26

Sv: AVM 6840 LTE beställd

Det Du möjligen kan råka ut för med AVM6840 liksom mycket annan konsumentelektronik är att den inte trivs med väldigt låga temperaturer. Jag har själv inte testat AVM6840 vid 20 minusgrader men noterat att flera av Ciscos ATA-boxar för konsumenter inte kommer igång förrän egenuppvärmningen piggat upp dem under någon kvart. Omgivningstemperaturen var då cirka 15 minusgrader. H820 startade däremot oförskämt piggt eftersom den är temperaturspecad för drift mellan -30 till +75 grader. Å andra sidan är det sällan extremtemperaturer så länge samtidigt som AVM6840 sannolikt har hög kvalitet på komponenterna. Blir en intressant stresstest för FritzBoxen !

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

27

Sv: AVM 6840 LTE beställd

Här är en lång tråd av tyskar som snöade in på att göra den perfekta masttopboxen för router:

http://www.lte-anbieter.info/lte-forum/ … uanleitung

Om inte boxen är för stor så kommer routern att värma den under vintern.Under sommaren kan den behöva kylning. Det är enkelt att stoppa in en trådlös termometer i lådan så att man har koll. Det finns också usb-anslutna sensorer som loggar temp och relativ luftfuktighet. Vid behov kan en sådan sensorsticka anslutas till usb över ethernet.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

28

Sv: AVM 6840 LTE beställd

Har nu haft routern i ett par dagar, har en del problem med min primära uppkoppling hos Telia… Tvivlar iofs. på att det är AVM som är boven även om det verkar möjligt. Monterar jag en MIMO panel 45gr (har testat två olika fabrikat) så blir den ena antennen i obrukbar, hastigheten blir så låg att det tar 5min att ladda google.se om denna antenn sitter i mottagaruttaget. Fritz visar ett RSRQ på -39.

Routern överlag tycker är har det mesta, en del saker som t ex Dovadon har hade man väl kunnat önska, saknar framförallt SMS-funktion.

I övrigt är ger den lite lägre DL hastighet än div. Huawei/ZTE routrar/modem, med Telia gör jag dock ett rejält tapp på ca:20Mbit. Men kan som sagt inte skylla detta på Fritz ännu.

Wifi'n är långt över förväntan, telefonidelen är ju en ganska stor del av routern som jag inte hunnit testa.

Gissar att det är den internationella versionen jag fått, eftersom all text på kartongen är Eng. fw 6.21.

/danne

Telia 4G, N4M, AVM FRITZbox 6840 INT, Huawei E392, Dovado Tiny/Pro, Huawei E5186S-22a, Poynting LPDA-A0092 45/45gr

29

Sv: AVM 6840 LTE beställd

Gå in och kolla signaldata. RSRQ -39 är inte möjligt, då kanske det är avbrott i antennkabeln. Vilken RSRP får du? Fritz visar signaldata för fyra kombinatoner av sändar- och routerantenner vilkt behövs för att optimera mimoinställning. Tx1Rx1 till Tx2Rx2 (i senare fw har man bytt beteckningaar dumt nog, stämmer inte med litteraturen) Kolla de övriga värdena och ta upp dem här, allihopa RSRP, RSRQ och SINR.
Man kan få ett mycket lågt RSRQ värde på ett TxRx värde som är motsatsen till den TxRX kombination som ligger i rätt polarisationsplan. Om t ex mastens antenn Tx1 lutar +45 grader och routerantennen Rx1 lutar åt samma håll får du  bra värden där men mkt dåliga på Tx1Rx2 eftersom Rx2 antennen står 90 grader fel i förhållande till Tx1 och då blir förlusten mkt stor. Men det är normalt vid optimerade antennlägen. Routern tar emot på Tx1Rx1. Jämför satellitantennhuvud som vrifs 90 grader fel, signalen försvinner. Det är just vitsen med mimo, att kunna sända två dataströmmar separerade bl a genom polarisationsskillnad. Å andra sidan ska Tx2Rx2 visa ungefär lika bra värden som Tx1 och Rx1. En anann gång är det x1x2 som är bra. Det är bara på AVMroutrar du kan avläsa detaljerna, alla andra visar sammanslagna värden.

Vad säger nätlistan om din uppkopplade cell och övriga? Är du låst på fel band?

Lägg gärna upp screenshots på routerns sidor där signaldata visas, minst tre stycken olika.

Vilken designpolarisation har dina panelantenner? En del kommer hor/ver, andra +-45. Det brukar stå på dem. .

Uteslutas kan naturligtvis inte heller att det är fel på routern även om sådant är mkt sällsynt som klagomål på det tyska forum där det skrivs mest om 6840.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

30 Senaste redigerad av danne (2015-07-22 12:46:41)

Sv: AVM 6840 LTE beställd

Har dåligt med tid idag. RSRP ligger på -82/-86 (fyra värden, samt två värden gemensamt under översikt), detta även när RSRQ slår över till -39. Har provat två olika mimoantenner med olika kablar, nu var jag "dum" och slängde upp den jag har hemma på taket igen.

Tog tyvärr inga skärmdumpar, men testade lite med antennen inne i ett fönster innan jag bytte. Vinklad 45gr dör "en antenn" i stort sett….

Detta sker enbart mot den Teliacell jag kör primärt, den har haft väldigt fladdrande värden SINR och RSRQ den månaden jag varit uppkopplad mot den med annan utrustning. RSRP ligger stabilt som berget, RSSI sticker naturligtvis åt fel håll när det fladdrar iväg. Har sett även på Dovadon som bara visar RSSI att den sticker iväg till 100% (≤-51dBi), ibland kan den ligga kvar i minuter och hastigheten är lägre (modulerar inte upp).

Så troligen är det något fel på Telia's bas eller något som stör kraftigt på vägen 6.1km, men det är märkligt alla andra routrar och modem accepterat 45gr på Mimopanelen. Kan ju inte bestämma polarisationen på antennerna individuellt med en panel…….

Edit: Cellen accepterar hor/ver polarisation, antennen som sitter uppe här nu är Poynting Xpol 9dBi. Telia har mycket glest mellan basstationerna här, så det är störningsnivån är låg. Får bara upp en Teliacell i nätlistan med alla band i routern tillgängliga, tyvärr når jag enbart denna basstation när det gäller Telia.

Håller på att hjälper tre till i området att komma igång med mobilt eftersom ADSL verkar vara adjö för evig framtid. Antenner mm. har vi beställt från Tyskland samtidigt som jag tog min AVM, så det finns möjlighet att experimentera en del. Alla tre bor på andra sidan berget och kommer enligt mina bedömningar vara tvungna att välja en annan Teliabas.

/danne

Telia 4G, N4M, AVM FRITZbox 6840 INT, Huawei E392, Dovado Tiny/Pro, Huawei E5186S-22a, Poynting LPDA-A0092 45/45gr

31

Sv: AVM 6840 LTE beställd

Du kan ta routern i bilen och mata den från batteriet om du undviker att starta bilen med routern inkopplad.

Routern låter dig se en graf på alla tre variablerna och deras fyra kombinationer. Om det ser märkligt ut kan du ladda ned LTEwatch som medger längre inspelning

http://www.lte-anbieter.info/ltewatch/index-en.php

Det finns en variant för AVM (med fyra värden) och en för huawei (bara sammanlagda värden). Om det är fel på masten bör det framgå av graferna. Sådan feedback har telia inte fått från användare så det är möjligt att du kan ta dig förbi trösklarna till högre nivå i support.

Instabil mast har vi sett hos Tre med 6840 men Tre anser att dålig kvalitet räcker.

Om signalen faller bort när du vrider en antenn 45 grader så kan det kanske tala för att den ena delantennen i panelen inte fungerar.

Du måste dock kolla att båda ingångarna på routern ger samma signalstyrka med den fungerande antennkabeln, detta för att utesluta att felet ligger i routern.

Det blir enklare när du får tillgång till andra antenner.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

32

Sv: AVM 6840 LTE beställd

Någon här (jonasolof?) förundrades över varför avm 6840 lte international är dyrare än std och om det är någon skillnad? Är det det? Jag kunde i alla fall inte hitta någon och hoppas och antar att oavsett val så går det att få engelsk meny etc. Frekvenser var samma vad jag kunde se.

33

Sv: AVM 6840 LTE beställd

På den tyska varianten finns inte engelska som val. Men tyskan är lättläst om man kan lite. Det finns fler som säljer den tyska varianten, bl a på ebay.de och amazon.de, så det går att få lägre pris.

Eftersom sgs all diskussion på nätet om 6840 förs på tyska så är det lättare att hänga med om man har den versionen. Å andra sidan är nivån på diskussionen sällan intressant för den erfarne. Kolla dock LTEwatch som även finns på engelska nu. Den info man får ur routern är bättre men inte samlad på en sida.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

34

Sv: AVM 6840 LTE beställd

Kvar står den intressanta frågan om dels den tekniska skillnaden mellan den tyska och den internationella versionen dels prisskillnaderna. Om den tekniska skillnaden bara är språkskillnaden så kostar det drygt 400 SEK mera att inte kunna tyska - i Tyskland (Amazon) vilket väl är OK. Skillnaden mellan den tyska versionen (Amazon) och den internationella (köpt i Sverige) blir däremot mellan 780 och 1220 SEK beroende på svenskt köpställe vilket knappast verkar motiverat. Alla priser är per idag (2015-07-23), inklusive frakt och grovomräknade till SEK.

Notera att i båda versionerna finns två nivåer i mjukvaran för visningen och inställningen av detaljer och komplexitet. En light/normal och en avancerad. Som ett exempel - om än mindre viktigt - kan man bara lägga in vilken tidsserver (NTP) man vill synka enhetens systemtid mot i den avancerade. Själv har jag valt närmaste på SP i Borås (ntp1.sp.se). Vid leverans är FritzBoxen riggad mot en av många centraleuropeiska NTP-servrar (0.europ.pool.ntp.org). Många fler viktigare parametrar finns med andra ord bara tillgängliga i den "avancerade" inställningen.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

35

Sv: AVM 6840 LTE beställd

Fast när jag läser denna tråd så verkar det vara en skillnad på tysk och internationell firmware eller är tråden för gammal? Dvs finns tex avståndsmätning i den internationella?
http://www.mobilabredband.se/forum/view … hp?id=6431

36

Sv: AVM 6840 LTE beställd

Tidigare saknades avståndsmätning i den internationella mjukvaran och jag misstänker att så fortfarande är fallet. De som har en nyinköpt internationell 6840 kan väl rapportera detta !

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

37

Sv: AVM 6840 LTE beställd

Är det samma fw nummer i int version som i tysk version tror jag att avståndsbedömning finns med.

Tidigare fanns 6840 att köpa på MediaMarkt i Tyskland, nu får man köpa på amazon.de eller ebay.de Det finns noll anledning att köpa av svenska importörer.

Jag har inte funnit någon egenskap på den tyska versionen som krånglar vid användning i Sverige eller Belgien. I Tyskland anges respektive operatörs namn i nätlistan, ej så i andra länder. Jag föreslog exportchefen att de skulle använda den platsen till att ange varje cells PCI åtmisntone i den internationella versionen men det ville de inte. Globalt Cell ID anges liksom operatörskod.

Även telefonidelen med analog utgång bör vara samma.

Jag har för mig att någon användare här som har den internationella versionen sagt att avståndsbedömningen nu finns med.

Man bör alltid köra advanced inställningen.

@danne

-82 till -86 är för dålig diff mellan bravärde och dåligvärde. Vittnar förmodligen om att antennen står mitt emellan mastens +-45 polarisationsplan. Använd Echt Zeit Monitor/real time grafen för att optimera lutningen (smartphone över wifi).  Bry dig enbart om att maximera bravärdena eller diffen mellan bravärden och dåligvärden. Obs att det är svårt att få samma dåligvärden på båda de dålig kanalerna txrx.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

38

Sv: AVM 6840 LTE beställd

Tur jag beställde den tyska versionen, även om min tyska är obefintlig så har jag med hjälp av google translate haft en riktigt bra dialog med wimo på tyska så det går att hanka sig fram med dålig eller obefintlig tyska. Jobbar man dessutom som jag gör med finska system så blir helt plötsligt tyskan riktigt trevlig och lättförståd :-).

39

Sv: AVM 6840 LTE beställd

Avståndsbedömning finns i den Internationella, likaså operatörsval och visning av samtliga Op. Även APN finns inlagt för de olika operatörerna, går att välja både land och språk (ej svenska) men engelska, Polska mm. eller om man nu vill ha Tyska wink

PCI, cellId mm. anges också. Angående priset så vill jag minnas att det skiljde 300kr (gav ganska exakt på kronan 2950inkl frakt), nu fanns bara den internationella i lager där vi beställde, skulle ju ha ett antal antenner också och ville hålla nere fraktkostnader även om vi var tre att dela.

Angående min router så lyckades vi reproducera felet på andra basstationer och med olika operatörer när vi satte upp utrustningen hos en av de andra. Det är han som gjort beställningarna från Tyskland och är bra på språket, så ett mail och ett samtal till AVM behövdes för att konstatera att min router är defekt. Ny router skickades idag med express, bra service får man säga, vet inte om det blir en tysk denna gång men det spelar inte mig någon roll.

LTEWatch mfl. finns bara till windows och jag har inga datorer som kör detta "virus", lånade en laptop när jag testade LTEWatch till Huawei…hade den varit min hade jag brutit den på mitten….

/danne

Telia 4G, N4M, AVM FRITZbox 6840 INT, Huawei E392, Dovado Tiny/Pro, Huawei E5186S-22a, Poynting LPDA-A0092 45/45gr

40

Sv: AVM 6840 LTE beställd

https://imgi.se/i/7.th.png

https://imgi.se/i/8.59.th.png

https://imgi.se/i/32ff55.th.jpg

https://imgi.se/i/471ece.th.png

https://imgi.se/i/5.th.png

/danne

Telia 4G, N4M, AVM FRITZbox 6840 INT, Huawei E392, Dovado Tiny/Pro, Huawei E5186S-22a, Poynting LPDA-A0092 45/45gr

41

Sv: AVM 6840 LTE beställd

Danne. vilken FW version är det?

DL fart anges till 170 mbit/s, inte möjligt.

Är det denna router det var fel på?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

42 Senaste redigerad av danne (2015-07-23 21:16:33)

Sv: AVM 6840 LTE beställd

jonasolof skrev:

Danne. vilken FW version är det?

DL fart anges till 170 mbit/s, inte möjligt.

Är det denna router det var fel på?

FW 6.21 International

DL 170 Mbit/s vet jag inte varför, visar så med mitt 3Sim, metallicaman_no1 hade 256 Mbit/s angivet med Telenor i denna tråd http://www.mobilabredband.se/forum/view … hp?id=6431

Intressant är att den visar helt rätt med mitt Telia "special abonnemang" som är hastighetsbegränsat enligt ADSL "bredband 30" DL30/UL12Mbit/s

Ja, det är den routern som inte är helt frisk. En antenningången fungerar inte som den ska, radiokortet? Tekniker på AVM verkade veta vad som felade efter lite skiftande av kablarna och polarisation av antennerna på hans instruktioner. Killen som pratade med honom är ganska vass på Tyska, men tror aldrig han fick veta något exakt. De skulle dra iväg en ny med express, den felande går direkt tillbaka till AVM, 5års garanti tydligen.

/danne

Telia 4G, N4M, AVM FRITZbox 6840 INT, Huawei E392, Dovado Tiny/Pro, Huawei E5186S-22a, Poynting LPDA-A0092 45/45gr

43

Sv: AVM 6840 LTE beställd

Fick ett par skärmdumpar från igår.
Hastigheten med Telia anges korrekt
https://imgi.se/i/Hastighet.md.png

45gr/RSRQ -39
https://imgi.se/i/Skar3.38.md.png

???
https://imgi.se/i/b6b453fbcc3ef871.md.png

Jag vet att man måste separera med ett bra och ett dåligt värde, problemet är att ena antennen ger en hastighet på ca: 0.02Mbit/s vilket gör att det inte fungerar mer än om man kör som en antenn.

/danne

Telia 4G, N4M, AVM FRITZbox 6840 INT, Huawei E392, Dovado Tiny/Pro, Huawei E5186S-22a, Poynting LPDA-A0092 45/45gr

44

Sv: AVM 6840 LTE beställd

Visning av DL till 170 mb/s med Telia har jag även på den (tyska) 6840 jag fick för en vecka sedan. I övrigt inga påträffade fel men den har ännu inte gått i skarp drift.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

45

Sv: AVM 6840 LTE beställd

Mellan SMA kontakternaför antennerna och radiokortet ine i routern går tunna koaxialkablar med UFL (?) kontakter. En kontakt kan vara lös eller dåligt påsatt. Tyvärr är det svårt att öppna plasthakarna på höljet utan att skada dem så det syns.

Vid sådant fel skulle den ena antenningången visa dåliga värden. Den vänstra kontakten sett bakifrån används för sändning så det bör ha varit den högra som jag tror är Rx2. Den sistadumpen med -140 dB är ingen signal alls. Om det dels är avbrott i ledningen och denenda fungerande antennen ärfelpolariserad kan man tänka sig det resultatet.

Nu är saken mer komplicerad än att Tx och Rx representerar respektive höger och vänster antenn för om en mimokanal  fungerardåligt så lånar den info från den andra. Tx1 och Tx2 står inte för respektve såndarantenn utan för de referenssignaler som normalt skickas över respektive antenn  på samma sättkan Rx1 antennenta emotRx2 signaler. Normalt går bara en liten andel över "fel" antenn men vid paj på ena länken betydligt mer. Inget vi har erfarenhet av att tolka.

Men troligen var det något värre fel än lös kontakt. De av oss som öppnatroutrar kan ju testa. Den jag hade öppnat dog av blixt hos metallicaman.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

46

Sv: AVM 6840 LTE beställd

På min misstänkta AVM6840 är samtliga antennvärden OK medan UL och DL är felaktiga. Efter uppstart förekommer ibland fantasivärden (35 km eller <100 m) för  distansen till eNodeB. I övrigt ännu inga iakttagna problem.
Väntar på e-mailsvar från supporten.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

47

Sv: AVM 6840 LTE beställd

Har fått den nya routern nu, den går som tåget oavsett polarisation och ingång på antennerna smile .
RSRQ visar fortfarande ned till -39 ibland (45gr), men RSRP verkar hålla sig normalt. Lite synd att jag uppdraperade FW till 6.21 innan jag testat med den äldre som routern skeppades med.

UL/DL som visas borde på något sätt hämtas från operatören, eftersom mitt hastighetsbegränsade abonnemang alltid visar exakt rätt. Tror inte att de svenska op. har konfigurerat sina grejer för denna funktion, dock kan man tycka att AVM skulle sett till att det inte skulle kunna visas högre värde än vad routern klarar.

Har även sett avstånd <100 m vid ett tillfälle när jag kopplade upp mot en svag cell, fick "korrekt" värde refresh.

Bästa köp jag gjort inom mobilkategorin om routern är så stabil som den verkar, väl värt de extra mynten mot övrig olåst hårdvara.

Har kört ett par dygn med TRE, routern gör inga nedkoppningar vid inaktivitet, endast de vanliga efter ca: 23h45min. Är uppe på mindre än en minut igen, detta klarar iofs. Dovadon också om man stänger av ConnectionTracker, mer skada än nytta…

/danne

Telia 4G, N4M, AVM FRITZbox 6840 INT, Huawei E392, Dovado Tiny/Pro, Huawei E5186S-22a, Poynting LPDA-A0092 45/45gr

48

Sv: AVM 6840 LTE beställd

@ Vox

Varför är en av dina 6840 misstänkt? Har båda samma 6.21? Ibland har ny AVM fw strulat.

Här är ftp till tysk och int version av 6.21

Det ska gå att nedgradera, ska försöka hitta länken som inte är officiell.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

49

Sv: AVM 6840 LTE beställd

En jämförelse medan båda maskinerna på exakt samma plats och med inbyggda antenner ger vid handen att den nyköpta under LTE-fliken/översikt anger fantasivärden på DL till 170 och UL 85 och tidvis även distansvärden på <100 m eller 38 km(!) medan motsvarande värdena på den äldre DL/UL ligger runt 5-10 resp. 4-6 och (korrekt) distans 8,6 km. Båda kör AVM OS 6.21 (6.30 är inte klar för 6840 ännu). Operatör är Telia, på den äldre/korrektvisande med SIM-kort kontant på den nyinköpta ett vanligt 20 Gb abb.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

50

Sv: AVM 6840 LTE beställd

Ospel har skrivit på infoanbieter forum att routern uppförde sig bättre sedan han gjort reset och fört in ändringar manuellt istället för att importera sparade inställningar.

Jag har inte använt mina två 6840 sedan i höstas. Har inte tid nu att testa. Ska få fw 6.20 i mail av tysk användare.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.