1

Tråd: Bredbandsbolagets Zyxel-modem helt osäkra

Kolla in Dagens Nyheters artikel om den urusla säkerheten hos de Zyxel-modem som används av Bredbandsbolaget:

http://www.dn.se/ekonomi/vanliga-modem-latta-att-kapa/

Det är ju helt otroligt att en så stor operator kan vara så slö, slapp och oansvarig !

2

Sv: Bredbandsbolagets Zyxel-modem helt osäkra

Skrämma upp befolkningen, DNS hijack har väll varit poppis en tid för att bla tjäna annonspengar.
Har själv en zyxel 2602 som tuffar på, men den matar enbart iptv boxarna via multicast så inga dns frågor från användare som kommer den vägen. Kör egen router för min vanliga trafik men lyckades aldrig hitta vlanen för BBBs iptv så jag kunde skrota deras box.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

3

Sv: Bredbandsbolagets Zyxel-modem helt osäkra

Ja, inte är det något helt nytt inte. Men jag ser största värdet i DN:s artikel i att de får vanligt folk att bli medvetna om säkerhetsproblemen. Det kan minsann behövas. Just på trådlösa sidan så är det vanligt att ingen bryr sej om säkerhetsinställningarna.

4

Sv: Bredbandsbolagets Zyxel-modem helt osäkra

Säljer lite extra lösnummer, men som du säger är de nyttigt ibland att de gör sånt för att få ut info till bredare grupp.
De var väll någon övergång för några år sen när folk gärna bara stoppa in sin nya wifi router i nätet och allt funka utan kryptering etc. Dagstidningarna har hjälp en del att få ut info om att säkra sitt nät/ssid/kryptering etc.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

5

Sv: Bredbandsbolagets Zyxel-modem helt osäkra

om jag fattat rätt så hjälper inga säkerhets förberedelser eller krypteringar i detta fall då det är fel i routerns programvara som dom tillhandahåller....så då hjälper föra vad du som användare gör

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

6

Sv: Bredbandsbolagets Zyxel-modem helt osäkra

Deras iptv samt telelefoni lider av samma inlåsningsproblem.
Varför det ligger i sina papplådor. Och kör sip samt annan öppen iptv.
Även om nu både iptv och telefonin är gratis så äter dessa flera ip# som jag kan ha roligare med.

Bbb var roligare på 90 talet med telias snabba stamnät. Fick ner till 2ms ping och anslutningen var helt öppen, nu är det högre ping samt bbb(telenor) filtrerar trafiken.

7

Sv: Bredbandsbolagets Zyxel-modem helt osäkra

Man kan undra lite grand över Telenors ZTE modem MF93D. Där kan användaren inte komma åt DNS inställningar utan routern tar DNS från leverantören. Med nätpartnern tele2 fås på 4G som redan konsterats ingen DNS. Frågan är om det finns någon smygväg in för att ställa in DNS. I så fall kan jag som användare inte se att DNS ändrats annat än om jag kör cmd ipconfig.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

8

Sv: Bredbandsbolagets Zyxel-modem helt osäkra

Nu har DN gått o köpt skrivare och portscannat alla IP adresser i Sverige.

"DN har systematiskt sökt genom alla ip-adresser i Sverige, alltså datorernas egna telefonnummer."

Undra från vilken källip de gjorde det. Gateway.dn.se lär inte synas som källan från den aggressiva scannen.

http://mobil.dn.se/nyheter/sverige/skri … t-ta-over/

Lite lösnummer varning när dessa nyheter kommer före frukost.
Stort fokus på apparater som stoppas direkt i dmz utan eget skydd, som skrivarna stoppar de in direkt i rj45an i väggen så den får publik IP och sen om de sitter 3mil eller 300mil bort spelar mindre roll då det är internet och de går ofta med ljusets hastighet.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

9

Sv: Bredbandsbolagets Zyxel-modem helt osäkra

Kolla på bilden. Doh!

http://www.di.se/artiklar/2014/10/29/mo … -for-fara/

10

Sv: Bredbandsbolagets Zyxel-modem helt osäkra

Detta klavertramp/klumpiga misstag/ borde leda till skadestånd på flera miljoner förutom omedelbar dementi. Bilden bör bort asap.

Hur skulle Volvo reagera om Di visade bild på deras senaste toppmodell för att illustrera att Toyota måste återkalla bilar pga säkerhetsbrister...

Di räknar kanske med att Dovado inte kan slå tillbaka med samma tyngd och juridiska impact som större företag och så kanske man inte ville stöta sig med en koncern som annonserar.

Sjukt dåligt

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

11

Sv: Bredbandsbolagets Zyxel-modem helt osäkra

Har mejlat redaktionen nu.

12

Sv: Bredbandsbolagets Zyxel-modem helt osäkra

inte så bra för Dovado att förknippas med den texten.... på dom bara Mr Sam

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

13

Sv: Bredbandsbolagets Zyxel-modem helt osäkra

Bilden ligger fortfarande kvar och inget påpekande i kommentarsfältet. Ska bli intressant att se hur Och när DI reagerar. Jag skulle koppla in advokater direkt.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

14

Sv: Bredbandsbolagets Zyxel-modem helt osäkra

Bilden ligger fortfarande kvar och inget påpekande i kommentarsfältet. Ska bli intressant att se hur Och när DI reagerar. Jag skulle koppla in advokater direkt.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

15 Senaste redigerad av Sam (2014-10-30 09:22:06)

Sv: Bredbandsbolagets Zyxel-modem helt osäkra

Vår PR-chef har kontaktat deras chefredaktör och det kommer fixas ASAP. DI hade sourcat in artikeln från TT. DI har bett oss om ursäkt nu. Folk har kommenterat ganska mycket om bilden, och röstat 4,8 om det, såg jag. Alla andra tidningar har nämnt Zyxel, men inte i detta fall.

What a miss.

16 Senaste redigerad av Micke (2014-10-30 09:58:34)

Sv: Bredbandsbolagets Zyxel-modem helt osäkra

Tur att man inte har "BBB" som leverantör. Vadå köra en factory-reset, mm.?

http://www.bredbandsbolaget.se/kundserv … modem.html

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

17

Sv: Bredbandsbolagets Zyxel-modem helt osäkra

Nu är bilden på DI borttagen.

18

Sv: Bredbandsbolagets Zyxel-modem helt osäkra

Bra att leverantören har tillgång till modemen utifrån. Hoppas den öppningen är säker....

Kan användaren stänga öppningen? Huawei har väl samma. Sagems adsl modem samma. AVM låter användaren bedtämma om automatisk uppdatering ska ske.


Alla kommentarer om bilden borttagna.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

19

Sv: Bredbandsbolagets Zyxel-modem helt osäkra

Jag skulle kräva att dom dementerar bilden tydligt.

Samt ger gratis reklam åt dovado.

20

Sv: Bredbandsbolagets Zyxel-modem helt osäkra

För den som vill ha intern failover från t.ex 4G till 3G har det nu kommit en ny version av den ytterligt stabila ProRoute H820:an. Den nya har följaktligen plats för dubbla SIM-kort. Skall bli intressant att se priset eftersom övriga dual-SIM-routrar är tämligen dyra. Fast driftsäkrast är nog fortfarande failover med dubbla H820:or och helt olika operatörer/nät, t.ex Telia 4G till Net1.

Mer info: http://www.proroute.co.uk/proroute-dual … 4g-router/

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810