1

Tråd: Telia B593 22 port forwarding

Hejsan Jag har en Huawei B593 22 från telia.

Jag har problem med att få port forwarding att funka i denna router.
Jag har ordnat så att jag har en "synlig" ip-adress.

Inte ens DMZ funkar i denna mackapär.

Är detta nått som sitter i telias mjukvara eller i deras nät?

2

Sv: Telia B593 22 port forwarding

Vad har du för alternativ att ställa in?
Och vad får du för svar när du försöker ssha:a in som det är nu?

3

Sv: Telia B593 22 port forwarding

Så här ser det ut vad gäller inställningsmöjligheter för PF
Det är inte mina inställningar som visas på bilden dock.


http://i.imgur.com/yM73d.jpg

Jag kan inte ssha in till routern utifrån (inte till min server som ligger innanför routern heller för den delen ;-) ) även om jag  har öppnat upp portar i routern för  ssh och annat...

4

Sv: Telia B593 22 port forwarding

http://portforward.com/english/routers/ … tguide.htm

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

5

Sv: Telia B593 22 port forwarding

Bifoga en bild på hur dina inställningar ser ut, jag tror inte du kan ssha in till routern utan bara på hostar bakom den.

6 Senaste redigerad av markus_hasselgren (2014-08-31 17:16:48)

Sv: Telia B593 22 port forwarding

Bilder får komma om några veckor då routern står i min sommarstuga (16 mil bort)

Jag får återkomma då och lyfta på tråden när jag kommer dit igen.

På andra routrar jag har kan jag testa PF funktionen  "inifrån" men inte på denna då det verkar bli nån rundgång när jag testar på plats.

Vad är användare och lösen om man SSH:ar in i routern, är det samma som det som man har för admin?

7

Sv: Telia B593 22 port forwarding

markus_hasselgren skrev:

Bilder får komma om några veckor då routern står i min sommarstuga (16 mil bort)

Jag får återkomma då och lyfta på tråden när jag kommer dit igen.

Om du har synlig ip kan du inte nå den utifrån?

8

Sv: Telia B593 22 port forwarding

Jag var i kontakt med telia är jag skaffade pryttlarna  för 4g uppkoppling och ordnade då med synlig ip.

IP som anges i modemet/routern är samma som det som man får om man gör en ip look up.

Jag har satt upp en no-ip uppdateringstjänst på min linux burk bakom routern.
Ip adressen byts väldigt ofta så jag fick sätta intervallet på 10 min för att vara säker på att no-ip pekar rätt.

Hur som får jag ingen fart på portarna i burken.  Även om jag har kryssat för remote access eller vad det kallas i  telias mjukvara så når jag inte web-interfacet på modemet utifrån.

9

Sv: Telia B593 22 port forwarding

Låter som ett problem från operatören.
Kan du pinga den, om den är pingbar vad får du om du nmap:ar mot adressen?

10

Sv: Telia B593 22 port forwarding

Ipadressen är pingbar inga problem med det.

host-78-xx-xx-xx.mobileonline.telia.com (78.xx.xx.xx)

Host is up (0.035s latency).

Not shown: 65534 filtered ports

PORT    STATE  SERVICE VERSION

113/tcp closed ident

Too many fingerprints match this host to give specific OS details... bla bla bla

11

Sv: Telia B593 22 port forwarding

Du verkar bara ha en port öppen mot adressen.

12

Sv: Telia B593 22 port forwarding

Jag ringde till Telia supporten och frågade om de hade lagt in någon typ av port spärrar men de sade att det inte skulle föreligga något hinder från deras sida. Det han berättade däremot var att så avancerade utsvävningar som att "portmappa" i routern hade telia ingen support på så han hänvisade mig till huawei... 

Jag har läst på forumet om fritzbox 6840 kanske skulle jag gå loss på en sån istället? Vad är era erfarenheter av denna  boxen?

13

Sv: Telia B593 22 port forwarding

Portforwarding/portmapping fungerar enligt min erfarenhet mer eller mindre bra/konsekvent i olika routrar. I t.ex Proroute H820 (som jag kör tre ex. av) är inställningsmöjligheterna både så många och så diversifierade att det är mycket lätt att göra fel. Det jag nu kort ville peka på är att UPnP-funktionen i 6840 är så extremt väl fungerande att jag inte behöver använda manuell portöppning ens vid anslutning av externa ATA-boxar för VoIp. Nu har 6840 dock så välutvecklad telefonidel att externa boxar aldrig behövs men detta sagt som exempel på routerns utmärkta funktion även i detta, ofta kritiska, hänseende.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

14

Sv: Telia B593 22 port forwarding

Det finns dock öven möjlighet till manuell portöppning i AVMs routrar.

Däremot finns så vitt jag funnit ingen DMZ funktion.

Vad är det du vill öppna portar för?

Fjärråtkomst till webinterfacet finns hos AVM på flera sätt.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

15 Senaste redigerad av markus_hasselgren (2014-09-02 19:45:32)

Sv: Telia B593 22 port forwarding

Jag är främst ute efter en router som är stabil och bra.

Detta är min första bekantskap med lte modem /routers så jag borde ha "kollat av terrängen" lite mer innan jag köpte huaweis muskedunder.

Jag har nyttjat routrar som kan köra DD-WRT sedan många år tillbaka och varit väldigt nöjd med vad man kan göra med den mjukvaran.


Det lilla jag har läst här inne om 6840 hoppas jag att den är något liknande vad gäller möjligheter.

Edit:

att jag testade DMZ var bara en desperat åtgärd för att se om jag kunde komma åt  något på andra sidan av routern. Det är inte en funktion jag hade tänkt mig att nyttja.

16

Sv: Telia B593 22 port forwarding

När du försöker ssh:a får du inget svar alls eller connection refused?

17

Sv: Telia B593 22 port forwarding

Verkar vara en hel del som har problem med detta.
http://www.sweclockers.com/forum/14-nat … g-problem/

18

Sv: Telia B593 22 port forwarding

Kolla om du kan prova nåt annat APN.

19

Sv: Telia B593 22 port forwarding

Bra tråd på Sweclockers. Det verkar ju knepigt om man  måste registrera DDNS trots att man har statisk adress, detta bara för att få göra portforwards.

Jag har sex fungerande port forwards på min AVM 7390 adsl router och ytterligare ett par på en annan 7390. Har inte testat på 6840 men interfacen är lika.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

20

Sv: Telia B593 22 port forwarding

Det man kan göra för att se om problemet ligger i routern, är att stoppa in simkortet i en usbsticka sätta det direkt i datorn och starta lite tjänster som ssh, ftp m.m. och sedan försöka nå dem utifrån.
Det borde visa sig direkt om det fungerar eller ej.
Men att sätta en ip DMZ borde ge samma effekt.
TS kör du dynamisk eller fast interna ip på din ssh server?

21

Sv: Telia B593 22 port forwarding

Så här ser det ut i min B593, som är av lite äldre modell. Ver B, Programvaruversion V100R001C56SP052.
Allt nedan fungerar som det är tänkt, Tele2 som operatör.

Portmappning

Index     Protokoll     Fjärrvärd     Intervall för fjärrportnummer     Lokal värd     Lokalt portnummer     Status     Åtgärd
1     TCP            443     192.168.99.10     443     Aktivera     Ta bort | Redigera
2     TCP            81     192.168.99.11     81     Aktivera     Ta bort | Redigera
3     TCP            82     192.168.99.12     82     Aktivera     Ta bort | Redigera
4     TCP            83     192.168.99.13     83     Aktivera     Ta bort | Redigera
5     TCP            442     192.168.99.22     80     Aktivera     Ta bort | Redigera
6     TCP            80     192.168.99.9     80     Aktivera     Ta bort | Redigera

Måste bara få lägga med detta också, tycker denna router är stabli (efter att ha stängt av allt som jag inte behöver och går att stänga av i den).

Tid online     769 dagar 18 timmar 2 minuter 16 sekund

22

Sv: Telia B593 22 port forwarding

När jag kör SSH mot router/datorn får jag time out.

Jag har testat att sätta min burk först med statisk i sedan med dynamisk fast inget av dem påverkade resultatet i positiv riktning. När jag testade att öka leasingtiden från defaultvärdet (av ipnummret) när jag hade dynamisk ip så tappade jag åtkomst till GUI på routern (oavsett vänttetid) så jag var tvungen att resetta den det hände två ggr sedan lät jag bli ökning av tiden.

är det stora skillnader i mjukvara mellan t.ex tele 2 mjukvara och telia dito?!

23

Sv: Telia B593 22 port forwarding

Spontant så känns det att sådana här produkter fungerar bäst med dhcp på allt och sedan välja att vissa macadresser alltid ska erhålla samma address, då blir det samma funktion som fast men med dynamisk tilldelning.
Prova när du är på insidan att ssh till din server utan att gå via internet.
Ni två kan ju posta er firmwareversioner här och se om de skiljer sig.
Jag förutsätter att ni kontrollerat att ni kör senaste versionen.

Man kan också test lite olika simkort från andra operatörer för att se om det är problemet kontantkort eller låna från ens mobil för att testa öppna portar och ssh.

24

Sv: Telia B593 22 port forwarding

Se punkt 10.1 i denna tråd, kanske portforwardingen är korrekt men brandvägen inte är öppen?
http://blog.hqcodeshop.fi/archives/130- … shell.html


Se länk
http://screenshots.portforward.com/rout … eneral.htm

25 Senaste redigerad av markus_hasselgren (2014-09-03 14:32:18)

Sv: Telia B593 22 port forwarding

att ssh:a när jag är i på rätt sida brandväggen fungerar fin fint (det är så jag hanterar linuxburken) det är först när jag skall igenom brandväggen saker och ting krånglar.

Att testa med ett annat modem hade jag gärna gjort men jag har tyvärr inget och att köpa ett bara för att verifiera mitt huawei känns onödigt.  Jag lägger hellre till några slantar och köper mig en 6840 .

När jag kommer till stugan får jag helt enkelt testa det som står i länkarna  i inlägg 24.


bengt_h: vilken version av b593 har du? är det 12 eller 22?

Jag skall till stugan om ca en månad och då kan jag testa mer och lägga upp mer bilder.

Det är kul att det genast blir sådant engagemang för denna tråden,  det är långt ifrån alla forum som är såhär.


                       ,,-~*~,,
                       /:.:.:.:.:|
                      |;.;.;.;.;/
                      |.;.;.;.;|
                      ).;.;.;.;|
          ,,-":.:.:.:."~-,;.;|
        (_,,,,---,,_:.:.);.;.;",
      ,-":.:.:.:.:.""-,,/;.;.;.;;,
     (:.__,,,,,,,,,___);.;.;;.;|
     /"":.:.:.:.:.:.:¯""\;.;.;.."
     \",__,,,,,,,,,,,__/;;;;;;/\
      \.::.:.:.:.:.:.:.;.);;;;;/:\
       \,,,,,---~~~~;;;;;;;;,:\
          """~~--,,,,,,,,,,-":::::\
                 \::::::::::::::::::\