1

Tråd: Hur vet man om dator ansluter till router eller wifi-repeater?

Fr a om båda har samma ssid verkar det vara svårt att veta. Frågan fanns på ett forum och är av intresse för placeringen av wifi-repeater. Finns det något slags intern traceroute man kan köra? repeaterns mac-adress och egna ip adress i närverket bör knappast synas annat än om man gör en nät-scan.

Det visade sig att den Fritz Wlanrepeater (310) för fritzboxar som jag nyligen installerat har ett användarinterface som visar anslutna WLAN-enheter med mac-adress, i detta fall en ipad, så där var det inget problem. Men hur gör man om inte repeatern ger infon? Routerns nätöversikt skvallrar inte om den indirekta uppkopplingen. Nu är ipaden mellan routern och repeatern och om jag kopplar ur repeatern ökar WLAN hastigheten till ipaden från 60 mbit/s med repeater till 64 mbit/s utan repeater. Repeaterns hade 120 mbit/s och den lär väl halvera hastigheten till ansluten enhet vilket stämmer med 60 mbit/s. Men det lär inte funka med sämre signalstyrkor och lägre fart. 

Bekannte WLAN-Geräte

Die Liste zeigt die WLAN-Geräte, die zur Zeit mit dem FRITZ!WLAN Repeater verbunden sind. Darüber hinaus zeigt die Liste WLAN-Geräte an, die dem FRITZ!WLAN Repeater aus früheren Verbindungen oder Verbindungsversuchen bekannt sind.

MAC-Adresse   Datenrate    Eigenschaften

74:E1:B6:E9:59:E5 64 Mbit/s WPA2, WMM, STBC

Möjliigen kan man se det i routerns LAN-översikt på att den via repeatern anslutna enheten inte får sin MAC-adress korrekt återgiven. I mitt fall fick ipaden enligt routern via repeater en adress på 02:00:00:00:00:00 vilket den inte har men det var bara en gång.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

2

Sv: Hur vet man om dator ansluter till router eller wifi-repeater?

Är inte riktigt med på vad du vill göra.
Men om jag tolkar ditt svar rätt så har du en router med trådlöst och sedan en repeater anslutet till den, via ethernet?
En trådlös accesspunkt kan dela ut addresser till klienterna en repeater skickar bara signalen vidare.

Du kan ju prova tracert i windows eller tracepath i Mac/linux från en ansluten dator och se vilken väg den tar och vad den visar.
Dom kan nog mycket väl ha samma ssid men bör inte vara konfigurerade med samma kanal antingen fast eller auto.

3

Sv: Hur vet man om dator ansluter till router eller wifi-repeater?

kommandot arp kan ge dig infor om ip och macaddress

4

Sv: Hur vet man om dator ansluter till router eller wifi-repeater?

Jag vill se om t ex min ipad är ansluten direkt till routern eller via repeatern som är ansluten via WLAN tíll routern.

Tracert visar inte förbindelse över repeater nu när jag testar. Repeatern fungerar inte som en router.

Det erbjuds ingen möjlighet i repeatern att välja kanal. Enligt wlan-scan har repeatern samma kanal som routerns wifi och i ipadens lista över befintliga accespunkter finns en, inte två, ingångar för det SSID som routern och repeatern har.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

5 Senaste redigerad av Jonny (2014-05-29 17:57:31)

Sv: Hur vet man om dator ansluter till router eller wifi-repeater?

den erfarenhet jag har med mina Ap,s och Repeaters är följande: om man kör den som AP måste man köra med Ethernet (ej wifi) vilket gör att namn och kanal kan väljas fritt.... kör man som repeater-mode(Ethernet möjlighet finns ej-endast wifi) så går det ej att göra kanalval men det går att i efterhand göra namnbyte på repeatern och på så sätt se på  vilken man är uppkopplad mot.
http://www.forumbilder.com/images/2014/05/29/aps.jpg

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

6

Sv: Hur vet man om dator ansluter till router eller wifi-repeater?

Ja namnbyte kan jag göra på min lilla repeater också men det är inte säkert att t ex en ipad släpper routern och går över till repeatern om namnen skiljer. Märker att det är så eftersom jag har flera accesspunkter med egna SSID. I och för sig är det ju inte säkert att ipaden släpper routern och går över smidigt till repeatern heller bara för att de har samma SSID och ligger på samma kanal.

I närheten av repeatern funkar inte bluetooth högtalare när jag vill se strömmande TV så lagom signalstyrka på wifi är bäst.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

7

Sv: Hur vet man om dator ansluter till router eller wifi-repeater?

jonasolof skrev:

Jag vill se om t ex min ipad är ansluten direkt till routern eller via repeatern som är ansluten via WLAN tíll routern.

Tracert visar inte förbindelse över repeater nu när jag testar. Repeatern fungerar inte som en router.

Det erbjuds ingen möjlighet i repeatern att välja kanal. Enligt wlan-scan har repeatern samma kanal som routerns wifi.

Din repeater agerar då bara brygga och är helt transparent.

Vad står det för hårdvaruaddress om du gör en arp.

exempel.
$ arp
Address                  HWtype  HWaddress           Flags Mask            Iface
192.168.1.1              ether   00:22:07:19:46:22   C                     wlan0

8

Sv: Hur vet man om dator ansluter till router eller wifi-repeater?

Behöver inte göra arp för routern AVM7390 visar i nätöversikt MAC adressen och ip adressen för repeaterns användarinterface och alla andra enheter inklusive devolo homeplugs.  Samma som fås fram med arp -a.

vad innebär $ arp?

Vitsen är alltså att se om t ex ipaden ansluter mot repeatern eller mot routern-gateway utan att ge dem skilda SSID. Det funkar alltså i repeaterns eget användarinterface men inte i routerns lista över anslutningar.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

9

Sv: Hur vet man om dator ansluter till router eller wifi-repeater?

arp = address resolution protocol
Kommandot visar knytningarna IP-adress - MAC-adress för de noder som maskinen känner till.
IP-kommunikation på egna LAN:et går till så att man gör ett arp-anrop och frågar vilken MAC-adress som har IP-adress x.x.x.x. Den maskinen som har IP-adressen svarar med sin MAC-adress. De värden man på detta vis samlar in sparas i en tabell som kan visas med arp-kommandot.

På det egna LAN:et kommunicerar man alltså direkt med övriga maskiner genom att anropa deras MAC-adress. Till skillnad från maskiner utanför det egna LAN:et som man kommunicerar med via default gateway. Maskiner utanför det egna LAN:et behöver man alltså inte känna till MAC-adressen på, man behöver bara veta att de finns utanför det egna LAN:et och då skickar man paketen till default gateway som får lösa resten.

Hur man vet vilka maskiner som sitter på det egna LAN:et resp. utanför avgör man m.h.a. nätmasken.

Tyvärr har jag inget svar på din ursprungliga fråga hur man ser vilken accesspunkt en dator kopplat upp sig emot. Jag tvivlar på att arp-kommandot ger något entydigt besked om detta. Enda sättet jag kan komma på är om man kan logga in på ap:n och i någon meny se anslutna MAC-adresser. Men kanske inte alla ap har de möjligheterna i menyn?

10

Sv: Hur vet man om dator ansluter till router eller wifi-repeater?

Tack för all input. Jag fick i alla fall upp ögonen för kommandot arp -a.

Nä om inte repeatern eller accesspunkten visar anslutningarna är det nog svårt att kolla vad som ansluter till bryggan. Släpper frågan som dök upp på ett belgiskt-franskt forum och inte fick något svar.

Fritz grejorna är extrema i sin redovisning av allt möjligt, i klartext och överskådligt dessutom. Jag hade fått repeatern från AVM men inte använt den förrän nu då jag ville kolla frågeställningen. Föredrar normalt devolo wifipluggar för att utöka WLAN - eller andra, lanförbundna accesspunkter.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

11

Sv: Hur vet man om dator ansluter till router eller wifi-repeater?

Om repeatern inte delar ut någon address så kommer det nog ej fungera.
Tittade lite  på bilder nätet och det enda jag kunde se något i menyn var wlan monitor men eftersom jag inte kan klicka på den så kan jag inte se om den visar anslutna nät eller trådlösa  enheter.

12

Sv: Hur vet man om dator ansluter till router eller wifi-repeater?

Vilken address tillhör denna ?
74:E1:B6:E9:59:E5

Finns det något sätt att se om den är aktiv och inte bara historisk, det måste ju vara möjligt på något sätt.

13

Sv: Hur vet man om dator ansluter till router eller wifi-repeater?

Tror att arp - a visar aktiva anslutningar

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

14

Sv: Hur vet man om dator ansluter till router eller wifi-repeater?

Det här magiska kommandot visar vart man är ansluten

Windows - cmd

netsh wlan show interfaces

Ref: ( plus lite mer om detta)
http://www.dslreports.com/forum/r285613 … -repeater-

Jag kör med olika SSID vilket jag tycker är enklare.

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

15

Sv: Hur vet man om dator ansluter till router eller wifi-repeater?

Bra länk. Får kolla om  inSSIDer talar om vilken wireless repeater datorn är ansluten till.

Jag antar att netsh kommandot bara kan användas från den till WLANet anslutna enheten. Med appen android Wifi analyzer listas AP inkl deras macadresser. Repeatern och routern listas separat (man får klicka på routern för att få se routern och repeatern separat) och det står även vilken luren är ansluten till. Därmed kan man kolla när luren byter anslutning - vilken den verkar föga benägen att göra.  Det är möjligt att byte bara sker när den tidigare anslutningspunktrns signal är mycket svag.

Frågan om samma eller olika SSID för olika accesspunkter är knepig. Det vore intressant att lista för och nackdelar med vardera.

Nackdelarna med trådlösa repeaters är uppenbara. Bättre med trådad anslutning till accesspunkter.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

16

Sv: Hur vet man om dator ansluter till router eller wifi-repeater?

jonasolof skrev:

Bra länk. Får kolla om  inSSIDer talar om vilken wireless repeater datorn är ansluten till.

Jag antar att netsh kommandot bara kan användas från den till WLANet anslutna enheten. Då blir det svårt med en ipad men det kanske finns något för android. Känner du till något?

Frågan om samma eller olika SSID för olika accesspunkter är knepig. Det vore intressant att lista för och nackdelar med vardera.

Nackdelarna med trådlösa repeaters är uppenbara. Bättre med trådad anslutning till accesspunkter.

Jo men allt här i världen är "kompromisser" och jovisst är en AP att föredra för en repeater slösar ju med trafik. (men man måste då dra en kabel vilket jag inte har några planer för)

För mig funkar då repeater-lösningen alldeles utmärkt, över-nedervåning och en uteplats.

Att jag valt olika SSID är mer nördisk för den mer okunnige märker inte att det går långsammare med den ene beroende var man är.  Jag själv kan då hålla isär till vilken router jag ansluter,  Hemma vs Hemma2.
Funkar Facebook är de som inte vet hemligheten nöjda smile

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

17 Senaste redigerad av Jonny (2014-06-01 09:04:09)

Sv: Hur vet man om dator ansluter till router eller wifi-repeater?

har mina repeaters med för att möjligheten att dra kabel inte finns då det är i ett allmänt bostadsområde. funkar okay. Sedan har ju kvartsbasen hemma bestämt att allt ska fungera men inga sladdar får synas och det är då man trollar med knäna smile

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

18

Sv: Hur vet man om dator ansluter till router eller wifi-repeater?

Testar vidare med min alcatellur. Den har påtagligt svårt att byta mellan Ap med olika SSID även när signalstyrkan är svag. Här hemma har tre AP olika SSID och olika kanal. Till wifi analyzer finns ett tillägg som hetet AP connect och som medger anknytning till ny AP eller repeater direkt i listan.

Med ipad är det lätt att byta även om man inte kan särskilja repeater och router som har samma SSID. Stänger bara av skärmen ned ett tryck på off när jag förflyttar mig och sedan på igen när jag kommit i närheten av nästa accesspunkt.

Ha installerat devolo tre enheter mer samma SSID hos bekanta. Ska kolla hur bytena sker där. De är i alla fall mycket nöjda, dvs facebook fungerar från källare till vind, liksom strömmande TV.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

19

Sv: Hur vet man om dator ansluter till router eller wifi-repeater?

Jag har en repeater som jag kör i ap läge men ibland vill routern inte ge ett ip nummer.(Dlink dwr-923)
Någon som har erfarenhet om detta?
Är det routern som inte funkar som den skall?
Med vänlig hälsning Wikings1

Fiber 1000/100  Router Netgear R7000 med Merlin XWRT for the R7000

20

Sv: Hur vet man om dator ansluter till router eller wifi-repeater?

Kör du AP läge med kabel? "borde ge mindre fel"
Eller kör du WDS trådlöst at-hoc läge? "borde öka problematiken"

Det är inte så att du enbart har X antal ip adresser tillåtet på ditt interna nät?
Ibland kan man nänligen säga att dela ut adresser mellan 192.168.0.1-192.168.0.64 och tanken är att du inte har slagit i det taket.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

21 Senaste redigerad av wikings1 (2014-06-02 08:14:04)

Sv: Hur vet man om dator ansluter till router eller wifi-repeater?

kör med kabel


Har den inställd på 200 devices .men går det att släppa ip numren som jag inte har reserverat?

Med vänlig hälsning Wikings1

Fiber 1000/100  Router Netgear R7000 med Merlin XWRT for the R7000

22

Sv: Hur vet man om dator ansluter till router eller wifi-repeater?

Starta om routern varje natt. Menär fw dålig kan det hända att routern inte släpper tidigare dhcp givna ip-adresser. Det bör gå att ställa in leasetiden.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

23

Sv: Hur vet man om dator ansluter till router eller wifi-repeater?

wikings1 skrev:

kör med kabel


Har den inställd på 200 devices .men går det att släppa ip numren som jag inte har reserverat?

Med vänlig hälsning Wikings1

Ställner DHCP Lease time från vad det är till tex fyra timmar el dyl, så löser den det på eget vis.

24

Sv: Hur vet man om dator ansluter till router eller wifi-repeater?

dwr-923 verkar inte ha någon lease funktion
Med vänlig hälsning Wikings1

Fiber 1000/100  Router Netgear R7000 med Merlin XWRT for the R7000

25

Sv: Hur vet man om dator ansluter till router eller wifi-repeater?

wikings1 skrev:

Jag har en repeater som jag kör i ap läge men ibland vill routern inte ge ett ip nummer.(Dlink dwr-923)
Någon som har erfarenhet om detta?
Är det routern som inte funkar som den skall?
Med vänlig hälsning Wikings1


Vad sätts för address när du inte erhåller någon ip?
Använder du windows 7?