1

Tråd: Få igång farsans trådlösa Wifi med sådan router + USB-dongel Telenor??

Gör en egen tråd nu för alla problem:
Vill få igång ett trådlöst WiFi med hjälp av den router jag köpt för det ändamålet och med min usb-dongel från Telenor.

1. Köpt TP Link 3420 v.2.2
2. Har har en ZTE mf821d usb dongel.
3. Flashade TP-Link med senaste Huntsman-FW (den från 2014-01)
4. Tagit bort PIN och skrivit in services.telenor.se på "modem"-inställningarna i 192.168.1.1.
5. Tar bort user/password - MEN!! det verkar som de alltid defaultas tillbaks till root/******
6. Stoppar in USB-dongeln i routern.
7. Slår på datorns WiFi och hittar nätverket - Men jag kan inte ansluta till det?! Händer ingenting.

2

Sv: Få igång farsans trådlösa Wifi med sådan router + USB-dongel Telenor??

User root, tabort varför ?
Du är på fel ställe ?
Inloggnings user ska vara kvar,
Chap/pap kanske ska bort om det står något

3

Sv: Få igång farsans trådlösa Wifi med sådan router + USB-dongel Telenor??

Fick det som svar på den tråd jag först var i, innan jag skapade min egna tråd:

plun skrev:
Akerhage skrev:

Vid USB Modem-inställningarna, vad är det som gäller då för ett Telenorabbonemang?
APN - antar det är "services.telenor.se"
User Name - ingen aning?
Password - ingen aning?
PIN - om man med hjälp av telenors program stängt av PIN antar jag detta kan lämnas blankt?
Authentication protocol - PAP eller CHAP?

Ok missade den posten

APN > Med Telenors mobila bredband så bör man köra internet.telenor.se,  services funkar oxå.

User > tomt

Password > tomt

PIN > jag tar alltid bort pinkodsverifieringen om jag är hemma.

Aut > tomt

Så här:
http://i.imgur.com/gATTToal.png

4

Sv: Få igång farsans trådlösa Wifi med sådan router + USB-dongel Telenor??

har du inte testat den senaste versionen av rooter FunnelWeb 2014-04-14 http://ofmodemsandmen.com/download/Funn … 04-14a.bin tycker att den funkar bäst än så länge.

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

5

Sv: Få igång farsans trådlösa Wifi med sådan router + USB-dongel Telenor??

jag såg förresten att det kommit en ny version http://ofmodemsandmen.com/download/Mult … -10-12.bin

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

6

Sv: Få igång farsans trådlösa Wifi med sådan router + USB-dongel Telenor??

metallicaman_no1 skrev:

jag såg förresten att det kommit en ny version http://ofmodemsandmen.com/download/Mult … -10-12.bin

Måste nog vara den jag har, jag tog den senaste som fanns i helgen iaf.


Glömde av tråden här en dag, men jag är väldigt tacksam för all hjälp och felsökning jag kan få här. Hade varit bra om jag kunde fixat detta.

7

Sv: Få igång farsans trådlösa Wifi med sådan router + USB-dongel Telenor??

Akerhage skrev:

Gör en egen tråd nu för alla problem:
Vill få igång ett trådlöst WiFi med hjälp av den router jag köpt för det ändamålet och med min usb-dongel från Telenor.

...
7. Slår på datorns WiFi och hittar nätverket - Men jag kan inte ansluta till det?! Händer ingenting.

Hur har du ställt inställningarna för wifi i TP-Linken, antar att du har satt nätverksnamn men hur är autentisering ställt.

8

Sv: Få igång farsans trådlösa Wifi med sådan router + USB-dongel Telenor??

volmar skrev:
Akerhage skrev:

Gör en egen tråd nu för alla problem:
Vill få igång ett trådlöst WiFi med hjälp av den router jag köpt för det ändamålet och med min usb-dongel från Telenor.

...
7. Slår på datorns WiFi och hittar nätverket - Men jag kan inte ansluta till det?! Händer ingenting.

Hur har du ställt inställningarna för wifi i TP-Linken, antar att du har satt nätverksnamn men hur är autentisering ställt.

Minns inte riktigt, kan du kanske skriva hur det BÖR ställas in så kan jag kontrollera vid nästa besök hos farsan, tack för svar!

9 Senaste redigerad av Akerhage (2015-02-06 20:46:39)

Sv: Få igång farsans trådlösa Wifi med sådan router + USB-dongel Telenor??

hur fan får jag igång skiten egentligen?? Helt hopplöst detta skit ju...
http://i.imgur.com/O1TFGc0.png

testat med encrypyion och utan, men får ALDRIG internetaccess ju...

10

Sv: Få igång farsans trådlösa Wifi med sådan router + USB-dongel Telenor??

Prova
user void
password void

Fungerar det när du ansluter dig med kabel?
Prova en reset om det inte funkar och börja om.

11

Sv: Få igång farsans trådlösa Wifi med sådan router + USB-dongel Telenor??

A-Man skrev:

Prova
user void
password void

Fungerar det när du ansluter dig med kabel?
Prova en reset om det inte funkar och börja om.

Vart menar du jag ska skriva det?
Gjorde ju en helt ny fw-flash men ingen skillnad. Börjar tro skiten inte fungerar. Hållt på över ett år nu sammanlagt o blir lika tokig varje gång jag åker hit för att testa igen.

12

Sv: Få igång farsans trådlösa Wifi med sådan router + USB-dongel Telenor??

Skippa kombinationen dongel wifirouter och köp MF910 eller MF93D. Ibland blir man rabiat i sitt datastrul. Det krävs lite disciplin för att backa och gå annan väg.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

13

Sv: Få igång farsans trådlösa Wifi med sådan router + USB-dongel Telenor??

Nej jag ser ingen anledning att köpa dessa färdiga burkar däremot om man är helt ovan med routrar så köper man en Dovado, många har inte heller något större behov av mer avancerade routerfunktionen eller räckvidd.

Jag ser enbart fördelar med att ha en delad lösning, många gånger jag enbart stoppat ner usb-stickan i skjortfickan om jag ska iväg någonstans.

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

14

Sv: Få igång farsans trådlösa Wifi med sådan router + USB-dongel Telenor??

Jag skippade den där jäkla routern, ska elda upp den och dansa någon satanistisk ritualdans kring elden och hoppas den aldrig mer hemsöker mina drömmar...

Försökte skapa upp min laptop som en wifi hotspot men det sket ju sig det också. Jag har enligt windows (8.1) internetaccess nu på mitt virtuella nätverk men jag kan då fan inte autentisera när jag via iphone eller android-telefonerna skall komma åt det.

15

Sv: Få igång farsans trådlösa Wifi med sådan router + USB-dongel Telenor??

Jag känner inte igen mig och guiderna har du här:

http://ofmodemsandmen.com/tutorials.html

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

16

Sv: Få igång farsans trådlösa Wifi med sådan router + USB-dongel Telenor??

MR3420 v2.2 har funkat utmärkt för mig med org fw och MF93D. Plun är nog datamasochist, det andra ser som en plåga är för honom ett nöje. Fifty shades of firmware.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

17

Sv: Få igång farsans trådlösa Wifi med sådan router + USB-dongel Telenor??

Du ska skriva void
void
i fälten under apn.


Går det att surfa internet om kopplar upp   datorn via kabel?