26

Sv: Installation av dlink motion sensor DCH-S150

Kan du ange hur länge rörelsevakten ska hålla fjärrströmbrytaren aktiverad?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

27

Sv: Installation av dlink motion sensor DCH-S150

jonasolof skrev:

Kan du ange hur länge rörelsevakten ska hålla fjärrströmbrytaren aktiverad?

Nej, rörelsevakten skickar bara en puls som triggar igång fjärrströmbrytaren
samtidigt som du ochså kan få ett push-meddelande.
Via appen kan du se att fjärrströmbrytaren är aktiverad och manuellt via appen
inaktivera denna efter önskad tid. Du har full kontroll över systemet men du
måste stänga av fjärrströmbrytaren på eget initiativ för det finns ingen
tidsfunktion som gör detta åt dig (både på gott och ont).

28

Sv: Installation av dlink motion sensor DCH-S150

Där skiljer nexa sensorn som du kan ställa in på  t ex 5 sekunder, 10 sek eller längre. Jag tycker det är skumt att dch s150- sensorn inte kan stänga av fjärrströmbrytaren efter ett tag. Dåligt.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

29

Sv: Installation av dlink motion sensor DCH-S150

jonasolof skrev:

Där skiljer nexa sensorn som du kan ställa in på  t ex 5 sekunder, 10 sek eller längre. Jag tycker det är skumt att dch s150- sensorn inte kan stänga av fjärrströmbrytaren efter ett tag. Dåligt.

Det kan ju vara så att Dlink och Nexus inriktar sig på olika kundsegment,
där Nexus inriktar sig på de mer "nördiga" kunderna med större krav och
Dlink hos en bredare kundkrets som inte har fullt så stora krav utan bara
vill att det skall vara lätt att koppla ihop och sedan fungera.

30

Sv: Installation av dlink motion sensor DCH-S150

Fast det är urenkelt att använda nexasensorn. Enda problemet är räckvidden med 432 MHz.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

31

Sv: Installation av dlink motion sensor DCH-S150

jonasolof skrev:

Fast det är urenkelt att använda nexasensorn. Enda problemet är räckvidden med 432 MHz.

Med 432MHZ är det tyvärr lätt att hamna mitt i radioamatörernas intresseområden för frekvenser och drabbas av störande och oönskade interferenser.

32

Sv: Installation av dlink motion sensor DCH-S150

Jag försöker återigen att aktivera en DCH S150 sensor i ett LAN med accesspunkter för wifi. Det är fullständigt lögn i helsicke att få det att fungera trots att jag använder WPS på accesspunkten (accesspunkten är en ASUS router med DHCP inaktiverat. IP adressen ska delas ut av en AVM6840 souter men det sker inte. I Belgien funkar det med samma upplägg.

Manuell installation fungerar inte heller.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

33

Sv: Installation av dlink motion sensor DCH-S150

Efter fem timmars strulande lyckades jag installera en DCH S150 i nätverket i Sverige. Har en router ASUS RT-N66U som jag ställde om till AP läge nu, tidigare var den i routerläge med avstängd DHCP. Gav sensorn en fast dhcp adress över MAC adress i ADSL routern/Gateway AVM7390. Installation med WPS på accesspunkten gick inte. Däremot fungerade manuell installation.

Redan tidigare hade adsl routern givit sensorn en dhcp adress men då kunde inte sensorn ansluta till WLAN, den fortsatte vid koll att agera som router med ip adress 192.168.0.60. Det finns ingen transparans så det är svårt att veta vad det är som gör installationen över en accesspunkt så svår. I det andra nätverket med samma gatewayrouter och med en wifirouter som accesspunkt fungerar det. Möjligen har det något med ASUS WPS att göra.

Ett problem är att sensorn har rätt dålig räckvidd på wifi.

Notifiering funkar om jag satt upp det med wifi och sedan tar emot på 4G då det alltså inte går via adsl-routern.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

34

Sv: Installation av dlink motion sensor DCH-S150

Min konfiguration med:
DCH-S150 rörelsevakt
Dovado Tiny
E3131 modem
SIM-kort Foggmobile med 1GB/m gratis

fungerade klanderfritt under min utlandsvistelse
och rapporterade utan problem att min blomvattnare
skötte sin arbetsuppgift under min frånvaro.
Däremot verkar inte push-meddelandena fungerar
under roaming.

35

Sv: Installation av dlink motion sensor DCH-S150

Nu är jag i Sverige och push fungerar bara på den enda sensor jag har här, inte på sex stycken i Belgien. Det fjärrstyrda eluttgaget lade av att fungera för ett par dagar sedan, det går inte att få kontakt med den. Ska se om jag kan få routern omstartad. Sensorerna på samma router funkar men ingen push som sagt.

Det är inte roaming när jag är i Belgien för jag har då belgisk kort i min iphone 6. Ändå funkar inte push där. Har inte kunnat kolla om push fungerar från Sverige med sensor här och belgiskt kort.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

36

Sv: Installation av dlink motion sensor DCH-S150

Dlink kom med en update till mydlink appen som använnds för att nå sendorerna. De skickade ut en varnng med mail 25 september. Varningen finns också på deras facebook sida. Firmware i sensorerna ska  uppgraderas men det funkar bara om telefon och sensor är i samma nät.

Edit i maj 2016 kan jag beordra uppgradering av en sensor i Sverige från telefonen som är i ett belgiskt nät.

Dlinks fjärrströmbrytare är otillförlitliga och det är överlag knepigt att programmera sensorerna och strömbrytarna. Man måste ge akt på att strömbrytarna verkligen blinkar gult och inte rödorange när man börjar programmera. Gör reset tills de börjar blinka rött. Dra sedan ur enheten och stoppa in den igen. I början lyser den rött men sedan ska den börja blinka gult annars får man göra om reset. Därefter trycker man på routerns WPS knapp och på enhetens knapp någon sekund osv enligt instruktion i appen.

reaktionerna på sensordetektering av rörelse kan nu vara email, notering på smartphone och aktivering av fjärrströmbrytare, verkar dock bara medge aktivering av en enda fjärrströmbrytare.   




Kör Chacon/neo fjärrströmbrytare istället som också funkar över wifi och bra app. Gått OK i ett halvår nu utan trassel. En styr ett larm och en en värmefläkt. Strömbrytaren kan tidprogrammeras och uppger aktuell och kumulativ förbrukning. Bra att förvärma ett utrymme med när man kommer.  Har en i var sitt wifinät.

Uttaget verkar finnas i Sverige också under namnet Neo. Har egen app för smartphones.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.