1 Senaste redigerad av bassss (2015-06-11 07:27:20)

Tråd: Diverse funderingar

Nu är jag tillbaka, och uppfattas säkert som grinig tongue
Gillar min Dovado PRO väldigt bra, men många saker framstår bara som konstiga. Jag undrar ju hur det jag tar upp nedan har flutit förbi utvecklingsprocessen obemärkt...  Använder den bara i sommarstugan så det är därför mina inlägg kommer i "stötar", men ändå så stör jag mig på sakerna nedan. Hade jag antingen utvecklat denna, eller använt den på daglig basis så hade jag ju gått bananas(!) över detta på mindre än 1 vecka.
Problemet återigen är väl att jag är van vid allt från PFSense, linuxboxar till enterprise-routers/firewalls

1. Starta om vid minsta lilla configändring. Ska det verkligen behöva vara såhär? Man blir ju helt galen! Droppad anslutning och typ 60 sekundes väntitid så fort man vill göra nån ändring. Vill inte minnas att nån annan "hemma"-router, eller typ DD-WRT etc, har haft det såhär. Visst vissa inställningar blir man ju tvungen till reboot, men allt?

2. Taffic-counter-reset. Scenario:
- Har satt reset till 1:a varje månad.
- Är inte i sommarstugan 1:a juni. Routern bootas första gången sen maj, den 10 juni.
- Tror ni den är tillräckligt "smart" för att fatta "Oj, nu har vi stegat över den 1:a juni medans jag var avstängd, därför behöver vi göra en traffic reset"... Nope.
Det verkar alltså som att routern måste vara igång det datum man har satt månads-reset, för att reseten ska ske... sad

2.1 Problemet är ju även att den manuella trafic-resettern clearar allt. Både current + prev. month.
Det borde ju finnas 2 st manuella, en som resettar allt, men en som "stegar över", så att nuvarande månad sätts till föregående och att man får en tom nuvarande månad.


3. Remote-management webinterface. Detta är ju trevligt, men jag hittar inte en setting för HTTPS? Menar ni på allvar att man ska köra remote-management av sin router över internet och skicka login i klartext?
Sökning på HTTPS i pdf-manualen ger bara en träff och det är en extern URL.

4. VPN. Oj oj.. Ja, denna lämnar så mycket att önska.

Mest irriterande är dock "uppringning".
Config:
- 3 uppringningsförsök
- Endast vissa ip:n ska använda tunneln
- Tillåt trafik även om tunneln är nere.
Scenario:
- Routern bootas, tunneln får ej kontakt på 3 försök, routingen sätts i läge för att tillåta att de ipn som ska gå via vpn istället går via vanliga "internet".
- x antal timmar senare så vill jag surfa via tunneln ändå. Jaha? Var är knappen "manuell återuppringning"? Nu måste jag alltså _starta om_ routern för att "forcera" ett nytt ansutlningsförsök?!

Problemet med att sätta "unlimited" återuppringningsförsök är att routingtabellen verkar inte modifieras (eller nått liknande, det verkar som att det är nått script som går när uppringningsförsöken är slut).
Problemet är att om jag sätter "unlimited" och tunneln inte kan kopplas upp, så kan inte heller enheterna surfa.
Det verkar alltså som att settingen "tillåt enhet att komma åt internet om tunneln inte är upp" inte "skrivs" till routingen förens återuppringningen är avslutad, och att enheterna därför fastnar i ett läge där dom väntar på att tunneln ska gå upp innan dom får surfa, alternativt fallbacka till att använda internet utan VPN.

5. Sist men inte minst så borde VPN istället vara kodat som:
- Enhet som ska gå över VPN försöker surfa -> Är tunnel uppringd ----> (JA) surfa | (NEJ) Försök ringa upp tunnel, vid fail, använd settingen om den ska få surfa via internet eller ej

Detta skulle vara önskvärt i kombination med en setting "Stäng tunnel efter xx minuter inaktivitet".
Då skulle alltså:
- Tunneln öppnas varje gång en enhet som ska gå över tunneln försöker surfa
- Tunneln stängas autmatiskt efter ett antal minuters inaktivitet


För övrigt så anses ju inte PPTP säkert längre:
https://www.cloudcracker.com/blog/2012/ … s-chap-v2/
Önskvärt vore ju därför stöd för t ex OpenVPN.

Men som sagt, problemet är väl att jag är en på tok för avancerad användare i min kravställning gentemot en hemmarouter för <1000:-, vilket är synd, för 4G/Modemstödet funkar sjukt nice!
Lutar väl antagligen mot att jag får sätta dovadon i brygg-mode, och sen köra nått annat bakom.

Trevlig semster!

2

Sv: Diverse funderingar

om jag får låta lite grinig tillbaka smile  så har du ett bra svar redan i början av det du undrar du använder den bara i sommarstugan alltså inte till några känsliga grejor som i jobbet och i daglig basis , smile kravet var inte högre än att du skulle kunna surfa , men det är alltid bra att ge kritik på saker man kan förbättra i firmware angående routrar , vi hade en diskussion i en annan tråd om just dovado och kvalite samt priset

http://www.mobilabredband.se/forum/view … hp?id=6729 det hela handlade egentligen om att personen skulle tappa fast telefoni och behövde ett alternativ och sedan spårade tråden ur litegrann , men läs den , och är det något mer du undrar så har vi ju din tråd nu att diskutera högljutt i ( skojar bara ) men i alla fall ha en diskussion angående den kritik du framför och vill att dovado kanske kan fixa om det är möjligt.

Hemma: Fiber 1000/1000 Mbit
Mobilt: 2st ZTE MF823, 2st Dovado go, 2 st MF910
antenner: 2 st Directional Antenna | 14dBi, 800MHz MIMO | 2st  Macab PRO-1000 7dbi panelantenn | 2st Magnetfotsantenn 9dBi | 2st Magnetfotsantenn 7dbi

3

Sv: Diverse funderingar

1. Jag påpekade detta för nästa tio år sedan... På min linux kan jag göra en simpel REHASH sedan 90 talet, utan ombootning. Jag har tom rehashat kernelen på kul...
2. Ja, noterat det, men jag kör 24/7 eller bryr mig föga då tex wan räknaren är "trasig".
3. Ja, varför det lämpligen stängs av...
4. Vissa saker funkade tidigare men försvann iom uppdatering...
5. Då routern inte funkar ok för mig med vpn i allmänhet, bla pga det du skriver samt DEN SAKNAR VPN HOST FORTFARANDR !
Så har jag flyttat vpn till WRT och liknande... Där finns som sakt mer förutom pptp.... Problemet löst, samt man får HTTPS på köpet.

Har påpekat det du skriver men inget har åtgärdats, och vpn är ej brukbar i princip. Så bytt till wrt pga detta.

Dovado är kanoners hemrouter, men faller på vissa saker.
VPN är nog bara till att dölja ip vid torrents wink

4

Sv: Diverse funderingar

förstår frustrationen men för den kostnad man för router med 3/4G stöd så kanske man får räkna med svinn på några funktioner samt det är juh inte en semiproffs router som man använder för avancerade uppkopplingar med vpn eller på ett tufft område växlande temperaturer
, men nu använder jag juh inte min 3/4G router 24/7 som uppkoppling utan har fiber för det, jag kör mobila bredbandet då jag är i stugan eller då jag är ute på resande fot.

Hemma: Fiber 1000/1000 Mbit
Mobilt: 2st ZTE MF823, 2st Dovado go, 2 st MF910
antenner: 2 st Directional Antenna | 14dBi, 800MHz MIMO | 2st  Macab PRO-1000 7dbi panelantenn | 2st Magnetfotsantenn 9dBi | 2st Magnetfotsantenn 7dbi

5 Senaste redigerad av bassss (2015-06-12 06:30:12)

Sv: Diverse funderingar

pedrosso skrev:

om jag får låta lite grinig tillbaka smile  så har du ett bra svar redan i början av det du undrar du använder den bara i sommarstugan alltså inte till några känsliga grejor som i jobbet och i daglig basis , smile kravet var inte högre än att du skulle kunna surfa

Fast det var ju just det som det var!
Jag bytte från min TPlink med ofmodemsandmen/rooter-firmware för jag ville åt bl.a VPN-featuren. Ett annat problem med den var att jag hade iaf 5 tappade anslutningar per dag. Detta löste ju iaf dovadon, bortsett från zombie-dödar-reseten som TRE gör var 24:e timme så har jag nu iaf inga disconnects.

Sen är det ju ändå rätt kritiskt att det funkar bra, 3g täckningen är katastrofal i stugan. 4G lyckas inte våra telefoner öht synca upp, så samtliga som vistas i stugan är beroende av Internet via routern som sen går till ett modem med dubbla riktantenner.
Det är så illa att vi måste köra typ skype/facetime för att ett vanligt mobilsamtal knappt fungerar.
(Här suger ju iphone, skulle ju vilja ha manuella settings. Funderar ju på om gammal GSM inte skulle ge bättre tal-samtal-kvalite än 3G men telefonjäveln vägrar ju switcha över trots att vi bara har 1/5 pluppar mottagning).

Vidare så är vi ofta här på semester/månadsskiften/långhelger och då ska t ex räkningar och liknande betalas, samhället är extremt it-beroende idag, och jag behöver en rock-solid lösning som fungerar för folk även när jag inte är i stugan och kan supporta.
(Därav att jag inte vill sätta upp en linuxbox eller liknande, behöver nått där dom bara drar ut sladden och stoppar i igen om det "hänger sig")


Så för att förklara ett av problemen som uppstår.
G-Man skriver att "vpn är för torrents". Nja. Jag är väldigt ledsen över detta.
"Folk" (ej it-instatta, menar INTE dig G-Man!) tror ju på allvar att VPN == ip-döljning-vid-torrent. VPN är ju "virtual private network"; det existerade långt innan folk öht visste vad torrents var.
Det är ungefär som att säga att Taxi==Bilar. Taxi är ju en tjänst du kan använda en bil till, men alla bilar är ju inte taxi.

Själv använder vi VPN till vad det brukar användas för, att ansluta till ett fjärrnätverk.
Problemet (som jag mailade dovado om, fick ett vänligt svar, jag vände frågan och hörde aldrig ifrån dom igen):
Jag vill ju BARA skicka trafik över vpn:en som ska till fjärrnätverket jag är ansluten till. All annan surf vill jag skicka över vanlgia internet. Tyvärr finns ingen sån setting.
Det bästa man kan göra är ju att välja vilka lokala maskiner (via ip-nummer) som ska gå över vpn:en.
Då kommer vi till problemet att jag inte kan ringa upp VPN:en eller stänga av den utan att boota om routern.
Det är ej önskvärt att pusha all trafik över VPN hela tiden eftersom uploaden på VPN-servern ofta är ansträngd och inte orkar med dom ~30-40MBit som 4G:t ger.

Så, om jag nu vill komma åt fjärrnätverket på en maskin måste jag först aktivera vpn i router, boota om router, använda, sen stänga av vpn och boota om router igen.
Detta skulle kunna funka i praktiken..... Om jag var den enda användaren av nätet. Men varje reboot lackar ju resten av användarna på downtime. Här har vi ett väldigt bra exempel på irritationen kring att minsta lilla ändring kräver reboot.


Varför jag ändå är såpass irriterad är för att jag tycker att funktioner som ändå "annonserats" att dom ska finnas i routern, fungerar under all kritik.
G-man påpekar ju att wan-räknaren är "trasig" och att man gör bäst i att "stänga av remote management"... Jaha, men om man behöver dom funktionerna då?

Jag gick faktiskt in på DD-WRT-sidan igen och det verkar som att det har hänt lite på 4G/Modem-fronten.
Skälet till att jag valde en Dovado var just modemstödet, när jag kollade så var det enda jag hitta en tråd om att E3276 inte fungerar:
http://www.dd-wrt.com/phpBB2/viewtopic.php?p=767044

Men kollar man här så kanske det ska fungera nu?
http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/3G_/_3.5G#Huawei
Tycker tabellen är ytterst oklar...

6

Sv: Diverse funderingar

Om telefonin: samsung androider fram till Galaxy S4, inkl bl a Gio) har antennkontakter som man (försiktigt) kan ansluta med en patchkabel (från Australien) till en yttre antenn (Panel eller yagi). Telefonerna medger att man väljer GSM only.

En annan lösning är en antennplatta (fran Au) som man kan lägga upp till tre telefoner på. Signal kommer till plattan från en yttre antenn. Alla telefoner har BT på och signalerna går till en Xlink burk som i sin tur går till en eller flera Dect telefoner. Jag har testat. Ljudkvaliteten blir mycket god och den panasonic dect jag använt täcker en fastighet på 2-3000 kvm. Skrev en tråd om detta tidigare. Denna lösning är den bästa när flera familjemedlemmar ska kunna ha fungerande GSM telefoni via deras egna telefoner. (Ska man riktigt maxa till det kan man köpa en tysk dubbelriktad antennförstärkare för bilbruk och koppla in mellan yttre antenn och antennplattan, men det är en tusenlapp extra). Inget tillståndspliktigt. Att få en /tilltåndspliktig/ repeater att funka på en stugtomt är inte lätt pga risken för återkoppling.

Om VPN: En bekant bor i Belgien men har en sekreterare som jobbar i ett inhyrt rum i ett företag i Sverige. Han behöver komma åt hennes dator ibland. Ingen idé att be att få komma in i företagets adsl router för VPN  in i deras LAN som också sekreterarens PC är ansluten till. Vi kopplade in Pocketport virtual cable enheter (stor som en tändsticksask) i vardera änden, varav en vid hennes dator och en vid datorn i Belgien. En liten switch behövdes också vid sekreterarens dator eftersom proxyport har egen ethernet anslutning. Proxyporten får en DHCP adress i företagets nät och med samma enhet hemma i Belgien kan han bara logga med fjärranslutning eller teamviewer in på datorn i Sverige utan att boota om någonting. Man är inne i LAN och kommer åt NAS mm. Funkade mycket bra över ADSL. Ingen har undrat över den extra ipadressen i nätet.

Min reservation är hur det fungerar över 4G. Tidiga varianter av firmware funkade inte bra över huaweimodem eller 4G router och jag har inte hunnit testa senare fw. Möjloigen gick det för snabbt över 4G. Kanske hinner testa i sommar.

Enda kravet är att de två näten inte har samma adress range. 192.168.1.x och 192.168.2.x funkar t ex.

https://www.proxicast.com/support/files … -Guide.pdf

Man kan antingen sätta ett USB 4G modem direkt i pocketportens USB port. Jag föredrar att använda en router,. Här bör dovadon funka utmärkt. Anslut bara pocketport till en lan-port. Vitsen är att det inte spelar någon om routern är förberedd för VPN eftersom båda pocketports initierar uppkopplingen innifrån LAN och går till en extern server som proxicast har. Där sköts hopkopplingen. Sedan går trafiken direkt mellan respektive router.

Familjen surfar ut via 4G routern och du gör detta - eller går in på den IPadress du vill nå i fjärrnätet.  Det bör gå att ställa nätmasken så att båda adress-ranges ingår. Du kan gå ut via fjärrnätets router om du sätter dess adress som gateway, annars behåller du det lokala nätets gateway.

Wake on Lan funkar också. 

Disclaimer: detta var en enkel lösning för mig som kan föga om VPN. Ett lokalt IT företag hade gått bet på uppgiften (okvalificerad medarbetare skickad) men ändå fakturerat tio tkr till min bekant. De fick naturligtvis inget sedan vi visat att uppgiften lösts med annan teknik.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

7

Sv: Diverse funderingar

Wan räknaren funkar på tex UMR...
Om det är som jag fick förklarat att räknaren laggar anslutningen, varför inte en option att stänga av den (med tillhörande reboot)

8

Sv: Diverse funderingar

okej jamen då förstår jag bättre trodde du bara var irriterad över att det inte funkade smidigt bara för att sitta och slösurfa i stugan.

men som jonas skrivit så har du en bra grej och setup där kostar dock lite men bör ju lösa en massa problem du har nu jh och med dålig täckning på telefon och problem med vpn.

Hemma: Fiber 1000/1000 Mbit
Mobilt: 2st ZTE MF823, 2st Dovado go, 2 st MF910
antenner: 2 st Directional Antenna | 14dBi, 800MHz MIMO | 2st  Macab PRO-1000 7dbi panelantenn | 2st Magnetfotsantenn 9dBi | 2st Magnetfotsantenn 7dbi