1

Tråd: Mystiskt strul med RT-N66U och e398

Hej,

Jag har ett mystiskt problem med att få RT-N66U och e398 att lira ihop som jag behöver få hjälp att lösa.

Routern indikerar att jag har nätverkskontakt enligt ikonen uppe till höger, jag har en IPadress på WAN sidan, men också ett utropstecken nere till höger i min hmm är det systembar? över ikonen som visar min nätanslutning vilket betyder att jag inte har någon internetanslutning.


Jag har gjort följande - inte i ordningsföljd men ändå...
1. Uppgraderat till senast fw, 1071.
2. Låst mot 4G alternativt 3G
3. Provat båda USB portarna på routern
4. Kört med och utan förlängningskabel till modemet.
5. Flashat om till Merlins senaste fw (och tillbaka till Asus).
6. Fabriksåterställt routern.
7. Provat med annat modem e1820 - vilket inte kopplade upp via routern även om jag låser på 3G.
8. Kört med USB som primär och sekundär connection.
9. Provat med olika operatörer i modemet i routern.

Modemen verkar funka, e398 och e1820, då båda funkar med olika operatörer direkt i datorn. Båda modemen är upplåsta.

Vad är det jag missar? Är det någon som känner igen problembilden och som kan hjälpa mig, tack.

MrPOK

2

Sv: Mystiskt strul med RT-N66U och e398

Dump kommer här

http://i.imgur.com/1VavdM3.png

3

Sv: Mystiskt strul med RT-N66U och e398

Fungerar det om du kör med kabel till routern?

Vad säger den när du håller muspekaren över utropstecknet, är det samma nätverk så den inte försöker ansluta  till något annat trådlöst nät?

4

Sv: Mystiskt strul med RT-N66U och e398

Jo vad ASUS sysslar med angående firmware och 3G/4G är en gåta...... uselt!  sad

Aktivera "dubbla WAN" och starta sedan om routern så blir det nog bra.

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

5 Senaste redigerad av Jonny (2014-08-10 08:26:59)

Sv: Mystiskt strul med RT-N66U och e398

Är ett känt fenomen att windows nätverksikon visar inget nätverk fast man har uppkoppling. Händer med gämna mellanrum ....kontrollera med webbläsare att du har internet

Prova att ta bort låsningen på 3 eller 4 g och kör på auto

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

6

Sv: Mystiskt strul med RT-N66U och e398

plun skrev:

Jo vad ASUS sysslar med angående firmware och 3G/4G är en gåta...... uselt!  sad

Aktivera "dubbla WAN" och starta sedan om routern så blir det nog bra.


I det här fallen vad innebär "dubbla wan"
Såg också den funktionen och undrar lite vad den gör.

7 Senaste redigerad av idgforum (2014-08-10 09:50:40)

Sv: Mystiskt strul med RT-N66U och e398

Dubbla wan är att du kör från tex en fiber-router och en usb-sticka. Fibern går ner och då ska usb mobilt bredband träda in som backup. Jag har min satt till enkel wan och väljer usb. Fungerar bra tills man startat om routern. Sedan får jag göra en återställning, köra in backuppen på mina gamla inställningar och då funkar det. Gäller när jag har kortet från TRE i donglen. Med Telenor är det felfritt.

http://s26.postimg.org/6naf0043t/image.jpg

8

Sv: Mystiskt strul med RT-N66U och e398

A-Man skrev:
plun skrev:

Jo vad ASUS sysslar med angående firmware och 3G/4G är en gåta...... uselt!  sad

Aktivera "dubbla WAN" och starta sedan om routern så blir det nog bra.


I det här fallen vad innebär "dubbla wan"
Såg också den funktionen och undrar lite vad den gör.


Jo routern blir "tvungen" att först kolla om det finns något "fast bredband", efter det så fattar routern (ASUS script) att här kör någon mobilt bredband och det bör koppla upp.

Modemet ska du ha med "automagisk detektering".

Sen kopplar då inte firmwaret upp med rätt drivare och du får max 22,5 Mbits!

(rent sunk att inte ett företag som ASUS klarar det här!! max några mandagar att få till 3G/4G stöd, kostar nästan ingenting i det stora hela om man vill ligga på topp)

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

9

Sv: Mystiskt strul med RT-N66U och e398

Aha failover ok, det borde inte påverka wlanet mellan dator och router.

10

Sv: Mystiskt strul med RT-N66U och e398

A-Man skrev:

Aha failover ok, det borde inte påverka wlanet mellan dator och router.

Yup, kollar man in scriptet så funkar det så.

Sen är det då en ytterst primitiv lösning och som jag skrev så fattar jag inte att ett stort bolag som ASUS inte ger 3G/4G prio.... inget okänt utan det är enbart att betala någon som kan någon/några dagars jobb!

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

11 Senaste redigerad av A-Man (2014-08-10 12:44:51)

Sv: Mystiskt strul med RT-N66U och e398

Om man utgår ifrån att du inte kan surfa alls, kankse följande felsökning kan hjälpa dig på vägen.

1. prova först med kabel i lanporten.
Fungerar internet?
oavsett resultat kontrollera vilken ipadress du får delas det ut en korrekt adress och default gatway så är det troligtvis ett routingproblem.

2. Prova sedan wifi du borde erhålla en adress i samma spann som via kabel oftast 19.2.168.x.x gatewayen ska vara samma som när du kör i lanporten.
Din dator bör även synas under anslutna hostar på din router.
Eftersom du har ett utropstecken i dagsläget så är det intressant att veta vilken adress din dator erhålligt.

3. vad säger utropstecknet, det borde visas ett medelande när muspekaren hålls över.
4. vad står det under "trådlös samt "Lan" i routern det borde ge en del nyttig information.

12

Sv: Mystiskt strul med RT-N66U och e398

Tack, dubbla WAN gjorde susen.

En fundering är bara varför det inte hjälpe att köra Merlin fw?  Används samma script?

Hur kommer man förbi 22Mbits problemet?

TAck igen.
/Pok