126 Senaste redigerad av simtrax (2014-07-03 06:08:15)

Sv: Interferensproblem, varierande SINR och dåligt SINR vid belastning

jonasolof skrev:

Det vore intressant om du testade vid tillfälle på annan plats.

Operatören lär inte vara intresserad såvida ej indicierna på fel hos dem är starka.

De andra som har AVM6840 kanske också kan kolla hur SINR uppträder under användning.


Just nu tänker jag såhär, vid mätning 8 meter fick jag bra resultat. Även vid 5 och 10 meter. Framförallt var upload bra.
Men det fungerar inte bra där antennen är placerad nu. Så någonting med just den platsen är kass.
Så min plan är att idag sätta antennen på skorstenen på mitt eget hus och se hur det fungerar där.
Fungerar det inte bra där. Ja då vet jag inte riktigt vad jag ska göra.
Men på något ställe ska man ju få det att fungera tycker jag.
Jag hade under testerna alltid antennen orienterad enligt tillverkarnas råd. Med "rätt" spets neråt. Jag såg att där finns ett litet hål i nedre spetsen, för kondens antar jag.
Det fungerade bra med den orienteringen då jag använde lastaren. Är det fel att tänka att det även borde fungera bra även då den placeras vid huset med samma orientering?
Jag har inte hittat något bra sätt att kunna rotera antennen under testerna. Får fundera på någon lösning. Du skrev om någon hållare för hjul som kan rotera. Är med på vad du menar. Kan funka.

Här kommer graferna. Gjorde en för RSRP också när jag ändå var igång.


www.bsfoto.se/1/antenn/1/wimo/sinrdiagram.jpg


www.bsfoto.se/1/antenn/1/wimo/rsrpdiagram.jpg

( av någon anledning vill inte bilderna visas i forumet, så det får bli länkar )


Filmen spelade jag in med hjälp av Quicktime på min Mac.
SINR brukar återställa sig direkt efter testet genomförts. Men det gjorde inte det igår. Jag var tvungen att lämna datorn så jag vet inte hur lång tid det tog innan det blev bättre.
Kan även säga att jag spelade in hela testet då jag använde lastaren. Det innebär att jag har film på graferna under hela testet.

127

Sv: Interferensproblem, varierande SINR och dåligt SINR vid belastning

1.5 meter över marken så var närfältsabsorbtionen stor, en del av antennens närfält (Fresnel region) hamnade "under marknivå", vilket suger signal.
För övriga antenn-höjder varierade RSRP -68 - -71 dBm för bägge polarisationerna utan att vara definitivt höjdrelaterat. Det är normalt att det kommer fortsätta variera inom det spannet även på något högre höjder. SINR varierade inom 21 - 26 dB och RSRQ har liknande variation. Siffrorna är inom ett begränsat intervall, som är så litet att det inte säkert kan kopplas till höjden. Det mesta av denna variation beror på variationer av markreflektioner i fjärr-fältet. Det är ungefär de siffervariationerna man kan få på öppet fält för olika antenn-höjder.
Att höjden har relativt liten betydelse i detta fallet, beror på att sikten inom 1:a Fresenel-zonen är marginellt ökad trots högre höjd.
Ofta har man annars fysiska hinder i signalvägen typ hus, skog och terränghöjder och då kan antenn-höjden bli mer avgörande.

Tittar man på kurvorna som togs upp inomhus, t.ex. RSRP så ligger kurvorna för bägge polarisationerna stabilt på ca -70 dBm, såsom utomhus, men SINR fladdrar nu 20 dB.
Det fladdret finns inte antytt vid utomhus-testen där SINR varierade som mest med 5 dB.
Skillnaden tycks hänga ihop med hur mycket trafik som går genom modemet, som du själv märkt.
Av möjliga problem-källor, så kan man nog utesluta att det beror på antennen eller marken runtom, vilken knappast förändras av trafik-mängden. Inte ens en av de vanligare problemkällorna, kabel-kontaktering och fukt kan rimligen uppträda på detta sättet.

Förmodar att i hisskorgen fanns både router och dator, eller är det datorn som står på stolen nedanför?
En intressant ledtråd var att det fungerade bättre i vintras. Har haft ett ADSL-modem med den egenskapen.
Möjliga orsaker, värda att undersöka, är om modemet blir överhettat pga årstid och trafikmängd när den inte finns i fria luften och den lite bättre kylningen. Annan väg för modemets strömförsörjning kan också ha betydelse.
Lokala störkällor såsom DECT-telefoner, video-prylar med RF-modulator, datorer, induktions-spisar, lyse-dimmers och lysrör kan störa, vilket SINR antyder vid inomhustesten om det inte även innefattade varition av trafikmängd. Flyttning av modemet och dess strömförsörjning bör då visa på förändringar, dels inomhus men även om utomhus-placeringen har större betydelse.

Om möjligt, testa med annat modem eller LTE telefon. Dipparna relaterade till trafikmängden borde vara märkbara även om man inte kan få lika bra kurvor från annat modem.
Man kan få kurvor över hur hastigheten förändrar sej under testets gång här: http://myspeed.visualware.com/index.php
Välj quality som test och server att testa mot, London. Kräver Java.
Testen är i första hand för att kolla streamade förbindelser men om man har varierande interferens ska det synas.
Alternativ test som egentligen testar trafik som uppstår vid internet-telefoni (SIP), dvs inte med max möjlig trafikmängd utan typ konstant 150 kbps eller uppåt, valbart genom att välja codec-typ.
Fördelen är att man istället kan testa under längre tid, en minut och uppåt: http://www.ringcentral.com/support/qos.html
Här är det DL jittret som är mest intressant vid varierande interferens eller störning. Bör vara typiskt inom +/- 50 mS.
Då detta är avlägsna servrar så kan man få tillfälliga störningar och respons-tiden ökar ju längre man har till servern, men normalt fungerar det bra att testa även lokala problem på detta sättet.
Vore bättre med mer lokal test-server, men känner inte till någon där man kan få ut jitter-data.
Testa med routern och gör liknande med telefon så ser du om kurvorna visar på likheter som sammanfaller med modemets SINR.
Det kan inte uteslutas att det är ett problem vid masten och att det är i den änden det bryter ihop när den ska mata på trafik, evt. i kombination med annan trafiklast och tidpunkt. Då bör problemet vara oförändrat även efter byte av modem-plats.
Sektorgräns-relaterade problem är utrett? Bra signal på det avståndet borde betyda att man inte ligger på någon kant och utomhustesten visade inga sådana problem, typ dålig SINR.

En möjlig vild test är att prova med medlevererade antenn-pinnar (eller om det är interna antenner), direkt i modemet, utan extra antenn-kablar. Signalnivån borde vara tillräcklig för att konstatera om problemet fortfarande är trafik-mängd-relaterat. Gör gärna testet både inomhus och utomhus där du testade olika höjder, dels för ostörd sikt till antennen och om det finns störkällor inne i huset så dämpas dessa utomhus. Flytta in modemet till sin ordinarie plats och anslut extern antenn och jämför om det blir skillnad vid samma tidpunkt.

För att återknyta till annan tråd, ett intressant fenomen som kan inträffa vid evt. utomhus-test är att modemets egna antenner kan ge bättre signal 1 meter över marknivå, jämfört med panel-antennen på samma höjd, eftersom dessa antenners Fresnel-region är mindre.

Se till att datorn vid evt. tester inte är för nära modemet för att undvika evt. störningar den vägen.

128 Senaste redigerad av simtrax (2014-07-03 09:42:00)

Sv: Interferensproblem, varierande SINR och dåligt SINR vid belastning

E Kafeman skrev:

Text

Under de senaste 2 månaderna har jag gjort en hel del tester med olika antenner och routrar.
Jag har tre olika routrar att välja på, D-Link DWR-921, Huawei B593 och en AVM6840.
Alla tre routrar har visat liknande fenomen på kvällarna, dvs att hastigheten blir väldigt låg och uppkopplingen instabil.
Däremot är det endast AVM6840 som kan visa hur SINR påverkas då jag belastar.

Jag har även testat med XPOL-antenn och AVM6840 på ett annat hustak. Men jag lär göra om detta testet.

Belastningen i routern har oftast varit väldigt låg, eftersom jag i princip alltid kör den med Wifi med endast en klient ansluten.
Oftast mäter jag med min dator, Macbook Pro Retina från höst 2013 eller en iPad 2. Tyvärr har jag inte möjlighet att köra med Ethernet på någon av de två. Men det går att lösa med andra datorer. (till vardags har jag så klart datorer kopplat till ethernet, och problemen finns där då också)
Man bör även kunna ta bort risken för överhettning eftersom flera routrar använts och alla har visat samma problem. (Iaf på kvällstid, att SINR sjunker under belastning kan jag som sagt bara se i AVM6840)

Sidan du länkade med Quality-testet skall användas vid nästa test.

Jag har i dagarna lokaliserat 2 andra master som skall ha Tre LTE-sändare. Se bild nedan.

https://www.dropbox.com/s/mq6gemxy2uty2cn/master.png

Jag har för avsikt att införskaffa 12V försörjning till AVM6840 för att kunna köra runt och se vilka master det handlar om och vilka frekvenser de använder.
Den mast som ligger i sydöst sitter högt beläget och bör vara synlig hemifrån.
Vad tror ni om dessa 2 extra master? Den som ligger 6,1 km bort bör vara en 800?
Med tanke på landskapet är det kanske dessa tre master som skapar interferens?
Era tankar är välkomna.

Om jag hinner kommer jag idag testa på min egen skorsten för att se hur det fungerar där.

Jag har E Kafemans inlägg i åtanke, och ser om där är något jag kan applicera.


(har döpt om tråden och ändrat första inlägget litegrann)

129

Sv: Interferensproblem, varierande SINR och dåligt SINR vid belastning

@simtrax komplettera gärna diagrammen med alla fyra värdena rxtx.

Ett relevant men lite opraktiskt test vore att testa två avm6840 samtidigt mot samma cell och mot samma belastning men några hundra meter i sär. Möjligen finns det några radioamatörer i Lund som skulle intressera sig för frågeställningen. Jag har vad som behövs men är inte på väg till Lund f.n. Ev kan jag låna ut en AVM router för det testet.

Sedan finns väl en hel del LTE expertis i Lund men knappast i semestertid. Variationerna i SINR bör åtföljas av ändringar i kommunikationen mellan cellen och routern. Det är bara proffsutrustning som visar de detaljerna, utrustning som används för att kolla basernas funktion. Men det är ju det som skulle behövas.

@E Kafeman

Antag att det är fel på modulationen hos cellen. Då kommer SINR väl att rasa så snart data sänds. Det skulle t ex kunna vara bristande linearitet i slutsteg som gör att amplitudmodulationen inte funkar men fasskiftet gör det. Det är nog bara vid dataöverföring som cellen växlar upp från fasskift till kombinerat fasskift och 64QAM.

Detta skulle synas direkt i analysutrustning. Felet skulle dessutom kunna förvärras vid högre belastning på cellen. Fast hypotesen bygger på att SINR tar hänsyn till avkodning vilket kanske inte är fallet.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

130

Sv: Interferensproblem, varierande SINR och dåligt SINR vid belastning

Ja, det kan vara ett problem med cellen. Även för dessa är nog vanligaste problemet dåliga antennkablar och anslutningar. Det kan resulterar i hög VSWR och det kan få liknande konsekvenser som det vi ser här då VSWR är relativt ödesdigert för sändarna.
Mekaniska kabelskada eller åska kan vara typisk orsak.
Dels finns inbyggt diverse konditionstester inbyggd i utrustningen och en basic mätutrustning för LTE FDD/TDD är inte så extremt dyr, gissningsvis ligger en sådan här på 150-300kkr: http://www.anritsu.com/en-US/Products-S … 8220T.aspx
Har själv något liknande men den klarar max 3G.

Lineariteten i slutsteget är en utmaning ur konstruktions-synpunkt men det är ett mindre vanligt problem att den biten fallerar i efterhand utan att total-dö.
RSRP har jag ett hum om men är aldrig något jag mäter, då redan detta ligger efter den biten av radion som jag normalt sysslar med. Behöver aldrig heller befatta mej med SINR så jag har ingen erfarenhet, men definitionsmässigt ska SINR inte påverkas av egna cellens last. Vet inte heller om resonemanget är riktigt men  RSRQ är i detta fallet belastningsberoende med upp till 6 dB men kan inte heller defineras olastad, vilket blir något Moment 22 för mej. SINR kan beräknas ur RSRQ och RSRP så med det i tanke kan SINR ändå till viss del reagera på trafiklasten, beroende på hur RSRQ beräknas. Finns säkert en bra förklaring men har aldrig brytt mej att fundera närmare.
Det som förefaller tokigt är att SINR ska trilla 20 dB när det blir trafik då det är för mycket oavsett hur man räknar. För att det ska vara möjligt måste i så fall även uppmätt RSRP/RSSI, dvs bas-sändarens uteffekt, sjunka när den ska skyffla trafik, vilket inte syns på samtidigt mätta RSRP-kurvor.
Något fel är det men hur det hänger ihop är rätt oklart för mej.

131

Sv: Interferensproblem, varierande SINR och dåligt SINR vid belastning

simtrax:
till min AVM 6840 använder jag vid mobilt bruk en liten DC/DC-omvandlare av MeanWells fabrikat (MeanWell SD-25-12) med Elfa:s artikelnummer 69-060-10. Omvandlaren är liten och billig, har bra kylning, väldigt bra reglering och hyfsat ripple. Jag har ställt den på 12,15 V vilket motsvarar utspänningen från AVM 6840:s medlevererade nätaggregat utan last. Jag använder även en större modeller av denna DC/DC-omvandlare för drift av en kompressormatad frysbox i bilen och noterar att kompressorns startelektronik, vid matning efter omvandlaren, inte alls reagerar på spänningsspikarna vid bilmotorstart utan lugnt brummar vidare. För övrig telefonielektronik i bilen använder jag Traco:s små DC-DC-omvandlare som dock ibland kan behöva kylflänsar.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

132

Sv: Interferensproblem, varierande SINR och dåligt SINR vid belastning

Tillägg: stäng gärna av WLAN både på routern och datorn när du testar så att det finns så lite radiosignaler som möjligt.

för 12 v routrar så kör jag bara med Claes O's reglerade 12 v adapter. Men den ska lämna två amp.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

133 Senaste redigerad av simtrax (2014-07-03 21:27:05)

Sv: Interferensproblem, varierande SINR och dåligt SINR vid belastning

Tack för era inlägg.

Uppdaterar er litegrann. Spenderade eftermiddagen med att flytta antennen upp på korstenen för att se om det gjorde någon skillnad. Blev tyvärr inte att jag flyttade den till andra huset, hade inte tid med det.
Jag testade på skorstenen för att kunna rikta mot staffanstorp, mot den antenn som låg i sydöst enligt en bild i ett tidigare inlägg.
Fick ingen vidare mottagning. Tog några skärmdumpar med iPaden. Hinner inte lägga in det nu.
Det var avsevärt mycket sämre iaf. Tror bästa RSRP var -81dB vid något tillfälle. Förutsatt att det var den masten dvs. Men det får jag kolla då jag skaffat 12V-utrustning.
Jag körde öven varvet runt med antennen för att se om jag kunde hitta några andra master. Gick inget vidare. Så det var tillbaka till samma gamla vanliga mast igen.

Testade istället att sätta upp antennen såhär:

http://www.bsfoto.se/1/antenn/1/wimo/2.jpg



Med den uppsättningen ser mina värden ut såhär.
http://www.bsfoto.se/1/antenn/1/wimo/0307.jpg

Inget vidare dvs.

Resultat i bredbandskollen:
http://www.bsfoto.se/1/antenn/1/wimo/bbk_resultat.jpg

Börjar känna mig lite trött på att inte se något ljus i tunneln. Trots bra antenn så är det problem.
Börjar få slut på idéer.
Ska läsa igenom era inlägg igen imorgon och se vad jag kommer fram till.



Edit:
Filmade när jag gjorde 2 tester på bredbandskollen. (min upload är alldeles för långsam nu för att ladda upp den)
Men problemen med sjunkande SINR kvarstår då jag belastar.

Nedan är screenshots på grafen innan testet, och resultat. Hoppas på att kunna ladda upp filmen imorgon.

http://www.bsfoto.se/1/antenn/1/wimo/3.png

http://www.bsfoto.se/1/antenn/1/wimo/bbk_resultat-2.jpg

Som ni kan se var SINR-värdet innan testet ganska bra. ca 23-25 någonting. Och relativt stabilt. Men så fort jag kör igång testet så blir det kass.

Frågan är varför upload nu är så himla dåligt!?

Alla tips på vad jag ska göra med antennen härnäst är välkomna!
Godnatt

134

Sv: Interferensproblem, varierande SINR och dåligt SINR vid belastning

På de två bättre signalparen har du mycket stark signal RSRP -71-72 medan SINR är mycket sämre än du haft tidigare och egendomligt dåligt med den signalstyrkan.

Ta det lugnt ett tag och kolla sedan från annan lokal i närheten - och närmre masten.

Många scanners som UNiden m fl gick upp till 900 MHz. En sådan skulle kunna användas för att höra om det finns störande signaler inom tres 800.band.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

135 Senaste redigerad av simtrax (2014-07-04 11:04:02)

Sv: Interferensproblem, varierande SINR och dåligt SINR vid belastning

Efterfrågade grafer:

SINR:
www.bsfoto.se/1/antenn/1/wimo/rsrpx4.jpg

RSRP:
www.bsfoto.se/1/antenn/1/wimo/sinrx4.jpg

RSRQ:
www.bsfoto.se/1/antenn/1/wimo/rsrqx4.jpg

ett annat fenomen som inträffar flera gånger om dagen är detta:
www.bsfoto.se/1/antenn/1/wimo/fenomen.jpg

Här ser man att värdena för den ena har sjunkit avsevärt.
Under denna tiden kan man t.ex. ha mycket bra upload, men värdelös download.
Ibland släpper det av sig själv inom 30 minuter. Men någon gång har jag fått starta om routern.
Tankar kring detta?

Jag har möjlighet att flytta prylarna antingen 500 meter eller 800 meter, till ett par andra fastigheter vi har. Men egentligen hade jag kunnat ta mig var jag vill med hjälp av hjullastaren. Ska bara fixa lämplig strömförsörjning.
Närmsta veckan har jag lite dåligt med tid. Så då kommer allt stå stilla.
Men sen tar jag tag i det igen.

136

Sv: Interferensproblem, varierande SINR och dåligt SINR vid belastning

Det där med att den ena sjunker och att det då samtidigt kan vara bra upload skuile kunnat förklaras med att det är Rx1Tx1 som sjunker för att något inte funkar i antennporten Rx1. Men upload sker enbart över porten rx0 som är den vänstra kontakten bakifrån sett (samma sida som lanportarna). Du skriver att du behöver starta om routern. Återkommer bra funktion då med SINR > 20 både över Rx0 och Rx1?? Problemet skulle ju kunna tala för att något är fel på RX1 porten - eller möjligen på sändarantennen Tx1.

Det blir för många obekanta faktorer. Jag kan skicka ned en reservAVM router (tysk, senaste fw, distansmätning) jag har så att du kan se om fenomenet uppträder med båda routrarna. Dessutom kan du (med assistans) göra samtidiga tester från olika platser men mot samma cell. 

Diagarammen är fina men jag skulle önska att du färgsätter staplarna enligt vad routern visar i sina grafer och även att du följer turordningen som routern använder: RX0Tx0, Rx0Tx1, Rx1Tx0, Rx1Tx1  Jag vill gärna länka till dem i tyska forum för att diskutera verkan av höjd och även  fenomenet med sänkt SINR under egen trafik. Det finns några LTE experter som medverkar i foumet.

De referenssignaler som talar om huruvida signalströmmen i en radiolänk är Tx0 eller Tx1 fasskiftmoduleras enbart, Det är bara data som också amplitudmoduleras, och detta med fler nivåsteg ju snabbare bitströmmen är. RSRP mäts på referenssignalerna- Detta innebär att RSRP inte borde påverkas av bristande linearitet i slutsteget på masten.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

137 Senaste redigerad av simtrax (2014-07-14 11:01:56)

Sv: Interferensproblem, varierande SINR och dåligt SINR vid belastning

Hemma igen efter lite semester.
Idag körde jag runt till de tre master som jag anser vara möjliga att ansluta sig till.
Testerna är gjorda med AVM6840 ståendes inuti bilen vid framrutan. Eftersom det regnade kunde jag inte ha den utanför bilen.
Datorn är uppkopplad med Wifi till routern.
Vid varje mätning spelade jag även in några minuter av bilden på datorn. Det kan jag lägga upp på youtube om någon vill se.
Fenomenet att SINR sjunker då jag belastar syntes framförallt vid masten i Hjärup, men öven masten i Staffanstorp vid ett test.

Vi börjar i Hjärup:

Avstånd bil till mast ca 150 meter.

http://www.bsfoto.se/1/2014-07-14/hjarup2.jpg

http://www.bsfoto.se/1/2014-07-14/hjarup1.png

http://www.bsfoto.se/1/2014-07-14/hjarup.png

Som ni ser är SINR-kurvan mycket märklig. Inte någon gång under testets gång var kurvan stabil. Här kan man även se testets bästa RSRP.
Det är alltså denna mast jag är ansluten till med min Wimo panelantenn hemifrån. Exakt samma fenomen med ostabilt SINR.


Nästa plats är i Åkarp. Denna mast befinner sig lite längre hemifrån. Troligtvis är den svår att ansluta sig till hemifrån, eftersom sikten inte är fri till den. Samt att masten i Hjärup är för stark för att routern ska välja den i Åkarp.
Avstånd från bil till mast ca 260 meter.

http://www.bsfoto.se/1/2014-07-14/akarp2.jpg

http://www.bsfoto.se/1/2014-07-14/akarp1.png

http://www.bsfoto.se/1/2014-07-14/akarp.png

Här kan man tydligt se ett mycket stabilare SINR-värde. Kurvan höll sig stabil under hela testet.




Nästa plats är i Staffanstorp. Denna mast har jag fri sikt hemifrån till. Jag har provat ansluta mig till den en gång, men fick ganska dåligt RSRP. En annan nackdel kan vara att mitt i siktlinjen finns en annan stor mast. Jag vet inte riktigt hur det påverkar. Avståndet från bil till mast är ca 240 meter.

http://www.bsfoto.se/1/2014-07-14/staffanstorp2.jpg

http://www.bsfoto.se/1/2014-07-14/staffanstorp1.png

http://www.bsfoto.se/1/2014-07-14/staffanstorp.png

Även på denna platsen var SINR mycket stabilt. Här uppmätte jag även den snabbaste hastigheten.

Av testerna kan man tycka att jag borde försöka ansluta till masten i Staffanstorp.
Men som tidigare nämnt var inte värdena bra då jag riktade antennen dit.
Möjligtvis har jag en annan placering som ger bättre resultat. Jag får testa den platsen då det slutar regna.
Bifogar en bild över de master som dök upp då jag riktade antennen mot Staffanstorp.
Man kan se att samma mast finns med i testet ovan.

Först anslöt den till cellen nedan:
http://www.bsfoto.se/1/2014-07-14/test1.png


Några minuter senare hoppade routern till denna cell, vilken jag inte alls vet vilken det är.
http://www.bsfoto.se/1/2014-07-14/test2.png

138

Sv: Interferensproblem, varierande SINR och dåligt SINR vid belastning

Mycket bra test och intressanta resultat. Återkommer till dem nedan. Men jag ber dig titta på mitt inlägg från den 4 juli och justera färgerna på staplarna och ordningsföljden på RxTx portarna, nollnoll först ettett sist.

Du nämnde inte i vad mån det hjälpte och hur länge det hjälpte om du startade om routern.

Att det trasslar vid nedladdning vid hög SINR har jag (och andra) varit med om med några tidiga ex av MF93D mifin från ZTE. Där hackade nedladdningen enormt just från telenor. Tror dock att det gällde flera telenor celler. Efter utbyte av routern var det inga problem. Problemet uppträdde bara vid hög RSRP och SINR och visade sig som skurvis nedladdning med låg snittfart. Förmodligen avkodade routern modulationen dåligt så att det blev massor med omsändningar och justeringar av modulationsstegen. Routern meddelar CQI (Channel Quality Index) till basen (EnodeB) och på grundval härav bestäms PMI och CMS (Modulation and Coding scheme) Routern meddelar också RI, Rank Index där 0 är en radiokanal och 1 Mimo (dubbla kanaler). Min ofullständiga förståelse av dessa LTE tekniska mysterier är att routern rapporterar till EnodeB att signalen är mycket väl avkodbar och att därför bit-tät modulation och kodning kan användas. OK säger masten, då gasar jag på så mycket jag kan med förväntad högsta bit error rate 10 procent. Men då insträffar det att routern inte alls kan ta emot med den fart som de rapporterade värdena på CQI och RI angav. Förbindelsen kraschar, stannar upp. Nu verkar det OK igen, routern anger högt CQI med ny krasch som följd. Ett möjligt skäl skulle kunna vara att slutsteget i cellens sändare inte klarar av att hålla isär amplitudnivåerna pga bristande linearitet (Om prick två ska ligga dubbelt så högt i förhållande till den horisontella axeln som prick ett ska den sändas med dubbelt så hög effekt. Är effektnivåerna lika därför att sändaren inte "orkar" höja nivån sammanfaller prickarna. Jämför distorsion i ett ljudslutsteg. Där är det sinusvågor som deformeras pga att förstärkaren inte återger formen bra).

Det funkar ju närmast normalt på andra celler (liten påverkan på SINR vid sändning til routern) och därför bör inte felet ligga i routern.  Det finns massor med länkar om CQI, PMI, CMS och RI. Tyvärr rapporterar inte AVMs routrar vilket CQI värde och RI som routern skickar till EnodeB. En långsam graf skulle förmodligen inte visa skeendet adekvat.

Något om QAM:

http://www.teletopix.org/4g-lte/modulation-in-lte/

Används enbart fasskift modulation kan fyra bitar per sinusvågcykel sändas eftersom en hel period kan delas upp i fyra delar som kan ge värdet 0 eller 1 beroende på fasskift. Om man dessutom amplitudmodulerar varje kvarts sinuscykel i steg ett eller två kan 8 bitar sändas. Om man lägger in ytterligare amplitudnivåer kan 16, 32 eller 64 bitar sändas men det kräver allt bättre SINR (eller CINR, där C står för Carrier istället för SINR, för oss nu samma sak unegfär). Modulationen anges som prickar i ett diagram med fyra kvardranter där varje kvadrant är en kvarts sinusvåg. OM man nu sänder samma bitar upprepat så ska de återges som väl definerade punkter i kvadrantdiagrammet. Ju svårare avkodningen är, desto mer "fuzzy/suddiga" blir bit-prickarna och till slut vet inte routern vart en viss signal hör. Då uppstår bitfel. Om dessa fundamentala egenskaper i LTE finns massor skrivet för den som vill googla.

I länken finns massor med bilder som ger info. Se effekten av sjunkande SINR i de syrénfärgade blafforna med prickar.

https://www.google.se/search?q=lte+modu … B595%3B595

Det finns även illustrationer som visar vilken CINR som krävs för att en viss QAM-nivå ska kunna användas. Andra illustrationer visar sambandet mellan CQI och SINR. Så av routern uppmätt SINR låter routern ange ett CQI värde som EnodeB använder till att bestämma informationstätheten via CMS (code and modulation scheme). Om routern tycker att separationen mellan referenssignalerna r0 och r1 är god föreslår den att dubbla radiokanaler används över två sändarnantenner och två mottagarantenner, dvs rank index 2.

Max RI means "No Correlation between the antenna", "No interference to each other", "Best Performance".
For example, in case of 2x2 MIMO, the RI value can be 1 or 2. When the value 2 in this case means "No Correlation between the antenna", "No interference to each other", "Best Performance". If the value is 1, it implies that the signal from the two Tx antenna is percieved by UE to be like single signal from single Antenna, which means the worst performance.

Kruxet är att routern de facto inte mäter hur entydigt de enskilda bitarna kan defineras i kvardrantdiagrammet. Bestämningen av SINR (CINR) och uppgiften om CQI till EnodeB bestäms bara  (tror jag) med hjälpt av referenssignalerna R0 och R1 som ligger i varsin radiokanal (vanligen över varsin sändarantenn). Referenssignalerna kodas med fasskift. Fel vid avkodning av amplitudnvåer kommer därför inte att rapporteras. (Notera att det sagda är förenklat och förmodligen avsevärt missförstått. Det är bara ett försök till förståelse av problemet som simtrax möter).

Rhode & Schwartz och andra gör mätinstrument för LTE där man ser kvadrantdiagrammet på oscilloscop och direkt kan se graden av suddighet och spridningen av prick-klustren.

Jag gör en skruvad jämförelse. Dela upp en måltavla för skytte i fyra kvadranter. Det finns ringar från 0 till tio med noll i mitten. A8 anger övre högra kvadranten, åttonde ringen. Nu skjuter vi på tavlan. Varje träff är en bit i en dataström. Att träffa rätt kvadrant (fasskift) är lätt men att träffa rätt ring (amplitudnivå) är svårt. Sänder vi samma bit upprepat ska alla skotten träffa i samma hål. I praktiken blir det pga interferens och noise spridning på skotthålen.

Sambandet mellan en sinusvåg och en cirkel är gymnasietrigonometri. Se wikipedia.


Jag tror inte att någon användare gjort en sådan utförlig mätning på cellerna och så väldokumenterat som simtrax. Lägg gärna filmerna på youtube. Du bygger nu ett väl dokumenterat case till allmän beskådan för att visa att en av Tres celler inte fungerar som den ska. Så småningom bör indicierna på att det är fel i en individuell cell vara så starka att t o m operatören kan ta till sig att felet kan ligga på deras sida och att det är allvarligt. Jag skulle dock önska att du mätte från bil på de två övriga cellerna på den trasslande masten 00584. Åk runt den, notera cell ID och PCI och gör mätningar i närheten. Frågan  är om det är den individuella cellen som trasslar eller om felet berör mastens samtliga tre sektorer.

Du bör inte behöva rikta om antennen eftersom Tre bör åtgärda felet.

Med ett komplett material kan vi (du och jag) redigera ett inlägg på forumet som du sedan kan hänvisa till direkt vid kontakt med Tre support. Careface kanske kan assistera med tips på direktkontakt med radioingenjör. Alternativt kan jag försöka via en konkurrerande operatörs radiochef; de bör känna till sina kollegor.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

139 Senaste redigerad av simtrax (2014-07-14 15:20:22)

Sv: Interferensproblem, varierande SINR och dåligt SINR vid belastning

Inflikar med länk till filmerna. ZIP-fil med 3 filmer. Ca 350 mb stor.

http://www.bsfoto.se/1/2014-07-14/filmer.zip

Kan även meddela att jag diskuterar problematiken med Tre.
De menar på att 4,6 km är ett stort avstånd, för stort. Mina problem framkommer på grund av min egen belastning. De har sett filmerna och bilderna i mitt förra inlägg. Och undersökt om de har problem på deras egen sida. Men de tycker att allt verkar OK. (hittills)

De menar på att en 2600-cell finns inom 1 km från min bostad. De anser att jag skall ansluta till den istället. Jag har åkt runt och testat. Så är inte fallet. Vi får se om de kan trolla fram den masten.

@jonasolof: Nya diagram kommer. Det är mycket annat på gång nu.

140

Sv: Interferensproblem, varierande SINR och dåligt SINR vid belastning

Hur förklarar de då att SINR sjunker pga egen belastning bara på en av cellerna? Upprepar att du bör testa de två andra cellerna på den misstänkta masten.

Det är inte ett stort avstånd vid direkt sikt och 15 dBi antenn. Vilket de vet.

Kolla mina mätningar i post 30 och senare så ser du flera 2600 celler, bl a 0066a-01. Men den var bättre vid Hangarvägen än norr om ditt hus på vägstumpen. Nära cellgräns?

Filmerna: Åkarp. Intressant att SINR sjunker vid andra mätningen som också visar sämre fart. Den första mätningen visar ju mycket bra fart för att vara 10 MHz bandbredd på LTE 800.

               Hjärup: Absurda svändningar i SINR trots RSRP nära -50 dBm på alla märkanaler. Periodiciteten i svängningarna är mycket märklig. Den förekommer ju även när du inte belastar masten. Förekommer denna peridocitet även kvällstid?

               Staffanstorp: Märklig sänkning vid 1min 30 sekunder som verkar vara okorrelerad med vad routern laddar ned, Men inte alls lika illa som Hjärup-masten.

Sänkningarna kan i och för sig bero på trafik i närliggande tre-celler som ger interferens. Men de borde inte kunna slå igenom när fältstyrkan är nära -50 dBm. Såvida de inte kommer från annan cell på samma mast. Eller att en mot dig riktad cell i Åkarpmasten stör vid trafik från Hjärup. De två masterna ligger ju med rätt liten vinkelskillnad. Du skulle kunna testa att vrida antennen mer mot väster så att åkarpmasten minskar i styrka även om hjärupsmasten inte längre tas emot med bästa RSRP.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

141 Senaste redigerad av E Kafeman (2014-07-14 17:48:48)

Sv: Interferensproblem, varierande SINR och dåligt SINR vid belastning

Bra jobbat simtrax.
Synd att det inte var fel på ditt modem, det hade varit lätt ordnat. När felet ligger på operatörens sida, och dessutom är av karaktären att cellen trots allt ger en slags förbindelse som verkar fungera bra vid flyktig test så kommer det bli en svår uppgift att övertala operatören att göra något konkret. Tjata på kund-supporten leder till att de gör en anteckning om att du är besvärlig kund. Första nivån på tekniksupporten klarar tyvärr inte att tillgodogöra sej information på denna nivån.
De odugligförklarar själva sin tekniska kompetens genom att påstå att avståndet är för stort och kan således inte tolka redovisade mätvärden.
Det är liten chans att komma vidare på denna nivån. De är fd. abbonemangssäljare som avancerat till tekniker genom tredagars internutbildning.
Stå på dej och begär bli kopplad till tekniker på högre nivå.

142

Sv: Interferensproblem, varierande SINR och dåligt SINR vid belastning

E Kafeman skrev:

Bra jobbat simtrax.
Synd att det inte var fel på ditt modem, det hade varit lätt ordnat. När felet ligger på operatörens sida, och dessutom är av karaktären att cellen trots allt ger en slags förbindelse som verkar fungera bra vid flyktig test så kommer det bli en svår uppgift att övertala operatören att göra något konkret. Tjata på kund-supporten leder till att de gör en anteckning om att du är besvärlig kund. Första nivån på tekniksupporten klarar tyvärr inte att tillgodogöra sej information på denna nivån.
De odugligförklarar själva sin tekniska kompetens genom att påstå att avståndet är för stort och kan således inte tolka redovisade mätvärden.
Det är liten chans att komma vidare på denna nivån. De är fd. abbonemangssäljare som avancerat till tekniker genom tredagars internutbildning.
Stå på dej och begär bli kopplad till tekniker på högre nivå.

Ja, detta är tyvärr ett stort problem med alla skräpoperatörer i Sverige. Endast Telia brukar vara tillmåtesgående, skulle man träffa på ett stolpskott där är det bara att tacka lite snabbt och ringa upp igen och prata med nästa.

/danne

Telia 4G, N4M, AVM FRITZbox 6840 INT, Huawei E392, Dovado Tiny/Pro, Huawei E5186S-22a, Poynting LPDA-A0092 45/45gr

143

Sv: Interferensproblem, varierande SINR och dåligt SINR vid belastning

Jag tänkte sammanställa info och ställa frågor på tyskt forum där det finns folk som jobbar med 4G bl a på Vodaphone. Håller med E Kafeman om att det kan vara svårt att komma till rätt nivå på Tre med den här infon. Tyngre ammunition behövs, och gärna en tolkning av vad de periodiska svängningarna beror på som syns på Hjärup quick time videon. De skulle kunna vara betingade av att någon streamat en stund från en intilliggande cell, ev samma mast.

Med tanke på svängningarna tror jag inte att problemet beror t ex på bristande linjäritet i sändaren för en sådan störning borde inte vara intermittent på detta vis.

Det vore intressant att se bandet med en spektrumanalysator för att se om det finns en icke 4G betingad störning som uppträder, bredbandig eller monofrekvent. Men den måste ju finnas nära masten. Självsvängande TV-antennförstärkare kan orsaka mycket konstiga störningar. Å andra sidan borde inverkan av en sådan störning vara lokal nära masten. Här finns ju de svängande SINR nivåerna även 4 km bort.

En bit in i augusti återkommer tekniker av alla de slag till Lund och det kanske går att få någon intresserad av detta märkliga fenomen utan att man ska behöva anlita Rohde & Schwarz eller de andra mätfirmorna.

E Kafeman, vad säger du om Hjaerup videon? Har mönstret någon signatur? RSRQ påverkas föga och RSRP inte alls.

Simtrax, det vore bra om du tog bort å och ä från filnamnen på filmerna. Skriv aakarp och hjaerup.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

144 Senaste redigerad av E Kafeman (2014-07-14 23:13:12)

Sv: Interferensproblem, varierande SINR och dåligt SINR vid belastning

Har nu tittat på filmerna. Kan man kalla HD-video.

SINR står för "Signal to Interference and Noise Ratio". För en stationär förbindelse ligger [N] bruset rätt konstant. Det gäller även stillaståendes bil i relativt ostörd omgivning. Även [ I ] interferensen bör vara hyggligt konstant. Lokalt betingad interfernes kan utslutas genom att mätning har skett från två vitt skilda platser. tredje faktorn som styr SINR är [S]signalstyrkan. Den förefaller vid resp mätplats att vara stabil enligt mätkurvorna vid de övriga mätställena, men ett märkligt hack förekommer på Hjärup-filmen.
Om jag skulle våga mej på en teknisk gissning som delvis bygger på uppgiften att det fungerade bättre i vintras, och att för hög värme kan driva elektronik utanför dess specar, så är mitt antagande att problemet ligger i instabil referens-oscillator i 3's utrustning. Den är i princip hjärtat som styr allt annat i radion, både sändning och mottagning. En ledning om så är fallet skulle ha vara att mäta jitter (enligt tidigare länk) och då se ett rätt konstant högt jitter när SINR ligger stabilt.
Skulle däremot jittret vara omväxlande högt och lågt är I/Q-detekteringen skev eller instabil trots stabil referensklocka. Det finns troligen en PLL som styr att deras inbördes fas hålls stabilt på 90 grader och denna kretsen kanske inte mår så bra.
Då blir det som jonasolof varit inne på, att prickarna missar målet när de blir för många per period, vilket förmodligen kommer leda till att sändaren minskar coderaten. Vid låg coderate blir prick-missarna färre och jittret lägre pga färre omsändningar. Vid filmningen var det troligen bara vid högsta coderaten som som instabiliteten var märkbar, vid halvfart fungerar det smärtfritt, men vid andra mät-tillfällen så har det varit betydligt sämre.
Att SINR sjunker med 6 dB vid trafik, är normalt, vilket man kan se på de andra filmade cellerna, men här droppar den betydligt mer och förefaller sedan ha ytterst svårt att återkomma, när den en gång spårat ur. Verkar uppenbart instabil.
Det är detta beteende som gör att jag gissar på en något instabil referens-oscillator vilket gör hela efterföljande kedjan lika instabil.
Om det är för hög värme som är grund-problemet så finns det säkert avläsningbart genom att 3 loggar in på utrustningen men temperaturen kan även vara normal, fast något högre jämfört med när det är vinterkyla utanför sändaren, vilket får någon krets att tappa stabiliteten.

Nu är inte sådana radio-apparater alls något som jag sysslar med, även om jag håller på en hel del med radio, så mina slutledningar är mest gissningar som baseras på en tre-dagars internutbildning.

145

Sv: Interferensproblem, varierande SINR och dåligt SINR vid belastning

Som E Kafeman är inne på så tror även jag att felet ligger i cellen och inte är betingat av en extern störning.

Märkligt är att SINR är instabilt, ibland bra, ibland dåligt och ibland periodiskt dålig. Även vid en hög signalstyrka nära -50 dBm så rasar SINR mer än 20 dB. Detta samtidigt som variationerna i RSRQ är små. Egen trafik i cellen ska/kan påverka RSRQ upp till 4,8 dB men ska då inte påverka SINR (CINR). Se avsnitt 1.1.5 här

http://cdn.rohde-schwarz.com/dl_downloa … P17_1e.pdf

(En radiospecialist på Cellmax sade att teorin om att SINR inte påverkas av egen trafik i cellen inte håller i praktiken. Här ser vi dock variationet på över 20 dB i SINR och de kan omöjligen orsakas av egen trafik annat än om utrustningen påverkas onormalt).

I hjärupcellen varierar SINR utan att RSRQ dippar. Enda förklaringen jag ser är att cellen modulerar oprecist och att felet varierar med tiden. Annorlunda uttryckt så är bitarna/prickarna dåligt definierade från början till amplitud eller fas men av varierande grad. Detta skulle kunna visas direkt vid mätning  internt innan dataströmmen går ut i antennerna. Särskilt intressant vore att veta om felet uppträder i de två andra 800-cellerna i masten. Nu är i och för sig inte celler synkroniserade ens i samma mast.

En passant tar jag tillbaka min förmodan att SINR mäts i routern innan avkodning. Uppmätt SINR ger CQI värde till EnodeB som bestämmer MCS. Då måste avkodbarheten vara med.

Supportens utbildning innefattar knappast att diagnostisera fel i sändarutrustningen på grundval av kundernas mätningar. Det vore dyrt att ha radioingenjörer med inriktning på sändarsidan i LTE nära telefonerna. Men organisationens kvalitet visar sig också i hur lång tid det tar för kedjan av respondenter att föra upp frågan på adekvat nivå.

Eftersom det är marknadsförare som styr så är reaktionen förmodligen att lägga mer på reklam i stället för att förbättra ärendegången i support.

Nu skriver vi det i klartext:

TRE

NI HAR ETT FEL I CELL 00582-14  SOM YTTRAR SIG I DÅLIGT AVKODBARA BITAR I QAM. FELET ÄR VARIABELT OCH IBLAND PERIODISKT MED INTERVALL PÅ NÅGRA SEKUNDER. FELET HAR KUNNAT IAKTTAS I FLERA MÅNADER.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

146 Senaste redigerad av simtrax (2014-07-16 09:05:46)

Sv: Interferensproblem, varierande SINR och dåligt SINR vid belastning

Jag har inte gjort mer i fallet under idag och igår. Jag har skickat mejl till kontaktpersonen på Tre, så vi får se vad han säger.

Konstigt nog har uppkopplingen varit bra mycket bättre än på länge under vissa tider igår, och nu idag när jag skriver detta inlägget.
Som ni kan se nedan så är det väldigt bra:
http://www.bsfoto.se/1/2014-07-14/test3.png

Så bra upload har jag aldrig tidigare sett här hemma. Under ett antal test låg jag en bra bit över 15 Mbit. Download varierade mellan 20-30 Mbit. Man bör däremot ha i åtanke att detta var under de "bra" perioderna på dygnet.
Testet ovan gjordes kl 14:12. Man bör ha i åtanke att det är gjort med min iphone.
http://www.bsfoto.se/1/2014-07-14/sinr.png

SINR varierar fortf. över dygnet och jag kan säga att under kvällen var det åter igen långsamt. Jag hade gäster och ingen möjlighet att göra tester i bredbandskollen då.

Här är ett exempel på SINR, tagen nyss.
http://www.bsfoto.se/1/2014-07-14/sinr2.png

En märklig sak som jag lagt märke till, jag laddar just nu upp filmerna till ftp:n igen med nya namn. Det går i ca 220kb/s mot min ftp på One.com. Vilken jag är helt övertygad har bättre kapacitet än så. Gör jag ett test i bredbandskollen får jag runt 10 Mbit i upload just nu. Men ändå går uppladdningen inte snabbare än några hundra kb/s. Konstigt..

Man kan nog inte dra någon slutsats av detta inlägg, mer än att stundvis fungerar det som det ska. Och nästa minut fungerar det inte bra.

Edit:
Kan inflika och visa denna bild, tagen 2014-07-04.
http://www.bsfoto.se/1/2014-07-14/sinr4i7.png

Ser avsevärt mycket sämre ut. Sen kan det bero på vad som helst. Belastningen på masten var kanske högre den dagen..

147

Sv: Interferensproblem, varierande SINR och dåligt SINR vid belastning

De gula staplarna ¨på SINR kurvan visar bara bästa värde av de fyra. En viss variation kan nog ske över dygnet beroende på interferens från alla de andra tre 800 cellerna i närheten. Men det förklarar inte alls de vilda svängningarna i den blågröna grafen från realtime monitor för SINR. De beror troligen på fel i cellen enligt diskussion ovan. Upprepar att det är bara de två bättre graferna vi ska bry oss om, dvs mörkgrön och ljusblå.

Sådana svängningar i SINR utan påtaglig inverkan på RSRQ vittnar om att fluktuationerna inte är trafikbetingade annat än att egen trafik i cellen möjligen kan få modulationen att rasa. Men ofta rasar SINR utan samband med din egen trafik. Om det nu är så att all trafik i cellen kraschar modulationen kan det förklara att medelvärdet blir högt mitt i natten.

Förmodligen skulle mycket bättre tidsupplösning krävas för att åskådliggöra det egentliga förloppet av SINR-ariationerna. Det kan bara nås med LTE testinstrument., t ex Agilent. Dessutom skulle man behöva kolla bandet med spektrumanalysator för att se övrig trafik i cellen vid SINR dykningarna. AVM routern kan inte rapportera om övriga användares trafik i samma cell. Det återspeglas bara i RSRQ värdet som sjunker en aning under de tider på dygnet då medelvärdet på SINR sjunker enligt de gula staplarna.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

148

Sv: Interferensproblem, varierande SINR och dåligt SINR vid belastning

Jag kollade de tre videofilmerna igen. Även Staffanstorp uppvisar rätt kraftiga sänkningar av SINR vid trafik. Kårup i mycket mindre grad.

Det finns inget skrivet som jag finner som beskriver sänkning av SINR vid egen trafik. Det är möjligt att viss sänkning är normalt. (Jag har inte hunnit göra egna test mot Tre 800 cell 6 km bort med fri sikt). Idag blev jag uppringd av en medarbetare på Rohde & Schwartz pga mitt besök vid deras monter i Barcelona MWC i februari. Jag gavs möjlighet att maila in frågor om SINR svängningarna och hoppas kunna göra detta om några dagar. De om några bör veta hur LTE uppträder under olika förhållanden.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

149 Senaste redigerad av danne (2014-07-16 17:13:07)

Sv: Interferensproblem, varierande SINR och dåligt SINR vid belastning

Min gissning är att SINR sjunker vid egen belastning om kapaciteten inte är på cellen är "överflödig", på samma sätt som RSRQ går upp. Men SINR borde inte röra sig, teoretiskt sett.

Ser ju dock ut att vara extremt på masten i Hjärup, ska ner där i morgon eller på Fredag (Jakriborg). Var står denna mast? CellId 00582-14?

Ska se om jag hinner kolla vad som händer för mig med ZTE'n

Har ingen fin tysk router, men kan se samma tendenser med ZTE mifin på flera celler i mitt område, dock inte på den jag riktat antennen mot. Den har extremt låg belastning och verkar matas i överflöd, ser inga sänkningar av hastighet eller mer jitter oavsett tidpunkt.

/danne

Telia 4G, N4M, AVM FRITZbox 6840 INT, Huawei E392, Dovado Tiny/Pro, Huawei E5186S-22a, Poynting LPDA-A0092 45/45gr

150

Sv: Interferensproblem, varierande SINR och dåligt SINR vid belastning

Masternas läge framgår av post #137. Hjärupmasten syns vid sidan av vägen om du använder Google Street View enligt fotot i post 137.

Jag kan inte se något skäl till att SINR skulle sjunka även om belastningen på masten överskrider matningens kapacitet.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.