51

Sv: Mobilt kontantkorts bredband och dess nackdelar ur säkerhetssynpunkt

en annan sak är att denne förövare försökte ta ut fordonshandlingarna på ett av mina fordon... den ena delen kommer naturligtvis i brevlådan(lätt att fiska upp) men andra som rek brev som tur är..annars hade nog bilen varit borta) om  hade det  det varit reggtvång i detta fall hade det varit lätt.. inget med bankerna att göra.. men den rent ekonomiska förlusten ska banken stå för kan tyckas men allt annat skit måste försvåras på annat sätt...
vi måste naturligtvis ha koder och andra säkerhets lösningar i flera led för att försvåra dessa illgärningar.

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

52

Sv: Mobilt kontantkorts bredband och dess nackdelar ur säkerhetssynpunkt

Jag saknar alls inte adress i Sverige. Tvärtom äger jag en fastighet där (Skatteverket var snabbt med på noterna ...). Så det är inget annat är ren jävelskap att krångla om folkbokföringen. Sedan har jag mina kontantkort registrerade i Tre men det går inte för alla operatörer. Och där vi har vårt hus byter man inte operatör för det är bara en som fungerar.

Personnummerstortyren är nånting som man borde avskaffa helt. Nu har jag svenskt ID-kort men det var för jävligt före det. Varje gång jag skulle hämta ut ett paket från Schenker så höll gubben i paketpunkten på att få slag eftersom systemet inte godkände vare sig körkort eller EU-pass.

Bankkoderna fungerar däremot riktigt bra så varför inte använda dem också i alla beställningar ? Så gör PayPal. Då jag betalar med VISA så måste jag använda bankens koder.

53 Senaste redigerad av Jonny (2014-03-20 15:35:45)

Sv: Mobilt kontantkorts bredband och dess nackdelar ur säkerhetssynpunkt

men eupass inplastat ska väl gälla som id likaså körtkort(svensk) eller va det finsk körkort kanske?
o varför reggade kontantkort om du nu är i mot det? att det kanske inte går hos en del operatörer i dagsläges spelar ingen roll bara ställa det kravet från den myndighet som det faller under... "fixa så det går att registrerat era kort eller ta bort dom"

fast en sak är idiotsäkert.... inget vi kan ändra på i detta forum wink

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

54

Sv: Mobilt kontantkorts bredband och dess nackdelar ur säkerhetssynpunkt

Tja, om du kollar de officiella reglerna så gäller inte något annat än svenskt ID-kort hos bankerna. Vissa andra myndigheter och företag har samma politik. Jag fick en gång höra att svenskt pass inte heller gäller men det tror jag var ett missförstånd. Jag har inget emot det men nån sorts sunt förnuft behövs det i alla fall. Då det gäller stora penningsummor så behövs det absolut ordentlig identifiering men absolut inte då man köper en tidning för 10 kronor.

Jag är inte emot registrering av kontantkort av princip utan av praktiska skäl. Registrering har ingen betydelse då det gäller stöld av identitet eftersom det går så lätt att använda nätet andra vägar. Det är bara att sätta sej i en bil och köra tills man hittar en öppen WLAN - och det går fort. Så nyttan är noll medan besväret blir stort för alla som skall använda kontantkort. I praktiken skulle en utlänning inte kunna använda kontantkort alls i Sverige.

55

Sv: Mobilt kontantkorts bredband och dess nackdelar ur säkerhetssynpunkt

Jag provade att byta ägare på fordon utan fordonshandlingen, via trafikvääärken app, skapqde egen qr bild (relativt enkelt) och appen scannade den - vipps klart.
Nu skulle den bilen skrotas så kunde inte låtabli att prova :-)

Om jag skulle göra samma sak med en liknande bil, avställd, oskattad, oförsäkrad så skulle den stackars faaan som fick den skriven på sig få seriösa problem, då det skulle dimpain trängserskatt, pböter, skatteräkning, trafikförsäkringsföreningens 300:-/dag räkning osv.

Myndigheternas appar är .....

56

Sv: Mobilt kontantkorts bredband och dess nackdelar ur säkerhetssynpunkt

Just det. En fungerande identifiering som är säker skulle minsann behövas.

57

Sv: Mobilt kontantkorts bredband och dess nackdelar ur säkerhetssynpunkt

Den appen behöver inget ID av köpare eller säljare, bara 'några skrivna datum samt bil id inmatat' upgifter som är lika enkelt att hitta som csv på v¡sa tex.

58 Senaste redigerad av Jonny (2014-03-20 19:13:01)

Sv: Mobilt kontantkorts bredband och dess nackdelar ur säkerhetssynpunkt

[quote=
Om jag skulle göra samma sak med en liknande bil, avställd, oskattad, oförsäkrad så skulle den stackars faaan som fick den skriven på sig få seriösa problem, då det skulle dimpain trängserskatt, pböter, skatteräkning, trafikförsäkringsföreningens 300:-/dag räkning osv.

quote]


Har varit där med då jag blev ägare till en avställd skrotbil som stockholms stad bärgade bort och skickade bärgningskostnaderna till mig i form av räkning... sedan tillkom dagshyra från uppställningsplatsen där dom ställt det på (om jag minns rätt) 150:-/dag.... sedan ville transportstyrelsen ha obetalda skatter...både dieselvägskatt
så been there done that wink

som tur är så kostar det bara  ca 1500:- i anmälningsavgift hos transportstyrelsen för att importera 1 st 4 hjuling från Turkiet
(Och jag som ens aldrig varit i Turkiet tyväärr wink )

skrämmande att man via en app kan bli av eller åtminstone få ett rent h-e med att få tillbaka bilen... om man hittar den det vill säga.

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )