26

Sv: riktantenn och repeater för bättre täckning på mobilen

Det kan inte vara särskilt mycket antennvinst i den lilla yttre panelantennen.

Fördelen med att köpa från Induo är att de bör ta ansvar om det blir problem vid användningen av produkten. Den framställs ju som närmast idiotsäker förutom kravet på avstånd mellan yttre antenn och enheten (är det OK om det är direkt sikt mellan de två...?) Köper man repeater från ebay och kopplar in den själv utan att kunna något om tekniken kan man få saftiga böter. Det fick en äldre kvinna erfara sedan hennes smarta son skaffat en repeater åt henne. Tingsrätten fann inga förmildrande omständigheter så hon åkte på rejäla böter.

Kort sagt så delar jag gärna med mig av tips om alternativa lösningar men kan man inget om radioteknik ska man inte hålla på med repeatrar. Den nödvändiga kunskapen kan inte förmedlas på ett forum. Saken är allt för komplex.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

27

Sv: riktantenn och repeater för bättre täckning på mobilen

jonasolof skrev:

Det kan inte vara särskilt mycket antennvinst i den lilla yttre panelantennen.

Fördelen med att köpa från Induo är att de bör ta ansvar om det blir problem vid användningen av produkten. Den framställs ju som närmast idiotsäker förutom kravet på avstånd mellan yttre antenn och enheten (är det OK om det är direkt sikt mellan de två...?) Köper man repeater från ebay och kopplar in den själv utan att kunna något om tekniken kan man få saftiga böter. Det fick en äldre kvinna erfara sedan hennes smarta son skaffat en repeater åt henne. Tingsrätten fann inga förmildrande omständigheter så hon åkte på rejäla böter.

Kort sagt så delar jag gärna med mig av tips om alternativa lösningar men kan man inget om radioteknik ska man inte hålla på med repeatrar. Den nödvändiga kunskapen kan inte förmedlas på ett forum. Saken är allt för komplex.


Därav är det bättre att trådstartaren vänder sig till t.ex Induo för att få en lösning som passar.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.