1 Senaste redigerad av Tomas88 (2015-01-15 16:16:44)

Tråd: Ska skaffa mobilt bredband. Vilken utrustning behöver jag?

Hej alla! Är ny på detta forum, men hoppas att jag placerar tråden rätt.

Jag och min sambo skall flytta till landet. Dit vi ska flytta finns ingen möjlighet till bredband via koppar eller fiber så jag måste fixa ett mobilt bredband.

Nu är bara frågan vilken utrustning jag skall ha. Jag hoppas ni alla mer kunniga än jag kan ge mig lite råd.
Jag vill helst kunna ha wifi i hela huset men det räcker egentigen med bra mottagning på ena våningsplanet (nedervåning).

Om jag fattat rätt så måste jag ha ett 4G-modem och en router eller en router med inbyggt modem. Det sistnämda verkar smidigt.

Hittade detta testet (Gick visst inte att posta länkar...... men googla: test 4G modem. Testet är i tidningen PC för alla)
Dlink och Huawei i detta testet verkar ju vettiga. Visst testet är 3 år gammalt men jag antar at de har motsvarande modeller som är minst lika bra.
En sak jag tänkt på är att det vore väldigt bra med möjlighet att kunna koppla in en extern antenn för 4G.
(Antenndiskussion kan vi dock ta i en annan tråd längre fram för jag hade tänkt börja testa utan antenn).

Så vad har ni för råd?
MVH Tomas

2

Sv: Ska skaffa mobilt bredband. Vilken utrustning behöver jag?

Dovado pro med ett lämpligt usb modem funkar bra.
Stöder tex dubbla modem osv.

Modem kan ofta köpas på tex ebay för spottsyvel olåsta.

Då får man operatörs obunden och olåst utrustning.
Sedan kan man välja abg eller kontantkort efter behov och vad som finns i området.

Kolla vilka modem Sam rekommenderar för dagen.

3

Sv: Ska skaffa mobilt bredband. Vilken utrustning behöver jag?

Tack för snabbt svar!

Vad har man för glädje med att den stödjer dubbla modem?

När det gäller modemen. Är det ingen skillnad på hur bra signal man får från de olika? Kan man köpa vad som helst och lita på att det fungerar? Brukar USB-modem ha möjlighet att koppla in antenn?

Vad är Sam?

4

Sv: Ska skaffa mobilt bredband. Vilken utrustning behöver jag?

1/    Dovado Tiny 3G/4G-router från Kjell&Co

2/    3 Kontant Bredband, startpaket USB-modem 49:90 från Kjell&Co

3/    Gratis SIM-kort från Wifog

Säkert finns det andra med helt andra åsikter men detta funkar bra för mig.

5 Senaste redigerad av Sam (2015-01-15 19:38:30)

Sv: Ska skaffa mobilt bredband. Vilken utrustning behöver jag?

I am Sam. Sam I am.

Skaffa denna:

http://www.ebay.com/itm/New-model-Huawe … 43caf8b57c

Eller ett olåst 3G modem för 50 spänn, perhaps?

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kr … ket-p94800

Sam / Team DOVADO

6

Sv: Ska skaffa mobilt bredband. Vilken utrustning behöver jag?

QRP. Wifog innebär väl en massa reklam?
I vilket fall så är det bara Telias 4G nät som har täckning där. Funderar därför på Universal telecom.

Hur är räckvidden på Dovado tiny?

Sam. Är det du som säljer dessa? Alla ni länkat till, funkar det att koppla antenn till dessa?

7

Sv: Ska skaffa mobilt bredband. Vilken utrustning behöver jag?

För driftsöker Telia 4G och bra wifi skulle jag använda AVM6840. Funkar också med voip. Yttre antenner finns med. Större externa antenner kan anslutas.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

8

Sv: Ska skaffa mobilt bredband. Vilken utrustning behöver jag?

E3372 har 2st externa antennkontakter. E3351 har inte det.

TINY täcker de flesta hushåll. Det går alltid att skruva på ett större antenn om man vill.

Och ja, det är jag som säljer dessa.

Sam / Team DOVADO

9

Sv: Ska skaffa mobilt bredband. Vilken utrustning behöver jag?

Tomas88 skrev:

Tack för snabbt svar!

Vad har man för glädje med att den stödjer dubbla modem?

När det gäller modemen. Är det ingen skillnad på hur bra signal man får från de olika? Kan man köpa vad som helst och lita på att det fungerar? Brukar USB-modem ha möjlighet att koppla in antenn?

Vad är Sam?

Kontrolera om det finns tex LTE(4G) där.
Kontrolera vilka operatörer som kan användas.
Kolla vilken som har bäst pris / datamängd.
Skaffa sedan modem som funkar med operatörens frekvens/band.

Ev kan yttre antenn användas för att maximera hastighet & stabilitet.

Väljer du icke operatörsmodem, och slipper bindningstid så kan du enkelare byta operatör om den valda suger.

Varför flera modem,
Du kanske får 70mbit med den ena men bara 10gb trafikquota.
Då kan tex ett extra kontant eller abg vara bra när trafik quotan tar slut.
Eller operatören får problem med masten(välj isf en operatör på annan mast)
Osv.

Är enkela lösningen.

Det finns mer komplexa modem/routerlösningar med tex telefon osv.

Dovado är "svenskt" och fixar buggar osv snabbt.

10

Sv: Ska skaffa mobilt bredband. Vilken utrustning behöver jag?

Det är som att köpa verktyg, t ex borrmaskin.  Finns stort utbud av olika kvalitet.

Dovado har ett litet problem på 800-bandet med en störning som sänker signal/brusförhållandet för anslutna modem och därmed sänker farten. Den effekten uppträder bara vid svag signal och märks inte om man ansluter yttre antenn och får RSRP bättre än säg -105 dBm ( enligt egna tester för ett par år sedan).

Ett annat bra val är telias MF910 eller telenors MF93D, mkt likt, gärna köpt på netonet. En sådan liten router tar man lätt med sig. Tre olika nivåer på wifistyrka.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

11

Sv: Ska skaffa mobilt bredband. Vilken utrustning behöver jag?

jonasolof skrev:

Dovado har ett litet problem på 800-bandet med en störning som sänker signal/brusförhållandet för anslutna modem och därmed sänker farten.

Inte om man använder USB sladden som ingår med PRO/TINY/DOMA routermodellerna.

12

Sv: Ska skaffa mobilt bredband. Vilken utrustning behöver jag?

Jag fick tillbaka bra SNR genom att sätta en strömsatt USB hub mellan modem och router.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

13

Sv: Ska skaffa mobilt bredband. Vilken utrustning behöver jag?

Passa på och köp ett sådant här.
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kr … ket-p94800
Det medföljer ett tre kontant men modemet är olåst så man kan använda vilken operatör man vill.
Sen köper du ett universal välj "utan simkort" det dyraste med 40 gigs datavolym går då loss på 199kr i månader, det är då obundet och man kan säga upp det om man vill byta.
http://www.universal.se/bredband/via-mo … t/?produkt

14

Sv: Ska skaffa mobilt bredband. Vilken utrustning behöver jag?

Tag fört reda på vilken operatör som har bra 4G-täckning i området och vilket frekvensband som används.

Vad vill ni ha? Billigaste möjliga lösning för privatbruk eller ska någon jobba hemmifrån uppkopplad?

För att använda verktygsliknelsen så är det många som rekommenderar att köpa Black & Decker på Jula.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

15 Senaste redigerad av Tomas88 (2015-01-17 14:13:54)

Sv: Ska skaffa mobilt bredband. Vilken utrustning behöver jag?

A-Man skrev:

Passa på och köp ett sådant här.
[Kjell hemsida] (Kan tydligen inte posta länkar...)
Det medföljer ett tre kontant men modemet är olåst så man kan använda vilken operatör man vill.
Sen köper du ett universal välj "utan simkort" det dyraste med 40 gigs datavolym går då loss på 199kr i månader, det är då obundet och man kan säga upp det om man vill byta.



Är det jag också är inne på.
Paketet från 3 är ju otroligt billigt! Men hur vet du att det är olåst?

EDIT Verkar som det bara är ett 3G-modem... alltså inte intressant.

16

Sv: Ska skaffa mobilt bredband. Vilken utrustning behöver jag?

Tomas88 skrev:
A-Man skrev:

Passa på och köp ett sådant här.
[Kjell hemsida] (Kan tydligen inte posta länkar...)
Det medföljer ett tre kontant men modemet är olåst så man kan använda vilken operatör man vill.
Sen köper du ett universal välj "utan simkort" det dyraste med 40 gigs datavolym går då loss på 199kr i månader, det är då obundet och man kan säga upp det om man vill byta.



Är det jag också är inne på.
Paketet från 3 är ju otroligt billigt! Men hur vet du att det är olåst?

EDIT Verkar som det bara är ett 3G-modem... alltså inte intressant.

Dom säljs olåsta.
Om du ska välja tex universal så är begränsning teoretiskt 42 mbit så du kommer inte komma upp i någon snabbare hastighet i alla fall.

Om det är helt uteslutet att köpa modemet så hade jag köpt ett av dem som sam länkar till på ebay.

17

Sv: Ska skaffa mobilt bredband. Vilken utrustning behöver jag?

Jo visst, jag kommer inte komma upp i de hastigheterna. Men i och med att det är 4G täckning där så borde jag ju ändå ha fördel av ett 4G modem.

Som jag tänker just nu blir det en Dovado pro och den Huawei som Sam länkade till.

18

Sv: Ska skaffa mobilt bredband. Vilken utrustning behöver jag?

Det blir nog alldeles utmärkt lösning tror jag.

19

Sv: Ska skaffa mobilt bredband. Vilken utrustning behöver jag?

Nu har jag beställt:
Huawei e3372s på ebay enl länken jag fick av Sam.
Dovado Pro på en sida som heter Inet

Har inte behov av mobila bredbandet förrän April men vill kunna testa så allt fungerar innan.

20

Sv: Ska skaffa mobilt bredband. Vilken utrustning behöver jag?

Nu är allt hemkommet och inkopplat.
Var tvungen att ladda ner ny mjukvara till routern för att den skulle känna igen modemet men annars har allt funkat bra.
Måste säga att jag är imponerad av räckvidden på wifi med Dovado Pro.
Nästan full mottagning på ovanvåningen på andra sidan huset. Så det tipset tackar jag för.

21

Sv: Ska skaffa mobilt bredband. Vilken utrustning behöver jag?

Tomas88 skrev:

Måste säga att jag är imponerad av räckvidden på wifi med Dovado Pro.
Nästan full mottagning på ovanvåningen på andra sidan huset. Så det tipset tackar jag för.

Så bra att du är nöjd wink