1

Tråd: Misslyckat köp av smartphone. Om vådan av att köpa skyltex

I en butik i Bryssel såg jag en Alcatel dual sim telefon som intresserade mig. Den var i likhet med andra inlåst i en monter men den plockades fram och jag och säljaren vägde den snabbt i handen. Den sades inte vara laddad och startades inte. det var enda exet och jag köpte det för annonserade 299 euro. Säljaren plockade ned den i dess kartong. Jag åkte direkt hem vilket tar nära en timme. Väl hemkommen ville jag ladda telefonen men såg då att det var en utbuktning i skalet på 2-3 mm höjd bara över en simkortslucka i kanten. skadan var sådan att den bara syntes om man granskade telefonen från sidan villket vi inte hade gjort vid köpet. skadan kan ha uppkommit av att någon med våld försökt ta ut ett microsim som fastnat.

Jag åkte direkt tillbaka till butiken. Säljaren sade att sådan var inte telefonen när han plockat ut den men jag vet att vi inte besiktigade den. Chefen i butiken sade att de tyvärr inte kunde göra något åt att jag kom tillbaka med en skadad telefon och de var uppenbart att de ansåg bevisbördan ligga på mig att telefonen vore skadad när den togs ur montern. Att det var ett skylt ex framgick av en klisterlapp på baksidan. Butikschefen sade att de tyvärr inte kunde göra något varför jag sade att jaha då förlorade jag trehundra euro på att ni sålde en trasig telefon. Jag lämnade telefonen och gick ut från butiken men vände sedan om och sade att modellen intresserar mig fortfarande och eftersom ni inte har något mer ex inne kan ni ta och beställa ett nytt åt mig. Leverans kan ske om ett par dagar. Butikschefen sade att jag kunde få ordentlig rabatt på detta andra köp- Först sade han femtio euro åt vilket jag bara hånlog. Då ökade han till hundra. Där vann ni hundra euro sade en annan expedit. Nej sade jag men min förlust minskade till tvåhundra euro.

Butikschefen var klart besvärad över situtionen när kunden direkt beställer ett nytt ex men trots sin vånda var han inte beredd att ta tillbaka den trasiga telefonen, uppenbarligen eftersom han inte skulle kunna förklara bakåt i organisationen hur ett inlåst skyltex kunde vara skadat. Att det kúnde ha varit skyltex just eftersom det var skadat var inget alternativ som han ville överväga. För övrigt fungerade telefonen när den väl startades och felet syntes inte där telefonen satt i montern. Det hade dock bara gått att använda ett simkort istället för två.

Sensmoral: Kunden har i det här fallet återvänt direkt efter köpet men står i en hopplös sits ur bevissynpunkt. Det öppnar för butiker att sälja trasig utrustning eftersom kunden har bevisbördan. Vidare var ju kartongen inte förseglad vid  försäljningen.
Man ska således aldrig köpa skyltex och bör direkt efter betalning i kassan återvända in i butiken och pröva köpt utrustning oavsett om det är skyltex eller förslutna kartonger. Bekanta uppmanar mig att vända mig till konsumentskyddsorganisatíonen men jag tror inte att man klarar bevissituationen. Butikschefen sade för övrigt att de aldrig tar tillbaka sålda telefoner - det får väl bli garantiärenden. Men i detta fall var garantiaärende inte aktuellt eftersom det rörde sig om en fysisk skada.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

2

Sv: Misslyckat köp av smartphone. Om vådan av att köpa skyltex

Host bilhandlare/hästkrängare och nu adderar vi mobilkrängare ;-)
Butiken har lärt sig av operatörerna...

Kontentat, och vad jag praktiserar, funkar inte varan i butiken så hoppar jag. Jag undrar om ens svensk konsumentlag skulle hjälpa i ditt fall, det är helt klart som du skriver åverkan på varan sedan när går ej att bevisa.

3

Sv: Misslyckat köp av smartphone. Om vådan av att köpa skyltex

Men det innebär att varje lite dyrare vara man köper måste testas innan man lämnar butiken. Det skulle bli kaos i butikerna.

En gång köpte jag en liten kamera och när vi kom hem visade det sig att blixten inte fungerade. det tog tre månader att få ett nytt ex på garantin trots att vi återvände dagen därpå till On-off.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

4

Sv: Misslyckat köp av smartphone. Om vådan av att köpa skyltex

El kjedjorna av&på mfl av snålmodellen som lurarpå kunderna försäkringar istället för att erbjuda garanti - dvs man måste reklamera varan enl lagen - dessa ska man undvika !
Det är då ljusår bättre att köpa varan via internet då disstansköpslagen gäller !

Jag köpte vcr (många år sedan) och den var död(helt) vid hemkomsten, tog en månad innan jag fick tillbaka en annan vcr som säkert var tre år gammal el dyl så repig och skitig den var. Åkte till service verkstan som utförde servicen(då kedjan köper produkter utan tillverkargaranti billigare och därför anlitar annan part, därför tar dom hutlöst betalt för gar liknande service som alltid är kundens fel om det går) och böt till rätt vcr med korrekt serienummer ! Den var givetvis fortfarande trasig...
Lagade nätdelen i den... kostade <50öre... gissa felet? Säkringen saknades i den B-)

5

Sv: Misslyckat köp av smartphone. Om vådan av att köpa skyltex

Jag hade nog kockat över om sett skett mig, 3 tusen ner i soptunnan och sedna att de hävdar att den var nyskick och bevisbördan ligger på dig när det var ett tappat skyltex. Man ska inte pissa på en yrkesgrupp men jag har svårt för säljare och att ta ett enda ord som kommer ur munnen som seriöst, allt handlar bara om produkten med bästa kickbacken eller operatören med bästa kickbacken. Låter som att det är en liten butik som du besökt med ägare och vinstintresset nära till hand, större kedjor brukar ha rutiner men de brukar inte vara superlätta att ha att göra med heller.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

6

Sv: Misslyckat köp av smartphone. Om vådan av att köpa skyltex

Kick på abonnemang är ett gissel, speciellt när det pågår länge under tex bindningstiden. Det motiverar säljarna att 'lura' kunderna, det är obegripligt att detta kan vara lagligt - för det är en MUTA

Samma gäller säljare av kontantpaket, som kan nästan ge bort dom och iaf få kik när det tankas i framtiden.

7

Sv: Misslyckat köp av smartphone. Om vådan av att köpa skyltex

Jag var så övertygad att de skulle ta tillbaka telefonen att jag inte förberedde mig på motståndet. Skadan var vid en av simportarna på sidan. Förmodligen har den uppkommit genom att någon i butiken använt ett microsim med adapter. Är springan trång kan det vara svårt att få ut kortet. Har kortets ägare sedan skadat telefonen något får hen panik och bryter upp simkortshållaren för att få ut sitt kort som ju skulle avslöja vem det var. 300 euro är mycket för rn butiksanställd och hen har därför smugit tillbaka luren. Antar att någon i butiken är mycket nöjd över att telefonen kunde säljas. Det är för övrigt en stor belgisk kedja, inga jättebutiker men troligen ett hundratal av dem.

Nästa gång jag träffar butikschefen, då för att hämta telefon två, så ska jag ta med mig mitt pass från MWC i Barcelona och mina sex smartphones och min ask med simkort. Jag ska be säljaren som sålde mig telefonen att plocka ut simkort i adapter ur en MF93D utan min pincett och peang.

Det fuskas väldigt mycket i det här landet med försäkringar och att vältra över skador på andra så butikschefen har fog för sina tvivel. Att bli arg ökar inte för en sekund argumentationens tyngd, det lär man sig i Asien. Jag har en i grunden juridisk inställning där jag ser på bevissituationen. Dessutom tänkte inte jag mig för i stundens hetta utan inledde med att batteriet kunde ha svällt. En helt osannolik orsak för den aktuella deformationen som inte ökade min trovärdighet.  Men det hade just hänt med min gamla iphone 3GS som brutits sönder av att batteriet svällt. Istället för att undersöka telefonen närmare innan jag åkte tillbaka till butiken satte jag mig en liten stund vid datorn och skrev något oväsentligt inlägg. Händer allt för ofta...

Man lär så länge man lever, även när man ska fylla sjuttio. Säger en som är dålig på att kolla frukt som ska köpas.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

8

Sv: Misslyckat köp av smartphone. Om vådan av att köpa skyltex

Så här gick det: eftersom en telefon var trasig hade jag beställt en ny. När den kommit in åkte jag till butiken och talade återigen med butikschefen som noterade mitt sysslande med telekommunikation men sade att detta inte fick honom att ändra ståndpunkt, vilket således innebar att skadan uppkommit sedan varan lämnade butiken. Den trasiga telefonen fanns kvar och jag kollade den nu noggrannare. Vi kunde konstatera att simslotten fungerade. Jag fotade med ipad (skärmen ligger mot en vit skiva och så baksidan av telefonen är nedåt. Man ser en mjuk konvexitet och att sidan slitits isär)

http://i.imgur.com/fG05THn.png

Jag påpekade att även om skadan fanns där så fanns det inga skrapmärken eller dylikt som tecken på att telefonen brutits upp. Jag krävde därför att telefonen skulle undersökas. Den skickades iväg som reparation till vanliga verkstaden som är den av Alcatel anvisade. Vid kontakt med kundtjänst bedyrade man att verkstaden gjorde en ober oende bedömning.

Efter besked om att telefonen kommit tillbaka återvände jag till butiken. Butikschefen hämtade verkstadsförsändelsen och det visade sig att telefonen reparerats under garanti. Inte ett ord om vad skadan berott på. Svullet batteri var min hypotes. Inte heller ett ord till ursäkt för det besvär, alla resor och svindyra avgifter i parkeringshus som krävts för att jag skulle få rätt. Jo jag fick 4 euro rabatt på en tekokare. Jag tackade för denna grandiosa gest...Så kan det gå när man handlar i en Citybutik där ledningen  är maximalt misstänksam mot allmänheten.

Men telefonen är trevlig och funkar bra, bl a med att visa grannceller på GSM och att navigera med Sygic.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.