänhet rekommenderar jag att man tar den tyska varianten eftersom den får fw uppgraderingar snabbare än den internationella versionen.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

3

Sv: AVM 6840 LTE beställd

Jag valde självklart en ny som har Band3 (1800), däremot valde jag inte den tyska fast jag läst dina rekommendationer här på forumet.
Vad jag kan se så är fw samma på den internationella i dagsläget och de har varit utrullade ett tag, så jag förväntar mig att den är stabil.

Kan inte komma på mer saker jag behöver i mjukvaran just nu, så den fw som är aktuell duger mer än väl. Sen kan jag förstå att åtminstone beta-versioner kommer till den tyska med tanke på marknaden, men det intresserar inte mig så mycket.

Allt som är möjligt inne är kablat (indragit i väggarna), kvar är bara härvan med modem, adaptrar, pigtails, usb, mm. på fönsterbänken som jag tänkte Fritz skulle lösa gömd bakom gardinen wink

Troligen duger wifi'n också, har klarat mig med vissa routrar utan yttre antenner. Skulle det vara ett problem så har jag nog saker hemma så jag kan lösa det.

/danne

Telia 4G, N4M, AVM FRITZbox 6840 INT, Huawei E392, Dovado Tiny/Pro, Huawei E5186S-22a, Poynting LPDA-A0092 45/45gr

4

Sv: AVM 6840 LTE beställd

Jag tror att du kommer bli nöjd med din 6840lte.
jag är själv mycket nöjd med min. det finns an anledning till att jag köpte en ny 6840lte efter att den första gick sönder efter ett blixtnerslag.
Av alla modem jag testat finns det inget som kan mäta sig med en 6840lte i stabilitet jag kan ha stabil anslutning i månader utan att behöva starta om router/modem.
wifin tycker jag har utmärkt täckning vi har ett hus på 2 våningar + källare modemet sitter på vinden men wifin räcker faktiskt ner till källaren ändå.

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

5

Sv: AVM 6840 LTE beställd

På en relationsskala med pris/funktioner tror jag 6840 LTE kommer som mycket god tvåa med H 820 som etta. Den sistnämnda har betydligt fler och komplexa funktioner (t.ex ICMP) och är dessutom mekaniskt mer stabil (plåtkapsling, större temperatur- och spänningstoleranser) men kräver definitivt en i mobilradioteknik tämligen väl bevandrad användare för att utnyttjas till fullo. 6840:an och dess interaktiva funktionsguider är ett praktexempel på tysk logik och ingenjörskonst. Att ställa in alla parametrar på separata ATA-boxar (om man vill ha telefoni) och ansluta till en H820 är en uppgift för en hängiven och kunnig amatör. Första gången tog det mig två dagar men i 6840 LTE klarar guiderna hela projektet på ett par minuter !

Intressant nog är uppkopplings- och anslutningstiderna för telefonsamtal via 6840 LTE extremt korta jämfört med då signalen går via separata ATA-boxar. Anslutningen till uppringd nummer är nästan simultan efter avslutad nummerslagning givet man slår # efter nummerserien.

För "normalt" hemmabruk med höga krav på stabilitet, lätthanterlighet och finesser är den provokativt (retro)designade routern ett unikum och förtjänar att få mängder av kräsna användare även i Sverige.

Eftersom jag kommer att driftsätta (min andra) 6840 LTE om någon vecka - när antennbyten och dragning av nya koaxialkablar är avklarade - är jag väldigt nyfiken på hur länge den klarar att ligga uppkopplad utan omstart vilket är en viktig parameter om den skall kanalisera några fasta telefonlinjer. Skillnaden mot Net1:s R90 som ville bli ompumpad var fjortonde dag för att hänga kvar i nätet torde, vad jag förstått, vara betryggande.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

6

Sv: AVM 6840 LTE beställd

Om man betänker vad bl a telia och andra operatörer säljer som 4G router för företag skulle jag nog vilja utvidga rekommendationen av 6840 till att även gälla många småföretag som inte vill dra på sig konsultkostnader för inställningar.  Hellre AVM6840 än Huawei.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

7

Sv: AVM 6840 LTE beställd

Tack för kompletteringen jonasolof !  Med "hemma"bruk avsåg jag närmast "icke mobilt" bruk. För småföretagare som måste prioritera annat än att meka med bångstyriga routrar borde AVM 6840 vara en dröm.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

8

Sv: AVM 6840 LTE beställd

Förutsatt att 4G 800/1800/2600 finns. Och det gör det nu allt tätare. I år är det en stor skillnad i mina trakter kring Kalmar/Öland. Jag har nästan konstant 4G mottagning på Telia.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

9

Sv: AVM 6840 LTE beställd

En sak till: AVM uppgraderar inte fw för att göra den stabilare utan fast mer för att tillföra nya egenskaper. Trots att hårdvaran är densamma har innehållet gång efter annan kompletterats. Hur ofta ser vi detta slags uppgradering hos Huawei?  AVMs uppgradering sker först i den tyska versionen.

Telia har gjort ett misstag som inte tagit upp denna router i sitt sortiment som en småföretagsrouter. Framför allt nu när 4G 1800 byggs ut på en mängd småorter passar routern mycket bra för små företag. Sedan kan man lika gärna ha en LAN-anslutningsbar hotspot som MF910 med lanadaptern som backup. Faller masten bort måste man ändå flytta sig för att få internetanslutning. Hotspoten ger också 3G anslutning vid behov.

Vox - hur använder du ICMP och hur stor betydelse har funktionen?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

10 Senaste redigerad av plun (2015-07-18 09:43:26)

Sv: AVM 6840 LTE beställd

jonasolof skrev:

En sak till: AVM uppgraderar inte fw för att göra den stabilare utan fast mer för att tillföra nya egenskaper. Trots att hårdvaran är densamma har innehållet gång efter annan kompletterats. Hur ofta ser vi detta slags uppgradering hos Huawei?  AVMs uppgradering sker först i den tyska versionen.

Telia har gjort ett misstag som inte tagit upp denna router i sitt sortiment som en småföretagsrouter. Framför allt nu när 4G 1800 byggs ut på en mängd småorter passar routern mycket bra för små företag. Sedan kan man lika gärna ha en LAN-anslutningsbar hotspot som MF910 med lanadaptern som backup. Faller masten bort måste man ändå flytta sig för att få internetanslutning. Hotspoten ger också 3G anslutning vid behov.

Njau, nu uppgraderas mer kvalificerade routrar främst pga säkerhetshål i Linuxkärnan som måste täppas till samt då att se till att mer komplexa funktioner som IPv6 samt VPN fungerar, VPN funktionen är då mycket viktig för ett företag som på ett säkert sätt vill kommunicera.

Sen är det snart en mycket marginell marknad eftersom näten byggs ut i en snabb takt och "det bara funkar". Sen kvarstår då en marginell kundkrets där då säkert AVM fyller behovet.

Angående Huawei så med HiLink-koncepet så är nog uppdateringsbehovet mycket marginellt och för de allra flesta så funkar det bara, inget jag skulle välja för ett företag smile

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

11

Sv: AVM 6840 LTE beställd

F.n använder jag ICMP bara på den ena av mina H820-routrar, den som är i konstant drift och har ATA-boxar kopplade till sig. För den andra som sitter i bilen är det onödigt eftersom den normalt sett bara är igång när jag är i bilen och har koll på uppkopplingen.
Den ICMP-inställning jag nu valt innebär:
A) check mot google.se varje 300 sek; om OK ingen åtgärd om åtkomst nekas sker tre checksekvenser i följd.
B) om åtkomst fortfarande nekas sker reboot tre gånger i följd; om åtkomst fortfarande nekas går routern i viloläge under 5 minuter varefter schemat startar om på nytt.

Alla värden är inställbara inom stora intervall men jag tycker 300 sekunder är lagom för min nuvarande bruk. Alltför täta checktider plockar också Mb. Fördelen med ICMP är att det inte alltid är säkert att ATA-boxarna återfår kontakten med SIP-servern om inte routern först helt omstartas.
På Telias 4G-nät ligger för mig, enligt loggen, omstarterna som regel på en månad men i vissa fall med många intrångsförsök mot brandväggen kan omstart ske oftare.

Både routern och ATA-boxarna strömförsörjs direkt med 12 V batteri som ligger efter  en konstantspänningsladdare (TDK Lambda). Före  ATA-boxarna ligger en gemensam DC/DC-omvandlare (TracoPower) ned till 5 V.


För min nya 6840 (i tätortsmiljö) har jag räknat med strömförsörjning från en DC/DC-omvandlare (MeanWell) där jag kan ställa in en exakt stabiliserad och lågrippelspänning på 12 V. Omvandlaren matas från en vanlig liten blyackumulator på 20 Ah som i sin tur konstantladdas av en konstantspänningsladdare (TDK Lambda). Att jag inte vågar chansa och köra 6840-an direkt från ackumulatorn beror på att jag inte vet inom vilket spänningsintervall routern fungerar felfritt. Vid ett lite längre nätbortfall sjunker ju batterispänningen så småningom vilket eventuellt kan få routern att koppla ned. DC/DC-omvandlaren klarar att lämna 12 V även när ackumulatorspänningen rasat till 9 V. Säkringen mot driftbortfall är särskilt viktigt när det ligger fasta telefonlinjer genom 6840:an samtidigt som arrangemanget med konstantspänningsladdare/ackumulator/DC/DC-omvandlare ger ett hyfsat skydd för routern vid eventuella spänningsspikar vid t.ex åsknedslag som faktiskt kan drabba även i en tätortsmiljö.
En osäker driftsparameter är hur länge den aktuella 4G-basen klarar ett nätbortfall. Jag vet i dagsläget inte vilka värden som gäller; stationen står på ett industriområde (livsmedelsindustri) med reservkraft för bl.a kylkompressorer bara ett tiotal meter bort men om Telia har hyrt in sig för strömförsörjning den vägen är jag tveksam till. Då var nog Net1:s bas i Teracoms högmast i Skövde säkrare...

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

12

Sv: AVM 6840 LTE beställd

@Vox, tack för infon. Ska bli intressant att se om avsaknaden av ICMP i AVM routern är ett problem vid långvarig drift. Mina två AVM7390 adsl/VDSL routrar går halvårsvis utan omstart om jag inte fipplar med nätverket. Bra det eftersom jag är hos den ena ett halvår och sedan med den andra. Den i Sverige är inte omstartad sedan förra sommaren.

@Plun, Ipv6 och VPN är AVMs routrar redan förberedda för så det är inte bara i fråga om signaldata som de ligger i överkant av konsumentsegmentet en bit in i det kommersiella segmentet. ÄVen om jag själv mest haft glädje av signaldata.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

13

Sv: AVM 6840 LTE beställd

jonasolof skrev:

@Plun, Ipv6 och VPN är AVMs routrar redan förberedda för så det är inte bara i fråga om signaldata som de ligger i överkant av konsumentsegmentet en bit in i det kommersiella segmentet. ÄVen om jag själv mest haft glädje av signaldata.


Aha...   smile

Jo angående "signaldata" så lär det vara ett mindre bekymmer i framtiden men som det ofta är så syns ju enstaka trubbel i just forum.

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

14

Sv: AVM 6840 LTE beställd

Varför skulle det bli mindre bekymmer med info (behov av ?) om signaldata i framtiden ?
Fler frekvensband, fler basar och ökad mobilanvändning (nätbelastning) gör det väl än mer viktigt att kunna identifiera sändande basar och med hjälp av just - signaldata - verifiera t.ex RSRP, SINR, RSRQ avstånd till resp. bas och gärna ännu mer för att kunna välja rätt bas, lämplig antenn och därigenom minimera risken för interferens.
Har under förmiddagen idag suttit med en AVM 6840 inomhus och med inbyggda antenner i en mindre tätort och följt växlingarna i signaldata vid de flitigt förekommande växlingarna mellan tre 800-basar inom en radie på 2 km. Bara tack vare signaldatavisningen kan jag få en första hint om vilken bas jag i nästa vecka skall välja ut som primärbas med hjälp av en takmonterad sektorantenn. Växlingar mellan olika baser när klienten har fast position påverkar fr.a pågående VoIP-samtal negativt varför en de factolåsning till en primärbas är angelägen.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

15

Sv: AVM 6840 LTE beställd

Frågan är varför det växlar mellan baser. Det kan bero på att det är RSRQ som styr växlingen och att RSRQ påverkas av trafikintensiteten i cellen.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

16

Sv: AVM 6840 LTE beställd

Samma tolkning har jag gjort

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

17

Sv: AVM 6840 LTE beställd

Då får vi se hur det blir med riktantenn

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

18

Sv: AVM 6840 LTE beställd

Om jag har förstått något av styrfunktionerna i det komplexa 4G-nätet så mäter systemet mycket frekvent "pilotsignalen" från klienten via angränsande basar och tar gissningsvis också hänsyn till respektive bas´ momentana trafikbelastning inför en ev överflyttning. Om jag nu väljer ut en, som jag bedömer, rimlig bas kommer min "pilotsignal" på grund av riktantennen att uppfattas som stark/mycket stark. Samtidigt kommer samma signal mottagen av de angränsande/omgivande basarna att upplevas svagare än den borde just på grund av riktantennens funktion. Om nu således den av mig prioriterade basen lämnar en "orimligt" ("nära" priobasen) stark mätsignal till systemet och omgivande basar samtidigt tolkar min svaga signal som att jag trots allt är fiktivt alltför långt ifrån någon av dessa gissar jag att systemet "ger upp" och låter mig få som jag vill dvs. hänga kvar på den av mig valda basen även om denna skulle bli rejält belastad vilket i sig borde vara en nackdel. Å andra sidan överväger systemet kanske då att flytta några andra klienter som får rimligare mätvärden på angränsande basar varigenom priobasens belastning ändå (intill en viss gräns) minskar. Om det här resonemanget håller har jag alltså "lurat" systemet lite - på andras bekostnad - och fått som jag ville, nämligen stanna kvar. Sedan antar jag att det finns många fler parametrar som styr som jag inte vet något om men min praktiska erfarenhet från en annan klientposition visar att det här fungerar i praktiken och att jag aldrig blir bortflyttad från den av mig valda basen.

Synpunkter från andra som kan mer om systemprinciperna mottages tacksamt !

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

19

Sv: AVM 6840 LTE beställd

Basstationen mäter inte en pilotsignal från klienten. Däremot så rapporterar klienten till basstationen RSRQ i vilket ingår signal/brus+interferens i cellen. Vidare rapporteras CQI vilket bestämmer hur komplex modulationen kan göras. Graden av kanalseparation för MiMo rapporteras också som RI, rankt index. SINR rapporteras inte vilket numer ofta påtalas vara en brist. Problemet är att olika tillverkare av end user equipment mäter SINR olika och man har inte enats om en standard. SINR skiljer sig fr¨ån RSRQ i det att annan trafik i cellen i princip inte ska påverka SINR eftersom den inte stör (pga "ortogonal modulation" som jag inte har klart för mig vad det innebär.

RSRQ är en enkel funktion av bandbredd, RSSI och av User Equipment (UE) uppfattad signalstyrka av basens signal plus inteferens och brus. Basen EnodeB använder RSRQ värdet för att besluta om när handover ska ske. Ökar du signalstyrkan från basen med en riktantenn går RSRQ åt rätt håll och basen har då mindre anledning att besluta om handover.

Jag tror inte att avståndet till UE spelar roll så länge RSRP är bra och signalerna uppfattas i båda riktningarna. Avsståndet mäts av det skälet att signalerna måste synkas.

Med en riktantenn uppnår du dessutom att andra basstationer inte störs av uploadsignalen vilket ytterligare bör göra förbindelsen till din utvalda basstation starkare eftersom intercell interferensnedtryckning inte behöver ske

Det finns testutrustning som medger att UE låser på viss bas men det sker inte vid normal trafik.

Eftersom det är RSRQ som styr så borde ditt resonemang om att konkurrenter på samma cell kan petas bort eftersom de inte lika klart kan visa att de bör ligga kvar som du kan. Men det är alltså inte signalstyrkan eller läsbarheten av signalen  från UE som styr utan enbart hur UE meddelar hur bra basens referenssignaler hörs i förhållande till den allmänna brus- och interferensnivån, dvs RSSI. Man priotiterar nedlänken genoma att orientera polariseringen +-45 grader, det skiljer 3 dB från horisontellt/vertikalt

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

20

Sv: AVM 6840 LTE beställd

Är det klokt att köpa en AVM 6840 eller ska man satsa på en annan router som har stöd för både band 20 (800 MHz) och band 8 (900 MHz) om man ska ha den i ett område där de flesta master använder dessa frekvenser. Missade att kolla exakt vilken frekvens som användes till den mast som jag fick bäst mottagning för, men om jag går in på telias täckningskarta så verkar det vara en 900 MHz mast. När jag pratade med Telia så sa de att de i det aktuella området använde 800 MHz för 4G.

21

Sv: AVM 6840 LTE beställd

Tack, jonasolof för den mentala systemuppdateringen !

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

22

Sv: AVM 6840 LTE beställd

@thomas

Teli använder bara 900 för 3G så om det är Telia 4G du vill använda så funkar 6840 bra.

Du kan testa vilket band du tar in med en samsungsmarttelefon om du har en.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

23

Sv: AVM 6840 LTE beställd

@jonasolof:
Jag får info om att jag kör på band 20 (telia) och om jag har rätt uppgifter för telia så är frekvensen ner 801-811 och upp 842-852 MHz. Så då ska jag bara hitta en antenn för detta område.
Men tycker ni jag ska beställa en AVM 6840 eller finns det likvärdiga grejer på hyllan i svenska butiker (webhallen etc)?

24

Sv: AVM 6840 LTE beställd

Det finns inga likvärdiga grejor bland konsumentroutrarna. Läs Vox Medievalis kommentarer om AVM6840 och den betydligt krångligare routern H820 LTEi denna tråd och andra av hans inlägg.

För en proffsrouter får du lägga ut > 4000 kronor och jag tvivlar på att du behöver de extra finesserna som dubbla sim etc.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

25

Sv: AVM 6840 LTE beställd

Velade mellan dessa men det blev AVM6840. Om jag dock ska göra som jag ursprunligen tänkt med en hög mast och mastbox så hade väl H820 varit lämpligare om den ska sitta där året runt. Men det blev nu en AVM6840...