1

Tråd: Letar efter den mest stabila uppkopplingen

Letar efter en riktigt stabil kombination av modem + router alternativt router med inbyggt modem för 4g (Tre, 800 Mhz).

Har idag en TP-link mr3220 med R00ter mjukvara tillsammans med ett E3276 som kopplar ner sig några gånger per dag men som tur är klarar av att starta om sig själv och få igång anslutningen inom ett par minuter. Får ut ca 30-40 mbit ner och 20-30 upp på 70% signal (rscp -67db).

Hade tidigare en Netgear MBR1310 3G router som hoppade runt på frekvensbanden tills anslutningen stod stilla och krävde långa manuella omstarter med strömkabeln urdragen för att få användbar fart igen.

Är det någon som sitter med en helt stabila uppkoppling? Personligen bryr jag mig inte speciellt mycket om hastigheten så länge det är användbart. Sitter hellre med 5 mbit stabilt än en anslutning upp mot 100 mbit som lägger ner i tid och otid.

2

Sv: Letar efter den mest stabila uppkopplingen

Det som jag känt av mina tester är att 3g är det mest stabila, visst det ska skifta emellan 4g-3g men det funkar inte alltid så bra och problemet ligger inte alltid i roamingen.
Min Dovado 3GN var det aldrig några problem med och har provat ett gäng modem.
Å andra sidan fick jag 4G tidigt det kanske är stabilare nu.

3

Sv: Letar efter den mest stabila uppkopplingen

AVM6840 är mycket stabilt och kan dessutom inte hoppa ned till 3G eftersom routern inte har det bandet´.

Normalt sett kan jag vara uppkopplad veckor i sträck på telia 800 med AVM-router utan byte av IP adress. Tre kan vara annorlunda, har för mig att de släpper ip-adressen vid inaktivitet. Dovado och några andra håller uppkopplingen vid liv genom att pinga någon adress.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

4

Sv: Letar efter den mest stabila uppkopplingen

Om du provat två lösningar, med liknande problem så kommer byte av modem/router knappast åtgärda det.

Troligen är det något stör radioförbindelsen.

Tex kan vissa elprylar störa, tex värmepumpar/micro/osv.

Har du felsökt orsaken till nerkopplingarna?

Provat annan operatör ?

5

Sv: Letar efter den mest stabila uppkopplingen

Jag har också kört med TP-Link (fast MR3420) med R00ter mjukvara och Huawei E3276 med 4G hos Tre(3). Det blev heller aldrig stabilt vilket jag tror helt säkert beror på R00ter-mjukvaran jag lade in. När jag sedan uppgraderade till 50GB hos Tre fick jag med en liten trådlös router, Huawei E5251, som jag hade tänkt sälja. Den funkade ju bara på 3G. Men, vad tusan, den fungerar jättebra och har gått flera veckor i sträck med stabil fart på lite drygt 20 Mbits/s. Utsignalen från dess WiFi är rätt stark men jag har ändå boostrat WiFi genom att koppla till min MR3420 med original-mjukvara från TP-Link och använder Wifi från den i stället. Original-mjukvaran från TP-Link verkar helt stabil fast jag kör med dess senaste beta-version. Alla andra betingelser runt riggen är samma som tidigare. Samma microvågsugn etc.

6

Sv: Letar efter den mest stabila uppkopplingen

Nu är inte 800 så känsligt för tex micro, men det finns andra saker som kan störa.
Sedan är wrt konstant i beta, och ostabilt, så vill man få stabil fw brukar org vara bäst men saknar vissa funktioner.

Jag har kört tre med 800 och det är helstabilt, flyttar jag sakerna till en annan mast så strular det.
Är varken fel på sakerna(uppenbart) och enl operatören ej något fel på masten.
Byter jag till 3G, då är det stabilt.
Tyvärr går det ej att byta frekvens med den hårdvaran, ell se log/anledning till nerkopplingen, det har operatören tagitbort eller ej krävt.

Kör man wrt,
Kolla nya revideringar, anmäl strul till den läggerupp de kompilerade filerna.

Jag tycker dovado är stabila,
Men om problemet ej kommer från routern så hjälper ej routerbyte. Därför felsök före köp av andra saker, det var poängen.

7

Sv: Letar efter den mest stabila uppkopplingen

Telenors ZTE MF93D (är olåst) använd tethered till MR3420 med org fw är också helt stabil på både 3G och 4G.

Obs att icke telenorköpt MF93D kan ha annan fw (EU någonting) och kan trassla med vissa operatörer på 4G 900 (gällde bl a dustins).

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

8

Sv: Letar efter den mest stabila uppkopplingen

Behöver Du en helt stabil uppkoppling - utan att riskera bandhopp och utan att behöva göra manuella omstarter varje vecka/månad - bör Du välja en router som har Cell ICPM. H820 har det och där låter jag routern kolla en känt stabil och ständigt tillgänglig adress varje 180 sekund. Vid ev. avbrott i uppkopplingen startar routerns snabbt och smidigt om enligt ett lätt programmerbart schema/rutin (X gånger test etc.) Annars delar jag jonasolofs uppfattning att AVM 6840 är en mycket stabil maskin. Prismässigt är AVM något billigare än H820.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

9

Sv: Letar efter den mest stabila uppkopplingen

Har inte listat ut varför det kopplar ner i nuläget med e3276 och mr3220 då den inte loggar något. Kanske skulle prova med modemet i datorn för att utesluta ifall det är routern eller modemet. Men modemet har bara täckning uppe på vinden så det blir lite trixigt att köra ett långt test.

3g routern (mbr1310) fungerade inte pga att den hoppade från 900 Mhz där anslutningen var bra till 2100 mhz där det stod stilla. Har aldrig upplevt några sådana hopp på 4g och modemet går dessutom att låsa på band så jag tror det är två separata problem jag haft.

AVM6840 och H820 verkar ju trevliga men lite väl dyra, brukar ha problem med åska som slår sönder diverse it-utrustning och nätversutrustning brukar vara den känsligaste. ZTE MF93D däremot är ju billigare och om det går att koppla den till nuvarande router för att få ethernetportar vore det perfekt.

Annars tyck dovado's produkter vara ett säkert kort. Är det någon som vet om det är någon skillnad på t.ex. en GO eller Pro i stabilitet? Skulle vara smidigt med det inbyggda batteriet och har egentligen ingen användning av fler än en ethernetport.

10

Sv: Letar efter den mest stabila uppkopplingen

Pro är en 'top' router, för max prestanda, GO är i mångt och mycket en uppgraderad TINY, fast med batteri.
Jag skulle inte köra GO 24/7 då routern saknade tydlig styrning av batteriet dvs routern visar ej batteristatus tex temp m.m. så skulle kunna vara en brandfara om den placeras dåld tex(värsta senario) sedan startar ej GO med batteriet ej anslutet, så när batteriet 'pajar' funkar den ej mer, tills det är bytt.

Men modemstabilitet är mångt och myckrt det samma med dovados routrar.

Vill du köra batteri så kan tex tiny mfl köras från en 12v källa med adapter.

Men jag tycker det låter fortfarande som att du behöver en bättre placering av modem/yttre antenn.
Jag har tex monterat modemet över taknocken, med en två meters usb skarv till routern på kallvind och det funkar utmärkt. Billigaste lösningen. När signalen är stabil kan man labba med stabila routrar/modem osv för att få det bättre eller högre hastighet.