1

Tråd: riktantenn och repeater för bättre täckning på mobilen

Har dålig täckning i stugan, mest edge, korta stunder 4g en pinne med Halebop(Telia) Funderar på att sätta upp en riktantenn och repeater. Ngn som kör med det? Har ca 5-8km till masten tror jag. Finns 4g repeaters på ebay men tänkte annars på en 3g repeater från kjell & Company typ denna http://www.kjell.com/sortiment/dator...booster-p93850
och en riktantenn
Är samtal och data till mobilen som jag vill få att fungera bra. + tillstånd från Telia för repeatern. Skulle det funka?
4g vore smutt att få med, men samtal är prio 1 att få att funka bra och det går väl över 3g om jag inte har fel
Mobilen är en Samsung s4

2

Sv: riktantenn och repeater för bättre täckning på mobilen

Kan inget om repeatern eller riktantennen så det får andra svara på men visst kan det fungera med 3g. Repeatern fungerar bara på 2100 MHz så fråga Telia om masten kör 3g på detta band i den tänkta masten. Din telefon gör det iallafall.

3

Sv: riktantenn och repeater för bättre täckning på mobilen

ok får höra lite med dom. inte hittat nån 4g repeater i Sverige men hittat Cisco 4g repeaters på ebay

4

Sv: riktantenn och repeater för bättre täckning på mobilen

Vad är vitsen med repeater för 4G?? Skaffa en bra router och bra riktantenner.

Enda skälet för 4G repeater borde vara att skicka vidare 4G till flera användare med telefoner, t ex i en restaurang, om man inte hill bjuda kunderna på wifi från en router. Men hur ska repeatern hantera basstationens kommandon om t ex skiftande uteffekt från telefonerna? Och varför skulle repeatern vara bättre på att hantera låga signalnivåer än en bra router?

Notera att i USA kallar man ibland snabbt 3G för 4G fast det inte är LTE. I Europa är 4G LTE och flera frekvensband används än i USA. Dessutom är inte LTE banden desamma i USA som i Europa.

Det är tekniskt sett principvidrigt att använda repeater för "förbättra" signalen till en enda router som används för LTE vilket är ren datatransmission utan kretskopplad telefoni.

Repeatrar kräver tillstånd från operatörer och det går inte att se något skäl varför privatanvändare skulle få tillstånd för 4G repeatrar även om sådan funnes för europeiska LT band.

Hur klarar en LTE repeater de höga kraven på linearitet i effektförstärkarna som ska hantera QAM64 modulation? Och hur funkar MIMO genom en repeater?? Repeatern kan knappast ens hantera diversitet i nedlänken såvida den inte har dubbla antenner och skilda förstärkare för nedlänken. LTE routrar har höga krav på lågt ingångsbrus.

Men nu handlar frågan om både 4G och 3G. Sådana kombinerade repeatrar finns inte för europeiska band. Z-boost i länken kan skicka en 3G signal en kort bit men förutsätter att det redan finns en tillräckligt stark 3G signal t ex vid det fönster där boostern ska ställas. Den kan man väl testa - under förutsättnng att den får returneras om den inte klarar uppgiften. Alternativt köpa en 3G repeater av hög kvalitet och som använder extern antenn monterad isolerat från den inre antennen. Räkna med ca femtontusen kronor.

Bästa sättet att få in en bra signal till en Samsung 4 är att direktkoppla dubbla antenner till testuttagen med patchkablar från Australien där det är höga böter på att använda repeatrar.

http://telcoantennas.com.au/site/patch- … -galaxy-s4

Ska man tro texten bör man använda en antenn för 4G och en för 3G men jag är inte säker på att det de säger stämmer för europeiska S4. Kompromissen blir att använda två poynting logperiodiska antenner kopplade till varsitt uttag. Då klarar man 4G och även 3G där telefonin finns. Dessutom öven GSM900 som troligen är bäst för telefon.

En annan variant är att koppla en poynting logperiodisk till en återsändande antenn som man lägger samsungtelefonen på. Se onwireless nedan.

Data skickas då vidare vid behov med telefonen som hotspot t ex till en TP-link MR3420 wifirouter.

Telefonin klaras med bluetoothkoppling till en xlink BT som i sin tur ansluts till en dectbasenhet.
På den här sidan  finns alltihop

http://onwireless.com.au/mobile-phone-a … tenna.html

Xlink BT kan man beställa direkt från Kanada. Den funkar riktigt bra. Det gör även den återsändande antennenl från onwireless.

Allt det ovan sagda förutsätter att man använder S4an för både data och telefoni vilket är vad som krånglar till det. I motsvarande situation i en stuga skulle jag nog använda en billig samsung för telefoni med en patchkabel från onwireless elker telcoantennas till yttre antenn. Patchkabeln på 4 dm är mjuk och det är lätt att lyfta telefonen och hålla den i handen. Kontantkort för telefoni i den.
.
För data en mifirouter med dubbla antenningångar som ZTE MF93D. Vidarekoppla telefoni till kontantkortet om det ordinarie kortet används i routern. Annars kan man köpa tilläggskort på telia som delar på datakvoten.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

5

Sv: riktantenn och repeater för bättre täckning på mobilen

Kolla band och signalstyrka på S4 med att på tel slå *#0011#.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

6 Senaste redigerad av wrath (2014-08-03 16:24:21)

Sv: riktantenn och repeater för bättre täckning på mobilen

tack mkt info du har grävt fram. Så skulle man köra med en repeater och riktantenn då finns det inga billigare lösningar än runt 5000kr när det gäller 3g? Kjell och Companys verkar inte klara att koppla in extern riktantenn kanske finns andra bra billiga repeatrrar som klarar det? Antenn och sladd är ju en lösning saom du har länkat, men då försvinner ju just det "mobila" med telefonen när man måste koppla in sladd, därav önskar jag en trådlös lösning med repeater. Finns ju en uppsjö med billiga 3g repeatrar på ebay ngn där borde ju funka med riktantenn och Telias nät och att man får tillstånd av Telia

jonasolof skrev:

Vad är vitsen med repeater för 4G?? Skaffa en bra router och bra riktantenner.

Enda skälet för 4G repeater borde vara att skicka vidare 4G till flera användare med telefoner, t ex i en restaurang, om man inte hill bjuda kunderna på wifi från en router. Men hur ska repeatern hantera basstationens kommandon om t ex skiftande uteffekt från telefonerna? Och varför skulle repeatern vara bättre på att hantera låga signalnivåer än en bra router?

Notera att i USA kallar man ibland snabbt 3G för 4G fast det inte är LTE. I Europa är 4G LTE och flera frekvensband används än i USA. Dessutom är inte LTE banden desamma i USA som i Europa.

Det är tekniskt sett principvidrigt att använda repeater för "förbättra" signalen till en enda router som används för LTE vilket är ren datatransmission utan kretskopplad telefoni.

Repeatrar kräver tillstånd från operatörer och det går inte att se något skäl varför privatanvändare skulle få tillstånd för 4G repeatrar även om sådan funnes för europeiska LT band.

Hur klarar en LTE repeater de höga kraven på linearitet i effektförstärkarna som ska hantera QAM64 modulation? Och hur funkar MIMO genom en repeater?? Repeatern kan knappast ens hantera diversitet i nedlänken såvida den inte har dubbla antenner och skilda förstärkare för nedlänken. LTE routrar har höga krav på lågt ingångsbrus.

Men nu handlar frågan om både 4G och 3G. Sådana kombinerade repeatrar finns inte för europeiska band. Z-boost i länken kan skicka en 3G signal en kort bit men förutsätter att det redan finns en tillräckligt stark 3G signal t ex vid det fönster där boostern ska ställas. Den kan man väl testa - under förutsättnng att den får returneras om den inte klarar uppgiften. Alternativt köpa en 3G repeater av hög kvalitet och som använder extern antenn monterad isolerat från den inre antennen. Räkna med ca femtontusen kronor.

Bästa sättet att få in en bra signal till en Samsung 4 är att direktkoppla dubbla antenner till testuttagen med patchkablar från Australien där det är höga böter på att använda repeatrar.

http://telcoantennas.com.au/site/patch- … -galaxy-s4

Ska man tro texten bör man använda en antenn för 4G och en för 3G men jag är inte säker på att det de säger stämmer för europeiska S4. Kompromissen blir att använda två poynting logperiodiska antenner kopplade till varsitt uttag. Då klarar man 4G och även 3G där telefonin finns. Dessutom öven GSM900 som troligen är bäst för telefon.

En annan variant är att koppla en poynting logperiodisk till en återsändande antenn som man lägger samsungtelefonen på. Se onwireless nedan.

Data skickas då vidare vid behov med telefonen som hotspot t ex till en TP-link MR3420 wifirouter.

Telefonin klaras med bluetoothkoppling till en xlink BT som i sin tur ansluts till en dectbasenhet.
På den här sidan  finns alltihop


Xlink BT kan man beställa direkt från Kanada. Den funkar riktigt bra. Det gör även den återsändande antennenl från onwireless.

Allt det ovan sagda förutsätter att man använder S4an för både data och telefoni vilket är vad som krånglar till det. I motsvarande situation i en stuga skulle jag nog använda en billig samsung för telefoni med en patchkabel från onwireless elker telcoantennas till yttre antenn. Patchkabeln på 4 dm är mjuk och det är lätt att lyfta telefonen och hålla den i handen. Kontantkort för telefoni i den.
.
För data en mifirouter med dubbla antenningångar som ZTE MF93D. Vidarekoppla telefoni till kontantkortet om det ordinarie kortet används i routern. Annars kan man köpa tilläggskort på telia som delar på datakvoten.

7 Senaste redigerad av Jonny (2014-08-03 16:24:09)

Sv: riktantenn och repeater för bättre täckning på mobilen

kolla runt med det här som du nämner om routers , AP, Repeaters.

tror du blandar i hop det som det verkar...

rita på ett papper o lägg in en bild hur du tänkte det (nätverket du vill bygga)....för repeater och riktantenn verkar inte riktigt

varför vill du ha riktantenn på en repeaters...repeatern har ju kontakt med lokala nätet o inte masten du nämner

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

8

Sv: riktantenn och repeater för bättre täckning på mobilen

jag tror täckningen är för dålig för att använda bara en repeater, det är inte bara inne i huset det är dålig täckning utan även utomhus, ibland 1 pinne 4g täckning en kortare stund som jag skrev. Jag kanske är fel ute kanske inte finns repeater som man kan koppla ihop med riktantenn för mitt syfte? Är novis därför skriver jag här och frågar smile

9

Sv: riktantenn och repeater för bättre täckning på mobilen

ska lägga ut en bild på mitt nätverk så kanske du förstår men en repeater länkar bara inom det interna nätverket ...så det är ej en repeater du vill ha för att få bättre mottagning till ditt nät utan antenner till din router.... se mitt nät och fundera

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

10 Senaste redigerad av Jonny (2014-08-03 16:39:11)

Sv: riktantenn och repeater för bättre täckning på mobilen

http://forumbilder.se/DDM9U/natverkskarta.jpg



som du ser så kör jag bara wifi men du kan byta ut det med kabel i stället om man vill
du måste skilja på AP, repeater ,router

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

11

Sv: riktantenn och repeater för bättre täckning på mobilen

tackar för bilden. Vad skulle du föreslå att jag ska skaffa för att få mobilen att funka bra? Nån speciell router som du rekommenderar?

12 Senaste redigerad av Jonny (2014-08-03 16:49:34)

Sv: riktantenn och repeater för bättre täckning på mobilen

mobil? är det dålig täckning på mobilen och ej på nätverket?(surf) är det data eller telefoni du vill ha

upd:
ser att du vill ha bättre telefoni...

ja då är jag lost....kan inte mycket om det....sorry

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

13

Sv: riktantenn och repeater för bättre täckning på mobilen

wrath skrev:

Har dålig täckning i stugan, mest edge, korta stunder 4g en pinne med Halebop(Telia)
Är samtal och data till mobilen som jag vill få att fungera bra. + tillstånd från Telia för repeatern. Skulle det funka?
Mobilen är en Samsung s4

smile

14

Sv: riktantenn och repeater för bättre täckning på mobilen

min karta gäller surf o internet... men det finns nog folk här som kan det här med telefoni med kanske

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

15

Sv: riktantenn och repeater för bättre täckning på mobilen

ja data tänkte jag köra över adsl, så det är bra täckning på mobilen för samtal som jag är ute efter

16

Sv: riktantenn och repeater för bättre täckning på mobilen

Vad ska du vara för specifikationer på en repeater för att den ska fungera med Telias 3g?är det upp till den specifika masten?  Har hittat på lite olika Cisco repeatrar på ebay

17

Sv: riktantenn och repeater för bättre täckning på mobilen

Tveksamt om du får tillstånd för vilken billig repeater som helst.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

18

Sv: riktantenn och repeater för bättre täckning på mobilen

cisco är ju dock inte vilka som helst, är ju stor tillverkare inom dataområdet. Ska tydligen vara lättare att få tillstånd på landsbygden då det inte finns lika mkt att störa ut som i staden

19

Sv: riktantenn och repeater för bättre täckning på mobilen

Kollavilka frekvenser repeatern är avsedd för.

Störningar på nätet från felaktigt installerad repeater har inget med stad kontra landsbygd att göra.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

20

Sv: riktantenn och repeater för bättre täckning på mobilen

givetvis, men de facto så finns det mer infrastruktur i staden, har 20 olika här i stan runt där jag bor

21

Sv: riktantenn och repeater för bättre täckning på mobilen

Det bör vara lättare att få tillstånd på landet eftersom avståndet till master kan vara större och täckningen inomhus därmed kan antas vara sämre. Inga operatörer garanterar täckning inomhus eftersom det kan skilja mer än 15 dBm mellan ute och inne.

Hur kollar du att den yttre antennen är tillräckligt isolerad från den inre om du använder en repeater?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

22

Sv: riktantenn och repeater för bättre täckning på mobilen

Utrusningen måste vara bandselektiv, dvs att den bara förstärker en operatörs frekvenser. I dagsläget verkar det endast vara 3G som operatörerna tillåter egen repeaterutrustning på.

23

Sv: riktantenn och repeater för bättre täckning på mobilen

GSM repeatrar tillåts väl också? Effektregleringen är mindre känslig i GSM än i WCDMA. Det är bl a för att repeatrar stökar till effektbalanseringen i 3G nät som man kan få böter på tusentals dollar i Australien för repeatrar. I USA inskränks användnngen av repeatrar kraftigt på operatörernas begäran - trots Wilson's och andra tillverkares lobbying.

Det finns bra 3G repeatrar men de kostar och bör installeras professionellt. Det kan vara billugare och bättre att skilja på telefoni och data och gå på GSM plus 4G. GSM repeater är mindre känsligt än WCDMA.

Ofta orsakas instabil GSM täckning av att det finns flera celler med svag fältstyrka som telefonen hoppar mellan. I det fallet kan en riktantenn hjälpa till att få en dominerande signal. En riktantenn direktansluten till en samsungtelefon med patchkabel och sedan över bluetooth till  xlink bt ansluten till en dectbas är ett bra sätt att få stabil telefontäckning i stugan på landet. En panasonic dect bas räcker ut i trädgården också. Det är den lösning som används i Australien där man har stora problem med mobiltäckning men också tänker till om problemet.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

24

Sv: riktantenn och repeater för bättre täckning på mobilen

jonasolof skrev:

Hur kollar du att den yttre antennen är tillräckligt isolerad från den inre om du använder en repeater?

Ingen aning är som sagt novis på området därför vänder jag mig till detta forum

25

Sv: riktantenn och repeater för bättre täckning på mobilen

Denna kanske skulle passa ?


http://www.induohome.com/telefoni-fax-v … ntenn.html

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.