1

Tråd: ipconfig /all visar flera ipadresser för ett NIC

win7 64 bit. PC1 kunde inte nå adsl-routern sedan i går kväll.  En annan dator såg jag att routern listade en annan Ipv4 adress än den som NIC visade. Advanced settings i  IPv4 properties visade tre olika ipadresser varav använts med en annan router. Nu har jag editerat ned till en adress och ipconfig /all visar denna enda adress, dock med tillägget preferred.

Hur får man bort att NIC kan ha flera adresser? Metric?

PC1 har statisk adress som ligger utanför routerns dhcp range.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

2

Sv: ipconfig /all visar flera ipadresser för ett NIC

Router listade annan ip en vad nicet visade? DHCP aktivt? Det var ingen egen 169.x adress? Preferred finns om man lägger in fler adresser på ett kort enligt bilden nedan.

http://s27.postimg.org/9nqfj3pe9/network_conf.png
http://s27.postimg.org/9nqfj3pe9/network_conf.png

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

3

Sv: ipconfig /all visar flera ipadresser för ett NIC

Den andra bilden kan jag inte se på ipad

Ja, routern visade en annan adress än vad NIC visade. Den av routern visade adressen fanns under advanced tab. Det är möjligt att adresserna under advanced tab hamnat där pga tidigare dhcp inställningar. Sedan jag rensat under advanced tab upphörde blockeringen där det inte gick att nå routern från Pc1.

Om en dator är mycket långsam med att få igång  LAN kan det finnas skäl att titta på vad som finns under advanced tab.

Frågan är om man kan undvika att flera alternativa ip adresser registreras under advanced tab?

Det är tydligen ibland önskvärt med fler adresser, t ex i en laptop som flytttas mellan olika nätverk eller ibland statiskt, ibland dhcp.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

4

Sv: ipconfig /all visar flera ipadresser för ett NIC

Jag sätter aldrig mer en 1 ip bortsett om det är en server som kanske har heartbeat eller något annan ip på samma interface. Har aldrig använt funktionen som vanlig dödlig person. Och kör man DHCP så skall det självklart vara tomt på egeninmatade adresser.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

5

Sv: ipconfig /all visar flera ipadresser för ett NIC

Hur stänger man då av fler ip funktionen under win7?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

6

Sv: ipconfig /all visar flera ipadresser för ett NIC

Troligtvis hade du en annan default gateway konfigurerad under advanced settings, troligt också att den adressen du hade låg på ett annat nät än din router.