1

Tråd: Installation av dlink motion sensor DCH-S150

Det rör sig om en IR-detektor som sätts i vägguttag och över wifi skickar ut t ex ett rörelselarm i molnet som sedan plockas upp av en dlink app i iapple aller android och presenteras som notifikation med alert och pling på skärmen. 

Den är knepig att installera. Jag försökte först med manual mode då bl a en pinkod används. Det funkade inte trots tio försök. Även recensioner vittnar om problem vid manuell installation.

Däremot gick det med installation med WPS. Använde en netgear 785 hotspot som har enkel WPS funktion.
När installationen är klar frågas om man vill uppgradera fw vilket gjordes - till senaste version som är 1.07. Sju fw uppgraderingar på 3/4 år vittnar om en del problem vilket också användare noterat. Inte helt pålitilig.

Sensorn kan också tända lampor över nätet via fjärrstyrda uttag. På så vis kan man få ljus och ljudlarm vid sidan om större larmsystem.

English: manual installation can be very frustrating. Use WPS instead and accept upgrade of FW when asked.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

2

Sv: Installation av dlink motion sensor DCH-S150

Har installerat densamma och det var lite av en mental utmaning innan det fungerade men när konfigurationen väl var gjord fungerar allt klockrent. Funderar på att konfigurera om den till en Dovado Tiny med ett Foggmobil simkort för att ha den som "vakthund" på annan ort.
Är D-Link DCS-930L IP-övervakningskamera lika problematisk att installera om jag vill utöka "vakthundens" möjligheter?

3

Sv: Installation av dlink motion sensor DCH-S150

Jag har fem dlinkkameror. Mycket lätta att installera. Jag gör det alltid manuellt utan WPS men det gårnig lika bra med.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

4

Sv: Installation av dlink motion sensor DCH-S150

Att ansluta till en netgear 4G hotspot med WPS gick bra som nämnt ovan.  Försökte sedan installera i LAN med adsl router och en accesspunkt i nätet. Det fungerar inte med WPS och inte heller med manuell inställning (pinkod). Appen visar network error. Det går inte att felsöka eftersom anslutningsprocessen inte är redovisad.

Routern ger sensorn en fix ipadress men den går inte att pinga, ej heller syns routern där i network scan.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

5

Sv: Installation av dlink motion sensor DCH-S150

har ett supportärende på gång. de föreslår att jag ska uppgradera till fw 1.06 men enheten har redan föreslagit uppgradering till 1.07 vilket gjordes.

De uppmanade mig att ringa rupport om det inte fungerar trots uppgradering. Försökt ringa fem gånger. Efter att ha tryckt 1 för att bekräfta att man accepterar kostanden 39 kronor för supportsamtalet väntar man någon minut för att kopplas fram men får sedan upptaget ton. Debiterar de 39 kronor så snart kunden bekräftat eller säkerställer de att samtal genomförts??

Går in på dlink support sida där ärendet ligger uppe. Skriver en utförlig redogörelse men just då jag är klar bryts sessionen pga "inaktivitet".

Lägger ned dlink-projektet f.n. Ja, jag var varnad för dlink...

Sensorn går att installera i enkla nät som bara har wifi. I större nät känns sensorn inte igen. Även tekniskt kunniga recensenter har gett upp att t ex installera om sensorn till annat nät än det där det initialt testades.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

6

Sv: Installation av dlink motion sensor DCH-S150

Nu kom jag fram på tel. Kontroll av använt tel nummer visade att mina tidigare samtal som inte kopplades tlll supportperson inte blivit debiterade. Supportpersonen hade ingen infomation alls om  problem med produkten utan skulle återkomma via den individuella supportsidan kopplad till ärendenumret.

andras försök:

http://www.pcmag.com/article2/0,2817,2470505,00.asp

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

7

Sv: Installation av dlink motion sensor DCH-S150

Har aldrig hört av support. Tog med mina två i Sverige inköpta DCH-S150 till Belgien och där funkar inte push notifications trots att det funkade med samma sorts adsl router i Sverige. Men det är många som rapporterar att push notifications inte funkar om man kollar recensioner på amazon.com. Förväntingarna är låga på att Dlink fixar problem. Med tanke på att refraktionstiden är högst någon minut innan ny registrering av rörelse görs och att bl a Kjell & co hårdsäljer den här produkten så bör det miljontals push notifications som ska sändas dagligen. Frågan är om dlink har brytt sig om att ordna infrastruktur för det.

Däremot får man deconnection push notification om man pluggar ur sensorn.
Regel om push notification har satts upp.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

8 Senaste redigerad av QRP (2015-05-27 16:42:35)

Sv: Installation av dlink motion sensor DCH-S150

Har med lite tankearbete lyckats konfigurerat om min DCH-S150 från en Dovado 4GR med modem E3131 till en Dovado Tiny med ett modem E3351 och sim-kort från Fogg. Fogg ger mig 1Gb/månad gratis utan störande reklam. Räknar med att kunna ha denna konfiguration som en "minivakt" på annan ort för att ha koll på läget. Nästa steg är att skaffa en lämplig IP-kamera för att komplettera övervakningen. Vilken IP-kamera är lämplig att ansluta till denna konfigurationen?

9

Sv: Installation av dlink motion sensor DCH-S150

Får du notifikationer? Det funkar inte för mig, måste gå in i appen för att se detektering.

Jag skulle välja någon av dlinks ip kameror. Har fem igång i två länder.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

10

Sv: Installation av dlink motion sensor DCH-S150

Push-notifikationerna funkar helt OK på Androiden utan att behöva gå in i appen. Vilka av dlinks ip kameror är värda att satsa på med den konfiguration som jag har? Förslag?

11

Sv: Installation av dlink motion sensor DCH-S150

Kan ej ge råd om vilken kamera. Kolla på Kjell o Co.

Ok får testa android för push.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

12

Sv: Installation av dlink motion sensor DCH-S150

Har nu själv vart på Kjelle. Fast kamera för my dlink home är DCS735 L 735, kostar 799 nu. Sedan finns roterande kamera också för mydlink, se katalogen.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

13 Senaste redigerad av QRP (2015-05-29 12:44:21)

Sv: Installation av dlink motion sensor DCH-S150

Funderar på att införskaffa en D-Link DCS-933L alternativt D-link DCS-5010L. Huvudsaken är att IP-kameran och DCH-S150 skall kunna fungera tillsammans med en Dovado Tiny samtidigt. Behövs det två olika appar för att kunna läsa av kamera och DCH-S150 eller klarar man sig med en och samma app från D-Link?
Tanken är att ha en någorlunda portabel utrustning som går att flytta mellan olika platser/orter. Det verkar som om den inkopplade DCH-S150 förbrukar ca 2 Mb/dygnet med ett antal indikationer. Skulle vara intressant att veta hur många Kb varje indikation genererar.

14

Sv: Installation av dlink motion sensor DCH-S150

Två appar. Men beror på hur notifications funkar.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

15

Sv: Installation av dlink motion sensor DCH-S150

1 app
kör ipcam Viewer klara massor av cams

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

16 Senaste redigerad av QRP (2015-05-30 11:03:26)

Sv: Installation av dlink motion sensor DCH-S150

Jonny skrev:

1 app
kör ipcam Viewer klara massor av cams

Grejen är att sensorn DCH-S150 inte är en IP-kamera och därför kräver en annan app som inte fungerar tillsammans med familjen IP-kameror. Önskvärt vore om man ändå kunde använda en och samma app till de båda systemen utan att den därför blev alltför komplex.

17

Sv: Installation av dlink motion sensor DCH-S150

Köp axis pro system.
Har det mesta man kan behöva.

Vissa nas har liknande funktioner

18 Senaste redigerad av QRP (2015-05-30 16:20:28)

Sv: Installation av dlink motion sensor DCH-S150

Nja, nu är det fråga om en mobil och portabel systemlösning med redan befintliga komponenter som en sensor DCH-S150 från D-Link och en Dovado Tiny. Vet inte om behovet av NAS är nödvändigt i detta fallet eftersom det redan finns IP-kameror som kan spela in direkt på ett inkopplat SD-kort. För att få allt att fungera enhetligt vill jag ha komponenterna (IP-kameran) inom samma produktfamilj samtidigt som det är fråga om lågbudgetprojekt för hembevakning. Vill man ha ett dyyyrt alternativ kan man lika väl ansluta sig till något befintligt larmbolag som det finns gott om på marknaden.
Kjell och Teknikmagasinet konkurrerar lite med priser och urval på den marknad av de IP-kameror jag skulle kunna tänka mig att investera i ...

19

Sv: Installation av dlink motion sensor DCH-S150

Via appen uppdaterades min rörelsevakt DCH-S150 galant och helt automatiskt från ver 1.07 till 1.08 utan några problem.

20

Sv: Installation av dlink motion sensor DCH-S150

Jag har redan hänvisat till Dlink kameror som Kjell & Co säljer som ska fungera med sensorn. DCS935SL säljs för 799 kr nu och är HD upplöst med IR dioder.

En app används för att programmera och läsa av sensorn. Den är som QRP redan vet mycket enkel att använda. Sensorn kan också aktivera en kamera eller ett wifistyrt eluttag, funkar utmärkt. Detta eluttag kan också styras via appen.

Vad gäller appar för att se på video så har jag prövat flera. Använder "Viewer for D-link cams" från EyeSpyFx fär iphone och ipad. Den funkar mycket bra. Den tar även många andra fabrikat inklusive Axis. Jag har sex kameror och ser alla i översikten och kan sedan välja enskilda. Det är inget som helst problem med två olika appar. De används vid skilda tillfällen.

G-man: axiskameror kan gå sönder efter några år, visar färgfläckar i i bilden. Det har jag råkat ut för och även andra efter vad sökning visar.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

21

Sv: Installation av dlink motion sensor DCH-S150

Har nu införskaffat en ip-kamera DCS-935L och fick en fjärrströmbrytare DSP-W215 på köpet utan extra kostnad. Sedan tidigare har jag också DCH-S150 rörelsevakt som fungerar superbra.
Mitt mobila övervakningssystem består nu av följande delkomponenter:

DCS-935L ip-kamera
DSP-W215 fjärrströmbrytare
DCH-S150 rörelsevakt
Dovado Tiny
E3131 modem
SIM-kort Foggmobile med 1GB/m gratis eller alternativ (kontant) operatör.

Systemet skall nu konfigureras på ett optimalt lämpligt sätt.
Man kan välja om rörelsevakten skall trigga igång fjärrströmbrytaren
som i sin tur förser ip-kameran med ström. Det går också att låta
fjärrströmbrytare vara ständigt påslagen vilket då gör att IP-kameran
kan konfigureras till att triggas igång av ljud eller en rörelse inom
kamerans bevakningsområde. Det finns säkert fler alternativa lösningar
som jag ännu inte har kommit på. Förslag emottages tacksamt.

Har lyckats ansluta rörelsevakten och fjärrströmbrytaren i min konfiguration
men det återstår att också få ip-kameran att ansluta sig till systemkonfigurationen.
Det är lite av en mental utmaning att få de enskilda komponenterna
att ansluta sig till appen Mydlink Home som DLink tillhandahåller.

Övervakningssystemet skall vara transportabelt och lätt att sätta upp
på olika orter med alternativa konfigurationer. Via appen går det att
göra alternativa villkorsinställningar av de enskilda komponenterna.

22

Sv: Installation av dlink motion sensor DCH-S150

Kan du inte få rörelsevakten DCH S150 att trigga igång kameran att skicka bilder eller spela in till minne?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

23

Sv: Installation av dlink motion sensor DCH-S150

jonasolof skrev:

Kan du inte få rörelsevakten DCH S150 att trigga igång kameran att skicka bilder eller spela in till minne?

Alla enheter är nu konfigurerade och fungerar äntligen som dom skall.

Nej, tyvärr kan inte rörelsevakten trigga igång kameran utan enbart fjärrströmbrytaren.
Däremot kan ju ip-kameran skicka bild eller pusch-notis om den upptäcker något suspekt
i sitt synområde eller hör ett ljud.
Alternativet är att låta fjärrströmbrytaren kontrollera strömförsörjningen till ip-kameran
men detta får till följd att kamerans wifi kommunikation måste etableras med routern
innan bildöverföringen kan ske. Där förlorar man tyvärr aktualiteten i bildmaterialet.
Om ip-kameran däremot är ständigt aktiverad får man informationen i realtid.
Eftersom jag har tänkt att använda Foggmobils gratisabonnemang med 1 GB/månad får man
tänka sig för extra noga. Rörelsevakten förbrukar ca 1-3 Mb/dygn om den får indikationer
så den klarar en månads gratisförbrukning utan problem.

Förslag och synpunkter på en smartare konfiguration emottages tacksamt

24

Sv: Installation av dlink motion sensor DCH-S150

Två länkar om 935L

http://pmitev.blogspot.se/2015/01/d-lin … ssion.html

http://www.trustedreviews.com/d-link-ho … 35l-review

Det framgår att sensorn inte kan trigga kameran att sända eller spara bilder till SD vilket jag hade tolkat texten hos bl a Kjell o Co som. Snarare hade jag tagit det för givet. Töntigt att den självklara funktionen inte finns.

Redan en gammal Axiskamera jag har kan triggas över en kontakt att sända bilder och över en utgång kan den trigga ett alarm vid detekterad rörelse i bilden. Axiskameran triggade jag externt via en trådlös nexasensor som via ett styrt uttag hade ett brytande relä över ingången.

Men nu haraxiskameran fått fel på kamerasensorn och visar färgblaffor i bilden. Tydligen ett vanligt fel.

Att strömsätta kameran via DCH S150 är mediokert alternativ. En annan begränsning är att det inte går att bestämma aktiveringstid för utsignalen från S150.

Möjligen skulle en liten switch kunna strömsättas över sensorn så at bilder över lankabel lagras någonstans men det blir ju inget portabelt system. En Raspberry dator efter kameran kan kanske lösa problemet men jag kan inte den biten.

I specen för en lämplig kamera bör finnas ingång för tidsstyrd ir-detektor (nexa, chacon) med nexa mottagare ( kan byggas om för fem eller tolv volt), lagring till SD kort samt att SD kortet sedan kan läsas på distans genom att logga in på kameran -alternativt en NAS. Det finns hotspots med NAS.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

25

Sv: Installation av dlink motion sensor DCH-S150

Tack, det var ju två mycket läsvärda länkar.

Tanken är att använda uppsättningen i villa/sommarstuga under frånvaron.

Konfiguration blir att i första hand använda sig av DCH-S150 rörelsevakten
för att indikera eventuell suspekt verksamhet inom bevakningsområdet.
Rörelsevakten får trigga igång DSP-W215 fjärrströmbrytaren som aktiverar
en lampa samt och  DCS-935L ip-kameran. Det går att ange ett villkor för
hur man vill att rörelsevakten skall agera. Utrustningen som består av
bara av fyra hanterbara enheter samt två mindre nätaggregat för router
samt ip-kamera. Sammantaget tar hela "kittet" minimalt med plats
och är mobilt samtidigt som det är smidigt och lätt att sätta upp på plats.
Ett klart budgetalternativ till annan larmutrustning som kräver en auktoriserad
installation.