51

Sv: Ovanligt behov

jonasolof skrev:

Du kan få ut mer värden än vad dovadon kan ge om du stoppar modemet direkt i dator och använder telenors connection manager som till och med går att editera. finns trådar om det. Jag hinner inte hjälpa till idag, ska resa.

Det du kan ställa in på är RSRP. Kolla så att inte modemet byter mast, cellnummer anges med kortnummer PCI.
När masten väl är inställd återgår du till dovadon. Kruxet är att se signalnivån när du är uppe på taket.Ordnas med fjärrstyrningsprogram så att du kan se datorskärmen i en smartphone eller platta, t ex med gratis teamviewer. Kan vara lite knepigt att få refresh av skärmen men det brukar komma efter en stund av sig själv.

Tack för tipset! Gav mig på det där enligt instruktionerna i tråden jag hittade, fick allt att funka ända tills modemet "kopplade upp sig" då försvann alla de där datapunkterna i diagnostiken.

Får finlira senare helt enkelt!

52

Sv: Ovanligt behov

De ska inte försvinna även om modemet kopplar upp sig. Ett LTE modem är uppkopplat (attached) även när det är i vila för det får en ipadress redan när det anmäler sig på nätet, datatrafik eller ej. Visssa op kopplar dock ned modemet, t ex tre. Lätt att kolla om extern ip adress ändras.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

53

Sv: Ovanligt behov

jonasolof skrev:

De ska inte försvinna även om modemet kopplar upp sig. Ett LTE modem är uppkopplat (attached) även när det är i vila för det får en ipadress redan när det anmäler sig på nätet, datatrafik eller ej. Visssa op kopplar dock ned modemet, t ex tre. Lätt att kolla om extern ip adress ändras.

Mitt SIM har endast 3G inte LTE...eller har jag missuppfattat något?

54

Sv: Ovanligt behov

Nyare sim 'har' LTE, båda funkar med 3G.
Hos vissa operatörer måste LTE startas annars funkar det ej.
Men hos vissa måste rätt APN användas, annars inget LTE

Operatörerna går till sitt ytersta för att krånglatilldet när man ej använder deras paket/bindningstids hårdvara.

Bara du vet villket abg du har,
Kolla på operatörens webbsida om det finns LTE(4G) på din plats först via deras täckningskarta för mobilabredband.