1 Senaste redigerad av kribba (2014-05-30 09:52:10)

Tråd: MÅSTE man ha två antenner för 4G/LTE?

Hej!

Jag har sökt lite på forumet, det verkar finnas gott om kunskap här, men jag har inte riktigt svaret på min fråga.

Nästan överallt när man läser om 4G-modem och koppla dessa till extern(a) antenn(er) så står det att för att få ut maximal bandbredd
så ska man använda sig av två stycken. MEN min fråga är följande, används ALLTID två antenner av modemet, dvs är sändare/mottagare separerade så att om man befinner sig någonstans
där det inte alls finns någon signal så MÅSTE man ha två externa antenner för att öht koppla upp? Eller kan man koppla upp under jättedåliga
inomhusförhållanden även om man bara har en

Mitt exempel från verkligheten: Jag befinner mig inomhus på landsbygden i Norrbotten.
Inkopplat direkt i datorn eller routern utan extern antenn finns ingen 4G-signal öht.
Om jag med riktantenn på taket kopplar in mig i ett av de två antennuttagen i modemet visar Dovado-routern att det finns 4G med en signalstyrka på ~35-40%. Jag har tyvärr inga bättre mätvärden än den luddiga termen "signalstyrka i procent", men min fråga är alltså om det är lönlöst att fortsätta med en antenn öht, eller om jag kan lyckas genom att försöka lägga mer tid på antennplacering/riktning.

Modem: HUAWEI E3276 (Telia)
Router: Dovado Pro
Antenn: Smarteq House Antenna Pack (2G/3G/4G) http://smarteq.com/product/house-antenna-pack-2g3g4g/
Avstånd till mast: Långt. Ca 10 km, eller kanske ytterligare lite till.

Vet tyvärr inte firmware-versioner, för jag kommer inte åt utrustningen där jag befinner mig nu. Dovadon är iaf uppdaterad med den senaste, medan modemet är orginal-firmware som jag aldrig uppdaterat.

Tack på förhand för alla synpunkter,

// Kristoffer

2

Sv: MÅSTE man ha två antenner för 4G/LTE?

Jag får bättre hastighet ner med 2 antenner än med 1. Jag har ca 6,5 km till masten. Det viktiga om du sätter upp en till är att vrida den 90 grader så att polarisationen ändras.

3

Sv: MÅSTE man ha två antenner för 4G/LTE?

Vad är det för kabel mellan antennen och modemet och hur lång är den?

4

Sv: MÅSTE man ha två antenner för 4G/LTE?

Tack för era svar.

patb skrev:

Jag får bättre hastighet ner med 2 antenner än med 1. Jag har ca 6,5 km till masten. Det viktiga om du sätter upp en till är att vrida den 90 grader så att polarisationen ändras.

Ok men det fungerar alltså iallafall med bara en antenn? Har du någon som helst 4G-signal på modemet inomhus utan inkopplade antenner?

patb skrev:

Vad är det för kabel mellan antennen och modemet och hur lång är den?

Enligt specifikationen på paketet är det en "10 meter Low Loss cable with SMA male (suitable for most routers)" och på den sitter sedan en adapter för att passa i modemet. Alla kablar kontakter är ordentligt iskruvade. 3G fungerar bra.

5 Senaste redigerad av Jonny (2014-05-30 10:05:29)

Sv: MÅSTE man ha två antenner för 4G/LTE?

det fungera med 1 antenn men du kan ej få mimo effekt med bara 1 och därmed lite högre och stabilare koppling. mimo använder bägge antennerna för uppload och download.... enkelt utryckt
har själv 2 11dbi riktantenner och skillnad blir ungefär i hastighet för mig med mina förhållanden runt5-7 mb DL om jag bara använder 1 rep 2 antenner.... men då har jag ett 32 mb abonemang på 900 mhz bandet

uppd
finns panelantenner som har 2 antenner i sig för minoeffekt

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

6

Sv: MÅSTE man ha två antenner för 4G/LTE?

Jonny skrev:

det fungera med 1 antenn men du kan ej få mimo effekt med bara 1 och därmed lite högre och stabilare koppling. mimo använder bägge antennerna för uppload och download.... enkelt utryckt
har själv 2 11dbi riktantenner och skillnad blir ungefär i hastighet för mig med mina förhållanden runt5-7 mb DL om jag bara använder 1 rep 2 antenner.... men då har jag ett 32 mb abonemang på 900 mhz bandet

uppd
finns panelantenner som har 2 antenner i sig för minoeffekt

Tack för svaret. Det verkar alltså som att det ska vara möjligt att upprätta 4G-anslutning även med bara en antenn, även om modemet i sig självt befinner sig i radioskugga. Det man missar är MIMO och möjligheter till högre bandbredd.

Då tror jag att jag ska försöka placera/rikta bättre och försöka använda någon annan programvara för att mäta vilka värden jag får. För spontant låter ju "35-40%" som Dovado säger helt okej, men ändå går det inte upprätta anslutning.

7

Sv: MÅSTE man ha två antenner för 4G/LTE?

Det är bara den ena av antennkontakterna i dee klass av 4G modem som används nu som också sänder från modemet. Om du kopplat den yttreantennen till den enbart mottagande kontakten och modemet självt är i radioskugga kommer inte modemet att kunna ansluta även om du har bra signal in. Pröva att växla. Eller sätt modemet där det inte är radioskugga, ev med en usbkabel.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

8 Senaste redigerad av kribba (2014-05-31 16:21:12)

Sv: MÅSTE man ha två antenner för 4G/LTE?

jonasolof skrev:

Det är bara den ena av antennkontakterna i den klass av 4G modem som används nu som också sänder från modemet. Om du kopplat den yttre antennen till den enbart mottagande kontakten och modemet självt är i radioskugga kommer inte modemet att kunna ansluta även om du har bra signal in. Pröva att växla. Eller sätt modemet där det inte är radioskugga, ev med en usbkabel.

Tack för ditt svar. Om detta stämmer är det tyvärr isåfall som jag misstänkte. Står modemet i radioskugga är det TVÅ antenner som är ett måste.

Finns det fler som kan bekräfta att så är fallet?

9

Sv: MÅSTE man ha två antenner för 4G/LTE?

Lita på vad @Jonasolof säger då han är duktig på detta med antenner och olika mottagningsförhållanden.

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

10

Sv: MÅSTE man ha två antenner för 4G/LTE?

Två antenner behövs inte, däremot måste den yttre antennen vara ansluten till kontakten för såväl sändning som mottagning. Vilken av de två kontakterna detta är har jag inte koll på för det modemet.

Finns det någorlunda signal bör modemet koppla upp sig med bara en antenn. Men det blir stabilare och snabbare med två.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

11

Sv: MÅSTE man ha två antenner för 4G/LTE?

Tyvärr verkar det som jag blev lurad av HUAWEI E3276 på något märkligt sätt? Alltid då jag vred riktantennen i ett par olika bäringar så visade programvaran under ca en minut att det fanns 4G, men det gick aldrig att upprätta någon anslutning, och sedan försvann 4G-indikationen helt och hållet till man startade om modemet, eller vred bort/tillbaka antennen... Märkligt. Min enda slutsats är att den måste ha reagerat på någon annan signal/störning/fenomen, för det verkar helt enkelt inte som det ska gå att få in 4G där...

Har varit i kontakt med Telia och enligt deras plan blir det 4G innan årsskiftet i masten som jag idag har riktat mot och kör 3G. Så nästa sommar i stugan kanske man kan gejma med lite lägre latency ;-)

Hursomhelst, återigen tack för alla svar och ha en trevlig sommar!

12

Sv: MÅSTE man ha två antenner för 4G/LTE?

Modemet kan vid uppstart visa 4G men från annan operatör. När anslutning nobbas försvinner indikeringen.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

13 Senaste redigerad av Jonny (2014-06-26 12:33:57)

Sv: MÅSTE man ha två antenner för 4G/LTE?

samma fenomen fick jag @kribba....med Telenor här hemma. Det fanns bara 3G då men man provkörde 4G under perioder i området för testning. under dessa testperioder kunde mitt dåvarande modem Huawei 398 plocka upp 4G signalen och till o med ansluta ...dock med dålig hastighet men ändå... detta gick med 2 st poynting antenner men ej med bara modemet. Då jag ringt ett antal gånger så fick jag till svar att 4G skulle komma snart men var ännu inte driftsatt. detta var ett par år sedan.... men på något konstigt sätt så kunde jag fånga upp signal o ansluta dock aldrig över DL/2mb men att jämföra med 3G så gick det bättre att surfa ändå.
så kanske därför du kan se 4G under ett tag .....

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

14

Sv: MÅSTE man ha två antenner för 4G/LTE?

Jonny fick upp 4 G från egen operatör vid deras test. Men man kan få tillfällig infikering av 4G från annan operatör pga det sätt anslutningsprocessen fungerar. Det rör sig om om två olika saker.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.