1 Senaste redigerad av Linda_A (2014-06-17 13:57:08)

Tråd: Behöver råd om router

Hejsan,

Hittade hit då jag höll på att söka information inför ett routerköp och hoppades att jag kanske kunde få lite goda råd här.

Det är snart dags för den årliga semestern på kusten utanför Sundsvall och jag har börjat tröttna lite på att bara köra med ett enkelt 3G-modem per dator. Eller att krångla med våran ZTE MF60 som envisas med att koppla ner om mer än en dator kopplar upp sig mot den...

Jag har därför tittat på vad som finns och när det gäller kontantkort verkar det stå mellan Comviq och Tre. Comviq är visserligen ganska mycket dyrare (200 per 10GB) än Tre (299 för 50GB eller 399 för 100GB) men å andra sidan verkar det finnas både 3G upp till 16 Mbit/s och 4G i området där vi ska bo via Comviq medan Tre bara erbjuder 3G upp till 6 Mbit/s.

I vilket fall som helst vill  jag dock satsa på en 4G router, det känns dumt att inte göra det. Hos Comviq kan jag få tag på ZTE MF28D för 495 med kontantkort och sen kan man tydligen låsa upp den för 350 efter ett år. Hos Tre finns Huawei E5172A för 1495 och Huawei E5372  för 995, båda med kontantkort. Hur mycket upplåsningen går på där har jag inte fått svar på än.

Tillägg: Har nu fått svar från Tre och tydligen kan dessa två låsas upp direkt när de köps för dessa priser och det ska inte kosta något.

Åsikter om detta? Finns det andra upplåsningsmöjligheter för några av dessa routrar? Eller är det bättre att direkt köpa en olåst router (i så fall vilken?) och bara skaffa simkort från antingen Comviq eller Tre?

2

Sv: Behöver råd om router

Jag skulle snarare rekommendera tex en friståene (från både operatörerna och modemet) Dovado PRO tex.
Då kan tex dubbla modem användas.

Funkar med merparten av alla USB modem oavsett om det tex är 3G eller 4G/LTE.

3 Senaste redigerad av Linda_A (2014-06-17 14:01:33)

Sv: Behöver råd om router

Vad för 4G usb modem skulle du satsa på till den? Får man tag på några olåsta till okej priser? Annars går Comviq bort som alternativ för de erbjuder enbart router just nu, inget usb modem alls. Hos Tre finns Huawei E3272 med kontaktkort för 499, har kontaktat dem för att se om även detta kan låsas upp direkt utan kostnad (som tydligen är fallet med deras routers  med kontaktkort).

4

Sv: Behöver råd om router

Vid köp av låsta modem/routrar så kan dessa vara låsta mekaniskt mot operatörens frekvenser. Bara en tanke/tipps, så ibland fås medioker funktion med upplåsta modem.
Finns många frekvenser bla 800/900/1800/2100/2600 osv samt moduleringsteknik(typ am och fm radio) FDD/TDD på de olika frekvenserna.

Sedan om några år kommer gammla tv frekvenserna även att användas = nya modem igen ! Slit och släng...

På tex ebay kan olåsta modem köpas bla, även vissa datorbutiker. Men det är enklast att köpa kontantmodem av medioker modell, för samtliga operatörsmodem är super budget modeller...

En modem modell från olika operatörer, kan skilja extremt mycket mellan dessa.

Det är extremt svårt att rek modem pga detta.

Gör det bakvägen,
Välj operatör med önskad täckning, funktion och välj sedan modem.
Fördelen med dovadon är att det är enkelt att byta modem och operatör.

Tre saknar nästan helt täckning norr om gävle.
Beställer du abonnemang från någon så garanterar de bara funktion på din hemadress.... Vad man nu ska med mbb där...

Annat alternativ är NET1.

5

Sv: Behöver råd om router

Kopplar ni upp med nätverkskabel eller wifi?
Om med wifi så är mitt råd telenorköpt ZTE MF93D (som är olåst) alternativt huawei E5372.
MF93D kan kopplas med usb kabel till en dator och samtidigt betjäna andra över wifi.

Jag använder MF93D kopplad med usb till en tp link MR3420 (billig wlan router med fyra lanportar) när jag behöver nätverksportar.

MF93D funkar mot tio wlanklienter. Har själv använt max fem med gott resultat.

Enkelt att koppla in yttre antenn om det skulle behövas för bra signal.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.