1

Tråd: En fast GSM som använder sim i min smartphone, finns det?

I en klistrad tråd står om hur man kan ringa på extra simkort som sitter i en liten "slavtelefon" uppkopplad med bluetooth,

Men det borde gå att föra över all sim info så att en med wifi, bt, eller dect uppkopplad fast GSM med yttre antenn och dect anslutning (likt t ex Huawei F685)  kan ringa ut med smartphonens nummer mm. Då skulle det räcka att man parar sin smartphone med den fasta och så få bra förbindelse i stugan. Bäst är om en dect lur kan använda smartphonens adresslista. Xlink BTTN med dect är något på väg men där sker GSM uppkopplingen över BT till smartphonen som har dålig känslighet och saknar antennuttag - eller så ska man pilla med den ömtåliga kontakten i en enklare samsungtelefon för att ansluta yttre antenn när man kommer hem.

AVM har en variant där man kan använda en smartphone över wifi för att ringa ut med voip över en AVM router, adsl eller LTE. OM routern kunde kopppla upp ett GSM samtal (alt 3G) kunde det funka.

två sim  med samma nummer kunde också funka men finns det kvar?

Funktionen vore som i en bil med bluetooth men där är det bara röst och ring som sker via BT,. själva signalen går fortfarande ut via telefonen i fickan och det är det som är skräp. 15 dB signalförlust minst. jag vill att min smartphone ska paras automatiskt när den är inom räckhåll och ringa ut via bilens fasta telefon och antenn  samt samma sak när jag kommer inomhus och lägger smartphonen nära husets fasta GSM.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.