1

Tråd: Wifi över hela tomten

Om jag förstått saken rätt så finns det någon Dovado som har utgång för extern wifi-antenn? Vilken?
Vilken antenn bör man ha?
Vilken räckvidd kan man förvänta sig? Jag har ~80*80m med 3 hus

Eller, hur gör man annars?

1mil söder Gnesta.
Teracom Air2Fibre, Bredband2

2

Sv: Wifi över hela tomten

Annars kopplar du in slavar via RJ45 för att ha en bra stomme via kabel, du kan köra med WDS lösningar också, då är själva "corenätet" trådlöst också.
Jag har en 2,4/5GHz trådlös låda som jag knappt kan ansluta till om jag är mer en 10meter bort. Troligen beror det på att de finns 40 andra wifi nät i omnejd som skriker och vill ha täckning också.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

3

Sv: Wifi över hela tomten

Dovadon som router och Devolo med wifi enheter i de två andra husen. Jag installerade hos en bekant. Wifi signalen går trettio meter ut i trädgården. Alla har samma SSID.

Fasöverkopplingsproblemer är mindre nu föratt devolo använder nolla och jord ockdå.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

4

Sv: Wifi över hela tomten

Andreas skrev:

Annars kopplar du in slavar via RJ45 för att ha en bra stomme via kabel, du kan köra med WDS lösningar också, då är själva "corenätet" trådlöst också.
Jag har en 2,4/5GHz trådlös låda som jag knappt kan ansluta till om jag är mer en 10meter bort. Troligen beror det på att de finns 40 andra wifi nät i omnejd som skriker och vill ha täckning också.


Kolla med wifi scanner i tex android vad andra AP ligger på för kanal och lås din AP till en kanal som inte används alls eller lika mycket.

5

Sv: Wifi över hela tomten

Beroende på förutsättningarna så väljer man olika, har man nybyggt med patchpaneler och kablar dragna så kan man använda dem, annars som Jonas nämner med LAN över elnätet för att skapa sin "stomme" där accesspunkterna matas från. Eller bara standard WDS om man bara vill köra trådlös extender.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

6

Sv: Wifi över hela tomten

A-Man skrev:
Andreas skrev:

Annars kopplar du in slavar via RJ45 för att ha en bra stomme via kabel, du kan köra med WDS lösningar också, då är själva "corenätet" trådlöst också.
Jag har en 2,4/5GHz trådlös låda som jag knappt kan ansluta till om jag är mer en 10meter bort. Troligen beror det på att de finns 40 andra wifi nät i omnejd som skriker och vill ha täckning också.


Kolla med wifi scanner i tex android vad andra AP ligger på för kanal och lås din AP till en kanal som inte används alls eller lika mycket.


Hehe japp, de har man försökt göra några gånger. Dock är det löjligt många trådlösa punker i min omnejd. Visserligen är 5ghz bandet lugnare så kör vissa saker på det.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

7 Senaste redigerad av Discover (2014-05-09 01:02:55)

Sv: Wifi över hela tomten

LasseT skrev:

Om jag förstått saken rätt så finns det någon Dovado som har utgång för extern wifi-antenn? Vilken?
Vilken antenn bör man ha?
Vilken räckvidd kan man förvänta sig? Jag har ~80*80m med 3 hus

Eller, hur gör man annars?


Dessa fungerar mycket bra, dem använder du mellan dovadon & accesspunkten / accesspunkterna.

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kr … lug-p94504


Och dessa accesspunkter ska vara mycket bra, ska köpa en nu när det finns att köpa på hemmaplan.
Accesspunkterna har stöd för roaming, så om du går och pratar i t.ex skype i mobilen så ska det inte brytas när du byter accesspunkt beroende på vart du är på din tomt.

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kr … nkt-p95550

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

8

Sv: Wifi över hela tomten

LasseT skrev:

Om jag förstått saken rätt så finns det någon Dovado som har utgång för extern wifi-antenn? Vilken?

Dovado
PRO
TINY
UMR

Pro har bäst räckvidd av dessa med sina dubbla antenner.

Placeringen är A och O för bra räckvidd, välj en bre (låg) kanal samt kör G only.

9

Sv: Wifi över hela tomten

Använder man Devolos utrustning är homeplug och accesspunkt sammanbyggda. Mycket smidigt och lätt flyttbart. I varje enhet finns dessutom lan-utgång. En stor fördel är att det finns enheter med genomgående 240 uttag. Detta är dessutom filtrerat så att saker som är anslutna inte stör dataöverföringen, t ex switchande laddare.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

10

Sv: Wifi över hela tomten

jonasolof skrev:

Använder man Devolos utrustning är homeplug och accesspunkt sammanbyggda. Mycket smidigt och lätt flyttbart. I varje enhet finns dessutom lan-utgång. En stor fördel är att det finns enheter med genomgående 240 uttag. Detta är dessutom filtrerat så att saker som är anslutna inte stör dataöverföringen, t ex switchande laddare.


Det är smart, D-LINK har någon med inbyggd accesspunkt de med.

Vilken Devolo har du erfarenhet av ?

Finns den hos Dustin ?

http://www.dustinhome.se/search/devolo? … mp=con_sel

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

11 Senaste redigerad av LasseT (2014-05-09 06:03:26)

Sv: Wifi över hela tomten

Jag behöver inte bry mig om andra nät & störningar eftersom jag bara har 1 granne på 2-300meters avstånd. Kollar jag med Inssider eller liknande så hittar jag bara mitt nät.

Elnätet är uppbyggt så att det finns 1 huvudmätare ute i ett plåtskåp och sedan har 2 av husen egna elmätare av gamla sorten, så därför ar jag lite tveksam till Home plug, möjligtvis att nya AV2 standaren funkar.

Funderar därför på en central Wifi antenn på taket. Ska kolla på denna http://www.kjell.com/sortiment/dator-kr … nkt-p95551

1mil söder Gnesta.
Teracom Air2Fibre, Bredband2

12

Sv: Wifi över hela tomten

LasseT skrev:

Jag behöver inte bry mig om andra nät & störningar eftersom jag bara har 1 granne på 2-300meters avstånd. Kollar jag med Inssider eller liknande så hittar jag bara mitt nät.

Elnätet är uppbyggt så att det finns 1 huvudmätare ute i ett plåtskåp och sedan har 2 av husen egna elmätare av gamla sorten, så därför ar jag lite tveksam till Home plug, möjligtvis att nya AV2 standaren funkar.

Funderar därför på en central Wifi antenn på taket. Ska kolla på denna http://www.kjell.com/sortiment/dator-kr … nkt-p95551

Bör ju gå att sätta accesspunkten du är nyfiken på, i en plastlåda och sedan sätta upp allt på taket.
Plastlådan är till för att skydda accesspunkten mot väder & vind.

Unifi har en utomhusaccesspunkt också, trökigt att Kjell.com inte tog in den i sortimentet:

http://www.tradlost.se/shop/UniFi%20Sca … 17012.html

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

13

Sv: Wifi över hela tomten

är det någon som har provat dessa enheter?...
dvs hur pass mycket längre räckvidd har dom i mot "vanliga" accesspunkter?

intressant med ställbar uteffekt på den ena modellen wink

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

14

Sv: Wifi över hela tomten

Jonny skrev:

är det någon som har provat dessa enheter?...
dvs hur pass mycket längre räckvidd har dom i mot "vanliga" accesspunkter?

intressant med ställbar uteffekt på den ena modellen wink

Jag har inte gjort det, men av vad jag sett så är de flesta nöjda...


http://community.ubnt.com/t5/custom/page/page-id/Forums

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

15

Sv: Wifi över hela tomten

Aha

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

16

Sv: Wifi över hela tomten

Hittade denna TP-link TL-WA7210N för ett bra pris.

Att man får bra räckvidd på DL förstår jag, men hur blir det med signalen åt andra hållet (UL)? Den kan ju inte påverkas av uteffekten? Är det en väldigt känslig mottagare i dessa eller vad?

1mil söder Gnesta.
Teracom Air2Fibre, Bredband2

17

Sv: Wifi över hela tomten

Tja det står ju att den har low noise amplifier vilket innebär känslig mottagare. Hur känslig står inte och inte heller får man grepp om huruvida den ökade känsligheten motsvarar den högre effekten vid sändning så att radiolänken fungerar lika bra i båda riktningar.

Den här problematiken löses delvis med antenner eftersom antennvinst fungerar åt båda hållen. Först bestämmer man hur vida sektorer som behövs för att täcka olika delar av tomten. Genom att välja antenner med smal vertikal lob kan man få till hög antennvinst samtidigt som man t ex täcker en vid vinkel i horisontalplanet. Basstationsantenner för mobilt bruk fungerar så.

Har man mimoutgång för två antenner kan man använda vertikalt polariserad antenn för den ena utgången och horisontell polarisation för den andra. De effektivaste horisontelltt polariserade rundstrålande antennerna är vågledarantenner med slitsar.

Kruxet är att den här approachen kräver stor förståelse av de möjligheter och begränsningar som olika antenntyper har.

Har man tillräckligt smal vertikal lob innebär det att antennerna antingen bör vinklas eller sättas i samma plan som de enheter som de ska kommunicera mot. Nära över mark blir knepigt eftersom hus skymmer.

Det är bara att fundera på hur man ska täcka en tomt om lobbredden är tio grader mellan 3 dB punkterna.

En annan variant är att man kör point till point WLAN mellan hus och sedan för ut signalen via rundstrålande accesspunkter i varje hus. Så förser jag grannen med bredband från min adsl router. I mina egna hus använder jag fem accesspunkter som matas med LAN eller home plugs eftersom elnätet är gemensamt. Sjöboden har också WLAN, matat med devoloenheter  i en 180 meter lång trefaskabel.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

18

Sv: Wifi över hela tomten

Har nu fått hem & provisoriskt installerat min TP-link TL-WA7210N.

Mycket inställningar finns det!
Bla. kan man
-reglera uteffekten mellan 2-27dB
Wireless Advanced Help

    Antenna Settings - The polarization of an antenna.
    Transmit Power - Here you can specify the transmit power of the Device. You can select High, Middle or Low which you would like. High is the default setting and is recommended.
    Beacon Interval - The beacons are the packets sent by the Device to synchronize a wireless network. Beacon Interval value determines the time interval of the beacons. You can specify a value between 20-1000 milliseconds. The default value is 100.
    RTS Threshold - Here you can specify the RTS (Request to Send) Threshold. If the packet is larger than the specified RTS Threshold size, the Device will send RTS frames to a particular receiving station and negotiate the sending of a data frame. The default value is 2346.
    Fragmentation Threshold - This value is the maximum size determining whether packets will be fragmented. Setting the Fragmentation Threshold too low may result in poor network performance since excessive packets. 2346 is the default setting and is recommended.
    DTIM Interval - This value determines the interval of the Delivery Traffic Indication Message (DTIM). You can specify the value between 1-255 Beacon Intervals. The default value is 1, which indicates the DTIM Interval is the same as Beacon Interval.
    Enable WMM - WMM function can guarantee the packets with high- priority messages being transmitted preferentially. It is strongly recommended enabled.
    Enable Short GI - This function is recommended for it will increase the data capacity by reducing the guard interval time.
    Enable AP Isolation - Isolate all connected wireless stations so that wireless stations cannot access each other through WLAN. This function will be disabled if WDS/Bridge is enabled.


Throughput Monitor Help

This page helps to watch wireless throughput info.

    Rate - The Throughput unit.
    Run Time - How long this funtion is running.
    Transmit - Wireless transmit rate information.
    Receive - Wireless receive rate information.

Nu ska vi bara försöka förstå också.

Generellt kan sägas att nu har jag wifi med 5Mb U/D i stugorna också.

1mil söder Gnesta.
Teracom Air2Fibre, Bredband2

19

Sv: Wifi över hela tomten

En dum fråga...
Utökar man sin wifi med yterligare accesspunkter är de då så väl syncade att de bör gå på samma kanal så utökningen blir sömlös?

Inteno FG500 Fibergateway | AC68U som AP

20

Sv: Wifi över hela tomten

pererikl skrev:

En dum fråga...
Utökar man sin wifi med yterligare accesspunkter är de då så väl syncade att de bör gå på samma kanal så utökningen blir sömlös?

Nope. Superviktigt att köra på olika kanaler annars blir det strul för WiFi-klienten.

Lite mer om sånt här:

http://www.dovado.com/en/dovado-blog/en … ss-point-1

tack,

Sam / Team DOVADO

21

Sv: Wifi över hela tomten

Kör både olika kanaler och olika Sid, tyvärr finns ingen roaming på wifi så detta är lättaste sättet att se till att wifi-klienten hela tiden försöker ha bästa uppkopplingen.

1mil söder Gnesta.
Teracom Air2Fibre, Bredband2

22

Sv: Wifi över hela tomten

Enklast nog är:

- Samma SSID
- Samma nyckel
- Olika kanaler (dock max 20MHz bandbredd)
- Samma subnät utan massa små subnät

Det är bästa sättet att säkerställa roaming mellan alla. Du kommer kunna köra ett videosamtal medans du går runt, utan några problem.

23

Sv: Wifi över hela tomten

När jag hade samma sid så hade jag problem med att den inte ville släppa en svag accesspunkt, det funkar bättre med olika sid's.

1mil söder Gnesta.
Teracom Air2Fibre, Bredband2

24

Sv: Wifi över hela tomten

används accesspunkt som repeeter i mot en annan accesspunkt så går det ej att bestämma kanal ... skulle tro den tar samma som den är kopplad mot

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

25

Sv: Wifi över hela tomten

Och det växlar ju ändåom den nya signalen är stark. Beror möjligen på hur WLAN satts upp med hårdvara etc.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.