1

Tråd: B593s-22

Hejsan,
Jag köpte en ny router, Huawei B593s-22, för ett tag sedan eftersom min gamla router inte klarade av 4G. Detta var en upplåst Tele2 router med Tele2 programvara, jag har 3 som operatör. Finns det någon anledning att uppgradera firmware? Hur gör man isf?
Jag köpte en extern antenn för att få bättre signal, hade 2 pluppar innan och det blev ungefär detsamma efter kanske något bättre. Är det riktantenn som gäller? Är de inbyggda så pass bra att en inomhusantenn inte gör någon direkt skillnad?

2

Sv: B593s-22

fungerar den - rör den inte.. finns i så fall ingen anledning att flasha firmware vilket alltid är en risk.
externa antenner är i regel alltid bättre än interna men finns många olika faktorer som spelar in ifall det hjälper eller ej.
många antenner ger ej den effekt det står på dom....gäller främst billiga som lovar mycket = man får vad man betalar för men det gäller ju det flesta saker även om det finns billiga saker som fungerar okey. ska man använda externa antenner så är det optimalt att dom sitter utomhus . om det ska vara en rikt antenn eller rundstrålande....ja beror lite på omgivningen samt hur långt bort masten står. osv

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

3

Sv: B593s-22

Finns det ny firmware så hade jag uppgraderat till den nya eftersom den innehåller förbättringar, finns dock en risk att den blir låst igen.
men jag är 99% säker på att du är safe alla huawei usbmodem som jag har uppgraderat har förblivit olåsta och det borde vara likadant med routern då det är 2 olika saker.

4

Sv: B593s-22

Den bör i likhet med föregående modell B-539 u12 uppgradera sig spontant till ny tele2 fw om den står på över natt. Förmodligen har det skett utan att du märkt det. Upplåst B593 u12 låser sig inte vid spontan uppgradering.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.