1

Tråd: Dovado Tiny med Telia USB Huawei E3372

Måste erkänna att jag är ganska/helt noob på det här, men vad jag vill/försöker åstadkomma en anslutning via internet till en styrutrustning (Siemens Climatix) som har ett inbyggt webgränssnitt, via /WAN/LAN. Jag har skapat ett konto på dyndns och matat in uppgifterna i rotern, men jag får ingen kontakt med adressen jag skapat och jag får inte uppdaterat ip-adressen hos dyndns. Dessutom är jag osäker på det där med port-forwarding. Jag har öppnat port 80 till styrningens ip, men hur vet jag vilken port som man kan använda, spelar det någon roll? Finns någon guide med ALLA inställningar som måste göras. Sedan har jag läst lite, kan det vara så att Telia hindrar på något sätt?

2

Sv: Dovado Tiny med Telia USB Huawei E3372

Vilken IP-adress får du av Telia?
Risken är stor att du får en s.k. svart IP-adress som inte är route-bar utifrån internet. I så fall kommer det inte att fungera.

3

Sv: Dovado Tiny med Telia USB Huawei E3372

Njau, E3372 kör ju en egen intern router pga HiLink och det junket måste nog bort via en omflashning av modemet.

Tråden jag hittade när jag intresserade mig för hur man fick bort HiLink:
http://www.lteforum.at/mobilfunk/huawei … link.1683/

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

4

Sv: Dovado Tiny med Telia USB Huawei E3372

Telia har inte Hi-Link på sina modem, och dessutom kan vi stänga av Hi-Link på E3372, så det finns ingen behov att flasha den.

Problemet är antingen att du fick ett privat IP address eller att routern är inte konfigurerat rätt.

Om du får samma IP på din router som det står på http://www.whatismyip.com så har du ett publikt IP. Om inte, då har du ett privat och då går det inte.

Sam / Team DOVADO

5

Sv: Dovado Tiny med Telia USB Huawei E3372

Ip-adressen jag får blir densamma som man automatiskt får upp då man konfigurerar sin profil på DynDns

6

Sv: Dovado Tiny med Telia USB Huawei E3372

Då får du kolla med http://www.yougetsignal.com/tools/open-ports/

7

Sv: Dovado Tiny med Telia USB Huawei E3372

Sam skrev:

Telia har inte Hi-Link på sina modem, och dessutom kan vi stänga av Hi-Link på E3372, så det finns ingen behov att flasha den.

Jo Telia Sverige ska köra HiLink-junket men däremot kör då TeliaSonera Finland utan (med vanlig finsk klokhet) och det var ju därför det buggade ur för ett tag sedan (hade samma problem när jag testade men det fixade ni till med nyaste firmmware)

https://www.telia.se/privat/support/inf … 3351-e3372

Sen kör jag då just nu exakt samma kombination, Tiny + E3372 men då bryggat mot min AC68, OpenVPN, DDNS, allting funkar med olika portar.

Sen har vi varit inne på frågan förut om något skiljer mellan Telias abb och portar?

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

8

Sv: Dovado Tiny med Telia USB Huawei E3372

Jag får samma IP i routern som på ovan yougetsignal länk. Men den säger att port 80 är stängd trots att jag har öppnat den. Vilket alternativ PPTP eller DIRECT skall man välja? Saken är den att jag har inte Siemensmodulen ansluten än, kan det påverka? I vilket fall som helst uppdateras inte min IP-adress mot DynDns, det ser jag när jag loggar in på mitt konto.
Så här ser inställningarna ut i DNS fliken i routern

Profile name:   SKiAB
Service Provider:  DynDNS.com   
Username:   samma som på dyndns
Password:   samma som på dyndns
Domain:   skiab.dyndns-remote.com
Direct

9

Sv: Dovado Tiny med Telia USB Huawei E3372

Berkabar skrev:

Saken är den att jag har inte Siemensmodulen ansluten än, kan det påverka?

Naturligtvis. Har du ingen utrustning som svarar på port 80 så kan ju inte testerna se ifall den är öppen.

10

Sv: Dovado Tiny med Telia USB Huawei E3372

Nu har jag testad med inkopplad modul, men ändå svarar port-check att den är stängd, har testat några olika portar. Kan Telia blockera port-forwarding?
Kan fortfarande inte se att ip-addressen uppdateras på dyn-dns, det är väl också en förutsättning när jag väl fått öppnat porten.

11 Senaste redigerad av svenix (2015-04-24 11:24:05)

Sv: Dovado Tiny med Telia USB Huawei E3372

Jo, Dyn-DNS måste ju peka på rätt IP-adress. Men du kan ju prova att köra testerna direkt mot IP-adressen först ifall du inte tror att Dyn-DNS stämmer.

De IP-adresser jag kan se att du har haft på din domän (90.232.x.x och 78.78.x.x) verkar vara skarpa IP-adresser som borde funka.

I teorin kan Telia blockera portar men jag tror inte att de gör det.

Det hänger nog mer på att allt stämmer i din ände. Att du satt upp portforwarding korrekt och att du har något som svarar på porten.

12

Sv: Dovado Tiny med Telia USB Huawei E3372

Nu funkar det!!! Verkar som om det krävdes att modulen var ansluten för att adressen skulle uppdateras mot dyndns. Tack för engagemang :-)

13

Sv: Dovado Tiny med Telia USB Huawei E3372

[quote=Sam och dessutom kan vi stänga av Hi-Link på E3372, så det finns ingen behov att flasha den.

Försöker att köra  Pro och  E3372 men kan inte använda den med Hilink annat än internt så skulle behöva  stänga för att köra remote.
Hur gör man det enkelt ?

Tack