1

Tråd: Fiberbredband

Är detta bra priser på fiberbredband ?


Har idag ett abonnemang med 10/10 för 205 kr / månad hos Bahnhof
och tycker att det går lite långsamt ibland.

De enda vettiga abonnemangsformerna är för mig 100/100 eller 250/100.

Mobilt är för mig inget alternativ:
Datatrafik förra månaden: Inkommande: 90493 MB / Utgående: 56988 MB.
Datatrafik denna månad: Inkommande: 132348 MB / Utgående: 7431 MB.

http://i.imgur.com/pTKw789.jpg

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

2

Sv: Fiberbredband

Jag payar under 129:-/månad med/för 100/100 samt tele och tv.
Är något skumavtal från 1999.

3 Senaste redigerad av nhu (2014-03-23 16:04:04)

Sv: Fiberbredband

Kampanjpriserna kan man strunta i. Det är i längden som månadspriset känns. Du bör beakta att ett fibernät är väldigt mycket stabilare och vanligen ger full fart hela tiden. Även om 100 Mbit/s är den "råa" farten och nyttohastigheten litet lägre. I vårt fibernät kommer man upp till litet på 90 Mbit/s i praktiken.  Sedan är det förstås olika inom olika nät hur snabb förbindelse de har till Internet. Ingen har full hastighet för alla tillika för det skulle bli enormt dyrt.

Är det någon anslutningsavgift också ? Om det inte är så betyder det bara att månadspriset är litet högre. Men det är fantastiskt kort uppsägningstid ! I det stora hela är priserna relativt normala. Vi har mycket lägre priser men så har vi också byggt vårt fibernät helt med egna krafter. (omkring 200 kr/mån för 100/100 Mbit/s). Ingen operatör kommer ned till det priset utan att gå på minus.

Då jag följt med prisutvecklingen i tio år så har priserna sjunkit hela tiden och hastigheterna gått upp. Så dagens priser är troligen inte fasta så värst länge. Vi har den erfarenheten att ett fibernät har mycket låga underhållskostnader så då fiberutbyggnaden är betald så går månadskostnaden ned till enbart Internettrafik (utom hos de operatörer som kör med överpris - om de har monopol).

Personligen skulle jag slå till direkt. Det är inte grisbilligt men hyfsade priser i alla fall. Tyvärr kan vi inte få fiber (än) till vårt hus i Arboga men Mälarenergi gräver på nån kilometers avstånd så det finns hopp.

4

Sv: Fiberbredband

G-man: Jag payar 129:-/månad med/för 100/100 samt tele och tv.

Hmm. Vad är det för anslutning ?

5

Sv: Fiberbredband

TP link :-)

Den 100/100 ger mig med min linux router 125/125mbit/s i full duples.
Så 'full fart'
Hastigheten verifierad med två strömmar, en upp en ned inget bredbandskollen fusk med 50strömmar....

6 Senaste redigerad av Discover (2014-03-23 16:16:27)

Sv: Fiberbredband

Någon anslutningsavgift bör det inte vara, iaf inte för mig som redan är kund.

Kollade hos Universal vad de kunde erbjuda (stadsnätet är "öppet")
och hos dem kan jag få 30/30 för 248 kr / månad och den hastigheten duger perfekt åt mig.
Dock är det konstigt att de kan erbjuda den hastigheten då stadsnätet har tagit bort den hastigheten på grund av låg efterfrågan.

Sen är ju frågan hur bra Universal är, Bahnhof är grymt stabila & de enda problem jag har haft med dem är att de bytte ut min fasta IP några ggr på några månader. Och när det varit driftavbrott så var det för att stadsnätets huvudrouter strulade, så det var ju oberoende av operatör.

http://i.imgur.com/vklYKiR.jpg

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

7

Sv: Fiberbredband

http://s28.postimg.org/48vb72cw9/tmp_Screenshot_2014_03_23_17_20_40_1584275102.jpg

Som sakt gammalt avtal, så ligger på runt 129 månad i verklig kostad med tele och tv.

0kr i anslutningskostnad för allt, ev portering av nummer tillkom tidigare.

2001ish låg jag på över 1TB/månad. Efter valet 2006 ligger jag på 100mb/månad typ :-)
Återgött till DAT band...

8 Senaste redigerad av volmar (2014-03-23 16:48:30)

Sv: Fiberbredband

@Discover har du kollat hur många IP-adresser du får nu med Banhof ?

9 Senaste redigerad av Discover (2014-03-23 17:10:24)

Sv: Fiberbredband

volmar skrev:

@Discover har du kollat hur många IP-adresser du får nu med Banhof ?

Då jag hade fast ip-adress så kunde jag bara få den adressen, men när jag tog bort fast IP så fick jag 5 st IP-adresser. Den fast IP-adressen bytte jag mot Noip.com


Jag har kopplat in en switch mellan uttaget i väggen och routern och kan på så sätt smidigt & utan avbrott koppla in saker direkt som får egen IP, brukar göra så ibland när man testar någon FTP-servermjukvara, då slipper jag avbrott på mitt nätverk & FTP-server (NAS).



Från och med 2013 går Bahnhof över till privata ip-adresser. Förändringen sker stegvis i olika stadsnät. Förändringen påverkar ett litet antal abonnenter. Driftsätter eller använder du tjänster som kräver publika ip-adresser (exempelvis ftp-servrar, webbkameror och/eller autenticeringsystem) måste du själv anmäla ditt behov till oss. Att behålla sina publika ip-adresser är kostnadsfritt.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

10

Sv: Fiberbredband

Ok, har du funderat på att köra lastbalansering (5x10 Mbit) det är ju möjligt i ditt fall med 5 adresser.

11

Sv: Fiberbredband

volmar skrev:

Ok, har du funderat på att köra lastbalansering (5x10 Mbit) det är ju möjligt i ditt fall med 5 adresser.


Tror inte det går, har för mig att de 5 adresserna delar på 10 Mbit/s.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

12

Sv: Fiberbredband

Tidigare fick man XMbit/s per IP tidigare i BBBs nät, så många gjorde LB lösningar för att kräma ut extra mbitarna. Dock tror jag att detta är fixat idag. Har 250/100 från BBB och de kostar typ 349kr. Har dessa tjänster via jacked: voip, iptv, ip.

Som fler nämner så kan peeringen vara rätt intressant mellan operatörer. Exempel: står du i valet och kvalet över Portlane eller Bahnhof så tar jag Portlane direkt då de har mycket bättre peering, bahnhof har peering genom portlane. Nu erbjuder inte portlane slutkund bredband men det är ett exempel.

Exempel vi tar telia international carrier internaktiva karta över deras nät:
http://www.teliasoneraicmap.com/

Grafer över ISPernas anslutning vid NetNod.
http://www.netnod.se/ix-stats/14all_ix-load-public.pl

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

13

Sv: Fiberbredband

Discover skrev:
volmar skrev:

Ok, har du funderat på att köra lastbalansering (5x10 Mbit) det är ju möjligt i ditt fall med 5 adresser.


Tror inte det går, har för mig att de 5 adresserna delar på 10 Mbit/s.

Hmm, har en kompis som är bhofkund och vet att han kör 5x100 Mbit lb. just nu.

14 Senaste redigerad av Discover (2014-03-27 11:44:29)

Sv: Fiberbredband

Nu har jag köpt ny router iaf, det blev en ASUS RT-N56U som får ersätta min D-Link DIR-600 med DD-WRT.

D-Linken är grymt stabil, men den är för långsam då den inte har stöd för gigabit.

Asus:en var riktigt trevlig så den kommer jag att behålla originalmjukvaran i.


Hastigheten jag tänker beställa från Bahnhof är 250/100 för 379 kr i månaden,
då det skiljer så pass lite mellan 250/100 & 100/100 (15 kr).


Och nu ikväll så började NAS:en strula, jag kunde logga in och komma åt allt innehåll på diskarna,
men jag kunde inte logga in på Admin sidan.


Så det blev en ny NAS:

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kr … 13j-p94708

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.