1

Tråd: Ethernet över tvåledare, t ex telefon

Adapter för ändamålet. RJ45 in, RJ11 ut, signalen på mittstiften. Telefonsamtal ska fungera samtidigt ( annars får man

http://www.reichelt.de/CoaxNet/ALLNET-A … tAodpncAeg

Diskussion på tyska om att bygga om home plugs för lågspänningsdrift

http://www.lte-anbieter.info/lte-forum/ … ght=Planet

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

2

Sv: Ethernet över tvåledare, t ex telefon

Telesladd har samma grundläggande konstrution som lan kabel, båda är par tvinnade.

Tex har telebolagen kört höga hastigheter i dessa länge, så gammal teknik i grunden.

3

Sv: Ethernet över tvåledare, t ex telefon

Visst, vdsl i homeplugs

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

4

Sv: Ethernet över tvåledare, t ex telefon

Det är kvalitetsskillnader mellan olika typer av tvinnad parkabel. Skär upp en telekabel och en cat6 så ser ni att cat6 är tvinnad betydligt fler varv per meter.  Visst går det att använda telekabel för Ethernet men med lägre hastighet och kortare avstånd. Specifikationerna för cat5e (den vanligaste) är 1 Gigabit/s över 100 meter men specifikationer är ganska konservativa.

5

Sv: Ethernet över tvåledare, t ex telefon

Ja men det är samma grundläggande teknik.

6

Sv: Ethernet över tvåledare, t ex telefon

Diskussionen om lågspänningsdrift av homeplugs är intressantare. Det gör det möjligt att köra med batteribackup och ändå använda elnätet som kablage. Den tyske frågeställaren är i Saudi med täta strömavbrott i fastigheten. Det verkar dock som om mobilnätet inte går ned lika ofta.

Det finns utrustning för att skicka ethernet över t ex telefontråd men vitsen är batteriuppbackad drift vid nätspänning.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

7

Sv: Ethernet över tvåledare, t ex telefon

Dataöverföring via elnätet är en mycket svårare teknik. Orsaken är bristen på homogen ledare. Redan för 25 år sedan körde vi snabb dataöverföring genom flera kilometer vanlig telefonkabel men då var den i en rulle utan uttag. Varje inhomogenitet (kopplingsdosa) skapar reflektioner och dämpningar och förstör anpassningen. Jag var också i tiderna i Malmö och kollade in elbolagets praktiska försök med dataöverföring i en förort. Problemen var stora just på grund av bristen på homogen ledare. Det fungerade i första vägguttaget men längre in i huset var det uruselt. Nya automatiska adaptrar har förbättrat saken litet men varje gång man tänder eller släcker en lampa så ändras anpassningen. Som ingenjör skulle jag inte vilja vara tvungen att bygga ett sådant system. Skild optisk fiber och cat6-kabel är rena välsignelsen och hemma drar jag mycket hellre nya kablar än försöker få eländet att fungera med de gamla.

8

Sv: Ethernet över tvåledare, t ex telefon

Separat kabel är alltid att föredra. Om det går.

Notmalt sett används bara fyra ledare av åtta i en ethernetkabel. Man kan snåla och köra en till ethernetlänk i de andra fyra men jag vet inte hur mycket det påverkar. Eller t ex telefon över de lediga trådarna (då helst inte med adsl).

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

9

Sv: Ethernet över tvåledare, t ex telefon

jonasolof skrev:

Separat kabel är alltid att föredra. Om det går.

Notmalt sett används bara fyra ledare av åtta i en ethernetkabel. Man kan snåla och köra en till ethernetlänk i de andra fyra men jag vet inte hyr mycket det påverkar. Eller t ex telefon över de lediga trådarna (då helst inte med adsl).

På 10 och 100Mb/s Ethernet används bara fyra av åtta trådar i ethernet-kabeln. Det går fint att använda de andra lediga fyra till en ytterligare ethernetförbindelse eller till t.ex. telefon eller spänningsmatning (PoE).

MEN om man kör 1000Mb/s (1Gb/s) ethernet så används alla åtta trådarna i kabeln och då går den ej att dela med något annat.

10

Sv: Ethernet över tvåledare, t ex telefon

Jo, det kan vara bra att förbereda sej på Gigabits överföring. Den är inte så långt borta i framtiden så jag rekommenderar att man inte snålar med kabeln. Dessutom så finns det alltid överhörning i en kopparkabel och det sänker hastigheten i praktiken då paketen måste skickas på nytt ifall det leder till fel.

Men min erfarenhet är att man helst inte skall använda kopparkabel alls för längre sträckor. Även om det fungerar så blir de antenner som det induceras överspänning i. Vi har haft problem med långa Ethernetkablar (över 20 meter) på grund av åskan. Den behöver inte ens slå ned i närheten.

11

Sv: Ethernet över tvåledare, t ex telefon

Vad har du för billiga fiberanslutningar? På min gård har jag minst tvåhundra meter cat5 kabel och åska är ett ständigt orosmoment. Men att ersätta 20-30 meters längder av kabel med fiber har verkat dyrt och besvärligt. Det kanske det inte är längre.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

12

Sv: Ethernet över tvåledare, t ex telefon

Jag har fastighetskabel 12-fibers som kostar under 10 kr/m och mediakonvertrar från Direktronik i Stockholm. Vi använder WDM (enfiberssystem) och kör med F2H-konvertern 21-1676 för ca. 500 kr. I andra ändan behövs en D-typ (med våglängderna tvärtom) 33-0106 (litet över 1000 kr). Har du 110BX-U i ena ändan så måste du ha 100BX-D i andra. Kolla att våglängderna är OK. Men vi går allt mer över till SFP-konvertrar så kan man lätt byta SFP-modul (laserenheten) då man behöver.

De tillverkar också färdiga fiberkablar med kontakter i ändarna men se till att kontakten passar konvertern för det finns flera olika kontakttyper. En färdig 30 m fiber med kontakter kostar litet på 200 kr. med då behövs mekaniskt skyyd (rör).  Jag har bara goda erfarenheter av Direktronik (Nynäshamn). Till exempel fick jag ut en beställning från lagret på en söndag kväll ...

www.direktronik.se

Mediakonvertrarna är förstås känsliga för åska via elnätet men vanligen är det bara nätadaptern (billig) som går sönder.

13

Sv: Ethernet över tvåledare, t ex telefon

Eftersom jag skulle behöva 5-10 stycken fiberlängder blir det för dyrt med drygt 1500 kr per längd. Snittkostnaden i åskskador på nätverksutrustning är ca 200 kr om året de senaste tio åren, sedan Phoenixcontact trestegs överspänningsskydd installerades och fastigheten omgärdades av en kopparslinga ansluten till värmepumprns foderrör.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

14

Sv: Ethernet över tvåledare, t ex telefon

Det är väl inte så farligt med 200 kr. per år. Hemma har jag mest kopparkabel för Ethernet mellan husen (upp till 50 meter) men den är nedgrävd så den är inte så känslig för åska. Nu är också matningskabeln till elnätet nedgrävd och så har jag Phoenix VAL-MS 230/3+1 överspänningsskydd i huvudcentralen. Vi har haft ovanligt litet åska den här sommaren så jag vet inte hur mycket bättre åskskyddet är efter nedgrävningen. Till Ribackhuset och växthuset drog jag i alla fall fiber (80 meter).