1

Tråd: Upp/omstartstid samt hastighetsskillnad

Tjabba! Jag har kört med en dovado tiny i över två år nu och det har fungerat mycket bra och har även hjälpt andra att skaffa och installera tiny till dom som bara också funkar.

Men jag är intresserad över varför det är så lång uppstartstid på dovadon innan den kopplar upp. (Inget som blivit bättre eller sämre dvs utan det har varit så hela tiden även med firmware uppdateringarna)
Är det för att tinyn supportar så pass många modem, klen processor, alltför många saker som ska initieras vid uppstart eller något annat?

Jag kör min tiny i bryggat läge till en asus RT-N16 router med merlin fw samt låst den på 4g 2600 med ett E392 modem (även kört med E398 tidigare)
Är det snabbare initiering med något annat modem eller något annat man kan påverka det med?

Använder jag min asus router istället och sätter modem stickan i den så kopplar den upp efter kanske 20-30sek medans med tinyn så kan det ta 4-5min.

_____________________________________________________________

Sen angående hastigheten så skiljer det sig en del där också, sätter jag modemet direkt i asus routern eller direkt i en pc/macbook så får jag oftast 65Mbit medans om jag kör med tinyn så är det knappt den toppar 50Mbit. (Har testat flera ggr samt dagar under samma timme med dom olika konfigurationerna)
Är det modemet som inte lirar hundra ihop med tinyn eller är det för att tinyn är i bryggat läge eller vad kan det vara?

2

Sv: Upp/omstartstid samt hastighetsskillnad

När routern startas i bryggläge, den kopplar upp sig först i routad läge för att kunna hämta tiden från NTP, och byter sedan till bryggläge.

Ang. hastighet. Är det via WLAN eller LAN port? Routern klarar av 88-90Mbit/s.

https://www.youtube.com/watch?v=jNmqwUQB9eA

3

Sv: Upp/omstartstid samt hastighetsskillnad

Tack för prompt svar smile

Är det en nödvändig process att den ska hämta tiden från NTP? Hade varit nice med en lite snabbare initieringsprocess vid de (egentligen få) tillfällena man felsöker för ibland händer det att det går trögt på 2600 nätet och ibland trögt på 900 nätet (har slutat med antal telefonsamtal och mailkonversationer med tptest loggar o allt till telenor för att dom slutligen ska titta på ärendet och åtgärda när det är överbelastat eller när det är någon/några som segar ner nätet rejält eller bara tekniska problem)


Får samma resultat både via wifi eller med kabel. Kör vanligtvis tinyn i bryggat läge och låter asus routern sköta routingen och allt annat sen har jag både laptop samt 3 stationära datorer som är kopplade med kabel. Testade att spöka lite med MTU men de gjorde varken till eller från så tanken är ifall det är kommunikationen mellan e392 stickan o tinyn? Där va ju bra stöt med e3276 stickan som du länkade i klippet och kör jag stickan i asus routern eller direkt i dator så är där lite mer fart.

Har du tips eller råd osv så testar jag gärna

4 Senaste redigerad av plun (2015-02-21 07:45:24)

Sv: Upp/omstartstid samt hastighetsskillnad

Eftersom du har Telenor så har jag noterat att de pysslat om sitt nät de senaste veckorna, många nedkopplingar främst nattetid och att de pysslar om nätet är ju bara bra. Mer bakåt i tiden så kunde det gå månader utan nedkopplingar.
Troligen så är det då ett mer omfattande "pyssel" Telenor utfört och så är det ju bara.

Bästa sättet att slippa "uppkopplingstuggande" är en välriktad extern antenn och låsning på frekvens.

Upplever det inte som något problem för mig själv, en Dovado Tiny som bryggad uppkoppling och ASUS AC68/N66U som kompententa routrar. Sker det en nedkoppling så tar det x minuter och det bara funkar....

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

5

Sv: Upp/omstartstid samt hastighetsskillnad

Ja jag har sett (eller märkt) att jag fått nytt ip nästa dag så nått händer, men att dom startar om prylarna mitt i natten gör inte mig nånting. Jag är ju sällan vaken eller håller på med annat när det sker ändån. Problemet är snarare när det väl är problem i nätet där det kan ta åtskilliga omstarter för att felsöka och utesluta och det tar väldigt lång tid att bara sitta och vänta på att modemet ska koppla upp igen när den sitter i tinyn. 1 omstart är ju ok att vänta på när det tar 3-4min men om jag ska testa olika frekvenser eller ändra en inställning i tinyn så måste den startas om och säg en 5 omstarter * 3min är 15min minst som man bara kan vänta o inte göra ett dyft. Hade man kunnat korta ner det till 1 minut eller mindre tom så hade det varit kalas. Tex om man hade kunnat ha lite fler manuella inställningar så tinyn inte måste autodetektera en massa och vänta på diverse timeouts osv så kanske det hade varit en lösning?

Har som jag skrev tidigare låst på 2600 bandet och kör även 2st antenner på taket. Utan antennerna så har jag knappt 1Mbit ut medans med antennerna så ligger jag runt 10-15Mbit beroende på tid på dygn osv medans nerhastigheten är stadigt runt 45-50Mbit och lite mer långsammare samt ostadigt utan antenn.

6

Sv: Upp/omstartstid samt hastighetsskillnad

Man försöker ju fixa nåt "nirvana" med att fippla med uppkopplingen när huvudproblemet sedan oftast är hur man täcker en yta med WiFi samt med vilken WiFi-uppkoppling.

Sitter man och fipplar när det är högtrafik så kommer man ju ingen vart eftersom nätet kan vara nedlastat, en massa tre-fyra minutes väntan bara till uppkopplingen är uppe.

Sen spelar det ju mindre roll om det 20 Mbits eller mer för proppen ligger ju då oftast i routern och WiFi.


Men i ditt fall om du får 40-50 UTAN antenn så måste antennerna vara felriktade.

Jag hade liknande i början när jag installerade 4G och genom att dels prata med Telenors support vart mina master är SAMT kolla med en laptop med enbart pinnen i (man sätter sig i en bil) så blev jag helt säker på vilken som är min bästa mast och dit pekade jag då min antenn.  (i princip aldrig under 40 Mbits trots högtrafik)

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

7

Sv: Upp/omstartstid samt hastighetsskillnad

Jag kör med kabel som jag skrev innan

Du gör ett exempel på ett problem som du kanske haft men som inte är något större.

Dom problem jag haft med telenor är att vid 4 tillfällen sedan jag skaffade det så har det hänt att från min normala hastighet på runt 50Mbit så har de droppat ner till 5-10Mbit oavsett tid på dygn och körde även ut till masten med en laptop o usb stickan direkt i och uppmätte samma resultat. Och det tog lång tid att få telenor att åtgärda problemet. Och nej det var inte fel på mina prylar, jag har 2 andra som också kör telenor/bredbandsbolagets 4g som använder samma mast och dom låg på samma hastighet. Och även fast det låg på 5-10Mbit så gick de inte och se youtube klipp eller streama något för den delen för det avbröts ganska snabbt.

Läs gärna hela min post så behöver du inte anta att jag gör mina bedömningar av hastighet genom wifi. Jag har 1st laptop som kör wifi, resten av mina 3 datorer går via gigabit nätverk som även asus routern har.


Och nej antennerna är inte felriktade, jag vet precis vart masten står (och jag har pratat med telenor så den masten har 4g också ja..) och som jag skrev så låser jag på 2600 nätet och kör man utan antenn så hoppar den över till 900 bandet om man nu har stickan i datorn dvs och därav uppnår jag ändå en relativt hög hastighet (dock något ostabil men det är väntat utan antenn)

Skrev även att om jag satte stickan i datorn eller direkt i asus routern så har jag högre hastighet än om jag kör tinyn i bryggat läge in i asus routern.

8

Sv: Upp/omstartstid samt hastighetsskillnad

Ok...jo jag tjafsade med Telia om samma sak och varför de ställer en 900 MHz mast mitt bland ett antal 2600Mhz dito efter det så drog de ner signalstyrkan på 900Mhz (eller om de riktade om masten?) Det normala är ju att en 900 Mhz mast används i glesare bebyggelse eftersom den masten då har längre räckvidd men med mindre kapacitet.   (men då gällde det min mobil som hela tiden kopplade upp sig mot det 900Mhz)

Hursomhelst kan det vara klurigt om man ligger i ett "gränsland" och en sak som eventuellt är viktig är vilket firmware du har på stickan, vill minnas att jag körde Elisas fimware med en E392, funkade klockrent och just det firmwaret var en klar förbättring. 

Sen blir jag inte klok på om du har testat att låsa frekvenserna i Tinyn?

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

9 Senaste redigerad av plun (2015-02-21 13:21:59)

Sv: Upp/omstartstid samt hastighetsskillnad

Kom på en till sak, letade rätt på mitt E392.

Sätt stickan i en dator och lås frkevens via den mobila bredbandsprogrammet.

Sen sätt det i Tinyn igen.

EDIT, kollade och man kan bara välja 4G only....men gör det och sedan rätt frekvens i Tinyn

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

10

Sv: Upp/omstartstid samt hastighetsskillnad

Med ZTE MF93D eller MF910 är det bara att ställa in t ex 4G och låsa på frekvensband. Inget krångel med att gå in och ut bryggat läge.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

11

Sv: Upp/omstartstid samt hastighetsskillnad

Jo jag kör med låst frekvens i tinyn på 2600 för det mesta just för att som du nämner sämre kapacitet på 900 bandet. Det är riktigt störigt också för när jag först skaffade det och dom trimmade nätet efter ett tag (10Mhz band 2x5Mhz eller va de nu heter) så toppade jag 60Mbit som e teoretiskt max på 900 samt 20Mbit ut (very nice smile ) och det körde jag nog på i ett år eller så tills dom gjorde nånting och nu är det toksegt och har bättre stöt i 2600 nätet..


Tänkte inte på firmwaren i e392an, tror jag uppgraderat det vid nått tillfälle när jag låste upp den men har inte tittat särskilt noga eller tänkt mer på det.. Ska testa o drämma in Elisas på den o se om de gör nånting på sig. Jag hade gärna kört stickan i asus routern då där e mer stöt i den (lika snabbt i asus routern som om jag hade satt stickan direkt i dator) men den tappar kontakt då o då vilket förmodligen är pga nått tokigt med 4g implementationen i asus routern och/eller firmwaren i e392an som bråkar. (Den tappar aldrig kontakt me stickan i datorn eller tinyn)

12

Sv: Upp/omstartstid samt hastighetsskillnad

Jo jag har pillrat med mitt E392 och har just hittat ett simkort.... ska kolla vad jag kör.

Sen att pillra med Dovadon som har sina hyss, ta bort bryggningen när du håller på, sen om du får till det så kan du då slå till bryggningen.   (sen retar du gallfeber på andra hemma hos dig smile )

Återkommer med firmwareversion, ser på skidor samtidigt!!

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

13

Sv: Upp/omstartstid samt hastighetsskillnad

Mitt E392

http://i.imgur.com/CjNvEc7.png

Sen har aldrig Telenor vad jag vet sålt just det här modemet så de kommer nog inte att göra mycket.

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

14 Senaste redigerad av tndb (2015-02-21 14:34:06)

Sv: Upp/omstartstid samt hastighetsskillnad

Sambon jobbar just nu så de e lugna puckar wink

Har nog en gammal version på stickan

current fw: 11.335.31.01.07 medans den jag hittade på elisas sida var 11.433.57.00.260 som du också har

Dock så kunde jag inte uppgradera den då den frågade efter lösenord så jag håller på och försöker hitta en lösning på det (har ju redan låst upp den en gång! men de e väl nått annat skitlösenord dom pregat in)


Edit Hittade http://huaweicodecalculator.com/ som fixa biffen! Ska testa lite i både asus routern och tinyn ifall det blev nån skillnad

15 Senaste redigerad av plun (2015-02-21 14:37:38)

Sv: Upp/omstartstid samt hastighetsskillnad

Du behöver en flashkod....   (inte samma sak som upplåsningskod)

Kolla om mobilabredbands egen fortfarande funkar??

http://www.mobilabredband.se/huawei-unl … erator.php

Sen har du fler länkar i forumet, jag ser på skidor  smile smile

EDIT

Den funkar!

IMEI: 86XXXXXXXX

Upplåsningskod: 46XXXXX

Flashkod: 48XXXXX

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

16

Sv: Upp/omstartstid samt hastighetsskillnad

Får testa lite senare verkar det som då jag ligger på runt 50Mbit nu oavsett var modemet sitter (tiny/asus/pc) men annars ingen skillnad i asus routern när det gäller stabiliteten så de e säkert asus programvara eller något i merlins 4g implementation som spökar där då jag även provade min e398 sticka i den men samma problem där också.

17 Senaste redigerad av plun (2015-02-22 08:45:07)

Sv: Upp/omstartstid samt hastighetsskillnad

Vete tusan, E392 är ett speciellt modem och Huawei använder inte den lösningen/drivaren till efterföljande modem.

Angående Merlin och om du nu kör senaste så har ju Merlin själv skrivit att han förmodligen skippar just den routern eftersom den har några år på nacken.   I sak så kör man bryggat så är det inte mycket som kan trassla eftersom WAN-funktionen är extremt stabil och snabbt letar upp ev nät därute.  (skillnaden är att i ASUSen har du en riktig systemlogg, ingen filtrerad som i Dovadon)

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

18 Senaste redigerad av tndb (2015-02-22 12:42:40)

Sv: Upp/omstartstid samt hastighetsskillnad

Ja asus routern är annars rock solid smile men saknade även möjlighet att låsa på frekvens osv i asus routern så jag får köra med lite lägre hastighet som tidigare via tinyn, gick inte fortare efter midnatt (när trafiken brukar släppa) så det kanske är för att det är just e392 eller e398 som inte går bra ihop me tinyn eller så kanske det är att något har hänt i senare firmware versioner av tinyn möjligen? Har inte så mycket info att gå på men kommer jag över en annan sticka såsom 3276 tex så ska jag prova den också