1

Tråd: Huawei B593 (olåst) och Tre - fungerar inte

Hej,

jag har köpt en olåst B593 (från Dustin) samt ett abbonemang från Tre. Tyävrr vill det inte fungera.

När jag satt in SIM-kortet, startat Routern och loggat in på admin sidan och trycker på "Internet" så står det att status är disconnected. Om jag går till APN management så står den på auto, samt adressen bredband.tre.dk. Jag har provat att göra en ny manuellt där jag satt adressen till bredband.tre.se i stället och provat. Men statusen är fortfarande disconnected. Första gången fick jag dock ett felmeddelande, 1608 (tror jag). Jag har provat startat om modemet både manuellt och via web.

Täckning är 3G (full) och jag har provat en annan router och där fungerar kortet. Jag har även provat mitt Tele2 kort i routern och det fungerar utan problem.

Någon som vet vad detta kan vara? Fungerar kanske inte mitt modem med Tre?

Tacksam för svar, vet inte längre vad jag ska prova.

2

Sv: Huawei B593 (olåst) och Tre - fungerar inte

Testa också data.tre.se.
Låter konstigt att du har full täckning och inte kan ansluta annars.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

3

Sv: Huawei B593 (olåst) och Tre - fungerar inte

Jag har provat det och samma fel. Är som att den inte vill ansluta eller ens försöker.

Kan det vara något problem med att jag har ytterligare en B593 (låst till Tele2)? Vet iofs inte hur det skulle påverka, när jag provat det olåsta så har det låsta inte vartit påslaget.

4

Sv: Huawei B593 (olåst) och Tre - fungerar inte

Jag ändrade Pdp Type till Ipv4v6 (och ändrade till bredband.tre.se). Visade disconnected som tidigare. Men så helt plötsligt när jag kom tillbaka till datorn står den på connected och internet fungerar?!

5

Sv: Huawei B593 (olåst) och Tre - fungerar inte

Ok, det fungerar när jag klickar i "data roaming", då försöker den connecta och lyckas. Någon som vet vad det kan vara för fel? Kan jag ha data-roaming iklickat?

Ursäkta många inlägg, blir helt förvirrad.

6

Sv: Huawei B593 (olåst) och Tre - fungerar inte

Fick även upp följande felmeddelande:

Connection failed with error code 8609

A problem has occurred in the communication between your router and the wireless network. Please provide the customer supporter the following information.

Code: 0X0000021A1

Details:loss coverged

7

Sv: Huawei B593 (olåst) och Tre - fungerar inte

Du kan ha roaming aktivt, ska du inte resa med routern så gör de inget.
Det är nog kopplat till vad routern tror att nät id´t kontra nät id´t på ditt simkort.
Om den säger att du har Hi3G på simkortet och den tycker att nätet är 3GIS "Telenors och Tre´s delade" nät så kan det säkert slå bet om man inte har roaming påslaget.
Ipv4to6 ska du inte behöva använda.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

8

Sv: Huawei B593 (olåst) och Tre - fungerar inte

Tack Andreas för info, då provar jag köra på nu när det fungerar smile.

9

Sv: Huawei B593 (olåst) och Tre - fungerar inte

är du orolig för roaming kan en roaming spärr läggas in från 3 smile

Sony Xperia Z1 - Iphone 4S - Netgear MBR 1310 - Huawei E3131
==============>Samtliga med 3<===============
---------------------------Obegränsad surf----------------------------

10

Sv: Huawei B593 (olåst) och Tre - fungerar inte

Så länge han inte tar kortet utomlands behöver han inte bekymra sig om roamingkostnader. Tre samkör 3G med telenor på många ställen på bandet 2100. Det kan hända att tele2 routern uppfattar trekort som ansluter till telenor (N4M) som roaming. Vilket Andreas redan sade.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

11

Sv: Huawei B593 (olåst) och Tre - fungerar inte

Ursäkta mina kanske enkla frågor, men jag vet inte riktigt vad jag ska göra.

Jag fick allt fungera då jag klickade i Roaming på min olåsta B593, hade en nedladdningshastighet på ca 12mbps. Det fungerade fint i ett par dagar.

Igår så provade jag att flytta över mitt 3 sim-kort till min upplåsta Tele2 router (också B593). Det fungerade, men jag fick en nedladdingshastighet på ca 2mbps. Tänkte att det var någon begränsning med en upplåst Tele2 router och bytte tillbaka till den andra. Problemet är att jag nu bara får 2mbps även på den routern som tidigare gav 12mpbs?! Vad kan ha hänt här? Jag provade även en treje router (annat märke) och även där gav det bara 2mpbs. Kan något ha skett på kortet som gör att det kopplar till annan mast?

Tacksam för svar.

Hälsningar,
Simon

12

Sv: Huawei B593 (olåst) och Tre - fungerar inte

simonbjork skrev:

Ursäkta mina kanske enkla frågor, men jag vet inte riktigt vad jag ska göra.

Jag fick allt fungera då jag klickade i Roaming på min olåsta B593, hade en nedladdningshastighet på ca 12mbps. Det fungerade fint i ett par dagar.

Igår så provade jag att flytta över mitt 3 sim-kort till min upplåsta Tele2 router (också B593). Det fungerade, men jag fick en nedladdingshastighet på ca 2mbps. Tänkte att det var någon begränsning med en upplåst Tele2 router och bytte tillbaka till den andra. Problemet är att jag nu bara får 2mbps även på den routern som tidigare gav 12mpbs?! Vad kan ha hänt här? Jag provade även en treje router (annat märke) och även där gav det bara 2mpbs. Kan något ha skett på kortet som gör att det kopplar till annan mast?

Tacksam för svar.

Hälsningar,
Simon

Har du ett nytt simkort/abg som du nu haft i X veckor,
Vissa operatörer ger full hastighet när det är nytt, när tex abg är låst/ångertiden r slut fås hastigheten man betalar för eller blir nerprioterad.
Ett fult sett att kränga dyrare abg av vissa operatörer anser jag....
Nu har jag EJ upplevt detta med TRE så, bara en tanke...

13

Sv: Huawei B593 (olåst) och Tre - fungerar inte

Det finns inga uppenbara svar. Att något skulle hänt på kortet som får routern att koppla till annan mast är inte logiskt.

Du behöver kunna ha koll på vilken mast routern ansluter till och dessutom signalvärden SINR. Det får du inte med huaweis grejor som är gjorda för att folk inte ska ställa frågor till operatörernas support.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

14

Sv: Huawei B593 (olåst) och Tre - fungerar inte

Har en fårga om min router b593-22.http://www.lohelectronics.se/telia-huawei-b593s-4g-router-p-633.html
kan man låsa 4g exempel 800mhz och 2600mhz?

15

Sv: Huawei B593 (olåst) och Tre - fungerar inte

Nä sådana finesser bjuder inte huawei på. Förmodligen för att operatörernas support skulle få frågor om bandval.

Frånvaron av bandval på 4G är den enskilt största nackdelen med B593 och skälet till att jag har inte använder den.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

16

Sv: Huawei B593 (olåst) och Tre - fungerar inte

På min B593 med Tele2 fw så kan man välja 4G, 4G-900 eller 4G-2600

1mil söder Gnesta.
Teracom Air2Fibre, Bredband2

17

Sv: Huawei B593 (olåst) och Tre - fungerar inte

O

harald skrev:

Har en fårga om min router b593-22.http://www.lohelectronics.se/telia-huawei-b593s-4g-router-p-633.html
kan man låsa 4g exempel 800mhz och 2600mhz?

Varför posta samma fråga fyra(4) gånger i oliks trådar?

Jag har s-22, skulle kunnat kolla.

18

Sv: Huawei B593 (olåst) och Tre - fungerar inte

Postar man samma fråga fyra gånger så får man också fyra olika svar...   wink

19

Sv: Huawei B593 (olåst) och Tre - fungerar inte

I så fall finns det skäl att posta sexton gånger.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

20

Sv: Huawei B593 (olåst) och Tre - fungerar inte

Personligen tror jag att detta kan vara fel version av routerns sak, kanske inte värt din router programvara, jag tror att du kan försöka att installera en annan version som lämpar sig för din router, eller så kan du också kontakta handlaren. Såvitt jag vet, är Huawei B593 en utmärkt produkt! lycka till

21

Sv: Huawei B593 (olåst) och Tre - fungerar inte

cindy m skrev:

Personligen tror jag att detta kan vara fel version av routerns sak, kanske inte värt din router programvara, jag tror att du kan försöka att installera en annan version som lämpar sig för din router, eller så kan du också kontakta handlaren. Såvitt jag vet, är Huawei B593 en utmärkt produkt! lycka till

google translate ?

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

22

Sv: Huawei B593 (olåst) och Tre - fungerar inte

Jag raderade ett meningslöst inlägg av Cindy från Kina i morse.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

23

Sv: Huawei B593 (olåst) och Tre - fungerar inte

På en upplåst B593 u12 kan man välja 4G 900 eller 2600. Men den funkar även på 800 och 1800 även om den inte går att låsa på de banden. Genom att se om cellen finns med routern låst på 900 eller 2600 kan man se om det är 800 eller något av de två låsbara.

Ett arrogant pucko på tele2 support sa att tele2 inte sänder 4G 800 eller 1800. Men det finns några celler. Trist att routern inte går att låsa på alla band de använder.


Tre800 funkade på upplåst B593 u12

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.