1

Tråd: Tips på hur få igång E367 med dovado pro

Hej!

Jag har dovado 4gr och dongel e367 och kör 3g fritt telenor.

Jag har provat hur mycket som helst men inte fått till det. Något tappar anslutningen (router eller modem) men jag vet inte vad. Har provat massa olika abbonemang och olika donglar. Men får inte till det. Precis som något stör routern. Men vet inte vad.

Jag har provat kontantkorts 4g dongel från Telenor (E3531). Även en från Telia. Jag kommer inte ihåg vilka modeller det är och kan inte kolla det nu heller. Även provat massa olika abonnemang.

Testat alla kanalerna i routern.
Testat att bara köra med kabel från routern (inte trådlöst).
Testat att flytta rundor på routern.

Inget hjälper, det kopplar ner. Upp till 30 gånger en dag enligt Telenor.

Det enda jag inte provat är att testa annan router. Inte så lätt när jag inte känner någon annan med router.

Egentligen skulle man kanske skicka tillbaka Dovadon. Fast nu har man ju haft den ett tag, ca 1.5 år.

Jag har uppdaterat e367 till senaste version.
Uppdaterat router.
Skaffat en funkwerk antenn som verkligen förstärkte signalen bra från 25% till ca 80%.
Ställt in connectiontracker.
Dovados Support har jag kontaktat, men det var när routern var ny. Eftersom jag trodde att problemet låg i att mottagningen var för dålig så ansåg jag att det inte var dovadons fel. Just då förstod jag inte så mycket om routern heller. Men efter en jävla massa googlande och trixande fram och tillbaka så har jag fått lära mig en hel del om routern och dess funktioner. Tyvärr har jag inte löst problemet än. Jag har ställt in mig på att jag får leva med detta.

Men fortfarande kopplar det ner...

2

Sv: Tips på hur få igång E367 med dovado pro

Ang funkwerk så är signalen 25 till 80% lite fiktiv och då den förstärks aktivt i dockan och kanske inte kan trolla 25% till 80% i realitet. Visserligen har man sett folk som haft väldigt bra resultat med funkwert men den kan inte utföra magi om länkens kvalitet är låg.

Du kan alltid testa med modemet direkt i datorn för att se om du får samma nerkopplande mönster.
Om de skulle vara problem med ditt modem och 3g singalkvalitet så borde du kanske sett annat resultat när du körde 4G modem och simkort då det är andra frekvenser, när du körde med 4g så antar jag att du körde utan funkwert grejerna då de är avsedda för 3g 2100mhz troligen.

Koppla ner 30ggr per dag är inte normalt, vissa operatörer kan klippa kopplingen för att förhandla om ny ip etc men då snackar vi en gång var 12e timma eller liknande.
Du överbelastar inte anslutningen med för många sessioner? De mobila brukar inte vara super bra på att hantera massvis med parallella sessioner som t.ex. torrent kan generera.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

3

Sv: Tips på hur få igång E367 med dovado pro

Är det PRO elle 4GR du har ?
Står båda i texten, eller har du båda?

Pro ersatte 4GR som ersatte UMR.

4

Sv: Tips på hur få igång E367 med dovado pro

Det är PRO jag har.

När jag kör stickan E367 i datorn så kopplar den aldrig ner. Överbelastar gör jag inte då jag bara kör datorn, ipad på den. Och det är med vanlig surfning. Så det är inte en massa nedladdningar. Man märker ju det för helt plötsligt svarar inte surfen. Jag har även provat att surfa med bara en pryl tex mobiltelefon, samma där. Kollar man då snabbt på 192.168.0.1 så är dovadon  nerkopplad.

5

Sv: Tips på hur få igång E367 med dovado pro

E367 har haft flera firmwareuppdateringar genom sitt liv.

Prova ett annat modem istället:

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kr … ket-p94800

Den är olåst och har bättre spec än E367.