1

Tråd: Maygion Firmware

Ny uppdatering finns nu till H.264 modellen

http://www.maygion.com/en/index.htm
http://forumbilder.se/DDOO1/untitled.png

Jag har efter ett antal veckor påpekat saker för supporten på Maygion men inget hände.

Kontaktade då leverantören Pete och förklarade problemet med Maygions H.264 720 modell och IR som ej fungerade okey.

Problemet:
Om man stänger av IR (off)ett klickande ljud hörs från kameran..... om kamera gör en reboot eller om man manuellt startar om den så hörs ett klickande ljud och kameran sätter inställningen på Auto i stället.

är det ljust ute då den startar om så blir det Auto-off eller om det är mörkt så blir det Auto-on och inte "off" so man tidigare satt den på.... följden blir ett klickande ljud(högt) varje gång kamera startar om av någon anledning och kan vara ganska irriterande speciellt om det händer på natten och man har kameran i närheten då det som sagt är ett ganska högt klickande.

eller som en användare i forumet beskrev det - det låter som om kackerlackor springer på väggen då det klickar i tid och otid=störande ljud.

nåja hur som helst så har problemet uppmärksammats av Maygions tekniska avdelning även om dom aldrig fått in någon rapport om problemet(enligt leverantören) vilket var konstigt tycker jag. men,men

ny Firmware finns nu uppe på deras site där problemet är fixat!!!! yes.
har kört in den på alla mina 6 kameror från maygion som jag har och alla behåller sen inställning man satt efter en omstart och således är kackerlackorna ett minne blott wink

http://www.maygion.com/en/index.htm

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

2

Sv: Maygion Firmware

SNYGG GJORT, JONNY!!  :-)

3 Senaste redigerad av Jonny (2014-08-28 17:21:59)

Sv: Maygion Firmware

tack Sam

ver 6.40

nu återstår bara den funktionen att även skicka "videoclip" till ftp o inte endast bilder som i dagsläget.
Har även påtalat detta så vi får se om det blir något gjort angående detta med smile

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

4 Senaste redigerad av Jonny (2014-08-28 17:33:28)

Sv: Maygion Firmware

Kan vidare nämna angående dessa kameror och om nu någon liksom jag haft problem med att ibland så går det ej att rensa  SDkort från filer (videoclip) ... den tar helt enkelt inte bort dom så har ja fått det att fungera så här.

Om 16GB minneskort används så har jag satt 150mb som reserved space (original 100mb)
om 32GB används så har jag satt 300 mb som reserved space

problemet har ej kommit tillbaka.... så det verkar som om original arbetsutrymme är för litet och framkallar detta fenomen om en stor mängd data ska raderas från kameran på en gång....

http://forumbilder.se/DDOO3/untitled-1.jpg

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

5

Sv: Maygion Firmware

Kan vidare observera att trotts att jag ej hittar någon dokumentation om ändringar i Fw så måste dom gjort något med kvalitén på bilden i kameran då det är mycket skarpare än tidigare. En markant skillnad som jag uppfattar det. Vidare är kameran lite rappare med som jag uppfattar det men som sagt.... hittar ingen info om det.

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

6 Senaste redigerad av Jonny (2014-08-30 10:23:57)

Sv: Maygion Firmware

I fw 6.40 så har man också fixat tid vid uppspelning av videoclip ... tideräkningen och hur långt videoclipet är
samt skarpare bild.. så en rad förbättringar

http://www.forumbilder.com/images/2014/08/30/Untitled-1.jpg

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

7

Sv: Maygion Firmware

Efter firmware-uppdateringen, så har bilden försvunnit från Master programmet. Känt problem?

8 Senaste redigerad av Jonny (2014-08-31 08:22:35)

Sv: Maygion Firmware

Hur går det @sam funkar det ?

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

9

Sv: Maygion Firmware

LOL! Det funkar! Elkontakten gick ur av misstag. HAHA!

10 Senaste redigerad av Jonny (2014-08-31 10:25:18)

Sv: Maygion Firmware

cool

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

11

Sv: Maygion Firmware

Nej, tyvärr. Den nya firmwaren är icke bra. Maygion har spottat ut flera releaser sedan våren 2013 (last best version) som har inget bra fungerande IR. Oftast är den släckt i mörkret. Jag var tvungen att nedgradera alla tillbaka till:

Software Version:    00.00.05.48
Web Version:    ipcam(2013.04.12)
Firmware Build Date:    Apr 11 2013 07:04:22

Jag lägger upp en kopia för folk som vill ha: https://www.dropbox.com/s/xy7dv7gs72hqd … 2.zip?dl=0

Sorry boss!

12

Sv: Maygion Firmware

Tack för det, Sam. Jag köpte tre nya Maygion till så de har säkert nyare versioner.  Den Maygion jag nu kör med har fungerat utmärkt (program 2013-08-19). Men jag måste ha IR-lampa utanför skalet för det blir reflektioner. Kanske man kan dra ut trådar från den urspungliga diodringen så det går att använda samma styrning.

13

Sv: Maygion Firmware

If it ain't broke......

14

Sv: Maygion Firmware

Nä, man skall inte fixa nånting som inte är sönder. Men jag behöver faktiskt IR för nattövervakning så nånting måste jag göra åt saken.

15

Sv: Maygion Firmware

http://www.prylstaden.se/overvakning/qi … uk-96x10mm

16 Senaste redigerad av Jonny (2014-09-04 18:13:25)

Sv: Maygion Firmware

knepigt @sam
alla mina 6 st mayion går kanon efter senaste fw 6.40

*- inga problem med IR som ej går
*- ir sätts ej på auto efter en omstart utan är kvar på off (eller on) om man ställt det så (knäppandet är borta)
*- Räkneverket är fixat
*- Kvalitén på bilden är den bästa hittills

H.264 6.40
Web Version: ipcam(2014.08.27)
Firmware Build Date: Aug 27 2014 15:23:15
OCX/Plugin: 20130727
Hardware Version: mips ipcam H264
RAM: 1.2MB / 27.2MB
Storage Space: 232KB / 1920KB
Compiler: gcc 3.4.2
Run Time: 1Day(s) 08:43:46

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

17 Senaste redigerad av Jonny (2014-09-13 14:54:16)

Sv: Maygion Firmware

En av maygion kameran började starta om sig efter ett tag efter uppgradering till senaste fw 6.40.
Körde in fw igen men det försvann inte.
resetta kameran och confa den igen efter att jag körde in fw igen och nu funkar det igen.
@sam
har du provat resett efter install av 6.40 och ditt problem med IR ?

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

18

Sv: Maygion Firmware

nope!

19

Sv: Maygion Firmware

testa... har inte det IR problem som du har
ibland verkar det som maygion beter sig helt plötsligt och att bara köra in fw funkar inte alltid.
en resett fixar ibland problemen som det verkar.
en dåligt fw eller vad har jag ingen aning om men man utgår ifrån att dom vet vad dom gör wink

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

20 Senaste redigerad av Jonny (2014-10-02 07:35:16)

Sv: Maygion Firmware

Har nu med upptäckt konstigheter med IR och den nya FW 6.40
Den sätter sig på tex auto on vid mörker men IR går ej i gång utan man får sätta den på off för att sedan sätta tillbaka den på Auto on så fungerar det. ibland krävs en omstart som det verkar... hur som helst så har jag påtalat problemet för Pete i England som skulle föra det vidare till teknikern efter sin USA semester smile

vi får se vad som händer

dock är det bara 3 av mina 6 kameror som har uppvisat detta problem och på dom kameror som visar detta fel... så händer det inte varje kväll så ett konstigt fel som det verkar. felet kan med vara åt andra hållet så att säga... på dagtid kan den del av bilder ge färg medans resten ger en snövit bild i dagsljus...man får ändra ir settings fram o tillbaka för att få det att funka igen.

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

21

Sv: Maygion Firmware

Mr Pete har nu tagit tag i det problem som fw 6.40 har med IR och fört det vidare till teknikerna på maygion

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

22

Sv: Maygion Firmware

Bra!

23

Sv: Maygion Firmware

Nu finns det hopp smile

" HI Jonny,
Technician has hopefully identified an issue and is working on a fix"

fix är på väg angående fw6.40 och IR problemen : yey

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

24 Senaste redigerad av Jonny (2014-11-01 13:51:40)

Sv: Maygion Firmware

har nu hållit på i veckor tillsammans med pete o fw,s inget fungerar vad gäller black screen.
så den som Mr Sam hänvisar till 5.48 ger med black screen... tyvärr

har fått en beta version av fw 6.41 där man kan göra en revers på IR funktionen men inte det heller hjälpte)
så 2 val återstår..

1. antigen fel på hårvaran (kanske enligt Mr Pete)
2. smuts på sensor eller dyligt

testning fortsätter men vore bra att veta om flera har detta fel på sina Maygion förutom Sam & jag (svart ruta då IR inte gått igång men det kan st Auto ON ändå - ibland syns datum och text men inget mer) Detta fel med svart ruta verkar gälla endast i
Auto läge... ej på ON läge

Ibland står den på Auto OFF fast den ska stå på Auto ON enligt bild nedan
http://forumbilder.se/DEJD2/untitled-1.jpg

uppd: har gjort ett test och först satt IR på ON sedan botat om kamera för att sedan sätta den på Auto ON och se
nu står den på Auto ON i mörkt garage...som det ska vara.

innan om jag saten den direkt på Auto.... så gick den till Auto OFF läge även då det är mörkt i garaget Bug? vad vet jag.... vid Auto ska kamera självt agera beroende på ljuset där den sitter .... ???

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

25

Sv: Maygion Firmware

Jag installerade nyss en Maygion med version 6.2 från 19.8 2013. Den verkar fungera helt OK också ifråga om IR.