1

Tråd: Har mobilsurf blivit dyrare de senaste 3 åren, vad säger Telia?

Både på svt.se och på DN.se kan man läsa artiklar som menar på att det blivit mångdubbelt dyrare med mobilsurf under den senaste treårsperioden. För att få reda på hur Telia ser på vad som skrivs i media tog vi ett snack med Nicholas Rundbom som jobbar som ansvarig för extern kommunikation på Telia.

Stämmer det att det har blivit dyrare att surfa med mobilen?
- För normalanvändaren landar slutfakturan idag på samma belopp, om inte lägre, än vad den gjorde tidigare. Samtidigt som vi tar betalt för data i förhållande till hur mycket kunden använder har vi infört flatrate på röstsamtal, sms och mms vilket i de flesta fall jämnar ut vartannat.

Betyder det att det blir dyrare för höganvändaren?
- Vi miljardsatsar på utbyggnaden av våra mobilnät och då framförallt för att vi ska kunna erbjuda bättre täckning och kapacitet för mobilsurf. Ett sådant exempel är vår satsning på 4G, där vi bygger ut nätet för att det ska täcka mer än 90 % av Sveriges yta. För att skapa ekonomiska förutsättningar för att fortsatt kunna göra sådana investeringar är det viktigt att det finns en koppling mellan det kunden förbrukar och betalar. De kunder som förbrukar väldigt mycket data får betala mer än låganvändarna.

Klarar sig våra kunder på den mängd data som vi erbjuder i våra surfpotter?
- De allra flesta kunder klarar sig på de surfpottar vi idag erbjuder. Tittar man mycket på video och tv i sin mobil så bör även ha ett fast bredband hemma som ADSL eller fiber.

Om en surfpott inte räcker till kan man köpa till mer data, men det blir ju superdyrt om jag tittar på t.ex. film och tv i min mobil via mobilnätet. Varför måste det vara på det viset?
- För att skapa ekonomiska förutsättningar och fortsatt kunna bygga ut mobilnätet är det viktigt att det finns en koppling mellan det kunden förbrukar och betalar. Därför innehåller surfpottaran en viss mängd data. Sedan utvecklar vi självfallet hela tiden våra erbjudande. Ta t.ex. vårt nya abonnemang för privatpersoner Telia Mobil Komplett, där vi erbjuder något mer surf än vad vi gjorde i de tidigare abonnemangen.

Är Telia dyrare än andra operatörer? Varför ska kunden välja oss?
- Priset är viktigt, men vad du får priset är ännu viktigare. Täckning och service är två saker vi prioriterar högt, för vi vet att det är viktigt för kunderna. Med Telia får du vår miljardsatsning på utbyggnaden av mobilnäten vilket innebär att 4G och 3G-näten kommer täcka mer än 90 % av Sveriges yta. Dessutom utvecklar vi vår kundservice. Idag kan du få hjälp av Telia i vår butikskedja som sträcker sig över stora delar av landet. Dessutom kan vår kundtjänst hjälpa dig via telefon, mejl och på webben genom vår hemsida och sociala medier som Facebook och Twitter. Vi arbetar också för att utveckla kundmötet i våra butiker för att du ska snabbare och bättre service.
Skrivet av: Magnus Limås, Kommunikation TeliaSonera Sverige

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

2

Sv: Har mobilsurf blivit dyrare de senaste 3 åren, vad säger Telia?

Klarar sig våra kunder på den mängd data som vi erbjuder i våra surfpotter?
- De allra flesta kunder klarar sig på de surfpottar vi idag erbjuder. Tittar man mycket på video och tv i sin mobil så bör även ha ett fast bredband hemma som ADSL eller fiber.

Och om/när telia inte levererar adsl/fiber på adressen, eller tom stänger ned sitt fasta nät, då finns bara mobil och mobila bredband, eller morse...

3

Sv: Har mobilsurf blivit dyrare de senaste 3 åren, vad säger Telia?

Det skulle vara intressant och se vad han säger om det.

D-link DWR-923 - Telenor - 2X Poynting LPDA-A0044

4

Sv: Har mobilsurf blivit dyrare de senaste 3 åren, vad säger Telia?

Telia har återinfört (sedan början på sommaren) 40GB för 299-399kr/mån.

http://www.telia.se/privat/bredband/abo … t-bredband

5

Sv: Har mobilsurf blivit dyrare de senaste 3 åren, vad säger Telia?

Personligen tycker jag att hushåll som finns där det inte finns kabel/sladd/fiber borde ha rätt till 1 trådlöst obegränsat ab till motsvarande pris som ett fast ab.

1mil söder Gnesta.
Teracom Air2Fibre, Bredband2

6

Sv: Har mobilsurf blivit dyrare de senaste 3 åren, vad säger Telia?

Hmm, det blir nog ganska många som får/kan/vill köra obegränsat på radionäten då.....  Och vad säger de som kanske inte ens har någon täckning alls ?

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

7

Sv: Har mobilsurf blivit dyrare de senaste 3 åren, vad säger Telia?

Vox medievalis skrev:

Hmm, det blir nog ganska många som får/kan/vill köra obegränsat på radionäten då.....

Ja, de hushåll/företag som inte har tillgång till/kan få trådat/fiber-nät och jag kanske skulle skrivit "obegränsat" för att förtydliga det där med rimliga gränser som gäller även i trådade nät.

Vox medievalis skrev:

Och vad säger de som kanske inte ens har någon täckning alls ?

Idag så ska ju "alla" ha tillgång till bredband med minst 1Mbit/s enligt http://pts.se/sv/Privat/Internet/Bredba … -bredband/.

Huvudfrågan är ju egentligen, ska alla hushåll/företag ha tillgång till bredband för att kunna nyttja de tjänster som idag anses grundläggande och t.ex. kunna jobba på distans?
Om svaret är ja, så måste de också kunna ha sådana trafikvolymer till rimliga priser så att t.ex. en anställd arkitekt kan jobba på distans.

Däremot så kan jag hålla med om att alla mobilabb. inte behöver hur stora trafikvolymer som helst, därav min begränsning till 1 abb/hushåll

Personligen så hade jag tidigare ett Net1 abb. som inte räckte volymmässigt eftersom jag hade 2 hemmavarande barn samt jobba på distans (och nä, arbetsgivaren sket fullständigt i min uppkoppling för det var upp till mig om jag ville jobba hemma eller åka till kontoret i Sthlm). Idag så har jag ett av de "gamla" Telenor abb. med "fri" surf (~100Gb/mån) så nu har jag inga problem.

1mil söder Gnesta.
Teracom Air2Fibre, Bredband2

8 Senaste redigerad av idgforum (2014-07-21 06:20:07)

Sv: Har mobilsurf blivit dyrare de senaste 3 åren, vad säger Telia?

Är inte Telia som Apple. Dyrt och du får inte mycket för pengarna men företaget kan ändå  leva gott på sin logga och att de kan låta bli att ge ut billigare skräpprodukter i sitt eget namn ?