1 Senaste redigerad av prediktor (2014-07-28 12:47:43)

Tråd: Val av antenn

Sitter med ett Comviqmodem (ZTE MF28D) i ett område som enligt kundtjänst/täckningskarta ska ge mig "4G upptill 60 Mbit/s".

På routerns inställningssida har jag bara en stapel i mottagning och ibland ingen alls. Vandrade runt lite med modemet på tomten för att se om jag kunde åstadkomma bättre mottagning och lyckades plocka fyra staplar. Således borde förhoppningsvis en bra placerad antenn kunna göra mig lycklig. Hastigheten i sig är inte enormt viktig, jag är mer ute efter stabiliteten i att slippa tappa sändningen/starta om modemet/ringa kundtjänst/etc.

Har kikat runt lite här och uppfattat det som att Poynting XPOL MIMO-antenn 9 dBi 650-2700 MHz är en uppskattad variant här på forumet.

Pratade med en säljare på Elgiganten och han tipsade om SmartEQ:s variant (http://www.kjell.com/sortiment/dator-kr … dbi-p30150). Finns det någon här som har erfarenheter av den?

*edit* Att tillägga: Har kikat på täckningskartan och det ser ut som att jag ligger mellan tre stycken mobilmaster. En på 4900 m, en på 6200 meter, en på 8400 meter. Kan det bidra till att mitt modem krånglar? Tänker att den kanske hoppar mellan dem. Märkligt nog pekade den tekniska supporten att jag skulle försöka sikta in mig på masten som ligger 6200 meter bort.