1 Senaste redigerad av jonasolof (2008-10-29 08:34:33)

Tråd: problem med E220 på sony vaio och lösning

Nu funkar modemet, Har oskså kört uppgraderingsfilen som supportsidan föreslår som åtgärd om man har Adobe Flash 10 (vilket jag inte har).

Har en sony Vaio TZ21. Den har ett inbyggt Optionmodem som är inkopplat via internt USB (kommer inte upp när man ska stoppa USB-anslutna enheter dock. Det luriga är att datorns wireless switch måste vara aktiverad för att USB anknutna modem ska kännas av (syns annars i device manager>modem att Huaweii modemet inte är anslutet (not present). Inte heller kan man köra diagnostik p modemet.

Vidare måste Vaios Smart Network WWAN mjukvaruswitch vara aktiverad. Då först ansluts de externa och interna modem som går åver USB. Man måste avvakta usbanslutningsplånget innan man går vidare.

Prövade senare att köra gateway E960 med USB anslutning. Den innehåller tydligen en E220 enhet. Har man kört E220 behöver man inte installera E960 USB på nytt (fick visserligen köra 3 connect update men vet inte om det var väsentligt).

Ibland funkar det inte att ansluta till modemet vilket bekräftas av att Huaweii inte listas som närvarande i device manager Phone and modem options modem.
Men dst kan finnas med som USB anslutning. Stoppa enheten och anslut igen till annan port så gick det.

För övrigt hade jag ett helsicke med att avinstallera en dongleinstallation som gåttt snett. Avinstallation kraschade, Fick en rensningsfil från support. Först ville det inte gå att installera om för processen stannade och sade att den inte kunde läsa av en registernyckel.

I samma veva installerade jag 23 stycken windowsupdates. (var ansluten över HUweii E960 router som jag köpt för att komma ut över huvud taget). Möjligen rensades registret i den vevan för efteråt kunde jag installera om E220

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.