1

Tråd: Dovado Pro jämfört med Asus

Hej,

Asus gör en del fina routrar numera. Hur står de sig jämfört med Dovado Pro, någon som vet? Jag står i begrepp att under dagen köpa en router, men vet inte vilken som är "bäst". Har en kompis som kör med sin androidmobil mot sin asus rt-ac66u som han säger är jättestabil, men hur tycker ni det funkar i praktiken för er? Några erfarenheter?

Priset spelar ingen roll, men jag behöver en router som är mycket stabil samt har bra uttag för extern antenn. Jag kommer ha en Huawei E3272 dongle från tre jag tänkte köra med.

Jag kan tänka mig att patcha routern med diverse spännande firmware så det är inga problem.

MVH
Rikard

2

Sv: Dovado Pro jämfört med Asus

Utan att vara supernörd så är max hastigheten på ac66 ca. 20mbit om man kör med USB sticka. Men det finns tydligen folk som lyckats komma runt det...
Jag kör med en dwr-923 och dubbel NAT på min ac66, men det funkar fint. Brukar ligga på 60 ned och 20 upp.
Jag har ett litet hopp kvar om att någon skall lösa så man kommer över 20 med USB sticka.

3

Sv: Dovado Pro jämfört med Asus

Du får ta en titt på hastigheterna PRO klarar av när det gäller 4G: www.youtube.com/dovado

4 Senaste redigerad av svenix (2014-04-08 09:22:18)

Sv: Dovado Pro jämfört med Asus

Om du är inne på att själv prova spännande firmware på routern så finns det en hel del bl.a. TP-Link modeller som kan vara intressanta.

Kolla in denna sida och möjligheterna där innan du bestämmer dig.
http://ofmodemsandmen.com/

Det finns också en tråd i forumet nånstans som handlar om folk som provat Huntsman på div. routrar. Själv gjorde jag ett test i höstas men jag har inte erfarenhet av de senaste versionerna.

Edit:
Här är tråden:
http://www.mobilabredband.se/forum/topi … ighet.html

5

Sv: Dovado Pro jämfört med Asus

Om du avser att köra Tre på 4TG 800 eller FDD2600 rekommenderar jag AVM6840. Den är en 4g router, dvs ej beroende av usb modem.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

6

Sv: Dovado Pro jämfört med Asus

Hej,

Pluggade in modemet i Dovadon nyss. Fick internet direkt utan problem.
En liten detalj jag upptäckte är: var katten pluggar jag in externantennen i Dovadon som jag tänkte montera på taket??

Med vänlig hälsning,
Rikard

7

Sv: Dovado Pro jämfört med Asus

Upptäckte just att det är på modemet jag ansluter externantenner, inte på dovadon. Viist är det kul när folk svarar på sina egna frågor! smile

//Rikard

8

Sv: Dovado Pro jämfört med Asus

Glöm inte lägga på senaste firmware. Massa nya features: www.dovado.com/firmware