1

Tråd: ZTE MF28D Kan inte se återstående mängd Comviq mobilt bredband

Hej på er!
Jag är en så kallad "rookie" på det här forumet och har inte postat här förut.
Jag har följt erat forum en tid och ser att ni har många intressanta frågor och svar och jag kanske kan bidra med något.
Jag har tänkt att göra en egen 4G antenn och studerat lite om MIMO tekniken och olika typer av antenner och sett en
antenn på det här forumet som jag kommer tillverka lite längre fram, har köpt lite material till den...

Jag har hållit på med antenner och radio när jag var yngre, typ radio DXing och QSL kort men långt ifrån 4G tekniken
Det var främst Kortvågs,Mellanvågs banden jag lyssnade på. Med jag har alltid varit fascinerad av radiovågor och dylikt.
Har jobbat som elektriker för lyftkranar, traverser och med industriell radiostyrning till d:o

Jag har en fråga till er om någon av er har tid och hjälpa mig med. Det är så att jag skaffade Comviqs mobila bredband kontant
efter en twist med Comhem. Det är en ZTE MF28D router, den har fungerat bra förutom att ibland bli ej kontaktbar d.v.s det går
inte att logga in i gränssnittet, det blir bara en spökbild, men om man startar om den så fungerar den igen.

Det som är problemet sen ca 3 månader tillbaka är att när jag vill se mitt dataförbrukning som jag har kvar så har jag loggat in på (m.comviq.se/) och kunnat se det därifrån i min webbläsare men det fungerar inte längre.

Jag har provat många saker som att byta från Chrome till IE och jag har även gjort ett bootbart USB minne med Linux Peppermint
och använt den webbläsaren Chromium och utan antivirus program för jag misstänkte att det kanske påverkar.
Jag har 3 datorer och alla har Avast i dem men det går inte att se saldot ifrån någon dator.

Jag har uppdaterat routern med Comviqs orginal uppdatering för ZTE från deras hemsida.
Provat trådlöst "wifi" och med kabel på baksidan av routern.
Jag har provat allt jag kan komma på, återställning/stängt av antivirus/brandvägg tillfälligt.

Pratade med en kille på Comviq och han loggade in i min router och sa att det går inte att se något alls i den, men han sa
att de hade mycket problem" just nu" så jag väntade ett par dagar och sen helt plötsligt fungerade det, men bara i 2 eller 3 dagar
för sedan försvann saldot igen och så har det varit nu i en månads tid.

Varför jag frågar är om någon vänlig skäl kan komma på något så slipper jag lämna in den för reparation och det skulle inte
förvåna mig att den då fungerar som den ska och sedan får jag en liten fin räkning att betala.

Det enda jag inte provat är och ominstallera Windows 8.1 om det kan ha betydelse men det skulle nog ha visat sig
när jag provade Peppermint tillfälligt.

Jag vet att jag kan skapa ett konto hos Comviq och den vägen se saldot jag har kvar, men jag önskar att jag slapp det för
det har fungerat/enklare förut så man blir lite sur när det blir så här.
Jag har ett litet program som heter NetWorx som nu mäter bit mängden, men det blir jobbigt när man måste ha det i 3 datorer
och sedan slå ihop den totala mängden.

Ursäkta den långa nybörjare tråden men om någon har ett tips eller råd så blir jag väldigt tacksam, jag vet inte om det kanske är något jag missat i det hela eller helt enkelt inte ser och blivit blind för....

Jag har försökt att bifoga en bild i min post med BBCode/img men inte lyckats, får en felmeddelande om "too many links"

Med vänliga hälsningar och tack på förhand
         
The Basement

2

Sv: ZTE MF28D Kan inte se återstående mängd Comviq mobilt bredband

Saldot ligger inte lokalt i router, m.comviq.se ska du kunna se även om du kopplar bort strömmen från routern förutsatt att du surfar med annan uppkoppling.
Någon anledning till varför du måste använda den mobilanpassade sidan.
https://comviq.se/ borde fungera utmärkt i din webläsare.

3 Senaste redigerad av The Basement (2015-01-11 22:26:42)

Sv: ZTE MF28D Kan inte se återstående mängd Comviq mobilt bredband

Hej A-Man
Tack för ett jätte snabbt svar, om jag visste hur man lägger upp en bild så kan jag förklara bättre
Men när öppnar Comviqs mobila sida så har det stått välkommen 070xxxxxxx och sen saldot till vänster
och tiden kvar till höger, men nu syns ingenting, jag tyder det som att den inte kan para ihop mitt nummer
Varför jag använder den mobila sidan är egentligen för att det är enklare och då även andra använder datorerna
i hushållet så slipper de logga in hela tiden och man/vi undrar varför det helt plötsligt försvunnit, jag har inte ändrat på
något i datorerna.

Jag kan komma in på Comviqs mobila sida men det är så att säga blankt

Jag har en bild på otixo.com "cload storage"om jag bara visste hur jag länkar upp den på forumet
så tror jag att ni förstår, jag försökte men som jag skrev tidigare så gick det inte

4

Sv: ZTE MF28D Kan inte se återstående mängd Comviq mobilt bredband

Du kan t ex använda forumbilder.se för att få upp bilder på forumet.

Fiber, Bordsrouter ZTE MF28G/D, 2x Huawei B525s-23a, 3Maxfart Fri Surf (100GB/mån), Wifog
Tech Blog of Sweden

5

Sv: ZTE MF28D Kan inte se återstående mängd Comviq mobilt bredband

Fungerar det om du loggar in på comviq.se?

6

Sv: ZTE MF28D Kan inte se återstående mängd Comviq mobilt bredband

The Basement skrev:

Hej A-Man
Tack för ett jätte snabbt svar, om jag visste hur man lägger upp en bild så kan jag förklara bättre
Men när öppnar Comviqs mobila sida så har det stått välkommen 070xxxxxxx och sen saldot till vänster
och tiden kvar till höger, men nu syns ingenting, jag tyder det som att den inte kan para ihop mitt nummer
Varför jag använder den mobila sidan är egentligen för att det är enklare och då även andra använder datorerna
i hushållet så slipper de logga in hela tiden och man/vi undrar varför det helt plötsligt försvunnit, jag har inte ändrat på
något i datorerna.

Jag kan komma in på Comviqs mobila sida men det är så att säga blankt

Jag har en bild på otixo.com "cload storage"om jag bara visste hur jag länkar upp den på forumet
så tror jag att ni förstår, jag försökte men som jag skrev tidigare så gick det inte


På m.comviq.se syns ditt nummer eller loggas du in när du trycker på strecken högst upp till vänster?

7

Sv: ZTE MF28D Kan inte se återstående mängd Comviq mobilt bredband

Hej på er allihopa! 
tack för att ni svarar och så väldans snabbt får jag säga

Jag försöker att lägga en länk på forumet med hjälp av url knappen men får bara (Too more links in message. Allowed 0 links. Reduce number of links and post it again) till svar.

Jag hoppas att jag inte bryter någon regel på forumet nu, men ni kan ta texten nedanför och
//app.otixo.com/wsexp/public/a1de7f57-8f7c-489f-9140-806b96887527

Och lägga till (h t  t p s:) före manuellt utan mellanrum så kan ni ladda ner en bild, det är en mix av 4 bilder till 1 bild
Länken kommer från en tjänst som heter Otixo som man med hjälp kan samordna flera "CloudStorage"från en
och samma plats och skapa länkar för att ladda/maila ner
Jag får lära mig att lägga ut bilder på forumet och inte fuska som jag gjorde nu

När jag är på m.comviq.se och klickar på strecken till vänster så kan jag om jag vill och har ett konto logga in
men hela saken är att jag har inte haft något konto utan det har fungerat utan att behöva logga in

Jag kan förklara så här, jag har gjort ett bokmärke till m.comviq.se i google chrome, och när jag vill kolla saldot
så klickar jag på den och då kommer sidan upp med infon och har fungerat så i ett halvår ända sedan jag köpte routern
det är sista 2 månaderna det inte fungerat.

Som jag skrev har jag flera datorer och vi har kunnat ta upp den sidan från vilken dator som helst och kunnat se saldot
utan att behöva logga in på vanliga comviq.se för där behövs ett konto
Datorerna är inte kopplade i ett nät utan helt fristående och den sista datorn installerade jag Windows 8.1 på för ca 2 månader
sen och bara Kopplade upp mig på trådlösa wifi till ZTE routern och allt fungerade och saldot syntes utan inloggning t.ex

Om ni tittar på bilden
Bild 1 som det ska se ut
Bild 2 som det ser ut nu (inget saldo och inget SIM nummer syns)

Det här är när routern spökar som jag skrev i trådstarten och har troligtvis inget att göra med att se saldot
bild 3 när det inte går att logga in i routern "Spökbild"
bild 4 som det ser ut nu i gränssnittet

/The Basement

8

Sv: ZTE MF28D Kan inte se återstående mängd Comviq mobilt bredband

Tror inte det fungerar om du inte loggar in, de har nog ändrat något.
fungerar det om du provar comviq.se     ?

9

Sv: ZTE MF28D Kan inte se återstående mängd Comviq mobilt bredband

hmm om du har android telefon så ladda ner deras app. bara gå till google play och sök comviq f¨r du deras app där det står hur många dagar samt hur mycket du har kvar och numret till comviq kortet. du loggar in med samma uppgifter som på hemsidan

Hemma: Fiber 1000/1000 Mbit
Mobilt: 2st ZTE MF823, 2st Dovado go, 2 st MF910
antenner: 2 st Directional Antenna | 14dBi, 800MHz MIMO | 2st  Macab PRO-1000 7dbi panelantenn | 2st Magnetfotsantenn 9dBi | 2st Magnetfotsantenn 7dbi

10 Senaste redigerad av The Basement (2015-01-12 19:18:40)

Sv: ZTE MF28D Kan inte se återstående mängd Comviq mobilt bredband

Jag vet inte för jag har inget konto, men jag antar att de då visas men på ett annat sätt,jag tror jag får göra som du säger kontakta Comviq igen för de kanske har ändrat något, men konstigt är det för om du tittade på bilden så är det från min Dator,jag återkommer till er om jag får något svar

A-Man skrev:

Tror inte det fungerar om du inte loggar in, de har nog ändrat något.
fungerar det om du provar comviq.se     ?

11

Sv: ZTE MF28D Kan inte se återstående mängd Comviq mobilt bredband

Jag använder en dator med Windows men det ska inte ha någon betydelse, men tack för du svarade

pedrosso skrev:

hmm om du har android telefon så ladda ner deras app. bara gå till google play och sök comviq f¨r du deras app där det står hur många dagar samt hur mycket du har kvar och numret till comviq kortet. du loggar in med samma uppgifter som på hemsidan

12

Sv: ZTE MF28D Kan inte se återstående mängd Comviq mobilt bredband

Logga i på comivq.se där får du fylla i nummret det gäller.

13

Sv: ZTE MF28D Kan inte se återstående mängd Comviq mobilt bredband

Jag tror jag rörde till det lite för er i tråden!!!
................................................................................................................................................................................................
Det är en ZTE MF28D router, den har fungerat bra förutom att ibland bli ej kontaktbar d.v.s det går
inte att logga in i gränssnittet, det blir bara en spökbild, men om man startar om den så fungerar den igen.
Det som är problemet sen ca 3 månader tillbaka är att när jag vill se mitt dataförbrukning som jag har kvar så har jag loggat in på (m.comviq.se/) och kunnat se det därifrån i min webbläsare men det fungerar inte längre. ................................................................................................................................................................................................

För att klargöra:
Spökbilden blir ibland när jag loggar in i routern typ 192.168.0.1. som i en vanlig wifi router fast i min är det
//comviq.home/ för det
Men det är inte detta som är mitt huvud problem utan när jag
vill se återstående mängd via mobila sidan d.v.s
//m.comviq.se/

Ursäkta att jag förklarade så konstigt men vill bara rätta till det

/The Basement

14

Sv: ZTE MF28D Kan inte se återstående mängd Comviq mobilt bredband

du måste nog tyvärr logga in på comviqs hemsida , för jag provade m.comviq.se och det går till deras sida men kan som du säger inte se varken nummer eller förbrukning, och det kan vara så dom har gjort en uppdatering av tjänsten men glömt att säga det inte funkar göra så längre , utan du måste logga in på deras hemsida comviq.se för där funkar det alldeles utmärkt att se nummer och hur mycket trafik man har kvar

Hemma: Fiber 1000/1000 Mbit
Mobilt: 2st ZTE MF823, 2st Dovado go, 2 st MF910
antenner: 2 st Directional Antenna | 14dBi, 800MHz MIMO | 2st  Macab PRO-1000 7dbi panelantenn | 2st Magnetfotsantenn 9dBi | 2st Magnetfotsantenn 7dbi

15

Sv: ZTE MF28D Kan inte se återstående mängd Comviq mobilt bredband

Ok
Tack pedrosso för att du kollade saken , det är nog vad jag tror oxå men man tycker att när man ringer och pratar
med dem att de kanske skulle veta om ändringar de gör

Det jag hakade upp mig på var att de fungerade /inte fungerade/fungerade/inte fungerade precis som om
det var någon test av något slag.

Och sen borde ändringen stå på deras hemsida, kikade igår senast och det står att man kan se saldot utan att skapa konto.

Hur som helst
Tack alla för bidragen
Jag återkommer i ärendet om jag får någon ny information
Nu vet jag att jag inte ser i syne eller inbillar mig något

/The Basement

16

Sv: ZTE MF28D Kan inte se återstående mängd Comviq mobilt bredband

Hej igen
För de som är intresserade om den här att inte se saldot på det här sättet så kan jag
meddela att jag ställde en fråga till Comviq,

Det tog 16 dagar att få ett svar

[Hej, Precis som du säger så har det varit ett flertal driftstörningar med kontot och våra tjänster på grund av stora uppdateringsarbeten som pågått sen december. Bland de kända felen som våra tekniker har listat så finns inte den funktionen som du efterfrågar med så vi har felanmält det direkt till dem och lämnat din e-post för återkoppling när de sett över ärendet. Med vänliga hälsningar, Comviq]

Det är bra att de tar saken på allvar och arbetar på det.....

/TheBasement

17 Senaste redigerad av The Basement (2015-02-28 23:20:03)

Sv: ZTE MF28D Kan inte se återstående mängd Comviq mobilt bredband

Till er som orkar höra och kanske vill veta

Nu funkar tjänsten igen, det har fungerat i nästan 10 dagar nu

                   WOW

jag är impad (iallafall för tillfället)

Bra tycker jag när det inte ens fanns med på deras felsöknings lista

"Bland de kända felen som våra tekniker har listat så finns inte den funktionen som du efterfrågar med"

Kul och seriöst att de lyssnar, och på vad man framför till dem = Klagar på

Så nu behöver man inte logga in för att se kvarstående mängd på Comviq bredband kontant


"Håll tummarna"
/TheBasement