1 Senaste redigerad av okean (2014-06-15 09:58:38)

Tråd: Flasha om Joors modem (ZTE MF669)

Jag har ett USB-modem (ZTE MF669) från Joors som enligt detta företag inte är operatörslåst. Men när jag stoppar in ett SIM-kort från en annan operatör fungerar det inte, det dyker upp bara Joors startruta och inga drivrutiner installeras. Jag testade att avinstallera Joors-program från datorn och sedan installerade om det med det nya  SIM-kortet i men det funkar inte heller. Jag frågade Joors support och de svarade mig så här:
"Modemet är inte operatörslåst. Man kan flasha om modemen och på så sätt få ut programvaran från modemet. Vi har tyvärr inget verktyg/program vi kan lämna ut för att flasha om, utan det får du ordna själv."
Jag förstår inte vad att flasha om ett modem betyder. Vet ni hur man gör det? Tack på förhand

2

Sv: Flasha om Joors modem (ZTE MF669)

Kolla istället om modemet kan tänkas funka med tex Dovados routrar, då behövs inget av det du beskriver. Detta är under premissen att du avser använda modemet semi fastmonterat tex.

Är en enkel lösning annars.

3

Sv: Flasha om Joors modem (ZTE MF669)

Men det som jag inte förstår är vad "att flasha om ett modem" är för någonting. Jag är inte alls insatt i sådana frågor om USB-modem. Jag har beställt ett Universal Telekoms SIM-kort, det är tyvärr inte Dovados, men de har sagt till mig att det borde funka

4

Sv: Flasha om Joors modem (ZTE MF669)

okean skrev:

Men det som jag inte förstår är vad "att flasha om ett modem" är för någonting. Jag är inte alls insatt i sådana frågor om USB-modem. Jag har beställt ett Universal Telekoms SIM-kort, det är tyvärr inte Dovados, men de har sagt till mig att det borde funka

Att "flasha om" betyder att man byter ut modemets inbyggda programvara. Man programmerar om det.
Att flasha om är inte helt riskfritt. Om man avbryter flashningen innan den är färdig är det stor risk att modemet blir obrukbart. Likaså om man flashar med en felaktig fil eller en fil till en annan modemtyp.
Så innan man ger sig in på något sådant bör man vara noggrann och ta reda på så mycket som möjligt och se till att man bara försöker flasha med en fil som verkligen passar till just det modemet.

5

Sv: Flasha om Joors modem (ZTE MF669)

Tack så mycket för förklaringen! Då är det bara vänta på att någon kan veta hur man flashar om mitt Joors-modem. Såvitt jag förstår då är det inte riktigt sant att mitt modem inte var operatörslåst som Joors hade sagt, i praktiken är det som om mitt modem är låst...

6

Sv: Flasha om Joors modem (ZTE MF669)

okean skrev:

Tack så mycket för förklaringen! Då är det bara vänta på att någon kan veta hur man flashar om mitt Joors-modem. Såvitt jag förstår då är det inte riktigt sant att mitt modem inte var operatörslåst som Joors hade sagt, i praktiken är det som om mitt modem är låst...

Nu har jag aldrig använt Joors så jag vet inte exakt hur deras modem brukar bete sig. Men det är möjligt att själva modemet faktiskt inte är operatörslåst men att det är laddat med Joors mjukvara som kräver att du tittar på reklam innan du kommer åt internet. Och eftersom Joors har lagt ner sin tjänst så lär det väl inte funka av den anledningen.

Frågan är om det inte är enklare för dig att köpa ett annat billigt USB-modem istället för att krångla med ditt ZTE-modem.
Ofta kan man köpa paket av denna typ:
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kr … ket-p94800
Där man får med ett USB-modem för en mycket billig peng. Jag köpte t.ex. ett sådant paket för 74:- när Kjell&Co hade erbjudande på det.

Nu vet jag inte vilken operatör du har tänkt att använda. Köper du ett paket som redan är för "rätt" operatör så är det ju bara att köra. Annars går de flesta Huawei-modem att låsa upp för några tior eller t.o.m. gratis om man letar runt lite på nätet.

7

Sv: Flasha om Joors modem (ZTE MF669)

Flasha firmware för någon konventionel operatör, finns på ZTE's hemsida, lås upp modemet med lämplig programvara.