1 Senaste redigerad av Sam (2014-10-03 14:24:29)

Tråd: DOVADO's Huawei 4G/LTE Modem Inventory List

Halloj!

Tänkte först lägga upp detta under DOVADO sektionen, men tyckte det är mer lämpligt för alla Huawei modemägare att veta vad deras 4G modem är kapabla att göra. Extra funktioner som nämns är saker som våra routrar stödjer, t.ex SMS och LTE Bandlocking.

https://www.dropbox.com/s/gfvxlae7siv99 … y.pdf?dl=0

Önskar er en fortsatt bra dag!

Sam / Team DOVADO

2

Sv: DOVADO's Huawei 4G/LTE Modem Inventory List

En bra och överskådlig lista.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

3

Sv: DOVADO's Huawei 4G/LTE Modem Inventory List

håller med

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

4

Sv: DOVADO's Huawei 4G/LTE Modem Inventory List

Det som sticker i ögonen är att det finns extremt olika versioner av samma modem. En E3276 kan ha (eller sakna) nästan vilka band som helst. Vad lära vi härav ? Jo, att VERSION är en mycket viktig del av modemets typ.

5

Sv: DOVADO's Huawei 4G/LTE Modem Inventory List

nhu skrev:

Det som sticker i ögonen är att det finns extremt olika versioner av samma modem. En E3276 kan ha (eller sakna) nästan vilka band som helst. Vad lära vi härav ? Jo, att VERSION är en mycket viktig del av modemets typ.

Då förstår man lite bättre på vad vi håller på med dagligen. Nu fick vi något nytt modem från Telia (E3372) och den är helt annorlundare än allt annat hittills! Kan dock säga att Huawei har bättre koll på mjukvara än ZTE. Där är man tvungen att anpassa till varje marknad, och inte enbart modell. I dagsläget stödjer vi över 250 olika modem från alla olika tillverkare (stora som små) och saker o ting ändrar sig nästan varje gång man får en ny uppdatering på modem-mjukvaran.

Sam / Team DOVADO

6

Sv: DOVADO's Huawei 4G/LTE Modem Inventory List

Kan också hjärtligt rekommendera Huawei E392 som bästa modell vi har använt hittills. Den är pålitlig, stödjer alla våra extra funktioner, och innehåller bättre antenndesign än dagens modeller. Inatt kunde jag koppla upp på 45% 4G från källaren med den. Så fort jag bytte till Huawei E3272, så blev det 3G istället. E392 är dessutom sista modellen Huawei gjorde med Qualcomm chipset. Numera producerar de egna chipset av märke HiSilicon.

Tchüss

7

Sv: DOVADO's Huawei 4G/LTE Modem Inventory List

Håller med E392 är fortfarande det bästa modemet från Huawei i de flesta avseende. Även om det inte klarar de högsta (näst intill omöjliga) hastigheterna, TDD saknas också på de svensksålda versionerna.

Men bor man inte i någon av de största städerna i landet och har TRE som operatör så kvittar det.

/danne

Telia 4G, N4M, AVM FRITZbox 6840 INT, Huawei E392, Dovado Tiny/Pro, Huawei E5186S-22a, Poynting LPDA-A0092 45/45gr

8 Senaste redigerad av Jonny (2014-10-04 08:30:00)

Sv: DOVADO's Huawei 4G/LTE Modem Inventory List

Sam skrev:

Kan också hjärtligt rekommendera Huawei E392 som bästa modell vi har använt hittills. Den är pålitlig, stödjer alla våra extra funktioner, och innehåller bättre antenndesign än dagens modeller. Inatt kunde jag koppla upp på 45% 4G från källaren med den. Så fort jag bytte till Huawei E3272, så blev det 3G istället. E392 är dessutom sista modellen Huawei gjorde med Qualcomm chipset. Numera producerar de egna chipset av märke HiSilicon.

Tchüss

tur att man har det kvar då smile.... kör faktisk med det nu (E392) och låter E3276 ligga. (båda är upplåsta Telia modeller)

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

9 Senaste redigerad av Sam (2014-10-06 10:32:58)

Sv: DOVADO's Huawei 4G/LTE Modem Inventory List

Hej igen,

Kan nu säga att från och med den kommande 7.3.0 DOVADO firmware, så stödjer vi Telias och LMT (Latvien) Huawei E3372s-153 modem. Den säljs som olåst på Ebay för bara några hundra lappar - fri frakt dessutom! YAY!

Den innehåller ALLT! :-D

- SMS stöd med våra routrar
- Bridge Mode med våra routrar
- 4G-bandlåsning med våra routrar
- 4G på följande FDD band: 800/900/1800/2100/2600Mhz
- 3G på 900/2100MHz band
- 2G på 850/900/1800/1900MHz band
- 2st antennanslutningar
- Slimmad design. Väldig smal och platt.
- Den jobbiga Hi-Link, vilket vi stänger vi av den under tiden den sitter i routern! :-)

Jag har den igång både hemma och här på jobbet, och funkar väldigt bra än så länge.

Sam / Team DOVADO

10

Sv: DOVADO's Huawei 4G/LTE Modem Inventory List

Intressant. Jag köpte ett bums. Hilink gillar jag dessutom då man kör med modemet direkt i datorn. Kopplar upp mycket snabbt.

Få se om det är stabilt mot Telia. Jag borde ha täckning för 2G, 3G och 4G men i praktiken så hoppar det mellan flera system (med E392 och riktantenn).

11

Sv: DOVADO's Huawei 4G/LTE Modem Inventory List

Sam skrev:

Hej igen,

Kan nu säga att från och med den kommande 7.3.0 DOVADO firmware, så stödjer vi Telias och LMT (Latvien) Huawei E3372s-153 modem. Den säljs som olåst på Ebay för bara några hundra lappar - fri frakt dessutom! YAY!


Sam / Team DOVADO

Har precis fått hem en Huawei E3372s-153 med posten efter ditt tips Sam!
Prutade även $5 så under 400:- inkl. frakten är väl ok?!
Och snabbt gick det! Beställd den 2-oktober, kom den 6:e, då var det en helg i mellan dessutom!
Så nu skall det väl bli 4G även för min Dovado Pro big_smile

12

Sv: DOVADO's Huawei 4G/LTE Modem Inventory List

Ifall ni vill organizera ett gruppköp av Huawei E3372s-153, så hittar ni här:

http://www.ebay.com/itm/10-x-NEW-HUAWEI … 35ddbdf743

Typ 270kr/st. Det var billigt!

13

Sv: DOVADO's Huawei 4G/LTE Modem Inventory List

Jag är på, man kan aldrig ha för många modem!  wink

Zyxel NR7103 med 3 maxfart fri surf som failover från fibern
Asus TUF AX3000 med 2 andra Asus AX routrar i Aimesh