1

Tråd: Finns dect dual med två separata dectanslutningar?

Alternativt dect plus analog.

Dect från voip router som AVM6840. Sedan en till dectanslutning alternativt analog till en xlink btn som kopplar till en mobiltelefon över BT. Vitsen är att man ska kunna gå omkring med en portabel telefon som hanterar både inkommande GSM och utgående voip.

Inte konstigare än dual sim GSM. Mottagningen på platsen är så oregelbunden att man behöver en GSM lur som ligger still och kopplar över till dectlur via xlinkens analogutgång.

Behovet är inte mitt utan en hemmaarbetande journalists som pratar i timtal var dag.

Möjligen kan det fungera med AVM6840 som har inbyggd dect och som har port för anslutning av analog lina också. Men vet inte om den är utgående till en analog telefon eller avsedd för en inkommande analog lina. Är det till en telefon bör RJ11 kontakten  ge 48 volt.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

2

Sv: Finns dect dual med två separata dectanslutningar?

Finns företagslösningar

3

Sv: Finns dect dual med två separata dectanslutningar?

Jag vet inte om jag förstod dej rätt men en vanlig DECT (Gigaset) basstation kan kopplas till sex olika VoIP-servrar plus gammaldags telefonlinje. Sedan kan en DECT-lur registreras till flera olika basstationer (ifall de följer standarden tillräckligt väl). Och det finns DECT-lurar med Android nuförtiden så urvalet är stort. Om du kollar upp till exempel Gigaset så har de 129 olika trådlösa modeller.

4

Sv: Finns dect dual med två separata dectanslutningar?

OK

Nästa problem är SMS. Om man nu lagt sin GSM telefon (smartphone) på en plats där den har stabil mottagning och samtal förs via bluetooth och en Xlink till dect-bas till dect-telefon så vore det bra om inkommande SMS kan föras till decttelefonen också. Annars måste man springa och titta.

Problematiken är enkelt uttryck denna. Åsa har problem med att samtal bryts ofta. Hon vistas medtadels i köket, i skrivstugan femton meter bort eller i sovrummet. Telefonen har hygglig signalstyrka men hon är mellan två basstationer och lociloci visar att telefonen hoppar mellan dessa vilket förmodligen medverkar till avbrotten. En repeater kan inte lösa problemet pga avståndet till skrivstugan.

En lösnng är att ha en yttre riktantenn som för ned signalen till en antennplatta (från Australien, funkar bra) på vilken man lägger telefonen. Inkommande samtal kopplas över bluetooth till Xlink som är ansluten med kabel till en dect-bas. Med rätt dect får man tillräcklig täckning för alla tre lokalerna. Här trasslar SMS till det för det är för knöligt att ranta mellan skrivstuga (annat hus), kök och dovrum för att kolla SMS. Man kunde tredubbla antenninstallationerna men det är inte heller vettigt.

En lösnng är att SMS skickas vidare med hjälp av app till en GSM lur man har med sig men då blev det två lurar, en för dect och en GSM för SMS. Finns det något annat sätt att fånga upp SMS?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

5

Sv: Finns dect dual med två separata dectanslutningar?

Visst. Redan min gamla (10 år) Siemens DECT-lur har sms, epost och Messenger. Och som jag skrev så finns det redan Android-lurar som man troligen kan installera all möjliga Androidappar på (jag har inte testat hur det fungerar i praktiken).

6

Sv: Finns dect dual med två separata dectanslutningar?

OK jag vet att det finns dect-lurar med SMS-funktion. Men hur förs SMS från GSM-telefonen/androidluren till dect-basen. Knappast med bluetooth väl?

Det finns lösningar där SMS förs övet med BT eller wifi till en läsplatta men nu vill jag ha det till en dect-telefon.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

7

Sv: Finns dect dual med två separata dectanslutningar?

Kommer inte länge än att Xlnk BTTN har en funktion som kallas SMS alert, vllket förefallee innebära att man varskos om att det kommit ett meddelande. Men det kan kanske räcka eftersom GSM telefonen inte är långt borta.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.