1

Tråd: Länge sedan

Har haft fiber ett tag nu men tycker fortfarande detta är en intressant sida att läsa där kunnigheten är hög i olika ämnen. Som sagt, skriver inte ofta men gillar att läsa.

Största skillnaden på fiber och mobilt bredband är nog att man inte behöver bry dig om förbrukningen av datamängd vilket känns som en befrielse.

2 Senaste redigerad av pererikl (2014-11-09 19:01:33)

Sv: Länge sedan

och att man inte blir utkastad varje dygn för att tre behöver mer ipadresser.

Slangen sticker upp vid tomtgränsen så nu är det på G!

Inteno FG500 Fibergateway | AC68U som AP

3

Sv: Länge sedan

Det är mycket nyttigt att åka till stugan där det bara finns mobilt bredband som fungerar ibland och ibland inte. Hemma har vi haft fiber 100 Mbit/s i över 11 år redan så man börjar bli alltför van vid att det skall fungera utan problem hur mycket man än använder det. Men det tar inte lång stund i stugan förrän man börjar inse vilken välsignelse fiber är och hur bortskämd man blivit.

4

Sv: Länge sedan

Mobilt bredband är väl ungefär som tyska. Krångligt men nödvändigt att lära sig då,men umbärligt nu. Så är engelska tankens fiber? Eller är det kunskap utan tuggmotstånd?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

5 Senaste redigerad av nhu (2014-11-09 16:50:29)

Sv: Länge sedan

He-he, visst är det så. Jag läste den s.k. långa tyskan (8 år) och kort engelska (3 år). Visst är det bra att kunna tyska ordentligt fortfarande som komplement till engelskan. Som med det mobila bredbandet  så behövs den verkligen i vissa situationer. Och tyska lärde vi oss minsann. Tyskalärarinnan var fruktad i hela skolan och den som inte kunde läxan fick gå hem till henne efter skolan för att blir ordentligt upplärd ... Nu efteråt förstår man ju att hon tog sin uppgift på fullaste allvar och minsann inte drog sej för att sätta sin lediga tid på att lära lata gossar (för det mesta) tyska.  Jag var aldrig hemma hos henne för jag hade vanligen högsta vitsordet i tyska. Tyskan var lätt för mej. Finskan däremot var rena mardrömmen och jag tog mej med nöd och näppe vidare till nästa klass (på den tiden stannade man på klassen om man inte fick godkänt ...).

Visst blir folk lata av fibern. De laddar ned samma saker gång på gång för det går lika snabbt som att hitta den sparade versionen. Man blir litet orolig vid deklarationstider för folk lämnar sej till sista minuten i trygg förvissning att fibern alltid fungerar. Men om nån gräver av den just den dagen ? Vilken gråt och tandagnisslan det skulle bli ... Vi har mobilt bredband (MR3420 med modem och kontantkort) som reserv men det tar litet tid att ställa  upp det.  Och så är kontantkortet förstås inte laddat för det är många år sedan vi behövt reserven.

6

Sv: Länge sedan

Ja man kan bli nostalgisk och tänka på sådant man en gång lärde sig med mycket möda och stort besvär men nu har ringa nytta av. Morse var jag riktigt bra på. Men det nu länge sedan jag hade nytta av den kunskapen, sista gången var i en segelbåt om natten då vi styrde på radiofyrar mot Åbo. Stora Björn, SB minns jag.

Ett givet samtalsämne mef lite äldre människor. Har du kunskaper som ingen längre frågar efter?

Fortran  kanske. Det var nu inte så kiva.

Det lustiga är att ämnen som ansetts ha blivit onödiga ändå kan uppleva en renässans. Som latin. Och, mirabile dictu, kanske även tyska.

Der Mensch denkt, Gott lenkt.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.