151

Sv: Interferensproblem, varierande SINR och dåligt SINR vid belastning

Jag kan inte se något skäl till att SINR skulle sjunka även om belastningen på masten överskrider matningens kapacitet.

Nej, som sagt borde det inte göra det. Jag tycker mig se små tendenser, men ZTE'n visar inga fina grafer så det går inte att avgöra med någon säkerhet.

Men jag håller med om att det verkar vara något fel på TRE's saker i Simtrax fall här. Tyvärr är det väldigt svårt att övertyga dem om det när dom har ett BBK test som visar över 1Mbits, då är allt ok enligt dem. Gäller att någon av deras tekniker att får upp ögonen för detta, inte lätt.

/danne

Telia 4G, N4M, AVM FRITZbox 6840 INT, Huawei E392, Dovado Tiny/Pro, Huawei E5186S-22a, Poynting LPDA-A0092 45/45gr

152

Sv: Interferensproblem, varierande SINR och dåligt SINR vid belastning

Om det nu är då att SINR inte ska dippa 10-20 dB vid trafik så är det fel på flera av Tres celler, åtminstone även Staffanstorp.

En tanke som smyger sig in är att svängningarna i SINR kan vara avsiktliga för att strypa hastigheten i nätet i avsikt att spara på backbone-kapacitet, dvs matningen till masterna i de dall där matningen är en flaskhals. I så fall störs överföringen av dataströmmen till radiolänken vid varje belastning av cellen vilket leder till att UE, användarutrustningen, rapporterar låg CQI vilket sänker MCS i cellen. Tre har knappast räknat med att användarna kan registrera SINR löpande med sekundintervall.

SINR värdet i MF93D uppdateras ibland långsamt, ibland snabbt och är därför knappast användbart i diagnostiken av de här störningarna. De förändringar som AVM visar ungefär varje sekund är fortfarande för långsamma för att återge det verkliga förloppet. På filmerna märker man också att SINR grafen laggat en hel del då nedladdning från BBK sker så processorn hinner inte med ens att sampla varje sekund.

Bäst vore om man kunde få ut en graf på de CQI värden som routern skickar till EnodeB för att styra MCS, modulation and coding scheme. Dessa värden finns ju redan. Men förloppet är snabbt, förmodligen fler än tio ggr i sekunden och redan att återge en sådan graf skulle kräva processorkraft. Men man kunde kanske få ut värdena via USB utgången på routern. Ska fråga AVM vad det lider. Även Rank Index, mimo eller ej mimo, borde gå att få ut. Det är tveksamt om AVM skulle vilja gå från att redovisa värden som är av intresse på konsumentsidan till att möjliggöra analys av nätets funktion.

En del Samsungtelefoner visar CQI i engineering mode, dvs bokstäverna står där men inget värde ges i t ex Galaxy S4.

Vilket CQI värde som rapporteras vid visst SINR bestäms av tillverkaren av användarutrustningen/user equipment/UE:

http://www.linkedin.com/groups/UL-CQI-c … .245143289

och

http://www.queryhome.com/8076/how-to-me … -indicator

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

153

Sv: Interferensproblem, varierande SINR och dåligt SINR vid belastning

Inget förvånar en längre när det gäller mobila lösningar..
Testade med ZTE'n i Hjärup för att se om hastigheten varierade mot Simtrax cell. Hade stora problem att ansluta mot denna cell, växlade över till PCI 442 och den cellen som gav simtrax högst hastighet vid sitt test.

Provade från två olika platser i samma riktning som kartorna visar, hastigheten var konstant hög på den i Staffanstorp.

Vet om min ZTE-mifi håller på att dö eller om det är TRE's nät, märkte även när jag kom hem och testade att den gärna väljer bort vissa celler/PCI även med antenner riktade och bättre signal. Inga problem med ett hederligt E392 -:)

/danne

Telia 4G, N4M, AVM FRITZbox 6840 INT, Huawei E392, Dovado Tiny/Pro, Huawei E5186S-22a, Poynting LPDA-A0092 45/45gr

154

Sv: Interferensproblem, varierande SINR och dåligt SINR vid belastning

Kan simtrax resultat upprepas på annan tre-mast?

Jag kollade idag med en 800 MHz Tre cell på Skäggenäs-halvön mitt emot Stora Rör på Öland en mil norr om Kalmar. Satte en 15 dBi wimo mimopanel i ett fönster 5 meter upp i hamnmagasinet. Fri sikt till masten över Kalmarsund med avstånd som AVM6840 med tysk fw rapporterar ligger 5,4 km bort. Solen höll på att gå ned och tittade rakt mot antennen i lobriktningen. RSRP var helt stabilt under de två timmar jag testade. Första halvtimmen förekom en del märkliga svängningar i SINR men bara ca 10 dB från snittet snittet 17 dBi på bästa antennkombo. Det var inga totalkollapser av det slag som simtrax sett, inte heller var några svängningar periodiska. Efter en halvtimme var SINR helt stabilt och fortsatte så i två timmar tills jag slutade. Har ingen aning om vad som orsakade variationerna i SINR i början. Routern tar in granncellen på masten också så det kan ha varit interferens från den. Ingan andra tre celler registrerades, Jag testade om belastning av cellen påverkade SINR. Tittade på graferna i real time monitor på lan-anslutan laptop medan jag belastade med laptop alt ipad. Strömmande TV fr Svtplay gjorde ingen skillnad, inte heller strömmande radio, ej heller radio plus Speedtest net. Fick som bäst 30 DL, 23 UL, Med undantag av den första halvtimmens svängningar vilka inte orsakades av min belastning var SINR helt opåverkat vare sig jag belastade med speedtest +TV+radio eller ej.

Dessa observationer styrker att det är något skumt med fr a Hjärupcellen som simtrax anslutar till. De andra cellerna på den masten har simtrax inte visat några test från.

På bästa rx/tx kombon hade jag SINR ca 17 vilket var det värde som MF93D visade. Näst bästa rxtx kombo SINR låg på ca 12. Dessa värden räcker kanske inte till för allra snabbaste QAM 64 modulationen men modulationen bör ändå vara fasskift och amplitudmodulation. Jag fick inte samma åtskillnad mellan två bra och två dåliga värden som simtrax visade trots att vi använder samma antenn. Avståndet är bara drygt 20 procent längre hos mig.

Speedtest över wifi till ipad gav påtagligt längre DL än lan-anslutning.

Numera är det vanligt att bristande linearitet i 4G sändare justeras med motverkande "digital predistorsion". Om det är något fel på den funktionen eller om operatören micklar med den så borde förbindelsen rasa så snart man laddar ned databitar.  Det är bara ett försök till förklaring av vad som möjligen  trasslar i Hjärup.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

155

Sv: Interferensproblem, varierande SINR och dåligt SINR vid belastning

PS

Variationerna i SINR jag såg i början och som gick över helt är märkliga. Får kolla om de kan ha berott på solen som gick ned i antennens huvudriktning. Även när dessa variationer förekom så påverkades inte SINR av mina belastningar med speedtest och strömmande TV.

Övrig känd ev störkälla är en B593 router i närheten som är ansluten på 2600 och har wifi igång.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

156

Sv: Interferensproblem, varierande SINR och dåligt SINR vid belastning

Det är intressant det du skriver jonasolof.
Uppenbarligen är det något konstigt här med den mast jag är ansluten till.
Sen jag skrev här sist har uppkopplingen varit ungefär enligt tidigare. Inga förändringar.
Som sämst på kvällarna, vissa dagar fungerar det bra mitt på dagen.

Tyvärr har jag inte tid att utföra några tester nu den närmsta tiden. Jag har lite kontakt med personal på Tre.
Oklart var det leder, men jag tänker att det skadar inte att prata med dem.

Eftersom jag spenderar mindre tid vid datorn under sommaren är inte problemet lika stort nu.

157

Sv: Interferensproblem, varierande SINR och dåligt SINR vid belastning

Kolla om det finns något samband med hur solen står i förhållande till antennens huvudriktning. Solen är en välkänd bruskälla men borde inte ge så starka svängningar som de du ser.

Jag ska kolla vidare, har nu tillgång till två tre-kort och två 6840 med yttre antenn som jag kan flytta på.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

158

Sv: Interferensproblem, varierande SINR och dåligt SINR vid belastning

Simtrax har inte berättat om det blivit någon bättring med kommunikationen med tre-masten söder om Lund. Det finns stark anledning att tro att något är felreglerat i kommunikationen mellan mast och användare.

I några dagar har jag använt MF93D och AVM6840 på St. Kornö utanför Lysekil. Nätöversikt i AVM6840 visar en enda Tre 4G 800 cell.  Signalstyrkan ligger på ca -100 dBm och sämre men den är mycket jämn. Masten finns 10,8 km bort enligt routern, huvudsakligen över vatten.

SINR ligger på ca 20 dB och är också mycket jämn. RSRQ kan variera några dB vilket förmodligen beror på variationer i belastningen på cellen. Det är liten skillnad mellan tidig morgon, mitt på dagen, kvällen och mitt i natten. Kort sagt, den här cellen, som är fri från interferens pga topografin, beter sig helt normalt. Kör jag ett speedtest från en annan ipad än den jag följer real time graph över RSRP, SINR och RSRQ med via AVM6840 sker ingen påverkan på SINR.

LTE översikt:

http://i.imgur.com/isYamoH.png

Real time graph (visar hela tiden liknande, inga stora förändringar)

http://i.imgur.com/EA9g21D.png

Avståndet är betydligt längre än i Simtrax fall. Både RSRP och SINR är sämre men ändå så får jag DL/UL på ca 30/20 och mkt jämnt. Jag har gjort tester på Öland också på tre 800 som visat mycket jämnare signal än vad simtrax fick fram.

Använda antenner: 2,5 dBi paddelantenner för AVM6840, antennfot från Kjell o co.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

159

Sv: Interferensproblem, varierande SINR och dåligt SINR vid belastning

jonasolof skrev:

Text och bilder

Jag kan säga som så att uppkopplingen har absolut inte blivit bättre. Det är fortfarande samma ostabila uppkoppling med mycket varierande SINR.
Jag har försökt prata med Tre, men det är helt omöjligt. Jag har ringt, de har försökt hjälpa mig. Men det har nu slutat med att de inte längre svarar på mina mejl. Känns som att jag inte kommer någon vart där.

Jag har även testat att flytta antenn och router till en annan plats. Avstånd till mast är ca 500 meter mindre, och vinkeln är annorlunda. Men det skiljer inte så många grader.
RSRP ca -69dB. SINR kan ibland ligga på 30. Men den varierar även på denna platsen.
Jag ska undersöka närmre och får återkomma med mer data.

@jonasolof: Så ska det se ut. Alltså det måste ju vara något fel på min mast. Det borde fungera så oerhört mycket bättre.

160

Sv: Interferensproblem, varierande SINR och dåligt SINR vid belastning

Det är tveklöst fel på masten eller så har de något bandbreddsbegränsande hyss för sig som de inte vill tillkännage. Enda möjligheten att veta är att undersöka med proffsmätutrustning, det Tre inte vill görs. Det bedöms nog för dyrt då endast en enda kund rapporterar problem.

En sak som dock behöver göras förstär att kolla i vilka riktningar cellgränserna ligger.

Variationerna i SINR bör bero på varierande inverkan av en signal som ibland är nästan lika stark som cellens egen, detta även nära masten. Den enda kanidaten är angränsande cell på masten.

En annan sak man kan grunna över är möjligheten till störningar från den mycket starka tele2 signale n vi sett, -62 dBm och starkare. Tele2 sänder med EARFCN 6400 vilket ligger nära den frekvens som routern tar emot Tre på. Om duplexfiltren inte räcker till skulle tele2 kunna störa. Sådana problem borde dock vara ganska vanliga och kända.


En ytterligare fråga är vilka externa resurser man skulle kunna anlita för mätning och vad det skulle kosta att överbevisa Tre.

Ur juridisk synpunkt kan nog Tre hävda att den tjänst de levererar duger i alla fall.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

161

Sv: Interferensproblem, varierande SINR och dåligt SINR vid belastning

Idag vid 19:30 hade jag SINR-värden på 2-5 dB.
Hastigheter på ca 2-4 Mbit nedströms.

Det måste gå att säga upp abonnemanget när det fungerar så här dåligt?
Hur ska man gå till väga?

162

Sv: Interferensproblem, varierande SINR och dåligt SINR vid belastning

Det vet väl butiken eller support. Juridiskt sett räcker nog farten för att det ska räknas som levererad tjänst så det blir väl en vanlig uppsägning såvida inte bindningstiden ännu löper.

Vad heter radiochefen på Tre? Dvs, den som är högsta ansvarig för tekniken.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

163

Sv: Interferensproblem, varierande SINR och dåligt SINR vid belastning

Det blev aldrig något svar på varför SINR varierade så kraftigt för Simtrax vid anslutning till Tre-mast söder om Lund.

I den här långa tråden från österrikiskt forum visas grafer över SINR. Se post #241 och 249 fr a. Användaren Sin10 misstänker att Tre gjorde något med masten då värdena svängde så vilt i post 241. Sedan lugnade det ned sig och förblev lugnt som i # 249.

http://www.lteforum.at/mobilfunk/huawei … te-25.html

Använ urustning är Huawei med en app som hämtar info från Hilink.

Noteringarna styrker misstanken att Tre i Sverige också hade problem med masten fast de inte ville tillstå det. Simtrax bytte till wifilänk från granne med fiber.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.