1 Senaste redigerad av danne (2015-07-14 06:31:22)

Tråd: Huawei E5186 (Telias)

Både Telia och Tele2 har gått över till denna router som stationär. I Tele2-butiken hävdade de att deras router var låst till dem, om det stämmer är en annan sak… Telia hade också fått in den i butik, och där kollade de med supporten som sa att den var olåst, vilket också stämmer.

Är väldigt besviken på B593s-22 som Telia har erbjudit mig, så jag jämför med den i första hand. Ska man ta de skillnader man först upptäcker så är det att de två glasspinnarna (antennerna) inte längre följer med, inte heller den korta usb-förlängningen samt att simkortet ska vara micro.

Programvaran är ser inte särskilt brandad ut, endast Telias violetta färg på några ställen.
Med Comviq kort i  https://imgi.se/i/Start2.th.jpg
Den stöder Band8 (900MHz) direkt https://imgi.se/i/Band8.th.jpg
Går dock inte att låsa på 900 i inställningarna, följande alternativ finns https://imgi.se/i/insband.th.jpg
Men kör man ett PC-program som heter LTEWatch så dyker det upp fler alternativ att låsa på, samt lite mer signaldata
https://imgi.se/i/LTEWatchb.th.jpg
Band5 är lite udda…dock verkar Band38 (2600TDD) inte finnas med. Det är även så att om man låser en frekvens med LTEwatch, t ex 900 så behåller routern den även efter man brutit strömmen.

Fungerande VoIP och SMS om än lite enkelt, signaldatan som routern visar  https://imgi.se/i/VoIPband7.th.jpg
LTEWatch visar även RSRP och RSRQ. De två sistnämnda fladdrar lite väl mycket för att man ska lita helt på dem, men ger en stor hjälp att justera antenner jämfört med fem staplar. Routern har även 5GHz wifi och verkar kunna köra båda båda frekvenser samtidigt.

Appen ger jag inte mycket för, har testat med android och den slukar batteri.

De inbyggda antennerna är bra måste jag säga, klarar 2600MHz 11km bort med bra fart.

Saknas en del saker som dyndns och avancerad VPN, ingen Fritzbox eller proffsrouter men ett stort lyft från föregångaren.

Är lite rädd att Telia ska uppgradera den automatiskt, då den inte är särskilt "Teliaampurterad" i mjukvaran.

/danne

Telia 4G, N4M, AVM FRITZbox 6840 INT, Huawei E392, Dovado Tiny/Pro, Huawei E5186S-22a, Poynting LPDA-A0092 45/45gr

2

Sv: Huawei E5186 (Telias)

Bilderna är tyvärr oskarpa och lite svårlästa, kan du köra in större?

Tack för review.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

3

Sv: Huawei E5186 (Telias)

Ska fixa bilderna så fort jag hinner..

/danne

Telia 4G, N4M, AVM FRITZbox 6840 INT, Huawei E392, Dovado Tiny/Pro, Huawei E5186S-22a, Poynting LPDA-A0092 45/45gr

4

Sv: Huawei E5186 (Telias)

Det finns förmodligen någon firmware som tillåter en att låsa på alla band. Kolla på österrikiska sidan. de har också kollat rysk fw.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

5

Sv: Huawei E5186 (Telias)

Ska kolla när jag hinner, alla band går att låsa med LTEWatch.

/danne

Telia 4G, N4M, AVM FRITZbox 6840 INT, Huawei E392, Dovado Tiny/Pro, Huawei E5186S-22a, Poynting LPDA-A0092 45/45gr

6

Sv: Huawei E5186 (Telias)

Går det inte att få till dyndns och port forward på något sätt?

/brian

7

Sv: Huawei E5186 (Telias)

brian45 skrev:

Går det inte att få till dyndns och port forward på något sätt?

/brian

Du har ju möjlighet att öppna portar...
https://imgi.se/i/Skarmavbild2015-07-14kl.08.40.31.th.png

dydns är jag inte så insatt i, men jag kan inte se några färdiga alternativ i routern. Återkommer om detta.

/danne

Telia 4G, N4M, AVM FRITZbox 6840 INT, Huawei E392, Dovado Tiny/Pro, Huawei E5186S-22a, Poynting LPDA-A0092 45/45gr

8

Sv: Huawei E5186 (Telias)

danne skrev:
brian45 skrev:

Går det inte att få till dyndns och port forward på något sätt?

/brian

Du har ju möjlighet att öppna portar...
https://imgi.se/i/Skarmavbild2015-07-14kl.08.40.31.th.png

dydns är jag inte så insatt i, men jag kan inte se några färdiga alternativ i routern. Återkommer om detta.

/danne

Tackar!
Man man vill ju inte köpa en ny router utan dyndns och port forwarding.

Jag kolla med supporten på Tele2 om dom vet.

/brian

9 Senaste redigerad av danne (2015-07-14 07:36:25)

Sv: Huawei E5186 (Telias)

brian45 skrev:
danne skrev:
brian45 skrev:

Går det inte att få till dyndns och port forward på något sätt?

/brian

Du har ju möjlighet att öppna portar...
https://imgi.se/i/Skarmavbild2015-07-14kl.08.40.31.th.png

dydns är jag inte så insatt i, men jag kan inte se några färdiga alternativ i routern. Återkommer om detta.

/danne

Tackar!
Man man vill ju inte köpa en ny router utan dyndns och port forwarding.

Jag kolla med supporten på Tele2 om dom vet.


/brian

Återkoppla gärna med svar här, har inte tid att kolla själv idag. Har routern på lån så jag vill också veta hur saker ligger till relativt snabbt.

/danne

Telia 4G, N4M, AVM FRITZbox 6840 INT, Huawei E392, Dovado Tiny/Pro, Huawei E5186S-22a, Poynting LPDA-A0092 45/45gr

10

Sv: Huawei E5186 (Telias)

se till att du har publika ipnummer annars kommer inte portforwardning att fungera. hur vida tele2 kör med de vet jag inte men kolla med supporten då du ändå ringer...

dyn dns eller no-ip.com finns nog i dom flesta routers

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

11

Sv: Huawei E5186 (Telias)

brian45 skrev:
danne skrev:
brian45 skrev:

Går det inte att få till dyndns och port forward på något sätt?

/brian

Du har ju möjlighet att öppna portar...
https://imgi.se/i/Skarmavbild2015-07-14kl.08.40.31.th.png

dydns är jag inte så insatt i, men jag kan inte se några färdiga alternativ i routern. Återkommer om detta.

/danne

Tackar!
Man man vill ju inte köpa en ny router utan dyndns och port forwarding.

Jag kolla med supporten på Tele2 om dom vet.

/brian

Fick detta svar från Tele2 chatt:
Du får en pubilk ip-adress med routern, du får ingen dynamisk dns men det går att ansluta till en dns.

Vet inte om det kan lösa att man kan få statisk ip-adress?

/brian

12 Senaste redigerad av Jonny (2015-07-14 08:27:02)

Sv: Huawei E5186 (Telias)

dynamsik dns får du genom att använda den inbyggda dns clienten som finns i routern. använder du dyn tex så skapa först ett konto på deras sida via webbläsare... men inloggnamn o lösen samt din adress.. detta skrivs in i routerclienten så kommer den efter ett tag att uppdatera dns. har själv så o funkar okey. har ett namn till router och styr sedan alla olika enheter med olika portnummer


du behöver endast 1 namn och då är det i regel gratis..
så har du flera olika saker på dit nät som du vill komma åt så pekar du på portarna i router för att komma dit.
förutsättning är at du sätter dina interna enheter på fast ip 192.168.x.x med port... dettta skrivs in i routern

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

13

Sv: Huawei E5186 (Telias)

dns clienten är i stället för statisk ip så du inte behöver statisk d dns ändrar sig automatisk om ip ändrar sig

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

14

Sv: Huawei E5186 (Telias)

Jonny skrev:

dynamsik dns får du genom att använda den inbyggda dns clienten som finns i routern. använder du dyn tex så skapa först ett konto på deras sida via webbläsare... men inloggnamn o lösen samt din adress.. detta skrivs in i routerclienten så kommer den efter ett tag att uppdatera dns. har själv så o funkar okey. har ett namn till router och styr sedan alla olika enheter med olika portnummer


du behöver endast 1 namn och då är det i regel gratis..
så har du flera olika saker på dit nät som du vill komma åt så pekar du på portarna i router för att komma dit.
förutsättning är at du sätter dina interna enheter på fast ip 192.168.x.x med port... dettta skrivs in i routern

Jag har ett no-ip konto som jag använde med Telenor och router dlink dwr-923.
Menar att det finns en dns client i huawei e5186s-22a där man kan skriva uppgifterna från mitt no-ip konto och göra port
forwarding så att jag kan komma åt t.ex min NAS utanför mitt lokala nätverk?
Om detta funkar i e5186s-22a är mitt problem löst.

/brian

15

Sv: Huawei E5186 (Telias)

Du kan alltid kika om du har dyndns funktionen i den flashade fw, har du tur så kanske den finns

Setup> DDNS - None
Confirmed (http://192.168.1.1/js/ddns.js but it must be built into the firmware!)

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

16 Senaste redigerad av Jonny (2015-07-14 11:29:22)

Sv: Huawei E5186 (Telias)

finns inte dyn så kanske no-ip finns smile samma sak fast olika företag...

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

17

Sv: Huawei E5186 (Telias)

Andreas skrev:

Du kan alltid kika om du har dyndns funktionen i den flashade fw, har du tur så kanske den finns

Setup> DDNS - None
Confirmed (http://192.168.1.1/js/ddns.js but it must be built into the firmware!)

Den flashade fw är det en annan fw som man ska ladda ner och installera?
Om så är fallet vad händer då med support från Tele2?
OBS, jag har inte köpt routern än.

/brian

18

Sv: Huawei E5186 (Telias)

flashar du med en firmware som ej är tele2 så får du ingen supportfrån dom om du skulle behöva det. vidare försvinner garantin med.. OBS att flasha är en risk att du gör router obrukbar.. om oturen är framme

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

19

Sv: Huawei E5186 (Telias)

Verkar inte finnas någon enkel lösning på det här med ddns, tyvärr. Även Portforwarding är ju inte riktigt som man är van vid, men portar går att öppna så länge op. tillåter.

Telias firmware verkar vara identisk med Huawei Generic, bortsett från vilka band som kan låsas. Bilder visar med "endast 4G" som alternativ, men det kan hänga på vilket simkort som används ibland.

/danne

Telia 4G, N4M, AVM FRITZbox 6840 INT, Huawei E392, Dovado Tiny/Pro, Huawei E5186S-22a, Poynting LPDA-A0092 45/45gr

20

Sv: Huawei E5186 (Telias)

Såg denna notis

2015-06-22 15:13
26 juni lanseras en ny router för Mobilt bredband. Routern heter Huawei E5186 och ersätter dagens Huawei B593s.
Den nya routern har några nya egenskaper till skillnad från dagens Huawei B593s:
•    stöd för 1800 MHz bandet på 4G
•    stöd för att ladda ned datatrafik på 2600 MHz och 1800 MHz samtidigt. I detta fall så ger routern dubbla nedladdningshastigheten på 4G. Teoretisk maxhastighet är i dessa fall 300 Mbit/s
•    5 GHz WiFi med ac
•    Micro SIM

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

21

Sv: Huawei E5186 (Telias)

Andreas skrev:

Såg denna notis

2015-06-22 15:13
26 juni lanseras en ny router för Mobilt bredband. Routern heter Huawei E5186 och ersätter dagens Huawei B593s.
Den nya routern har några nya egenskaper till skillnad från dagens Huawei B593s:
•    stöd för 1800 MHz bandet på 4G
•    stöd för att ladda ned datatrafik på 2600 MHz och 1800 MHz samtidigt. I detta fall så ger routern dubbla nedladdningshastigheten på 4G. Teoretisk maxhastighet är i dessa fall 300 Mbit/s
•    5 GHz WiFi med ac
•    Micro SIM

Ja, det är en bättre router än B593. Framförallt wifi både när det gäller räckvidd o frekvenser.
Stöd för 1800 MHz hade även den första modellen av B593 som släpptes för flera år sedan, krävde bara upplåsning efter som op. gärna plockar bort allt i mjukvaran som kan förvirra kunder.

Routern har stöd för LTE-Advanced (Cat6), köra två dataströmmar samtidigt. Men de svenska näten är ju inte utbyggda för detta, och det verkar absolut inte vara någon prioritet. Telia körde tester någonstans i baltikum för några år sedan.

/danne

Telia 4G, N4M, AVM FRITZbox 6840 INT, Huawei E392, Dovado Tiny/Pro, Huawei E5186S-22a, Poynting LPDA-A0092 45/45gr

22 Senaste redigerad av brian45 (2015-07-16 12:24:50)

Sv: Huawei E5186 (Telias)

Är det värt att köpa routern för 1495 SEK? Jämfört med B593s så förlorar man ju DDNS.
Vad vinner man? Snabbare lan 1 gigabit/s och bättre wifi. Vad vinner man egenligen i internetuppkoppling, blir den snabbare och stabilare?

/brian

23

Sv: Huawei E5186 (Telias)

Brian, varför överväger du inte AVM6840?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

24

Sv: Huawei E5186 (Telias)

jonasolof skrev:

Brian, varför överväger du inte AVM6840?

Därför att man får bara publika ip-adresser om man köper routern av Tele2 som jag bytte till från Telenor.
Jag behöver DDNS men det fungerar ju bara med B593s.

/brian

25

Sv: Huawei E5186 (Telias)

Det är ju enkelt att köra en DynDNS-klient på valfri dator bakom routern ifall det inte funkar i routern.