26 Senaste redigerad av Jonny (2014-03-19 09:59:04)

Sv: Mobilt kontantkorts bredband och dess nackdelar ur säkerhetssynpunkt

anser det inte @Andy... men det ska vara ett registrerat kort i telefon så att det går att få tag i dig lättare om du är ute för att göra något olagligt.... gör du inget .. så är det inte heller något problem

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

27

Sv: Mobilt kontantkorts bredband och dess nackdelar ur säkerhetssynpunkt

Ikea är ett sh företag, och varigt så läänge,
Tom vissa fackförbund skickar ut kreditkort på liknande vis - uselt.

Om det inte gick att köpa saker via nätet med tex kort utan dubbelverifiering, så skulle mycket ej vara möjligt/lika lätt, men när det tom går att handla på korten UTAN koden, utan att det finns medel på kortet är det uselt.

Vad jag menar, reg av kontantkort inte löser problemet, dvs att det inte ska gå att göra det från start - dvs att fåut kort i andras namn -
Säkerheten måste byggas från andra hållet, inte bero på reggade kort, för blir det reggkrav så kommer det blir med dessa kort som med bil-bulvaner för tex parkeringsböter och trängselskatt osv.
Enda lösningen för att det inte ska uppstå från början är att bankernas/kreditbolagens säkerhet måste höjas betydligt.
Snabbaste lösningen är att justera lagen lite, om någon lyckas med det du drabbats av så får bolaget betala den drabbade 10,100,1000 gånger så mycket ersättning för sveda/värk då kommer tex ikea åtgärda det pronto ! Och problemet skulle snabbt försvinna då det är ekonomiskt motiverat.

Därför anser jag problemet skulle flyttas från den drabbade och polis till företaget som faktiskt skapade det. Vi kan inte inneha 20'000 poliser som utreder ikea'as osäkra krediter, den gul-blåa röran får dom stå för och betala de drabbade. Finns ingen anledning att ens utreda det då om inte ikea tex betalar det ur egen ficka.
Då kommer problemet att försvinna, enligt enkel marknadsekonomi.

Som side note, chip-lösningen i bank dosorna går att komma runt. Det bevisades tex av div blackhat för flera år sedan, finns tom en mjukvarubaserad emulator skapad av 'nerladdad' kod från chipet.
Chipet gick att köpa i kina, där dosorna tillverkas - ännu en säkerhetsbrist, bankerna tillverkar där det är billigast för dagen... :-) detta genomsyrar systemet.

Att Du blivit drabbad ÄR skit,
Hängut företagen som gör detta möjligt.

28

Sv: Mobilt kontantkorts bredband och dess nackdelar ur säkerhetssynpunkt

Kontantkort måste köpas me ID i många länder, bl a Italien, för terroristkoll. Samma i Spanien och Frankrike. Men möjligheten att leta upp bedragare med hjälp av registrerade kontantkort torde vara liten. Det är ju väldigt enkelt attt ha en vpn tjänst som G-man påpekade. 

nhu nämnde att en rysk bekant fick SMS så fort kreditkortet används. Detta system används av spanska banker också. Var själv med när min svenske bekant i Marbella tog ut pengar från automat med sitt kreditkort från spansk bank där han har konto (vilket kräver en fast adress men ej folkbokföring). SMS om uttaget kom inom tio sekunder. Samma sak när kortet användes på restaurang. Efter ett SMS om skumt uttag kan man spärra kortet mycket snabbt och i och med den korta tidsfristen kan banken möjligen även spärra transaktionen.

Lite googlande på credit card + sms visar att flera banker erbjuder denna tjänst. Ibland med beloppströskel, ibland ej. Många med stora belopp på banken skulle gladeligen betala för denna extra säkerhet.

Däremot är jag osäker på om SMS-alert fungerar vid internetköp. Det borde det kunna göra om banken vill. Nordea.fi har tjänsten för Visa kort. Där kan man t o m via SMS godkänna eller förkasta en transaktion. Proaktivt. bra.

http://www.nordea.fi/Personal+customers … 10-04-2013

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

29 Senaste redigerad av Jonny (2014-03-19 10:41:04)

Sv: Mobilt kontantkorts bredband och dess nackdelar ur säkerhetssynpunkt

@G-man
: ) funderar på att skicka det vidare..

har du sett bilderna hur det ser ut?
kan i och för sig publicera det är om det anses okey

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

30 Senaste redigerad av Jonny (2014-03-19 10:57:09)

Sv: Mobilt kontantkorts bredband och dess nackdelar ur säkerhetssynpunkt

@jonasolof
nja enligt dom poliser jag har att göra med skulle det vara ganska stor skillnad då det finns ett namn på det IP där ifrån brottet ska ha skett...(gällande kontantkort då vilket alla mina brott har utförts från  nästan) vilket underlättar enligt uppgift. är nog benägen att hålla med dom för gisslet är just det att spåra IP är inte så svårt enligt dom... men man vet i regel inte vem som hade ip,s för kortet är ej registreringspliktigt.

så funkar det i dom länder du nämner så varför inte här.
Nu är jag ju drabbad så naturligtvis har jag fått en annan insikt i detta och hur lätt det är när man kan surfa så här anonymt lätt. men det är nästan så att förövaren är mer skyddad än offret kan tyckas.

folk har en tendens att inte uppföra sig då man tror att man är osynlig som bekant..... tyvärr ligger väl i människans natur kanske.. vad vet jag
vet bara att där det är problem med diverse saker och tex kameror kommer upp så brukar det bli bättre.. så lite övervakning behövs för allas vår säkerhet.

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

31

Sv: Mobilt kontantkorts bredband och dess nackdelar ur säkerhetssynpunkt

@Jonny

Om du nu driver detta så finns det anledning att plädera för SMS vid transaktioner också, antingen den SMS efteråt som i bl a Spanien eller godkännande/avslag som Nordea i Finland.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

32

Sv: Mobilt kontantkorts bredband och dess nackdelar ur säkerhetssynpunkt

låter som en bra säkerhesåtgärd

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

33

Sv: Mobilt kontantkorts bredband och dess nackdelar ur säkerhetssynpunkt

Jonny skrev:

anser det inte @Andy... men det ska vara ett registrerat kort i telefon så att det går att få tag i dig lättare om du är ute för att göra något olagligt.... gör du inget .. så är det inte heller något problem


Men även om det är registrerade kort så har vi ju öppna wifi, då kommer problemet fortfarande finnas iomed att personer som begår krimminiella handlingar kommer utföra sina handlingar på det öppna nätet.

34

Sv: Mobilt kontantkorts bredband och dess nackdelar ur säkerhetssynpunkt

Andy skrev:
Jonny skrev:

anser det inte @Andy... men det ska vara ett registrerat kort i telefon så att det går att få tag i dig lättare om du är ute för att göra något olagligt.... gör du inget .. så är det inte heller något problem


Men även om det är registrerade kort så har vi ju öppna wifi, då kommer problemet fortfarande finnas iomed att personer som begår kriminella handlingar kommer utföra sina handlingar på det öppna nätet.


jo då men det finns andra id nummer i en enhet förutom IP numret som man kan spåra dessa till ett kontantkort som har en användare registrerad ..så blir det lättare.. för han får i så fall en del att förklara.
men som sagt det tar inte bort problemet med gör det lite lättare för polis att få tag i förövaren.
sedan är som bekant människan ganska finurlig så det system som är 1000% säker kommer nog aldrig att finns men det ska inte vara så lätt som idag

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

35

Sv: Mobilt kontantkorts bredband och dess nackdelar ur säkerhetssynpunkt

Vad  för idnummer menar du?

36 Senaste redigerad av Jonny (2014-03-19 13:42:01)

Sv: Mobilt kontantkorts bredband och dess nackdelar ur säkerhetssynpunkt

har nämnt det i tidigare text... nyfiken wink nåja... vid ett tillfälle då det pratades lite så kom det fram att man inte behöver IP nummer utan det går via Emei-nummer att spåra , Mac adress , säkert mer men det tar längre tid och lite svårare som jag förstått det , finns säkert mer info som enheten läcker vid surfning men inte för gemene man att veta kanske.

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

37

Sv: Mobilt kontantkorts bredband och dess nackdelar ur säkerhetssynpunkt

Imei

http://sv.wikipedia.org/wiki/IMEI

38 Senaste redigerad av nhu (2014-03-19 14:09:11)

Sv: Mobilt kontantkorts bredband och dess nackdelar ur säkerhetssynpunkt

Visst, det är all idé att motarbeta bedrägerierna MEN jag kan inte se att det skulle bli ett dyft bättre genom att kräva registrering av kontantkort.

Ett sådant tänkesätt leder i förlängningen till just det som NSA sysslar med: Fullständig övervakning av oss alla alltid och överallt. Och det anser jag definitivt inte att kan tillåtas.

I stället bör identifieringen av kunder förbättras genom att flytta identifieringen UTANFÖR nätet. Till exempel som med Nordeas dosa.

Hela grejen med kryptering och identifiering går ut på att nätet skall betraktas som fientligt territorium som inte går att lita på. Det är absolut INTE bra att sätta in nätet i identifieringen - det är tvärtom farligt. Så registrering av kontantkort är en skenlösning. Det blir inte bättre av det.

39

Sv: Mobilt kontantkorts bredband och dess nackdelar ur säkerhetssynpunkt

Det blir enklare för polisen, lite tryck på en dator och brottet är löst, istället för som nu, dvs utreder ej.

Jag fick till svar av polisen "du har ju försäkring, så det spelar ingen roll. Vi utreder ej" med ett tillhörande garv som avslut.
Dom bemödadesig ej ens att ta fingeravtryck... osv... på de kvarlämnade verktygen....

Finns nog inget intresse.

40 Senaste redigerad av nhu (2014-03-19 19:19:53)

Sv: Mobilt kontantkorts bredband och dess nackdelar ur säkerhetssynpunkt

Om kontantkort registreras så flyttar skurkarna bara över till WLAN som det ju finns massor av - helt öppna. Skillnaden är bara den att då får nån annan stackare skulden. Man kan ju tänka att den som inte skyddar sin WLAN-burk får skylla sej själv men jag anser att fabriksinställningarna INTE borde få vara okrypterade.

Nä, enda lösningen är oberoende identifieringsmetoder (som är oberoende av nät och av dator).

41

Sv: Mobilt kontantkorts bredband och dess nackdelar ur säkerhetssynpunkt

nhu skrev:

Om kontantkort registreras så flyttar skurkarna bara över till WLAN som det ju finns massor av - helt öppna. Skillnaden är bara den att då får nån annan stackare skulden. Man kan ju tänka att den som inte skyddar sin WLAN-burk får skylla sej själv men jag anser att fabriksinställningarna INTE borde få vara okrypterade.

Nä, enda lösningen är oberoende identifieringsmetoder (som är oberoende av nät och av dator).

Nej håller inte med dig alls @nhu men det är ett fritt land så du får ha en egen uppfattning men vad är en "oberoende identifieringsmetoder " som du pratar om?

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

42

Sv: Mobilt kontantkorts bredband och dess nackdelar ur säkerhetssynpunkt

T ex en bankdosa eller som för min belgiska bank - en kombination av kort och dosa.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

43 Senaste redigerad av nhu (2014-03-20 05:55:14)

Sv: Mobilt kontantkorts bredband och dess nackdelar ur säkerhetssynpunkt

Jo, det finns en hel del såsom fingeravtrycksläsare, ögonigenkänning, USB-stickor mm. Gemensamt för alla är att de är helt oberoende av nätet och av datorn. Och det är ett måste för att man skall kunna undvika skurkarnas användning av dessa. Kontantkort är bara en väg att dölja sin verkliga identitet. Lika gärna kan de skriva ett brev och beställa under falskt namn. Brevet går att posta var som helst utan att någon vet vem som gjort det.

Man kan inte göra vardagliga system så besvärliga att de blir oanvändbara liksom det inte går att sätta en polis att övervaka varje postkontor och varje brevlåda. Dessutom är det helt felaktigt att övervaka nätet så grundligt att "brevhemligheten" försvinner. Samhället får inte bli något "Storebror ser dej". Däremot är det mycket bra att göra identifiering vid köp mycket säkrare. Och till det behöver vi just metoder som är oberoende av nätet och av datorn för bägge kan mycket lätt användas av skurkar genom infiltrering och infektering. I all synnerhet nätet är ett territorium som vi inte kan övervaka (förutom att vi inte bör göra det heller). Så registrering av kontantkort är ett slag i tomma luften som inte alls ger önskad effekt. Det är nu bara ett tekniskt faktum. Önsketänkande hjälper inte.

Jag såg en bra artikel om de nya identifieringsmetoderna men kan inte hitta den. Men man kan få en viss uppfattning om dem här:

http://www.idg.se/2.1085/1.542959/glom- … ntifiering

En av mina kolleger på labbet var professor i kryptering och han berättade att det är hopplöst att försöka övervaka nätet. Det bästa man kan göra är att flytta både identifiering och kryptering utanför nätet och betrakta det som fientligt territorium där vad som helst kan hända. Det är rent tekniskt inte svårt att få till stånd säkra system inom dessa områden men problemet är att få alla aktörer att enas om ett system. Och då menar jag också alla små säljare på eBay mm. Så systemet måste vara grisbilligt och lätt att använda. Man MÅSTE se till att det inte blir för besvärligt för då går det som med de "bra" lösenorden - de blir så svåra att komma ihåg att folk skriver upp dem på limlappar på tangentbordet ... Och då är de ju värdelösa.

Så är det med alla åtgärder. De måste fungera också med de människor vi har och inte bara i teorin.

44

Sv: Mobilt kontantkorts bredband och dess nackdelar ur säkerhetssynpunkt

Tror att galaxy S 5 kan använda fingeravtrycksavläsaren för identifiering vid transaktioner.

http://techcrunch.com/2014/02/26/the-fi … evelopers/

I en imperfekt värld där man inte behöver identifiera sig säkert vid många transaktioner trots att detta borde erfordras kanske registrering av kontantkort skulle göra några småtjuvar tveksamma.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

45

Sv: Mobilt kontantkorts bredband och dess nackdelar ur säkerhetssynpunkt

Nåjo, jag har ju min egen ko i diket för då försvinner min anslutning. Grisarna till operatörer tycker inte det räcker med att ha svenskt personnummer utan man måste vara folkbokförd i landet dessutom. Det kunde lösas med litet mindre byråkrati men min erfarenhet av den svenska byråkratin är att den bara görs värre hela tiden.

46

Sv: Mobilt kontantkorts bredband och dess nackdelar ur säkerhetssynpunkt

www.svd.se/opinion/ledarsidan/ar-det-fel-pa-folkbokforingslagen-eller-tillampningen_3356744.svd

Hon får förmodligen heller inte mobilabonnemang

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

47

Sv: Mobilt kontantkorts bredband och dess nackdelar ur säkerhetssynpunkt

ok... dom riktiga brottslingarna är som sagt svåra att stoppa på nätet skulle jag tro...  men anledningen är ju med bokföringsadress för var ska dom skicka räkningen om det inte finns en adress ? personnumret kan du ha angett vem som helst...så ser inget konstig med det..

men som sagt dem riktiga kriminella och deras transaktioner på nätet är lite mera problematisk skulle jag tro.

i mina fall så är det en person som från mobilt bredband kontantkort Tele 2 (oreggat) som för att jävlas (eller  vissa fall få ut pengar kanske- lite oklart för stunden) gjort köp, ansökt om huslån, beställt saker från svenska siter och tyska, franska siter. Det hade nog det inte varit 10% av det om det hade varit reg-tvång av det för allt har beställts från  dennes abonnemang mestadels och då på respektives företags siter. . Visst kanske det finns öppna wifi  men att göra sig det besväret.... nja kanske i något fall men betydligt mindre skulle jag tro. att det skulle bli lite som NSA....nja det är väl att måla f-n på väggen smile det är lite som ...varför ska vi ha begränsning på denna väg med 70km/h ... dom åker ju ändå 110km/h på Parallellvägen... man måste stävja det brottsliga och försvåra där man kan oavsett om det inne bär att jag måste skriva på ett papper då jag vill nyttja en tjänst. då du byter el-leverantör så måste du skriva under där med , så ser inget konstigt i det men visst håller med om att det är kanske väldigt mycket byråkratisk i vissa lägen men är alldeles för lätt o andra sidan att få ut tex personnummer om personer i detta land. Kan nämna att jag för ett 20 tal år sedan försökte leta reda på släktingar i Danmark så ringde till deras folkbokföringskontor och myndigheter. Dom svarade inte äns på om det fanns någon i livet. svaret blev alltid "Det få vi inte tala om. punkt" nu gick det via Svenska ambassaden i Danmark . men annan historia smile.

detta är ett lustigt land smile

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

48

Sv: Mobilt kontantkorts bredband och dess nackdelar ur säkerhetssynpunkt

Stön. den stackars finskan bor ju i Sverige sedan fyra år och har ju en adress dit fakturor kan skickas även om hon inte får folkbokföra sig i Sverige. Dessutom torde hon inte få folkbokföra sig i Finland heller eftersom hon inte är stadigvarande bosatt där. Behöver hon betala tv-licens i sverige eller i Finland? Kan man ha hushåll utan att vara folkbokförd? 

vi kan väl enas om en kompromiss. Registrera kontantkortsinnehav à la Spanien och Italien tills vettiga rutiner för identifiering enligt nhu införts. Det ena utesluter inte det andra.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

49 Senaste redigerad av Jonny (2014-03-20 14:08:09)

Sv: Mobilt kontantkorts bredband och dess nackdelar ur säkerhetssynpunkt

smile hoppas du inte har ont i magen

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

50

Sv: Mobilt kontantkorts bredband och dess nackdelar ur säkerhetssynpunkt

Mobiloperatörerna, skulle kunna ge oreggade kort vissa ip#, som sedan betaltjänsterna skulle kunna rata. Men jag vidhåller att säkerheten måste ligga i betaltjänsten inte anslutningen. Annars kan man skippa pinkoden vid uttag via bankomat för man vet vart den står, och den har kamera...

Lägg ansvaret på bankerna, dom har råd (enl vad jag skrev tidigare)