1 Senaste redigerad av Sam (2015-03-04 10:24:45)

Tråd: Telia ”provar” nytt tak för datamängd till mobilkunder

"Då är det dags igen, är det dags igen
Ar det dags är det dags ät det dags igen
Ja vi kommer in och lägger den på max igen"

http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telek … 889542.ece

2

Sv: Telia ”provar” nytt tak för datamängd till mobilkunder

"Vi vill erbjuda det kunderna vill ha och inte sådant som de aldrig använder,"
Konstigt resonemang. Är väl perfekt för Telia om man kan få betalt för en stor datamängd utan att den utnyttjas....
Men det låter ju bra att säga så kanske.

3

Sv: Telia ”provar” nytt tak för datamängd till mobilkunder

Tomas88 skrev:

"Vi vill erbjuda det kunderna vill ha och inte sådant som de aldrig använder,"
Konstigt resonemang. Är väl perfekt för Telia om man kan få betalt för en stor datamängd utan att den utnyttjas....
Men det låter ju bra att säga så kanske.

Håller med - snacka om konstigt resonemang. De kan väl erbjuda abonnemang med en stor datamängd inkluderad och sedan får de kunder som så önskar teckna och betala för det.
Nu skall de köra en testperiod för att se efterfrågan.
Det som är konstigt är att de inte höjt datamängden på sina mobila bredband överhuvudtaget. Det är väl annars mest där den stora efterfrågan på abonnemang med stor surfvolym finns?

4

Sv: Telia ”provar” nytt tak för datamängd till mobilkunder

Otroligt korkat drag.
Då är det bättre att ebjuda dom mer fria samtal, sms rejält med data det finns där om man vill.
Är det inte mång som använder det ja då har ju inte telia något att oroa sig angåen belastning intäckter m.m
Tror det finns en baktanke i detta och det är att tjäna pengar på att kunden betalar för extra surf men det är ju förståss inget som näms i artikeln.

5

Sv: Telia ”provar” nytt tak för datamängd till mobilkunder

Telia verkar ha justerat priserna på sitt mobila bredband (åtminstone t.o.m. 16/8).

6 GB 99:-
20 GB 199:-
40 GB 299:- (tidigare 399:-)

Det är nog bara att tacka Tele 2 och kanske även att SVT uppmärksammat de mobila bredbanden den senaste tiden.
Nu är Tre dyrare än Telia (och Tele 2)! Vi får se om även Tre kommer att justera sin priser....

6

Sv: Telia ”provar” nytt tak för datamängd till mobilkunder

Bra kundsupport !

För knappt 14 dagar sedan skickade jag en snigelpostförfrågan till Telia om en teknisk fråga. Valet av snigelpost berodde på att supportens chatservice knappast lämpar sig för lite mer avancerade frågor.
Idag fick jag - mirabile dictu - ett mycket vänligt mailsvar av ansvarig chef som i sin tur har bett nät- och driftavdelningen ta fram de uppgifter jag önskade. Min fråga gällde vilken av ett par av mig angivna 4G basstationer som är, och förväntades vara minst belastad. Jag redovisade motivet för min fråga som var att jag med en viss angiven antennutrustning (inklusive antennens mottagningslob i °) behövde låsa på en av alternativa basstationer för att, av angivna skäl, undvika basstationsväxlingar. Jag redovisade de alternativa basstationernas fysiska placering och cell-ID och refererade till genomsnittliga mätvärden (fr.a RSRP respektive RSRQ) liksom aktuella distanser.
Av nät- och driftavdelningen undersökning framgick att man tittat på belastningen det senaste året och redovisade att en av basarna under förra sommaren hade haft en något högre belastning än övriga men att ingen av dem betraktades som överbelastad och att snitthastigheten på 10-15 Mb/s betraktaders som normal under kontrollperioden. Jag var dessutom välkommen att återkomma till vederbörande chef på uppgiven mailadress om jag hade kompletterande frågor.

Med detta vill jag markera att det uppenbarligen går alldeles utmärkt att få seriösa svar även på tekniska frågor utöver ”tryck på resetknappen och var glad” om man bottnar frågorna på ett sakligt sätt – och detta från Telia som även tidigare genom sin ”lågnivåsupport” vid, låt vara lite enklare frågor, skickat dessa vidare för att sedan återkomma med bra svar. Det här hedrar den f.d monopolisten och antyder att kundomsorgen nog ändå finns.
Sedan bör också FritzBox 6840 hedras utan vars hjäp jag knappast hade kunnat ställa de här frågorna….

För säkerhets skull – jag jobbar inte inom branschen och har inga som helt bindningar till Telecom !

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

7

Sv: Telia ”provar” nytt tak för datamängd till mobilkunder

Välommet besked om servicenivå vid strategiskt klok approach. Har det funkat att få routern att inte växla?
Det gäller fr a att undvika svängningar i RSRQ. Hög SINR kan hkjälpa. Det är annars bara i proffsmätutrustning som man kan låsa på viss basstation.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

8

Sv: Telia ”provar” nytt tak för datamängd till mobilkunder

Ja, uppkopplingen har under cirka åtta månader konstant varit låst till avsedd bas. En enda gång har jag märkt en växling under några dagar till en angränsande bas på ungefär samma distans (9-10 km) i närliggande riktning. Orsaken till denna växling vet jag inte men skulle kunna ha varit stationsfel eller (kanske troligare) kortvariga belastningspeakar som jag ibland ser. Anmärkningsvärt är att den radiella differensen mellan dessa båda baser sett från min mottagningsposition endast är 23 grader vilket är ett gott betyg åt antennens riktningsförmåga och möjlighet att undertrycka signaler från andra baser vilket det finns gott om eftersom min position är högt belägen. Den ena basens antennsektormaximum ligger (turligt nog) nästan direkt mot min position medan den andras ligger i sektorperiferin. Om jag enbart kör över t.ex 6840-routerns egna antenner märks däremot mycket täta basstationsväxlingar, kanske varannan minut - särskilt under peak time.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

9

Sv: Telia ”provar” nytt tak för datamängd till mobilkunder

Intressant info, tack. Ser du någon relation mellan basstationsväxlingar och svängningar i grafen över RSRQ?

RSRQ försämras vid ökad trafik inom cellen och det är RSRQ som är huvudparametern för cellväxling.

Med två olika skärmar, datorer, ipads kan man följa olika sidor i AVM samtidigt.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

10

Sv: Telia ”provar” nytt tak för datamängd till mobilkunder

Har hittills bara följt basstationsväxlingarna via fliken nätlistan då jag kört telefoni över 6840 men skall titta lite närmare och mer systematiskt på övriga parametrar och då fr.a RSRQ vid nästa långtidssamtal över FritzBoxen och då särskilt under peaktime.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810