1

Tråd: Problem med WIFI på dovado GO med iOS/android

Hej.

Köpte mig en Dovado GO på kjell för några veckor sedan, åkte till fjällen med 4G modemet (Telia E392) och började konfigurera det hela.
Anslöt till routern trådlöst, kollade firmware det första jag gjorde (som alltid med ny hw) och uppgraderade till senaste. (7.3.4)
Sedan började problemen.
Fungerade från datorn, men telefoner / ipads ville inte ansluta ordentligt.
Fjällveckan slutade med att vi delade på en hotspot från en android mobil istället.

Nu skulle jag få ordning på det här, hemma på kammaren tänkte jag så det lirade tills nästa resa.
Men jag går bet.
Wifi lirar inte som det skall.
Har uppgraderat till 7.3.6, har gjort factory reset., känns som jag har provat det mesta.

Misstänkte strömproblem, så kopplade bort USB modemet och kör på routern som router emot ett trådat internet istället.
Fungerar utmärkt via sladd till en dator, fungerar också via wifi till den datorn.

Men från telefonen (Xperia z1 compact) / ipad så vill det inte vara med.
Ibland syns det trådlösa, ibland inte.
När det syns, så går det inte att komma in på.
Klickar anslut, men blir frånkopplad direkt, ipad:en säger fel lösenord ibland.
Har testat utan kryptering och med kryptering.
Har testat olika band b/g/n

Upplever att datorn har lite problem att ansluta också, får inte IP-adress direkt, utan det tar lite tid innan den får IP.
Så jag testade att sätta Fast IP-adress på telefonen / ipad och försökte igen, men det hjälper inte.

Vad gör jag för fel?

2

Sv: Problem med WIFI på dovado GO med iOS/android

Kontakta DOVADO direkt via deras webbsida, om inte Sam kommer med en lösning i denna tråden.

3

Sv: Problem med WIFI på dovado GO med iOS/android

Hej,

Råkade ut för samma sak. Köpte min första Dovado GO- router förra året och den fungerade perfekt tillsammans med Huawei 3276 modem. Både dator och androidtelefoner kopplade upp sig med lätthet mot routerns wifi och flöt på utan minsta problem. Inför årets vistelse på landet gjorde jag misstaget att uppdatera routerns firmware till den senaste som då var 7.3.8. Efter det fungerade ingen androidenhet, datorn fungerade dock hyfsat. Jag provade allt utan resultat. Jag bad en kollega se om han kunde koppla upp sin Iphone mot routern och vips - inga problem, uppkoppling direkt. Då ringde jag Dovados support som svarade lite halvsnorkigt att "Det är alltid problem med androider. Prova att släck/ta bort alla andra wifi- nätverk från enheten så att bara Dovados SSID syns i listan över tillgängliga wifi- nät". Morsning good bye, det var ju lättare sagt än gjort. På något vis kunde jag till slut göra det i alla fall, men vad hjälpte det - ingenting. Kunde ändå inte koppla upp någon android. Då skrev jag  istället om problemet till Dovados support och ett par dagar senare fick jag ett riktigt dumt standardsvar " Åsätt channel till 11" etc. Och självklart hjälpte inte det. Då försökte jag att på nytt komma i kontakt med deras support via telefon, men då kom jag inte ens fram. Jag försökte upprepade gånger men var till slut tvungen att ge upp då jag förstod att dom spärrat mitt mobilnummer. Den här sommaren räddade jag genom att köpa en ny (den sista i Sthlm) GO- router på Inet med en gammal firmware och då funkade det med alla androider igen. Jag börjar nästan ana ett lukrativt samarbete mellan Dovado och Apple.

4

Sv: Problem med WIFI på dovado GO med iOS/android

jag kör en router bakom min dovado go då den inte kan koppla upp min spa112 annars , och jag brukar använda ip telefonin ibland där jag är med fax osv , men lite tråkigt om man inte kan koppla upp med wifi mot den då det är smidigt om man vill bara använda telefon, hmm lite skitigt gjort av dovado om spärrat ditt telefon nummer för du ringer och frågar  och vill ha hjälp.

Hemma: Fiber 1000/1000 Mbit
Mobilt: 2st ZTE MF823, 2st Dovado go, 2 st MF910
antenner: 2 st Directional Antenna | 14dBi, 800MHz MIMO | 2st  Macab PRO-1000 7dbi panelantenn | 2st Magnetfotsantenn 9dBi | 2st Magnetfotsantenn 7dbi

5

Sv: Problem med WIFI på dovado GO med iOS/android

Har ni provat äldre fw ?
Sist jag provade GO med wifi lirade det ok för mig iaf.