1

Tråd: Mobilt kontantkorts bredband och dess nackdelar ur säkerhetssynpunkt

Ja om nu detta är rätt eller ej men det handlar om mobila bredband kontantkort och surf och säkerhet.

Är själv drabbad av identitets stöld av personnummer på internet dvs kapad identitet.
varför då i detta forum kan man tänka ? nja... dom gånger våran familj blivit drabbad +55 polisanmälningar så används kontantkort mobil eller mobilt bredband kontantkort och sufar och beställer ock köper saker på internet.

så polisen har svåra problem med att spåra men inte omöjligt
vi är en växande skara vad jag sett + 128.000 fall av nät bedrägeri 2012 .

detta gissel med oregistrerade kontantkort med surf och telefoner borde få ett slut snarast och vara registrerings pliktiga liksom vanliga kontantkort och sms biljett... ska du betala med mobilen så måste kortet vara registrerat, åtminstone i Upplandsregionen.

är ju inget konstig med detta då allt vi nästan har är registreringspliktigt.

tror inte någon gör bedrägeri om man sitter på adsl eller fiber med en leverantör för spårning blir ju direkt lätt.

vad jag förstått så är det ej heller i dagsläget brottsligt att handla med annans identitet på nätet.... hur är det möjligt kan man undra.

har skapat en Facebook grupp för oss som är drabbade så lite reklam för den då.
https://www.facebook.com/groups/254091748103558/

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

2

Sv: Mobilt kontantkorts bredband och dess nackdelar ur säkerhetssynpunkt

Konstigt att inte kräva registrering när det krävs vid köp av en teveapparat. Då den måste registreras hos diktatur.svt.se faktureringsbolaget. Internetanslutning licenspliktigt enligt svt's lakejer och politiker.

Man får saluförbud om inte registrerar, samma borde gälla för nätanslutning tillsdes att svt skapa inloggning på dess webbsida, tänk om alla andra bolag skulle få tvångsfakturera på samma vis, tex dagstidningar - alla måste betala för alla tidningar då alla har en postlåda/internetanslutning.

Kapningsproblemen är resultatet av kompetensbrist från myndigheterna, det gäller samtliga och det har pågått i över 30år utan åtgärd, för det var busenkelt redan innan internet.
Går ej heller att spärra / stoppa det, tom privatiserade postombuden lämnar ut rek brev till fel addresat utan att reagera.

Kommer inte bli bättre innan några större politiker drabbas.

3

Sv: Mobilt kontantkorts bredband och dess nackdelar ur säkerhetssynpunkt

tyvärr har du nog rätt @G-man , politikern måste själv bli kapad innan har får eld i baken..

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

4 Senaste redigerad av Jonny (2014-03-18 15:42:25)

Sv: Mobilt kontantkorts bredband och dess nackdelar ur säkerhetssynpunkt

ska publicera ett skrämmande exempel på Facebook sidan hur lätt det är för någon att komma över en kredit från Ikea och hur skrämmande dåligt dom hanterar det

ett test jag gjorde för att se hur dom gör mot oss kunder för det är inte helt sällan ens identitet stöld börjar med att någon tömmer din brevlåda för at sedan använda sig av oregistrerat kontantkort

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

5

Sv: Mobilt kontantkorts bredband och dess nackdelar ur säkerhetssynpunkt

Men, problemet ligger väl inte i oregistrerade kontantkort?

Problemet ligger i att företagen (säljarna) och kreditkortsföretagen inte tar tillräckligt seriöst på att säkerställa att köparen(mottagaren av varan/tjänsten) också är bemyndigad betalare/av betalaren att beställa varan/tjänsten.

Om jag nu skulle vilja köpa en lös-vagina via mitt (oregistrerade) kontant kort och betala det med ett pre-paid (oregistrerat) kreditkort, varför ska jag inte kunna det?

Om jag däremot köper nåt via ett vanligt kredit/betalkort så kunde man ju önska sig att

  • en förfrågan om köp skickas från kreditkortsföretaget till banken som hanterar kontot

  • detta meddelande skickas vidare till det tel.nr som står registrerat på kontot

  • du får ett meddelande som du svarar på via engångslösen som du får på bankens hemsida

  • detta meddelande skickas till säljaren

  • som måste skicka det till kreditkortsföretaget

  • som verifierar med banken att koden är riktig

Nånting i den stilen

1mil söder Gnesta.
Teracom Air2Fibre, Bredband2

6 Senaste redigerad av Jonny (2014-03-18 17:22:36)

Sv: Mobilt kontantkorts bredband och dess nackdelar ur säkerhetssynpunkt

oregistrerade kontantkort  för surf är en del av problemet inte lösningen...
i mitt fall så hade förövaren inte gjort internetköpen från sin dator om abonnemanget varit registreringspliktigt för är det så då finns det med en användare bakom IP-numret.

i mina fall vet ju inte säljarna vem köparen är... dom bara levererar en beställning på en vara.

förstår inte riktigt vad du menar med prepaid ? visst om du vill köpa en lös vagina åt dig själv = inga problem.
problemen startar om du vill köpa din en lösvagina till dig i mitt namn och att jag ska betala för den.... det är där du har problemet... för du skulle inte köpa den via internet i mitt namn om du har ett registrerat internet abonnemang med dig som mottagare på räkningen eller hur ? för då kan säljföretaget lämna ut tiden och ip numret och tidpunkt då köpet gjort som sedan lämnas till polis som kommer och knackar på dörren

sedan köps det grejor utan direkt betalning dvs mot postförskott  och i många fall kommer räkning efter själva köpet/beställningen... då är det för sent då problemen redan startat

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

7

Sv: Mobilt kontantkorts bredband och dess nackdelar ur säkerhetssynpunkt

Finns kod/dosa lösning som är så säker den kan bli, fler steg behövs ej.

På 80/90 talet gick det att handla med enbart kortets nummer, inget leg behövdes, sedan adderades den tydligt skrivna csv - ok två siffer kombos som är tydliga på kortet räcker för köp...
= säkerhet är placerad i /dev/NULL

Det humoristiska i kråksången är att det fortfarande går att handla på 'slip' med korten, tom med digitala läsare... :-) 
Är man rolig, så kan man handla gratis i vissa läsare medelst en 'habrovink' så blir köpet godkänt, men debiteras alldrig på kortet - fann detta när jag ur ren tristess satt och lekte med läsaren då jag bugglusade programvaran.

Att bolag skickar/skapar kort med osäkra metoder, tex kundkortsliknande kort är rent krasst uselt, men bolagen som gör det har inga problem, då det är andra 'icke kunder' som drabbas. För möjligheten till snabb sale är viktigare, varför cash är kung som betalning på det viset.

Här är en tjänst som inte funkar i praktiken om inte ALLA använder den : https://www.esparr.se/

Som fulåtgärd,
Polisanmäl samt skicka kopia till bankinspektionen och rikstan, ALLA de företag och banker som lämnarut kort och krediter osäkert, det inkluderar POSTOMBUDEN som lämnar ut det.
När dom tröttnar på alla anmälningar så _kanske_ det åtgärdas.

8 Senaste redigerad av Jonny (2014-03-18 17:51:24)

Sv: Mobilt kontantkorts bredband och dess nackdelar ur säkerhetssynpunkt

Jo då G-man... dosan funkar nog om köpet sker i affären.... men från internet... ja då går det inte...
håller med om att det är för lätt att genomföra köp även om man inte har kod eller dosa för det är ju bara att lämna fram ID-kortet istället så scannar kassörskan det istället för koden för ID-kortet är ju förfalska det med.
i mitt fall kan jag bevisa att du inte behöver något id kort eller något för att blåsa mig på 30.000:- bara du kommer över brevet i brevlådan..... du behöver bara skapa ett tillfälligt konto så du får ut pengarna... som görs med fejk ID eller skickar över sjön till annat land.

Många kapade personer så har man vittjat brevlåda eller dyligt för personnumret är det första dom behöver.
sedan går det att beställa vad som helst på nätet... det går med att beställa id handlingar på nätet som är så bra gjorda att knappt polis kan se att det fejkats.  ja då hjälper det  naturligtvis det inte om man har registrerade kontantkort eller ej men det är alldeles för lätt då det går att surfa nästan anonymt om man nu är ute i gråzonen för att jävlas med folk eller försöka blåsa folk

är redan spärrad men det roliga är att du kan inte spärra dig innan brottet skett wink hos UC sedan går det.
ställer dock till det lite för den som drabbas

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

9 Senaste redigerad av idgforum (2014-03-18 17:36:02)

Sv: Mobilt kontantkorts bredband och dess nackdelar ur säkerhetssynpunkt

Säger bara: Fy fan.

En sak till:

När pappa dog flyttade det in en karl i mammas lägenhet. Problemet var att hon inte visste om det själv innan kravbrev började komma. Polisanmäld denna person, från ett icke skidåkande land, och nu verkar det vara lugnt.

10

Sv: Mobilt kontantkorts bredband och dess nackdelar ur säkerhetssynpunkt

idgforum skrev:

Säger bara: Fy fan.

En sak till:

När pappa dog flyttade det in en karl i mammas lägenhet. Problemet var att hon inte visste om det själv innan kravbrev började komma. Polisanmäld denna person, från ett icke skidåkande land, och nu verkar det vara lugnt.

nja det är ju inte bara själva brottet i sig utan all den tid (heltidsjobb) som det går åt för att sitta i telefon till säljarna, polisens 11414 och besök , bestridande , skickade kopior , osv , osv

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

11

Sv: Mobilt kontantkorts bredband och dess nackdelar ur säkerhetssynpunkt

I mina bedrägerifall ( och vad allt det nu är för olika benämningar som polisen använder  som rubricering) så har jag inte blivit betalningsskyldig ännu för något utan det verkar mest vara för att jävlas... nog så påfrestande

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

12

Sv: Mobilt kontantkorts bredband och dess nackdelar ur säkerhetssynpunkt

Dom som gör det går över havet för vatten, vad jag menar är att det går att fåut kulor utan id-kort och liknande. Dvs säkerheten är usel.
Det är många grundläggande brister i betalsystemet, och det finns inget intresse att åtgärda det heller så länge det rullar på för bankerna. Efter att sett hur banker hanterar pengar så blir man mörkrädd, ta tex dagskasse skandalen och hur dålig koll det är bara där, aplicera det över hela banksektorn 4 the scope.

Sedan ligger myndigheterna som sköter våra identiteter ljusår efter bankerna. Samt många företag hanterar persiondata helt förkastligt, enl pul är det tydligen ok också bara företaget har femtiosidor finstilt som skall godkännas så kan företagen hantera uppgifterna som hiphap efter eget bevyr för du har godtjänt det...

13

Sv: Mobilt kontantkorts bredband och dess nackdelar ur säkerhetssynpunkt

Ett krav på att registrera kontantkort löser väl inte problemet. De som vill surfa anonymt kan enkelt hitta andra vägar. Det är bara att gå ner till närmaste MacDonalds eller annat fik som erbjuder gratis wifi...

14 Senaste redigerad av Jonny (2014-03-18 18:56:05)

Sv: Mobilt kontantkorts bredband och dess nackdelar ur säkerhetssynpunkt

Sant @G-man... ska visa hur man hanterar familykorten

@Svenix... nej det löser ej problemet men försvårar det mycket.... för att sitta på Macdonalds ökar risken att någon ser dig... varför ökar internet brotten lavinartat? det är helt enkelt för lätta att sitta hemma å hitta på skit för folk.

sedan måste det hela tiden täppas till  då det blir gråzoner för dessa kriminella

sedan om man sitter på Mc och gör något så är ditt kort i telefonen reggat så går det att hitta dig för polisen

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

15 Senaste redigerad av Jonny (2014-03-18 19:55:54)

Sv: Mobilt kontantkorts bredband och dess nackdelar ur säkerhetssynpunkt

eller har jag missat något men har aldrig sett att Macdonalds har gratis surfdatorer på sina ställen. eller har dom det?
om man nu skulle ha det så borde det i så fall vara så att dom eller surfhaket tar leg eller dyligt på dom som ska surfa. visserligen så blir det ett fasligt kontrollerande men har du inget lik i garderoben så har du heller inget att dölja. man måste stävja all form av brottslighet även om det innebär lite skärning i den personliga integriteten. det får vi ta för skadorna för dom som drabbas är mycket värre... fast min personliga uppfattning smile

en förklaring jag fått från polisen, är att det är sällan det går att spåra dessa oreggade kontantkort

uppd:

tillägas bör med för att klargöra det  så alla vet, är att det IP-nummer som man har och vem som har abonnemanget och använt det speciella IP-numret  vid en speciell tid är ej allmän info och går ej att få ut från operatörerna av allmänheten. Dom ända som kan göra det är polis.

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

16 Senaste redigerad av svenix (2014-03-18 20:41:50)

Sv: Mobilt kontantkorts bredband och dess nackdelar ur säkerhetssynpunkt

MacDonalds m.fl. har inga gratis surfdatorer, jag skrev gratis WIFI...

Alltså, du sitter med din egen dator/surfplatta/smartphone och surfar via deras gratis trådlösa nätverk som de tillhandahåller för kundernas bekvämlighet.

17

Sv: Mobilt kontantkorts bredband och dess nackdelar ur säkerhetssynpunkt

Och jag är hårt emot den typ av registrering som krävs för att man skall kunna betala 10 kronor för en tidning på nätet. Det var förr enkelt att köpa lösnummer men nu är det rena rama helvetet. Wywallet har fullständigt vansinniga krav på registreringsbyråkratin TROTS att jag har svenskt personnummer (men inte är folkbokförd i Sverige).

Det är ingen skillnad om man använder kontantkort eller något annat system för bedrägerierna. Det allra enklaste är att använda sej av alla oskyddade WLAN-burkar som det finns massor av överallt. Jag körde en gång omkring i Stockholm och kollade läget och det var hur lätt som helst att hitta WLAN som var helt okrypterade.

Så ABSOLUT INTE någon registrering av kontantkort. Inget blir bättre av det - bara sämre.

18

Sv: Mobilt kontantkorts bredband och dess nackdelar ur säkerhetssynpunkt

Oreggade kort eller reggade spelar nada roll i totalen då en vanlig billig router/mobil har möjlighet till VPN, och det finns flera vpn tjänster att tunnla genom i flera steg om så vill (avsedda för poppis saker som torrents för att unkomma upptäckt) tex via kina :-)  tracea det...
Eller något öppet wifi... osv.
Problemet måste tas från andra hållet, internet går ej att litapå . Slut
Banker och liknande måste bygga sina system efter det, sluta skapa/godkänna lån/avbetalning på plats i butik, sluta skicka aktiva kort och koder via vanlig post, enligt postens webbsida ska man alldrig skicka värdesaker med brev - men detta gör tex banker - WTF !
Alla dessa saker tillsammans är vad som skapar problemet, då det sakpar (medvetna?) bakvägar genom 'säkerhetslösningarna'.

19

Sv: Mobilt kontantkorts bredband och dess nackdelar ur säkerhetssynpunkt

Säkerheten på nätet måste radikalt förbättras. Det kommer väl småningom säker identifiering och då är det slut med de enkla bedrägerierna. Nordea har ganska bra system med en skild dosa som man måste knappa in koderna på och får sedan returkoder. Litet arbetsamt men jag gör gärna litet extra arbete för att mina pengar skall vara säkra.

Lösenord är ett vansinnigt sätt att sköta identifieringen på. Senast i kväll såg jag en bärbar maskin med lösenordet nedskrivet på en limlapp på datorn ...

Problemet med identifiering är närmast att få till stånd en standard som alla använder. Nu finns det massor av olika system ...

20

Sv: Mobilt kontantkorts bredband och dess nackdelar ur säkerhetssynpunkt

2 faktor lär vi se mer och mer av men lösningars idag är rätt komplicerade att integrera och ofta kostsamma.
Har tidigare jobbat på myndighet och varit med i utrullning av smartakortlösning vilket då kräver kortet och en vanlig pinkod. Certifikat finns på kortet för maskininloggning men skalskyddet var enbart kort=kortnummer "mifair/rfid serienr" plus pinkod och dvs inget certifikat eller revokeringslistor. Finns väll säkert någon form av säkerhet i myfair också som jag inte har koll på. RSA dosor eller internetbankerna dosor är inte helt gratis heller.

Min ryska släkting var här för 5år sedan och jag blev fascinerad av att han fick sms direkt efter han drog sitt visa kort. Simpel lösning för att hålla koll på sina transaktioner och om någon annan drar kortet, men det är inget jag sett i Sverige.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

21 Senaste redigerad av Jonny (2014-03-19 08:34:42)

Sv: Mobilt kontantkorts bredband och dess nackdelar ur säkerhetssynpunkt

oookeyyy. ska som brottsoffer försöka försvara min uppfattning. knepigt men det är så här att har ni inte fått er identitet kapad så vet ni INTE vad det innebär ...tror mig... det är ju egentligen inget konstigt.... har aldrig sagt heller att det skulle lösa internet bedrägerierna men försvåra dom .... ni måste ju skriva under när ni köper något eller lånar pengar eller vad ni nu tecknar för saker så vad är egentligen problemet.? är det någon som tror att ni skulle få nyttja bankens tjänster utan att regga er där ? skulle inte tro det

@Svenix.
fattade dig inte igår..var nog trött i mössan i går. hur som helst om vi tar Då Mcdonalds.  > o du går in där så är du redan övervakad via cams... inget konstigt med det... om du bara betalar din burgare så är det ju inga problem eller hur.... smiter du  eller slår kassörska på käften = problem

om du nu "lånar" deras wifi för att beställa något på en site i någon annans namn om än med ett internt IP så är sannolikheten stor att du torskar för klockslaget när beställningen är gjord finns hos företaget samt det ip som McDonalds hade vid det tillfället. När McDonalds stället är identifierat via dom uppgifterna så går man till tidpunkten och kontrollerar kamerorna för att begränsa ner till ett antal personer. För det är inte bara via IP som polis kan identifiera utan även via Mac-adress och imei- nummer bland annat som jag fått utan polis i ärendet så det går att ringa in den personen med ( skulle tro att det finns andra alternativ med som han inte sa till mig). är dessutom kortet registrerat så.

@nhu
Förstår din inställning men den beror på att du inte är drabbad....du kommer att ändra inställning den dagen du är i min sits.... tro mig smile Det är ju ingen  som kan få reda på det utom polisen och i brottsligt syfte...  utsätter man inte folk för skit så är det inga problem och man behöver heller ej vara rädd eller oroligt... rent mjöl i påsen du vet wink
nu vet jag inget om Wallet men förstår dom fullt ut.... dom vill väl minska risken att du blåser dom på pengar helt enkelt...inget konstigt med det tycker jag. Problemet är ju inte om du köper din tidning över nätet till dig... problemet är ju om du köper den i din grannes namn och han får tidningsräkningen... problemen börjar då för din granne.... låt oss säga att du skulle göra det så ska du ha ditt straff ...thats it. eller om någon gör samma sak mot dig. utsätter man folk för skit så ska man själv ha skit...inget konstigt med det. är ditt kort reggat och beställning är gjord från det kortet så får du som abonnent ta det ansvaret. olåsta nätverk... visst det är ju med upp till folk att skydda sina nät.... men om du nu lyckats surfa via någon annans nätverk och gör brottsliga handlingar så går det om den grannes internet abonnemang är registrerat att få reda på vems nät som använts... sedan kan polisen kontrollera utrustning och dyligt för att se om det är någon utrustning inom det nätverket som har använts eller ej. är det inte det så går det att få fram att dom är oskyldiga och att deras när är öppet=lås det. Det går fortfarande att spåra via dom andra nummeren... sedan lättare om kortet är reggat hos operatören.
skulle det bli sämre av att kontantkort är reggade? lost me there.
för som sagt även sms biljett system kräver reggade kontantkort för att du som nyttjare ska kunna använda det. Inget konstigt med det.

@G-man
Visst VPN är ju ganska säker men ej idiotsäkert då det läcker IP-nummer i vissa fall enligt polis... visst det försvårar men ändå. Sedan har vi det här med Macadresser och Imei nummer osv. Polisen/internetspanaren  som jag kontakt med säger att det finns andra vägar att gå, men nämnde dessa till mig. Skulle tro det finns flera vägar med det kan dom inte säga till mig naturligtvis. Spanaren nämnde att det finns mycket information om den som surfar i dom master man är uppkopplad men det kostar pengar att tömma masterna på den infon... men den finns där och är tidskrävande och resurskrävande med.  det prioteras naturligtvis hos polis om vilka fall man ska ta tag i så att vi har + 55 ärenden spelar nog en roll då jag till och med fått direktnummer till spanare ,utredningsledare. Att internet ej går att lita på är föga hjälp för dom som drabbas för det är ju andra som begår brott mot i detta fall mig så att jag vet det hjälper inte mig eller hur.. sedan är det så att att baknernas system och hur dom hanterar det är åt h-e i vissa fall...säkert ingen tvist om det men det är inte alltid bankerna är involverade i själva brottet alla gånger då det köps från företag i andra länder och deras siter i andras namn.... har man då ett reggat kort eller abonnemang så är det betydligt lättare att hitta den som gjort det...
säger igen att det inte löser internet bedrägerierna MEN försvårar för brottslingen och underlättar för polis att hitta den som gjort det.
men det är konstigt i detta land.... man får inte sätt upp en kamera på din bilparkering om du har skadegörelse eller återkommande inbrott för att skydda din egendom...för det är ju risk att gamla Agda hamnar på bilderna och det kan ge henne psykiska störningar då hennes integritet har blivit krängt. hittar du en tjuv i din bil och spöar skiten ur han så kan du åka dit för det.. lika så om du springer på en tjuv i ditt hem och tjuven har blåmärken då polisen kommer så kan du åka dit för att han använt för mycket våld. det är ett knepigt land vi lever i : wink

Det här med aktiva kort.. ja bankerna följer inte den rekommendation som finns... man undrar varför. ej heller kommer det i rekommenderat brev men skulle tro att det betyder en ökad kostnad för banken att skicka det så... så förklaringen är nog pengar naturligtvis. fast värst är nog Ikea family korten från Ikea(har en standard kredit på 20.000:- om jag inte missminner mig)
DÄR SKICKAS INTERNETKODEN I SAMMA KUVERT SOM SJÄLVA KORTET I VANLIGT BREV MED INLOGGNING
på inloggningssidan kan man sedan bla be att få en kreditutbetalning(på hela kortets kreditbeloppp) till annat konto som man själv skriver i. vidare finns där en blankett där man kan skriva i och intyga att man är den man är :hupp kanonbra för den som har mitt personnummer och fiskat upp brevet i min brevlåda.... kommer att lägga ut bilder på Facebook sida så ni kan se hur det ser ut.

Har ni själva detta kort med kredit på så kolla.... inloggnings siten kommer ni åt genom att googla på "Ikeafamily mitt konto"

nej jag anser allt jämt att registrering inte är en lösning men ett nödvändigt sätt för att försvåra för dessa individer... sedan förstår jag med att det inte går kanske att skydda sig 100% men vi ska inte göra det lätt heller

http://forumbilder.se/DC713/inloggning-1.jpg

http://forumbilder.se/DC713/inloggning-2.jpg

förutsättning: förövaren har mitt personnummer*

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

22

Sv: Mobilt kontantkorts bredband och dess nackdelar ur säkerhetssynpunkt

kontrollera om ni vill på

https://www.facebook.com/groups/254091748103558/

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

23

Sv: Mobilt kontantkorts bredband och dess nackdelar ur säkerhetssynpunkt

Jonny, det är sant de du säger att man inte kan fantisera sig hur det är, plötsligt få hem massa kravbrev från saker man inte känner igen. Har fått mitt mastercard kortnr stulet någon gång där de gjorde transaktioner på annan kontinent vilket är lättare att bevisa att det inte är en själv om någon beställer saker hem till ens brevlåda, krävs bara en girig brevbärare för att skuldsätta en hel kommun. smile

Har blivit lurad via nätet där personen på andra sidan använt sig av annan persons uppgifter, och när jag kontaktade den riktiga personen så kan man första att han blev förvånad. Gjorde en del egen efterforskning för att hitta personen och lämnade över all info till polisen efter, kan tyckas att polisen torde ha lätt att spåra saker som beställs i andras namn etc men de har varken tid eller pengar för att jaga sånt tråkigt nog, därav luskade jag fram så mycket jag kunde och lämnade över så blev ärendet avklarat snabbt, vilket troligen hade blivit nerlagt om jag inte gräft själv. Fick samtal från förövaren som bad som ursäkt och han var mindreårig så polisen ville inte smuttsa ner pojken i onödan så fick tillbaka pengar för den fiktiva produkten han ej hade "r/c bil", telefonsamtal från han, mamman och polisen.

Men finns stor flavör av bedrägerier, vissa kanske är för att fixa pengar för nått online casino spelmissbruk medens vissa andra är systematiska maffia liknande bedrägerier likt kort skimming vid bankomater/bensinmackar.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

24

Sv: Mobilt kontantkorts bredband och dess nackdelar ur säkerhetssynpunkt

jo @Andreas det är därför jag anser att kunna surfa via oreggade kontantkort inte ska kunna vara möjligt.

bra att det ordnade upp sig för dig. i mitt fall har det inte kommit så långt ännu.
Vad anser du om Ikea Family korten då ?

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

25

Sv: Mobilt kontantkorts bredband och dess nackdelar ur säkerhetssynpunkt

Jonny skrev:

jo @Andreas det är därför jag anser att kunna surfa via oreggade kontantkort inte ska kunna vara möjligt.

bra att det ordnade upp sig för dig. i mitt fall har det inte kommit så långt ännu.
Vad anser du om Ikea Family korten då ?

Men om vi ska uppfylla detta argument så innebär det att vi måste förbjuda publika öppna wifi-nätverk?