76

Sv: Interferensproblem, varierande SINR och dåligt SINR vid belastning

Jag ökade på föregående inlägg.

För testet vore det bra med korta kablar, högst två meter. Lämpligen SMA i båda ändar så använder man en SMA/N adapter vid sntennen.

Det är tveksamt att beställa ksblar tillsammans med tyska antenner för tyskarna sitter fast i en tolkningsfråga  om vad reglerna om max uteffekt innebär. De strikta hävdar att utstrålad effekt inte får ökas med antenngain, möjligen bara 2 dB i så fall. Andra säger att man får använda antenner med hög riktverkan och gain om man inte stör TV på närliggande frekvenser. För att inte anklagas för att bryta mot reglerna så lägger säljarna till långa kablar med förluster som kan motsvara antennvinsten. Sedan kan de kalla dessa kablar lågförlust för att sälja bra.

Man måste därför kolla kabeltyp. Elfa säljer kablar med SMA kontakter i korta längder men tar hutlöst betalt. Kjelke har bara RG174. Jag har ingen bra koll på lämpliga kablar och ber därför andra om synpunkter. Vox Medievalus har intresserat sig mycket för frågan.

Vad teststs utförande angår så föreslår jag att du mäter avstånd till mark med valfri metod upp till antennens medelpunkt och går från två meter i enmetersintervaller så högt du ksn. Du behöver nog komma över tio meter för att få fresnelzonen fri.

Använd ipaden för att ta screenshots av LTE infon över de fyra kombinationetna på varje meter. Vid fem meter tar du dubbls screenshots för att hålla reda på bildordningen eftersom du inte kan tidssstämpla bilderna. Annars kan du ta bilder av skärmen på laptopen och lägga till textkommentarer utanför fönstret från routern.

Gör sedan en tabell med höjd i meter kontra fyra signalnivåer, RSRQ och SINR, dvs all info som LTE tabven ger.

Inled testet med att kolla i real time monitor hur RSRP och SINR ändras när du höjer och sänker. Kolla om det finn några särskilt dåliga eller bra höjder och ta med dessa vid sensre stegvis mätning.

För höjdmätning skulle jag använda en lasermätare.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

77

Sv: Interferensproblem, varierande SINR och dåligt SINR vid belastning

jonasolof skrev:

Jag ökade på föregående inlägg.

För testet vore det bra med korta kablar, högst två meter. Lämpligen SMA i båda ändar så använder man en SMA/N adapter vid sntennen.

Det är tveksamt att beställa ksblar tillsammans med tyska antenner för tyskarna sitter fast i en tolkningsfråga  om vad reglerna om max uteffekt innebär. De strikta hävdar att utstrålad effekt inte får ökas med antenngain, möjligen bara 2 dB i så fall. Andra säger att man får använda antenner med hög riktverkan och gain om man inte stör TV på närliggande frekvenser. För att inte anklagas för att bryta mot reglerna så lägger säljarna till långa kablar med förluster som kan motsvara antennvinsten. Sedan kan de kalla dessa kablar lågförlust för att sälja bra.

Man måste därför kolla kabeltyp. Elfa säljer kablar med SMA kontakter i korta längder men tar hutlöst betalt. Kjelke har bara RG174. Jag har ingen bra koll på lämpliga kablar och ber därför andra om synpunkter. Vox Medievalus har intresserat sig mycket för frågan.

Vad teststs utförande angår så föreslår jag att du mäter avstånd till mark med valfri metod upp till antennens medelpunkt och går från två meter i enmetersintervaller så högt du ksn. Du behöver nog komma över tio meter för att få fresnelzonen fri.

Använd ipaden för att ta screenshots av LTE infon över de fyra kombinationetna på varje meter. Vid fem meter tar du dubbls screenshots för att hålla reda på bildordningen eftersom du inte kan tidssstämpla bilderna. Annars kan du ta bilder av skärmen på laptopen och lägga till textkommentarer utanför fönstret från routern.

Gör sedan en tabell med höjd i meter kontra fyra signalnivåer, RSRQ och SINR, dvs all info som LTE tabven ger.

Inled testet med att kolla i real time monitor hur RSRP och SINR ändras när du höjer och sänker. Kolla om det finn några särskilt dåliga eller bra höjder och ta med dessa vid sensre stegvis mätning.

För höjdmätning skulle jag använda en lasermätare.

Låter bra!
Kan nämna att höjdskillnaden på marknivån vid masten och marknivån vid huset där testerna kommer genomföras är 1,75 m; +-25 cm i noggrannhet.
Om det är relevant information vet jag inte, men så är det iaf.

78

Sv: Interferensproblem, varierande SINR och dåligt SINR vid belastning

På Wimo's sida kan man skapa egna kablar, i valfri längd. Med valfria kontakter.
Priset skulle bli ca 28€ /st för 2 meter med SMA- och N-kontakter.
Är det ett rimligt pris för kablar?
Detta var då någon modell av de kablar Vox Medievalus skrev om i sitt inlägg.

79

Sv: Interferensproblem, varierande SINR och dåligt SINR vid belastning

Höjderna är relevanta för hur fresnelzonen får plats, men företrädesvis åt ditt håll. Det är tyvärr lite krångligt att få fram bilden av zonen på den länkade sidan. Masten är förmodligen mer än 20 meter hög. Terrängen sluttar uppåt åt ditt håll.

Just Wimo är seriösa och de kablar som de levererat till mig har verkat OK. Det var i och för sig standardlängder med FME kontakter plus en adapterkontakt FME/N. Jag tror att priset är OK fast jag fick det till 20.30 € per kabel för 2 meters längd.

Här kan du se förlust vid olika frekvenser för olika kablar. För kort längd är H155 OK. Det blir bara en halv dB ungefär för 2 meter vid 800 MHz

http://www.on4sh.be/ham/coax/

Om man sedan behöver betydligt längre kablar är det skäl att gå över på andra dimensioner som Vox M skrivit. Detta såvida man inte får tillräcklig signalstyrka med antennen på rätt höjd för att kompensera för lite kabelförluster. Det blir en avvägning, högre signalstyrka ju högre upp antennen kommer men samtidigt mer kabelförluster såvida man inte vid den slutgiltiga installationen sätter routern vid antennen. I så fall skulle jag hellre sätta dit en MF93D eller liknande mifi som utvecklar mindre värme - alt någon som har LANutgång - eller B593.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

80

Sv: Interferensproblem, varierande SINR och dåligt SINR vid belastning

Wimo:s kabelkonfigurator är föredömlig och jag har själv köpt flera omgångar koaxialkabel från dem. Alternativet att montera själv när det gäller grova koaxialkablar finns självklart men frågan är om man tjänar så mycket på det. Bra kontaktdon från N-klass och uppåt kostar en slant samtidigt som det är viktigt att minimera förlusterna i donen. Att använda CLF-400/Ecoflex 10Plus på så korta längder som två meter vid 800 Mhz är dock något av overkill. CLF-400/Ecoflex 10Plus dämpar inte mer än ca 0,13 dB/m vid 800 MHz så här duger också en vanlig H155-kabel som vid samma frekvens dämpar cirka 0,3 dB/m. Prisskillnaden med ett tvåmetersmontage hos Wimo ligger ungefär på 4-5 € per styck. Riktig glädje har man av CLF-400/Ecoflex 10Plus och grövre kablar antingen vid längder över fem meter eller vid högre frekvenser. Vid t.ex 2,6 GHz är de ett måste om man skall få fram något ur antennen till routern. Men visst - jag använder Ecoflex 10Plus även för Net1 på 450 MHz-bandet.

När det gäller koaxialkablar och deras montering finns mycket att lära från basstationerna. Här är det naturligtvis grövre kablage som gäller med allt vad det innebär av minsta böjningsradier osv. Intressant nog har jag dock sett Ecoflex 15 Plus för matning av mikrovågslänkar vilket förvånar mig något då ju dessa jobbar på GHz-banden. Fastsättningen av (vertikalt) förlagda koaxialkablar är tänkvärt. För att undvika skadlig punktbelastning är kablarna med regelbundna mellanrum fästa med hjälp av dubbla motställda och skålformade 6-7 cm långa små plåtbleck (syrafast stål) där skålformens radie är anpassad till koaxialkabelns diameter. Fastspänningen justeras sedan elegant med en eller flera små ställskruvar som pressar blecken mot kabeln. Själv har jag använt simpla buntband men tryckutjämnande tjocka gummiplattor (slät 5 mm vibrationsgummiduk) mellan kablarna och respektive buntband. Det kan bli varmt även i små antennmaster när solen gassar för fullt på sommaren !

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

81

Sv: Interferensproblem, varierande SINR och dåligt SINR vid belastning

Tack Vox M för synpunkterna. Simtrax situation är lite märklig för på 4 km avstånd med fri sikt borde signalen vara jämn och stark, i synnerhet som om det inte verkar finnas någon granncell som stör (av cell-id att döma).

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

82

Sv: Interferensproblem, varierande SINR och dåligt SINR vid belastning

simtrax skrev:
G-Man skrev:

Jag kör routrar ute, under väder tätning. Detta har funkat m bra i många år för mig, samma med modemen.

Xpol, asis är lite sådär, finns flera modeller av den, värt att notera.

Jag tänker mig en plastlåda, hål i botten, silikon runt hela locket. Låter den stå/hänga där det är skugga större delen av dygnet.
Borde funka tycker jag.

Lådan får ej vara helt tät, då bla kondens kommer att skapas i denna vid kraftiga väderomslag osv.
Lådan bör vara lite konisk, med spetsen ner, tex där kablarna gårut/ner.
Annars funkar något välplacerat hål på lägsta punkten.

83

Sv: Interferensproblem, varierande SINR och dåligt SINR vid belastning

Tack för era svar!

Kommer nog bli en beställning av antenn i nästa vecka. Så får vi se var den kommer sitta.
Har två hustak att välja på nämligen. Så jag måste kolla var jag får bäst mottagning.

84

Sv: Interferensproblem, varierande SINR och dåligt SINR vid belastning

Du har redan bra signalstyrka och SINR med dina biquads men wimos panel med sin smalare lob kan ta bort ytterligare interferens och höja SINR . Lägg upp bilderna här så tar vi optimeringen av polariseringen av de enskilfda biquads.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

85 Senaste redigerad av simtrax (2014-06-12 08:45:44)

Sv: Interferensproblem, varierande SINR och dåligt SINR vid belastning

Igår fick jag hem en AVM6840-router.
Mycket skoj att testa den. Funkar ypperligt.
Jag är osäker på hur man tolkar SINR-värdet.
Tänkte att ni kan titta och jämföra XPOL-antennen med mina hemmabyggen.

Just nu är mina Biquads riktade en Vertikalt och en horisontellt.

Jag bifogar 2 bilder med värden från XPOL antennen:

http://www.bsfoto.se/1/antenn/xpol%202.png



Två bilder med mina hemmabyggda antenner:

http://www.bsfoto.se/1/antenn/Egna.png



Ska bli intressant att höra vad ni säger.
Jag förstår inte varför värdet ibland hoppar upp på -140 som du kan se på en av bilderna.

EDIT:
En bild till med hemmabyggena, som jag tog igår kväll. Detta verkar vara mer någon form av medelvärde.



http://www.bsfoto.se/1/antenn/hemmabygge2.png

86

Sv: Interferensproblem, varierande SINR och dåligt SINR vid belastning

Bra redovisning

SINR är relationen mellan cellens signal till dig och noise+interferens uttryckt i dB, dvs tiopotenser. Vid SINR 0 är interferens plus brus lika starkt som signalen. LTE klarar till och med några dB negativT, dvs att sinalen är svagare än störningarna. Det gör inte wifi.

Dataströmning över två kanaler kräver mycket ren signal där de två radiokanalerna dessutom ska vara kraftigt okorrelerade. Korrelationen eller frånvaron av den kan man inte se på SINR och och de finns inga routrar eller modem som ger användaren de interna måtten på korrelation. Rhode & Schwartz ha sådana grejor, kostar massor.

Två strömmar kan uppstå vid SINR ca 20 eller högre. I den mån mimo förekommer vid lägre SINR än 20 är den suboptimal, dvs open loop mimo som AVM ange innebär inte att man har effektiva dubbla strömmar men det finns inslag av okorrelerade strömmar.

VId closed loop mimo som man sällan ser så är cell och router sammanlänkade i snabb återkoppling om bäste möjliga överföring över två kanaler.

Mimo behövs inte för att uppnå mycket hög fart vid nuv klass 3 LTE men det är eftersträvansvärt.

Den marginella vinsten i fart vid stigande SINR över 20 planar ut men upp till 20 bör man sträva.

Cellen sänder över två antenner benämnda Tx0 och Tx1, de tas emot av routerns två antenner Rx0 och Rx1. Störst chans till decoupling mellan dataströmmarna är det om det ena signalparet Tx och Rx är starkare än det andra, dvs Rx0Tx0 är starkare än Rx0 Tx1 och motsvarande för Rx1.

En antenn som är monterad horisontellt plus vertikalt som Xpol har de interna antennerna i planet mellan sändarens +-45 grader och vardera antennen tar därmed mot lika stark signal från endera av de två cell-antennerna. Eftersom planet ligger 45 grader fel i polarisation gentemot sändaren förloras 3 dB i singalstyrka (dvs hälften av signalstyrkan. Det är dock bra för upload som bara sker över antennen Rx0 (vänster antenn bakifrån på AVM routern). Mer om upload nedan.

För optimal download bör en ena Rx antennen stå i samma plan som en av sändarantennerna. Eftersom det vanligen skiljer 90 grader mellan Rx antennerna innebär det att den andra Rxantennen står i samma plan som en andra tx antennen. detta syns på att RSRP och SINR är mycket bättre för t ex Rx0Tx0 än Rx0Tx1. därvid kommer även Rx1Tx1 att vara starkare än Rx1Tx0.det lika gärna vara tvärtom, dvs Rx0Tx1 är starkare än Rx0Tx0 men då bör tvärtom även gälla för Rx1 i förhållande till Tx1 och TX0. Inga hemlisar här, helt logisk om man tänker sig att polarisationsplan ska överensstämma parvis Rx/Tx. en antenn soms står 90 grader ur plan ska i princip inte ta emot någon signal alls, jmf hor/vert på satellithuvuden där man kan sända två separata TV strömmar enbart genom att det finns två av varandra okorrellerade polarisationsplan.

-140 i SINR på första xpol bilden vid RSRP -80 ä ett konstigt värde som jag bortser från. det innebär bara störningar och ingen signal men RSRQ -12 är visserligen dåligt men anger ändå att signal finns, RSRP -80, -82, -80, -80 visar rätt bra signal men dålig separation.

Även den andra xpolbilden visar dålig separation. Notera hur dålig SINR är. Xpol ger dålig signal här med kraftig störning, möjligen för att loben tar in andra celler som interfererar. Det kanske skulle gå bättre om man vred antennen 45 grader.

Wimos paneler är annorlunda. De står på ett hörn och de interna antennnerna är monterade +- 45 grader, dvs optimerade för mottagning. Automatiskt vinner man 3 dB mot 0/90 montering.

En del av det sämre SINR för xpol tillskriver jag den sämre signalstyrkan men det räcker inte om förklaring,

Eftersom dina biquads tar in så mycket bättre vid hor/vert montering, dvs 3-5 dB bättre RSRP, så har du lyckats bra med bygget och gain bör ligga nära högsta möjliga för konstruktionen, 11 dB, jämfört med 8 dBi för xpol.

Hoppet från SINR 1 med xpol vid -80 dB till SINR 20 vid -77 dB är svårföklarligt men det är bara att tacka.

Med hjälp av real time monitor kan du nu rotera vardera biquaden så att den får ett värde som är bra samtidig som det andra sjunker (vilket inte gör något). rotera sedan den andra så att du får så bra värde på den också, varvid de båda signalparen inte ska överensstämma. Om du tittar på sista raden med RSRP -75 och SINR -24 så är det bättre än -78 och 21.Dvs RX1 tx1 är bättre än Rx1 tx0. den andra antennen visar också skillnad, Rx0Tx0 är bättre än Rx0Tx1, allt enligt reegeln. Nu gäller det bara att maxa vardera antennen.  För att uppnå bästa möjiiga värde på SINR är det inte säkert att de ska stå exakt i 45 graders lutning. Polarisationsplanet kan vrida sig något på vägen och man kan intge vara hundra på hur antennerna funkar. Bra således att det är separata antenner som kan optimeras separat. Du får hitta på någon montering som medger vridning 0-90 grader.

Vid max SINR får du optimerad polarisering för download. för upload är det knepigare.antag att RX antennerna står hel rätt i förhållande till tx antennerna. du sänder over Rx0. Så uppträder fading (vilket år ofrånkomligt och du hinner inte se den för den utspelas under millisekunder. Om nu signalen från Rxo tas emot av den sampolariserade Tx0 och signalstyrkan dippar genom fading så kan inte antennen Tx1 ta emot någon signal för den är polariserad 90 grader fel. Därför fungerar diversity dåligt och det blir omsändningar vilket sänker upload.

Detta har jag visat genom att luta en antennenwerk panelantenn (hor/vert internt) från vertikalt till 45 grader. Lutningen medförde att UL sjönk från 17 mbit/s till 10. DL ökade från 47 till 50 eftersom mottagningen sker över både Rx0 och Rx1. Här är förklaringen tlll att många antenner på marknaden är monterade hor/vert, man optimerar UL, Vid dålig UL kan även DL försämras pga svårigheter att kvittera paket. Se detta

http://www.mobilabredband.se/forum/view … hp?id=6108

slarvigt och snabbt skrivet men jag måste packa bilen klart för avfärd till Sverige

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

87 Senaste redigerad av simtrax (2014-06-12 19:49:37)

Sv: Interferensproblem, varierande SINR och dåligt SINR vid belastning

Bra genomgång Jonas, tack.

Jag har spenderat några timmar på att försöka rotera mina två biquads på ett bra sätt.
Det är väldigt svårt att få SINR att ligga stabilt vid 20. Värdet hoppar upp och ner.
Ibland faller de ner på SINR under 10, och ligger där ett tag. Sen hoppar de upp igen till runt 20.
Märkligt.
Väldigt svårt att förstå vad det är som händer. Men stundvis har jag upp emot 20-30 Mbit nedströms.

Har inte experimenterat med XPOL-antennen.. än..

Edit:
Lite uppdatering med XPOL-antennen.
Sjukt märkligt är det, fina värden ser det ut som. Men dåliga hastigheter.

http://www.bsfoto.se/1/antenn/1/xpol.png

http://www.bsfoto.se/1/antenn/1/2.png

Detta är med antennen lagt 90 grader åt sidan. Då fick jag bäst SINR och så vidare.

88

Sv: Interferensproblem, varierande SINR och dåligt SINR vid belastning

Det finns skäl att tro att det hoppar pga trafik i angränsande celler - eller om det kan finnas någon yttre störkälla (förutom den starka tele2 signalen från masten närmre dig).

Att experimentera med xpol antennen tror jag inte lönar sig så mycket. Du behöver nog ha ännu högre signalstyrka och en smalare antennlob, dvs en antenn med högre gain. Wimos 15 dBi panel är ett bra steg, bör ge 4 dB starkare signal och med tanke på skillnaden mellan dina biquads och xpol som kom med 3-4 dB så bör ytterligare 4 dB spela stor roll.

Att sedan gå från 15 till ytterligare 4 dB mer är ett stort steg som kräver två meter långa yagis om inte mer.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

89 Senaste redigerad av simtrax (2014-06-12 19:53:29)

Sv: Interferensproblem, varierande SINR och dåligt SINR vid belastning

jonasolof skrev:

Det finns skäl att tro att det hoppar pga trafik i angränsande celler - eller om det kan finnas någon yttre störkälla (förutom den starka tele2 signalen från masten närmre dig).

Att experimentera med xpol antennen tror jag inte lönar sig så mycket. Du behöver nog ha ännu högre signalstyrka och en smalare antennlob, dvs en antenn med högre gain. Wimos 15 dBi panel är ett bra steg, bör ge 4 dB starkare signal och med tanke på skillnaden mellan dina biquads och xpol som kom med 3-4 dB så bör ytterligare 4 dB spela stor roll.

Att sedan gå från 15 till ytterligare 4 dB mer är ett stort steg som kräver två meter långa yagis om inte mer.

La in lite mer info med XPOL-antennen (mitt förra inlägg). Denna gången fick jag rättså bra värden. Men har ju sett bättre med mina BiQuad.

Men just nu är uppkopplingen minst sagt kass..

90

Sv: Interferensproblem, varierande SINR och dåligt SINR vid belastning

de stora dipparna i SINR är märkliga (de sker dessutom utan att RSRQ faller), liksom att du får så extremt varierande värden från xpol-antennen. Det är bara vid svag signal man brukar se sådana här dippar i AVM6842 men signalen är inte så svag. Jag börjar fundera på yttre intermittenta störkällor men det är naturligtvis svårt att kolla. Kanske kan du hitta någon som har en radioscanner som går upp till 900 MHz, de var rätt vanliga och jag har någon liggande.

frågan är om det är något lokalt. Nu när du har AVM routern kan du kolla SINR om dippar uppträder även närmre masten. Kan aven vara lämpligt att kolla 2600 MHz, börja med routerns egna antenner.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

91

Sv: Interferensproblem, varierande SINR och dåligt SINR vid belastning

Så här ser det ut väldigt ofta:

http://www.bsfoto.se/1/antenn/1/sinr.png

Detta är med XPOL-antennen.

92 Senaste redigerad av simtrax (2014-06-12 20:41:42)

Sv: Interferensproblem, varierande SINR och dåligt SINR vid belastning

Och med mina egna antenner ser det just nu ut såhär:

http://www.bsfoto.se/1/antenn/1/biquad2.png


Edit:

Eller ser det ut såhär:

http://www.bsfoto.se/1/antenn/1/biquad3.png

93

Sv: Interferensproblem, varierande SINR och dåligt SINR vid belastning

Länkarna som började med ftp kunde jag inte se på ipad så jag ändrade ftp till www

Om signalen är svag kan routern tappa taget periodvis och visa dippar. Försök optimera antennerna så att en grön och en blå linje blir bra på RSRP och SINR. Vad den andra blå eller gröna gör spelar mindre  roll.

Jag har ingen erfarenhet av hur intermittenta störningar skulle yttra sig men det ser misstänkt ut. Testa 2600 också.

I Frankrike finns det en konflikt mellan  flygplatsradio/radar och LTE 800. Kastrup?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

94 Senaste redigerad av simtrax (2014-06-13 05:42:49)

Sv: Interferensproblem, varierande SINR och dåligt SINR vid belastning

jonasolof skrev:

Länkarna som började med ftp kunde jag inte se på ipad så jag ändrade ftp till www

Om signalen är svag kan routern tappa taget periodvis och visa dippar. Försök optimera antennerna så att en grön och en blå linje blir bra på RSRP och SINR. Vad den andra blå eller gröna gör spelar mindre  roll.

Jag har ingen erfarenhet av hur intermittenta störningar skulle yttra sig men det ser misstänkt ut. Testa 2600 också.

I Frankrike finns det en konflikt mellan  flygplatsradio/radar och LTE 800. Kastrup?

Nu på morgonen ser allt mycket bättre ut. SINR ligger stabilt runt 20. Får runt 25- 30 Mbit nedströms.

http://www.bsfoto.se/1/antenn/1/morgon.jpg

95

Sv: Interferensproblem, varierande SINR och dåligt SINR vid belastning

Hur är biquaderna orienterade? Jsg ser ingen bra åtskillnad.

Intressant att det är bättre. Kolla även efter midnatt någon gång. Kanske är störningarna enbart beroende av trafik i celler.

En annan måhända möjlig störkälla är reflexer från motorvägen, jmfr tv och flygplan.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

96

Sv: Interferensproblem, varierande SINR och dåligt SINR vid belastning

jonasolof skrev:

Hur är biquaderna orienterade? Jsg ser ingen bra åtskillnad.

Intressant att det är bättre. Kolla även efter midnatt någon gång. Kanske är störningarna enbart beroende av trafik i celler.

En annan måhända möjlig störkälla är reflexer från motorvägen, jmfr tv och flygplan.

Tagen nyss.
Återstår att se vad som händer ikväll. Mycket fin statistik att ha det där.
AVM6840 slutar inte att förvåna en.

http://bsfoto.se/1/antenn/1/statistik.jpg

97 Senaste redigerad av simtrax (2014-06-13 21:09:54)

Sv: Interferensproblem, varierande SINR och dåligt SINR vid belastning

jonasolof skrev:

Länkarna som började med ftp kunde jag inte se på ipad så jag ändrade ftp till www

Om signalen är svag kan routern tappa taget periodvis och visa dippar. Försök optimera antennerna så att en grön och en blå linje blir bra på RSRP och SINR. Vad den andra blå eller gröna gör spelar mindre  roll.

Jag har ingen erfarenhet av hur intermittenta störningar skulle yttra sig men det ser misstänkt ut. Testa 2600 också.

I Frankrike finns det en konflikt mellan  flygplatsradio/radar och LTE 800. Kastrup?

Jag har följt ditt tips i inlägget ovan.

http://www.bsfoto.se/1/antenn/1/sep.jpg


Jag lyckas inte separera de två blå (DL) lika mycket som de två gröna (UL)


Bästa hastigheten uppmät under försöken:

http://www.bsfoto.se/1/antenn/1/hast.png

Detta är med mina BiQuads, det slutade med att de är snedställda ca 45grader var och en åt vars ett håll.
Hur ser det ut? Kan jag optimera ytterligare?
DL antennen svarade inte alls lika bra på "rotationen" som UL-antennen. På UL såg man direkt stor separation mellan linjerna då man roterade


Edit:
Så klart blir det avsevärt mycket sämre på kvällen..
Strax under 5 Mbit nu.
(kl 23:00)

98

Sv: Interferensproblem, varierande SINR och dåligt SINR vid belastning

Det går förmodligen inte att optimera ytterligare. Du kan testa att växla antennerna. Det du kallar UL antenn är både DL och UL, den andra är enbart DL.

Att den ena antennen ligger under är rätt vanligt. Vet inte vad det beror på, kan vara något i routern eller sättet att mäta.

Ett till test är att luta båda antennerna åt samma håll som den mörkgröna och se om dipparna är polaritetsberoende, dvs den antenn du kallar DL, dvs Rx1.

Vilken höjd sitter antennerna på nu?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

99

Sv: Interferensproblem, varierande SINR och dåligt SINR vid belastning

jonasolof skrev:

Det går förmodligen inte att optimera ytterligare. Du kan testa att växla antennerna. Det du kallar UL antenn är både DL och UL, den andra är enbart DL.

Att den ena antennen ligger under är rätt vanligt. Vet inte vad det beror på, kan vara något i routern eller sättet att mäta.

Ett till test är att luta båda antennerna åt samma håll som den mörkgröna och se om dipparna är polaritetsberoende, dvs den antenn du kallar DL, dvs Rx1.

Vilken höjd sitter antennerna på nu?

Då är frågan hur man gör för att förbättra och stabilisera SINR-värdet?
Det känns som att när det väl är bra, då är hastigheten bra.

RSRP värdet är bra, ligger mellan -75 till -78 på båda antennerna (däremot hoppar den ena upp på runt -90 ibland?)

RSRQ för ena antennen ligger runt -10, men den andra ligger runt -20. Det är också lite märkligt?

Jag har fått tag på koppar som är 3mm i diameter. (Den jag byggt av nu är 5mm ungefär)
Kommer det göra någon skillnad att bygga antenn på nytt med det materialet? I sådana fall har jag lite förbättringar jag vill göra också.
Bland annat böja upp kanterna på reflektorn (förutsatt att det gör någon skillnad?)
Samt sätta ett kopparrör i mitten som jag fäster elementet i.

100

Sv: Interferensproblem, varierande SINR och dåligt SINR vid belastning

Jag tror att reflektorerna bör vara något större men jag kan inte ge några mått. Det hittar du nog på nätet. Vika upp kanter räcker nog 1-2 cm.

RSRQ är ett värde som basstationen använder som ett av underlagen för beslut om handover. Rätt ointressant när du har SINR som är mer relevant.

Definitionsmässigt enlig LTE spec mäts RSRQ bara vid Rx0 och bästa värdet meddelas. Men AVM visar alla fyra antennkombinationerna. -19 är värdet för en antennkombo som ligger 90 grader ur plan, det är inget att fästa avseende vid. Det bra värdet för Rx0 visas inte. På det tyska forumet LTE-anbieter.info var en del (som inte själva har AVM routrar) lite upphetsade över att RSRQ inte visas för alla fyra kombinationerna. Men det finns som sagt var ingen spec som kräver det. På Cebit 2013 tog jag upp frågan med AVMs utvecklingsingenjörer som sade att de väl skulle kunna ta fram alla fyra RSRQ värdena. Så har det inte blivit och jag bryr mig inte eftersom RSRQ påverkas av trafikbelastning i egen cell - vilket inte ger interferens. SINR är mer linjärt också.

Enda möjligheten att förbättra och stabilisera SINR är mer signal och mindre störningar fr andra celler. Högre gain således.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.